فواید و خطرهای مصرف روزانه آسپرین

آسپرین درمانی روزانه می تواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد. با این حال، درمان روزانه آسپرین فقط برای بیماران خاص توصیه می شود. مصرف آسپرین روزانه یک راه خوب برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته است. اما برای همه افراد توصیه نمی شود، زیرا مصرف هر روز آسپرین در برخی موارد بیشتر ضرر دارد تا فایده.

به طور کلی، ایده آل این است که پزشک این درمان را تجویز کند. اگرچه مصرف گهگاهی یکی از این قرص ها معمولا بی خطر است، اما حقیقت این است که مصرف هر روز می تواند عوارض نامطلوبی داشته باشد.

هدف از درمان با آسپرین به خودی خود جلوگیری از تشکیل لخته در قلب یا مغز، به ویژه در افراد دارای استعداد است. در صورت پیگیری غیر ضروری، می تواند منجر به خونریزی و سایر عوارض شود. آیا شما علاقه مند به دانستن بیشتر در مورد آن هستید؟

فواید و خطرهای مصرف روزانه آسپرین

آسپرین درمانی روزانه چیست؟

آسپرین درمانی روزانه درمانی است که برای افرادی که در معرض خطر لخته شدن خون هستند تجویز می شود. دوز نشان داده شده کم است. بین ۸۱ تا ۳۲۵ میلی گرم است. وضعیت فرد، وضعیت سلامتی و سایر داروهایی که مصرف می کند همیشه در نظر گرفته می شود.

این دارو توانایی مقابله با لخته شدن خون را دارد. گاهی اوقات تجمع چربی در رگ ها وجود دارد که می تواند منجر به لخته شود. اگر این اتفاق بیفتد، جریان طبیعی خون متوقف می شود و در نتیجه، حمله قلبی یا سکته مغزی می تواند آغاز شود.هدف از این درمان کاهش چنین خطراتی است. به خودی خود به دو صورت قابل اجراست.

درمان روزانه با آسپرین باید توسط پزشک تجویز شود. استفاده منظم از این دارو علیرغم اینکه بدون نسخه در دسترس است، می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. بنابراین لازم است متخصص خطرات و مزایای این درمان را ارزیابی کند.

درمان با آسپرین مناسب چه افرادی است؟

به طور کلی، این نوع درمان در موارد زیر توصیه می شود:

افراد بین ۴۰ تا ۵۹ سال با بیش از ۱۰ درصد خطر حمله قلبی در ۱۰ سال آینده.
بیمارانی که جراحی بای پس عروق کرونر انجام داده اند.
افرادی که استنت در عروق کرونر خود قرار داده اند.
کسانی که علائم بیماری عروق کرونر یا سایر بیماری های قلبی را دارند که استفاده از آسپرین می تواند برای آنها مفید باشد.
افراد زیر ۶۰ سال که دیابت و حداقل یک عامل خطر دیگر مانند فشار خون بالا یا سیگار کشیدن دارند.
بیماران با سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی، بدون آلرژی یا سابقه خونریزی.
به طور کلی، این درمان در افراد بین ۵۰ تا ۵۹ سال با سابقه مشکلات قلبی موثرترین در نظر گرفته می شود. همچنین به عنوان یک روش پیشگیرانه برای افراد بین ۵۰ تا ۷۰ سال با خطر کم خونریزی داخلی استفاده می شود.

افراد سالم زیر ۵۰ سال و بالای ۷۰ سال نباید از این درمان استفاده کنند.

خطرات و عوارض احتمالی مضرف روزانه آسپرین

استفاده از آسپرین درمانی روزانه در افراد سالم خطرات بیشتری نسبت به فواید آن دارد. کالج آمریکایی قلب و عروق نشریه ای را منتشر کرد که در آن توصیه هایی را برای جلوگیری از این درمان در افراد کم خطر منتشر کرد.

کسانی که دارای هر گونه اختلال خونریزی یا لخته شدن هستند نباید این درمان را دنبال کنند. همچنین کسانی که زخم معده خونریزی دارند یا سابقه خونریزی روده دارند. به دلایل واضح، کسانی که به آسپرین حساسیت دارند نیز باید خودداری کنند.

عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

سکته:

آسپرین درمانی روزانه ممکن است خطر چنین حادثه خونریزی (سکته مغزی هموراژیک) را افزایش دهد.

خونریزی گوارشی:

مصرف روزانه آسپرین خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می دهد. اگر از قبل وجود داشته باشد، دارو می تواند خونریزی را افزایش دهد و زندگی را تهدید کند.

مشکلات گوش:

دوزهای زیاد یا مکرر این دارو گاهی باعث وزوز گوش یا حتی کاهش شنوایی می شود.

واکنش های آلرژیک:

در افرادی که به دارو حساسیت دارند، واکنش‌های جدی و تهدیدکننده حیات ممکن است ایجاد شود.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “رژیم طلایی دکتر واهل برای مبتلایان به ام اس چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

تداخل آسپرین با داروهای دیگر

جنبه دیگری که باید در درمان روزانه آسپرین مورد توجه قرار گیرد، تداخل آن با سایر داروها است. به طور خاص، استفاده از این دارو همراه با سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

اگر فردی مجبور است روزانه یک دوز NSAID مصرف کند، باید هشت ساعت قبل از مصرف آسپرین یا نیم ساعت بعد از آن مصرف کند. اگر دوز بالاتر است یا داروهای دیگری مصرف می کنید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

از سوی دیگر، هنگام ترکیب آسپرین با داروهای ضد انعقاد باید بسیار مراقب باشید. همچنین ممکن است تداخلی با سایر داروها مانند کورتیکواستروئیدها، کلوپیدوگرل و برخی داروهای ضد افسردگی وجود داشته باشد. همیشه لازم است با متخصص مشورت کنید.

خطرات و عوارض احتمالی مضرف روزانه آسپرین

توصیه های نهایی درباره مصرف روزانه آسپرین

فردی که روزانه آسپرین درمانی مصرف می کند، باید قبل از انجام یک عمل دندانپزشکی یا عمل جراحی مطلع شود. در غیر این صورت، خطر خونریزی بیش از حد وجود دارد. اگر مشکل گوارشی دارید حتما با پزشک درباره مصرف روزانه آسپرین صحبت کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.