فواید سماق برای سلامتی چیست؟

اگر بخواهم کابینت ادویه‌ام را فقط به سه گزینه محدود کنم، سماق قطعاً در لیست خواهد بود. سماق اگرچه سابقه ای طولانی در فرهنگ ها و غذاهای خاورمیانه دارد، اما سماق نسبتاً در غذاهای غربی تازه وارد است – و قطعاً حتی در بین کسانی که از آن استفاده می کنند کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

من به عنوان یک دکترای علوم زیست پزشکی و متخصص در تغذیه عملکردی ادویه ها، سماق را به دلیل فواید سلامتی، طعم و مزه و سهولت استفاده از آن ترجیح می دهم. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد این ادویه ضدالتهابی دست کم گرفته شده بدانید.

خواص سماق

سماق چیست و از کجا می آید؟

آن یک ادویه سرزنده به رنگ شرابی است که از توت های یک بوته به نام درختچه Rhus Coriaria می آید. این گیاه وحشی را می توان در مناطق مدیترانه ای از جمله ایتالیا، ترکیه و ایران یافت. وقتی آن توت ها خشک و آسیاب می شوند، ادویه سماق ایجاد می شود.

سماق چه مزه ای دارد؟

رنگ قرمز آن می تواند کمی گمراه کننده باشد زیرا ادویه تندی نیست. در عوض، سماق طعمی شبیه لیمو دارد. رایحه‌های میوه‌ای ترش، تند، روشن، خاکی و میوه‌ای است که تقریباً هر غذایی را خوش طعم میکند.

اگر سماق در دست ندارید، پوست لیمو همان طعم مرکبات را به شما می دهد. فشار دادن آب لیمو یا سرکه نیز می تواند نتیجه مشابهی داشته باشد، اگر اضافه کردن مایع به بافت ظرف شما آسیب نرساند. آمچور (یا پودر انبه خشک) نیز رنگ و درخشندگی مشابهی دارد.

اگر هدف شما رنگ قرمز پر جنب و جوش است، آن را در پاپریکا در نظر بگیرید، که طعم نسبتا ملایمی نیز دارد.

چگونه از سماق در آشپزی استفاده می کنید؟

سماق یکی از ادویه های مورد علاقه من برای استفاده در آشپزی است – نه تنها به دلیل فواید سلامتی آن، بلکه به دلیل تطبیق پذیری و سهولت استفاده آن.

بهتر است روی غذاهایی مانند تخم مرغ سرخ شده،گوجه فرنگی و سالاد فتا یا سوپ کلم بروکلی ضد التهاب بپاشید تا آخرین لقمه طعم بیشتری داشته باشد. همچنین می توان از آن در سبزیجات سوخاری مانند گل کلم، سیب زمینی شیرین، بادمجان، هویج، مرغ یا ماهی برای طعم و مزه بیشتر استفاده کرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا وقتی مراقبه میکنیم ، خوابمان میگیرد ؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

خواص ادویه سماق برای سلامتی

اثرات ضد التهابی ارائه می دهد

سماق مملو از آنتوسیانین ها، تانن ها، فلاونوئیدها و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی است که اثرات ضد التهابی دارند.

 از سلامت متابولیک و قلب و عروق پشتیبانی می کند

یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات علوم پزشکی به بررسی اثرات سماق بر روی ۴۱ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ پرداخت. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: یکی دارونما دریافت کرد، در حالی که گروه دیگر روزانه ۳ گرم پودر آن را به مدت سه ماه دریافت کردند.

در پایان این سه ماه، آنها دریافتند که شرکت‌کنندگانی که سماق مصرف می‌کردند کاهش انسولین را تجربه کردند و بنابراین در خطر کمتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بودند.

دارای خواص ضد میکروبی است

تانن موجود در آن علاوه بر خاصیت ضد التهابی، دارای خواص ضد میکروبی نیز می باشد. تحقیقات نشان داده است که این خواص ضد میکروبی به مهار رشد پنج سویه باکتریایی رایج دهان کمک می کند که می تواند منجر به بیماری های عفونی دهان شود.

ممکن است درد عضلانی را کاهش دهد

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد نشان داد که آب سماق در کاهش درد عضلانی در ۴۰ شرکت کننده سالم به دنبال یک برنامه تمرینی هوازی چهار هفته ای مفید است. کسانی که آب سماق دریافت کردند (در مقایسه با نوشیدنی دارونما) نمره درد کمتری را تجربه کردند. محققان بر این باورند که فعالیت آنتی اکسیدانی آن ممکن است عامل آن باشد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خطرات و عوارض جانبی

به خاطر داشته باشید که ادویه سماق با سماق سمی متفاوت است، گیاهی که ارتباط نزدیکی با پیچک سمی دارد. سماق سمی حاوی ترکیبی به نام اوروشیول است که می تواند پوست را تحریک کند و عوارض جانبی جدی ایجاد کند که حتی ممکن است کشنده باشد. از طرف دیگر ادویه سماق متعلق به جنس متفاوتی از گیاهان است و اکثر مردم می توانند آن را با خیال راحت مصرف کنند.

خواص ادویه سماق برای سلامتی

عوارض جانبی مصرف ادویه سماق بسیار نادر اما ممکن است. همچنین به خانواده گیاهانی مانند بادام هندی و انبه تعلق دارد، بنابراین اگر به هر یک از این مواد حساسیت غذایی دارید، ممکن است بخواهید قبل از امتحان آن با پزشک خود مشورت کنید. اگر پس از خوردن آن علائم منفی مانند خارش، تورم یا کهیر را تجربه کردید، مصرف را قطع کنید و با یک پزشک معتمد مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

اگر از داروهایی برای کمک به کاهش قند خون یا کلسترول استفاده می کنید، حتما مصرف خود را در حد اعتدال نگه دارید و با پزشک خود مشورت کنید. از آنجایی که نشان داده شده است که ادویه سماق باعث کاهش قند خون و کاهش کلسترول می شود، ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.