فواید خام گیاه خواری چیست؟چه چیزهایی را میتوان خام مصرف کرد؟

در زندگی پرمشغله امروزی، بیشتر مردم مراقبت های ویژه ای از رژیم غذایی برای حفظ سلامتی خود آغاز کرده اند. برای حفظ تناسب اندام، افراد شروع به افزودن سبزیجات به رژیم غذایی خود با پختن یا جوشاندن آنها با ادویه های کمتر کرده اند و از غذاهای چرب، تند و ناسالم دوری می کنند. البته چند سالی است که بحث های زیادی درباره خام گیاه خواری شنیده شده است. پس در این مقاله توسط Myhealthonly فواید خام گیاه خواری برای شما توضیح داده میشود.

بله،خام گیاه خواری را می توان برای سلامتی مفید دانست. در این رابطه، تحقیقات منتشر شده در وب سایت NCBI به وضوح بیان می کند که سبزیجات خام سرشار از بسیاری از مواد مغذی و فیتوکمیکال های زیست فعال هستند که ممکن است اثرات مفیدی بر بیماری عروق کرونر قلب داشته باشند. همچنین حاوی فیبر و پتاسیم است که می تواند سطح فشار خون را کنترل کند.

در عین حال تحقیق دیگری اشاره می کند که خام گیاه خواری می تواند تاثیر خوبی بر سلامت روان داشته باشد. مصرف آن همچنین می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد و خلق و خو را بهبود بخشد. بر این اساس می توان فرض کرد که سبزیجات خام می توانند برای سلامتی مفید باشند.

کدام سبزیجات را می توان به صورت خام گیاه خواری مصرف کرد؟

کدام سبزیجات را می توان به صورت خام گیاه خواری مصرف کرد؟

سبزیجات زیادی وجود دارد که می توان آنها را به صورت خام مصرف کرد. در اینجا ما به نوبه خود در مورد همان سبزیجات می گوییم:

خیار

خیار یک سبزی تمام فصل است که می توان آن را به صورت خام نیز مصرف کرد. خیار را می توان به عنوان سالاد یا به شکل آب میوه استفاده کرد. آب در کنار داشتن بسیاری از انواع ویتامین ها و مواد معدنی، به وفور وجود دارد که می تواند نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن بدن داشته باشد. علاوه بر این، خیار به عنوان یک سم زدایی عالی به حساب می آید که می تواند به حذف سموم از بدن کمک کند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی را می توان به عنوان خام گیاه خواری نیز مصرف کرد. تحقیقات مرتبط با این موضوع حاکی از آن است که گوجه فرنگی خام سرشار از ویتامین C است و در عین حال پس از پختن، میزان ویتامین C موجود در آن کاهش می یابد. بنابراین، مصرف آن به صورت خام می تواند برای دریافت فواید بیشتر گوجه فرنگی مفیدتر باشد. علاوه بر این، تحقیقات ایتالیایی همچنین نشان داد که مصرف بیش از هفت وعده گوجه فرنگی خام می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

چغندر

نام چغندر نیز در فهرست سبزیجاتی است که به صورت خام مصرف می شوند. گفته می شود چغندر سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند از جهات مختلف مفید باشد. مصرف آن می تواند برای مشکل فشار خون بالا مفید باشد.

علاوه بر این، جزو غذاهای کم کالری محسوب می شود. علاوه بر این، سرشار از منیزیم، منگنز و آهن است که برای استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، مغز و مو ضروری هستند.

اسفناج

فواید اسفناج برای سلامتی نیز بسیار زیاد است. علاوه بر پخته شدن، می توان آن را به صورت خام نیز مصرف کرد. علاوه بر غنی بودن از آنتی اکسیدان، سرشار از ویتامین K، ویتامین B-6، ریبوفلاوین، فولات، نیاسین، فیبر، اسیدهای چرب امگا ۳ و غیره است. نه تنها این، بلکه اسفناج سرشار از آهن نیز هست جدا از مشکل پوکی استخوان، نقش مهمی در محافظت در برابر مشکل کم خونی دارند.

پیاز

پیاز را می توان به خام گیاه خواری مصرف کرد. تحقیقات در این مورد نشان می دهد که با خوردن روزانه یک پیاز خام، گردش خون صحیح باقی می ماند. علاوه بر این، مصرف پیاز خام می تواند عطسه و آبریزش بینی را تسکین دهد. همچنین فواید پیاز خام را می توان برای مشکلات مربوط به دندان مشاهده کرد. علاوه بر سلامتی، پیاز خام می تواند رنگ پوست را نیز بهبود بخشد.

کدو

کدو پیچک را می توان به عنوان سبزی خام نیز مصرف کرد. از نظر سلامتی فواید زیادی دارد. سرشار از خواص آنتی اکسیدانی و همچنین بسیاری از خواص دارویی دیگر است. تحقیقات مرتبط با این موضوع اطلاعاتی به دست می دهد که در کنار مشکل دیابت، توانایی محافظت از قلب را در برابر بیماری ها نیز دارد. علاوه بر این، کدوی پیچک سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین ها، فیبر و بتاکاروتن است.

هویج

هویج سرشار از انواع بسیاری از ویتامین ها به همراه کاروتن، اسید اسکوربیک، پروتئین، چربی، کربوهیدرات و فیبر است. به غیر از پخت و پز، می توان آن را به صورت خام نیز مصرف کرد. تحقیقات در مورد مصرف هویج نشان می دهد که کاروتنوئیدهای موجود در آن، به ویژه بتاکاروتن، به عنوان تامین کننده ویتامین A شناخته شده است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند. اعتقاد بر این است که برای محافظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مفید است.

تربچه

ترب سبزی زیرزمینی است که بیشتر به صورت خام مصرف می شود. تربچه به عنوان یک درمان خانگی برای بسیاری از بیماری ها مانند سنگ کیسه صفرا، مشکلات یرقان، بیماری های کبدی و هندی استفاده می شود.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “با این روش ها آرامش را در خانه تان بیشتر کنید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

فواید خام گیاه خواری برای سلامتی

سرشار از آنتی اکسیدان

سبزیجات خام سرشار از خواص آنتی اکسیدانی هستند. تحقیقات منتشر شده در وب سایت NCBI به وضوح اشاره می کند که سبزیجات برگ سبز خام حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان نسبت به سبزیجات پخته شده هستند.

توضیح دهید که خواص آنتی اکسیدانی می تواند از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند. در واقع، رادیکال های آزاد عامل اصلی استرس اکسیداتیو هستند که می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، سرطان، بیماری های قلبی، بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر و آب مروارید را افزایش دهد.

فواید خام گیاه خواری برای سلامتی

غنی شده با فیبر

فواید مصرف سبزیجات خام را می توان در قالب غذاهای غنی از فیبر نیز مشاهده کرد. یک مقاله تحقیقاتی مرتبط با این موضوع گفته شده است که میزان فیبر در سبزیجات پخته کمتر از سبزیجات خام است. در عین حال، فیبر بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته شده است. با مصرف آن می توان خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته، فشار خون، دیابت، چاقی و برخی بیماری های گوارشی را تا حد زیادی کاهش داد.

سرشار از مواد مغذی

سبزیجات خام سرشار از مواد مغذی هستند، به همین دلیل توصیه می شود هر روز آنها را در برنامه غذایی خود قرار دهید. سبزیجاتی مانند بروکلی، لوبیا سبز، سبزیجات برگ دار، هویج و گوجه فرنگی بسیار کم کالری هستند. همچنین سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. گفته می شود که به عنوان یک رژیم غذایی سالم، تقریباً هر روز باید حدود ۳ تا ۵ وعده سبزیجات مصرف شود.

برای کاهش سطح کلسترول

مزایای مصرف سبزیجات خام نیز شامل کاهش سطح کلسترول است. تحقیق برای تایید این موضوع انجام شد. در این تحقیق به گروهی از افراد به مدت چند روز با غذاهای خام که شامل سبزیجات خام نیز می شد، تغذیه شدند. این تحقیق کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول تام و تری گلیسیرید در خون افرادی که از غذاهای خام تغذیه می کردند، نشان داد. با این حال، در طول این مدت همچنین کاهش سطح HDL، یعنی کلسترول خوب، در آن شرکت کنندگان مشاهده شد.

برای هضم

خام گیاه خواری نیز می تواند برای هضم خوب مفید باشد. همانطور که در مقاله اشاره کردیم سبزیجات خام سرشار از فیبر هستند. بگذارید به شما بگوییم که فیبر می تواند به قوی نگه داشتن قدرت گوارش کمک کند. در کنار این موضوع می توان با مصرف آن مشکل یبوست را نیز کاهش داد. بر این اساس، می توان فرض کرد که مصرف سبزیجات خام می تواند برای درست نگه داشتن سیستم گوارش مفید باشد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.