عوارض مصرف زیاد چای سبز را میدانید؟

در حالی که نوشیدن چای بیشتر برای بزرگسالان بی خطر است اما چند عارضه جانبی وجود دارد که باید در نظر داشت. بسیاری از عوارض جانبی مصرف چای سبز را می توان تنها با مصرف مقادیر متوسط ​​آن اجتناب کرد. بسیاری از این عوارض جانبی تنها زمانی اتفاق می‌افتند که در مقادیر زیاد مصرف شوند – چیزی که اکثر افرادی که چای می‌نوشند انجام نمی‌دهند.

برای اکثر مردم، مصرف مقدار چای سبز مورد نیاز برای ایجاد این عوارض جانبی چالش برانگیز است. با این حال، افراد خاصی که به مواد موجود در چای سبز حساسیت دارند نیز باید از این نوشیدنی اجتناب کنند. ترکیب اصلی چای سبز که باعث ایجاد واکنش در افراد حساس می شود کافئین است.

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

۱٫ مشکلات معده

چای سبز زمانی که جوشیده باشد یا با معده خالی مصرف شود ممکن است باعث تحریک معده شود . چای سبز حاوی تانن هایی است که می تواند میزان اسید معده شما را افزایش دهد. اسید اضافی می تواند منجر به مشکلات گوارشی از جمله یبوست، رفلاکس اسید و حالت تهوع شود. دم کردن چای سبز با آب خیلی داغ می تواند این عوارض را تشدید کند. چای سبز خود را با آب بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ فارنهایت دم کنید.

چای سبز در صورت مصرف زیاد نیز می تواند باعث اسهال شود. کافئین یک اثر ملین ایجاد می کند زیرا ماهیچه های روده بزرگ را تحریک می کند تا منقبض و آزاد شوند. این باعث می‌شود بیشتر به حمام بروید و باعث ناراحتی معده شود. اگر از سندرم روده تحریک پذیر رنج می برید، از مصرف چای سبز خودداری کنید.

برای جلوگیری از این عوارض، چای سبز را با معده خالی ننوشید. در عوض، چای سبز را بعد از وعده غذایی مصرف کنید. اگر از بیماری رفلاکس اسید، زخم معده رنج می برید، از مصرف چای سبز اجتناب کنید زیرا می تواند اسیدیته را افزایش دهد.

عوارض چای سبز

۲٫ سردرد

چای سبز می تواند باعث سردرد در افراد خاص شود زیرا حاوی کافئین است . افرادی که از میگرن رنج می برند می توانند گاهی اوقات چای سبز مصرف کنند. با این حال، اگر از سردردهای روزانه رنج می برید، باید از نوشیدن هر روز چای سبز خودداری کنید.

۳٫ مشکلات خواب

چای سبز حاوی ترکیبی است که ضد خواب است: کافئین. چای سبز فقط حاوی مقادیر کمی کافئین است، اما همچنان ممکن است برای افراد حساس به کافئین باعث مشکلات خواب شود. این به این دلیل است که ترکیبات شیمیایی موجود در چای سبز از ترشح هورمون هایی مانند ملاتونین که به خواب کمک می کند، جلوگیری می کند.

چای سبز همچنین حاوی ال تیانین است، یک ماده شیمیایی که به ایجاد آرامش کمک می کند، اما همچنین هوشیاری و تمرکز را افزایش می دهد – چیزی که ممکن است خواب را برای برخی افراد مختل کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که ال تیانین برای خواب مفید است. با این حال، این مطالعات عمدتاً بر روی افراد مبتلا به اختلالاتی از جمله ADHD و اسکیزوفرنی انجام شده است

وجود کافئین در چای سبز، به ویژه در چای سبز ، ممکن است بر این فواید غلبه کند. در حالی که تحقیقات نشان می دهد ال تیانین برای خواب مفید است، هیچ دوز مورد توافقی برای اثربخشی آن در جامعه پزشکی وجود ندارد. در حالی که بیشتر افراد ممکن است از یک فنجان چای سبز قبل از خواب سود ببرند، افرادی که به کافئین حساسیت دارند باید آن را حداکثر ۵ ساعت قبل از خواب مصرف کنند.

۴٫ کم خونی و فقر آهن

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که مانع از جذب آهن در بدن انسان می شود. یک متاآنالیز نشان داد که این عارضه جانبی می تواند به ویژه برای افرادی که از کم خونی یا سایر بیماری هایی که در آن کمبود آهن وجود دارد، خطرناک باشد . یک مطالعه موردی نشان داد که چای سبز باعث کم خونی در یک تاجر ۴۸ ساله می شود که سال ها هر روز هفته ۱۵۰۰ میلی لیتر (۶ فنجان) چای سبز مصرف می کرد .

برای جلوگیری از این عارضه، لیمو را به چای خود اضافه کنید. ویتامین C موجود در لیمو باعث افزایش جذب آهن می شود و این عارضه جانبی را خنثی می کند. از طرف دیگر، می توانید چای سبز را یک ساعت قبل یا بعد از غذا مصرف کنید. این به بدن شما زمان می دهد تا آهن را بدون مهار ناشی از تانن ها جذب کند.

۵٫ استفراغ

مصرف بیش از حد چای سبز می تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ شود. دلیل آن این است که چای سبز حاوی تانن هایی است که به دلیل نحوه اتصال پروتئین ها در روده ها با حالت تهوع و یبوست مرتبط است . اگر چای خور چاشنی هستید از مصرف بیش از ۴ فنجان چای سبز در روز خودداری کنید. اگر تازه با چای سبز شروع کرده اید، با ۱ یا ۲ فنجان در روز شروع کنید و واکنش خود را زیر نظر بگیرید. فقط در صورتی مصرف را افزایش دهید که عوارض جانبی نداشته باشید.

۶٫ سرگیجه و تشنج

کافئین موجود در چای سبز می تواند در صورت مصرف زیاد باعث سرگیجه یا سبکی سر شود. کافئین جریان خون به مغز و سیستم عصبی مرکزی را کاهش می‌دهد و در نتیجه بیماری حرکت ایجاد می‌کند. در موارد نادر، مصرف چای سبز می تواند منجر به تشنج یا گیجی شود . در برخی موارد، مصرف چای سبز می تواند وزوز گوش را نیز افزایش دهد که به عنوان زنگ در گوش شناخته می شود.

اگر از وزوز گوش رنج می برید، از نوشیدن چای سبز خودداری کنید. همیشه چای سبز را در مقادیر متوسط ​​بنوشید و اگر به کافئین حساس هستید از آن اجتناب کنید. تحقیقات نشان می دهد که حداکثر دوز قابل تحمل در انسان معادل ۲۴ فنجان نوشیدنی است . همانطور که گفته شد، بیشتر این عوارض جانبی نادر هستند و تنها زمانی رخ می دهند که در مقادیر بیش از حد یا در افراد حساس به ترکیبات چای سبز مصرف شوند.

۷٫ اختلالات خونریزی

در موارد نادر، چای سبز می تواند باعث اختلالات خونریزی شود . ترکیبات موجود در چای سبز باعث کاهش سطح فیبرینوژن، پروتئینی می شود که به لخته شدن خون کمک می کند. چای سبز همچنین از اکسیداسیون اسیدهای چرب جلوگیری می کند که می تواند منجر به رقیق شدن خون شود. اگر از اختلال انعقاد خون رنج می برید، از نوشیدن چای سبز خودداری کنید.

۸٫ بیماری کبد

مکمل های چای سبز و مصرف زیاد چای سبز می تواند منجر به آسیب و بیماری کبد شود . کارشناسان معتقدند که این به دلیل تجمع کافئین است که می تواند به کبد فشار وارد کند. برای جلوگیری از این عارضه، از مصرف بیش از ۴ تا ۵ فنجان چای سبز در روز خودداری کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “سویا برای سلامتی خوب است یا بد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

۹٫ ضربان قلب و فشار خون نامنظم

برخی مطالعات کوچک نشان می دهد که چای سبز ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم شود. این عارضه جانبی نادر است و تحقیقات بیشتری برای بررسی ترکیبات دقیق پشت افزایش ضربان قلب مورد نیاز است. در حالی که تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن چای می تواند به کاهش فشار خون کمک کند، برخی از مطالعات نشان داده اند که چای سبز همچنان ممکن است بر فشار خون در افراد خاص تأثیر بگذارد.

یک مطالعه نشان داد که چای سبز به دلیل وجود کافئین باعث افزایش فشار خون می شود . مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن چای سبز ممکن است با برخی داروهای فشار خون از جمله کورگارد تداخل داشته باشد . اگر از بیماری قلبی رنج می برید، قبل از مصرف چای سبز از متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشاوره پزشکی بگیرید.

عوارض جانبی چای سبز

۱۰٫ سلامت استخوان

مصرف زیاد چای سبز خطر ابتلا به بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان را در افراد حساس افزایش می دهد. ترکیبات موجود در چای سبز جذب کلسیم را مهار می کند و در نتیجه سلامت استخوان ها را بدتر می کند . اگر مستعد ابتلا به بیماری های استخوانی هستید، مصرف خود را به ۲ تا ۳ فنجان چای سبز محدود کنید. اگر بیش از آن مصرف می کنید، حتماً مکمل کلسیم برای حمایت از سلامت استخوان مصرف کنید.

۱۱٫ عوارض جانبی چای سبز در بارداری

تانن ها، کافئین و کاتچین های چای همگی با افزایش خطرات در دوران بارداری مرتبط هستند. کارشناسان می گویند که چای سبز در مقادیر کم – حداکثر ۲ فنجان در روز – در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است. کافئین از طریق شیر مادر به نوزادان منتقل می شود، بنابراین مصرف خود را با هماهنگی با پزشک خود کنترل کنید. نوشیدن بیش از ۲ فنجان در روز می تواند منجر به سقط جنین و نقایص مادرزادی در کودکان شود. اطمینان حاصل کنید که مصرف کافئین خود را کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز نگه دارید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.