علت پریودهای نامنظم در نوجوانی چیست؟

اصولاً پریودهای نامنظم در نوجوانی نباید باعث نگرانی باشد. تنها در صورتی که قاعدگی های نامنظم برای مدت طولانی ادامه داشته باشد یا دارای ویژگی های غیرعادی باشد، مراجعه به مطب ضروری است.

پریودهای نامنظم در نوجوانی

پریودهای نامنظم در نوجوانی بسیار رایج است. در واقع، وجود تغییر در چرخه قاعدگی در هر مرحله از زندگی طبیعی است، اما این اتفاق بیشتر در دختران نوجوان رخ می دهد.

با این حال، همچنین مهم است که تشخیص دهید که چه زمانی دوره های نامنظم در نوجوانی نشانه ای از بیماری و مشکل سلامتی است. در برخی موارد، یک مشکل سلامتی یا عامل خاصی وجود دارد که باعث آن می شود.

جنبه هایی مانند کیفیت تغذیه، شاخص توده بدنی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا خلق و خوی، از جمله مواردی هستند که بر دوره های نامنظم در نوجوانی تأثیر می گذارند. همچنین، می تواند اثر یک مشکل سلامتی باشد. اجازه بدید ببینم.

نوجوانی و چرخه قاعدگی

بیایید با یادآوری این نکته شروع کنیم که قاعدگی عبارت است از ریزش آندومتر، مخاطی که رحم را می پوشاند. هنگامی که پوسته پوسته شد، خونریزی رخ می دهد که به بیرون رانده می شود. این اتفاق هر ماه به دلیل تأثیر هورمون های زنانه رخ می دهد.

یک سیکل قاعدگی طبیعی به طور متوسط ​​۲۸ روز طول می کشد. اینها از شروع یک دوره تا شروع دوره بعدی شمارش می شوند. اگر پریود هفت روز قبل یا هفت روز بعد از آن اتفاق بیفتد، هنوز طبیعی در نظر گرفته می شود. یعنی بین ۲۴ تا ۳۸ روز.

برخی از متخصصان فکر می کنند که از آنجایی که قاعدگی های نامنظم در نوجوانی بسیار رایج است، می توان سیکل قاعدگی را بین ۲۱ تا ۴۵ روز طبیعی دانست. با این حال، برخی از پزشکان هشدار می دهند که این نیز می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامتی باشد و درمان آن به طور معمول تشخیص را به تاخیر می اندازد.

پیشنهاد می کنیم مقالهعلت پریود های سنگین چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

اولین قاعدگی در دوران نوجوانی

میانگین سن اولین قاعدگی یا قاعدگی ۱۲٫۵ سال است. با این حال، بروز آن در سنین ۱۰ تا ۱۶ سالگی طبیعی تلقی می شود. زمانی که دیر یا زود اتفاق می افتد، می تواند نشانه ای از چیزی غیر طبیعی باشد.

برخی از دختران در سن ۸ یا ۹ سالگی دچار قاعدگی می شوند. در این موارد از بلوغ زودرس صحبت می کنیم. این معمولا با سندرم متابولیک همراه است و به یک عامل خطر برای ایجاد مشکلات قلبی عروقی در بزرگسالی تبدیل می شود.

در موارد دیگر، قاعدگی بعد از ۱۶ سالگی رخ می دهد. بنابراین، ما در مورد بلوغ دیررس یا دیررس صحبت می کنیم. این با افزایش مشکلات باروری همراه است و همچنین می تواند نشانه یک ناهنجاری کروموزومی یا سایر مشکلات جدی باشد.

علت پریودهای نامنظم در نوجوانی

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، دوره های نامنظم در نوجوانی بسیار رایج است. طبیعی است که مثلاً دختر پریود شود و چند ماه بگذرد تا دوباره مراجعه کند. محدوده معقول شش ماه بدون پریود است.

اگر بعد از شش ماه پریود جدید نشدید، بهتر است سه ماه دیگر صبر کنید. پس از آن دوره، در صورت عدم وجود قانون، یا آمنوره، بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید. سیکل های بسیار کوتاه، کمتر از ۲۱ روز، یا بسیار طولانی، بیشتر از ۳۸ روز، نیز دلیلی برای مشاوره هستند، اگرچه همیشه غیر طبیعی نیستند.

پریودهای نامنظم در نوجوانی نیز با خونریزی های غیر طبیعی ظاهر می شود. اگر بیشتر از هفت روز یا کمتر از دو روز باشد، غیر طبیعی محسوب می شود. همچنین، هنگامی که جریان قاعدگی خیلی کم یا زیاد است یا خونریزی خارج از قاعدگی اتفاق می افتد، ارزیابی پزشکی مهم است.

علت پریودهای نامنظم در نوجوانی

علت اصلی پریودهای نامنظم در نوجوانی وجود چرخه های تخمک گذاری است. یعنی بدون تخمک گذاری در این فرآیند، تخمدان ها یک تخمک آزاد می کنند، در حالی که هورمون ها باعث ایجاد تغییراتی در رحم می شوند تا آن را برای بارداری مناسب کنند.

اگر تخمک بارور نشود، پوشش داخلی رحم می ریزد و از طریق واژن خونریزی می کند. اگر تخمک گذاری وجود نداشته باشد، فرآیند کامل نیست. در این موارد قاعدگی اتفاق نمی افتد و در صورت وقوع، دوره های طولانی ایجاد می کند.

اولین سیکل های قاعدگی اغلب بدون تخمک گذاری هستند. تخمین زده می شود که این بین ۳۰٪ تا ۵۵٪ از نوجوانان در طی دو تا چهار سال پس از اولین دوره رخ می دهد. این در بیشتر موارد دلیل بی نظمی است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.