تفاوت کلینیک و بیمارستان دامپزشکی چیست؟

وقتی سگ، گربه، خرگوش یا حیوان خانگی دیگری دارید، انتخاب مکانی برای معاینه، درمان و مراقبت از آن‌ها در صورت نیاز یک تصمیم اساسی است، هدف از این مقاله آشنایی شما با ویژگی‌های کلینیک دامپزشکی و بیمارستان ۲۴ ساعته دامپزشکی و تفاوت‌های آن‌ها است تا بتوانید در صورت نیاز به راحتی تصمیم بگیرید که باید به کدام مرکز مراجعه کنید.

کلینیک دامپزشکی

ویژگی کلینیک دامپزشکی

شاید مهم ترین تفاوت کلینیک و بیمارستان دامپزشکی در فضای تعبیه شده جهت ارائه خدمات باشد، یک بیمارستان معمولی دامپزشکی معمولا از یک اتاق معاینه، یک اتاق عمل، یک میز پذیرش، فروشگاه حیوانات خانگی کوچک و یک اتاق انتظار تشکیل شده است اما در برخی از کلینیک‌های دامپزشکی، حتی اتاق‌های معاینه و عمل یکسان است.

خدمات ارائه شده در کلینیک دامپزشکی معمولا محدود به معاینه، تشخیص و همچنین انجام جراحی‌های جزئی است. کلینیک‌های دامپزشکی نمی‌توانند آزمایش‌های تشخیصی را که به فضا و امکانات زیادی نیاز دارند (مانند رادیولوژی، سونوگرافی و غیره را انجام دهند.)

بنابراین اگر به آزمایش‌های تشخیصی خاصی روی حیوان خانگی خود نیاز دارید، باید به بیمارستان دامپزشکی بروید. کلینیک‌های دامپزشکی ساعات کاری مشخصی دارند که معمولا از ساعت ۱۰ تا ساعت ۲۲ خواهد بود، همچنین برخی از کلینیک‌های دامپزشکی فقط در عصر از ساعت ۵ بعد از ظهرباز هستند.

چه زمان حیوان به کلینیک دامپزشکی نیاز دارد؟

پاسخ به این سوال ساده است. همه حیوانات خانگی به خصوص سگ‌ها و گربه‌ها باید حداقل سالی یک‌بار برای معاینه نزد دامپزشک برده شوند. صاحبان سگ‌ها و گربه‌ها برای واکسینه کردن حیوانات باید سالی یکبار حیوان را به کلینیک ببرند. این‌ها کارهایی است که باید برای جلوگیری از بیمار شدن حیوان خانگی خود بایستی انجام دهید. به غیر از این موارد، اگر متوجه تغییر جدی در وضعیت عمومی حیوان (به ویژه علائم زیر) باید فورا حیوان را نزد دامپزشک ببرید.

  1. تغییرات غیرمعمول در نواحی چشم و گوش و سایر اندام‌های بدن
  2. نداشتن اشتها و بی حال بودن اگر بیش از یک روز ادامه یابد
  3. تغییر در نحوه نفس کشیدن و یا سرفه های مکرر
  4. استفراغ و اسهال به خصوص اگر همراه با خون باشد
  5. تغییرات در نحوه نشستن و راه رفتن
  6. همچنین اگر علائمی غیرعادی مانند کلافه بودن، لیس زدن بیش از اندازه بدن در یک ناحیه مشخص، بیش از اندازه و به صورت مکرر تلاش برای ادرار و …

مواردی که ذکر شد بابت سلامتی و درمان بیماری حیوان است، اما حتما نباید حیوان مریض شده باشد تا به کلینیک مراجعه کنید بلکه مواردی وجود دارد که شما را به کلینیک دامپزشکی می‌کشاند، در ادامه با این موارد آشنا خواهیم شد.

  • موارد نظافت مانند کوتاه کردن مو، کوتاه کردن ناخن، شستشو و تمیز کردن گوش
  • صدور شناسنامه و صدور گواهی سلامت
  • واکسیناسیون و کاشت میکروچیپ
  • چکاپ و انگل زدایی
  • خرید لوازم رفاهی سگ و تهیه غذای حیوان
  • جرم‌گیری دندان و جراحی‌هایی مانند عقیم سازی

برخی از کلینیک ها خدماتی چون پانسیون و بستری کردن سگ و گربه را ارائه می‌دهند، البته این خدمات از جمله خدماتی است که نیاز به فضا و امکانات خاصی دارد و به همین دلیل بیشتر توسط بیمارستان های دامپزشکی انجام می‌شود، اگر سگ یا گربه شما بیماری داشته باشد که تشخیص آن سخت باشد، دامپزشک ترجیح می‌دهد روند تشخیص و درمان در بیمارستان انجام شود که با توجه به داشتن امکانات بیشتر، راحت تر و قابل اطمینان تر تشخیص و درمان صورت گیرد.

بیمارستان دامپزشکی

چه زمانی حیوان را به بیمارستان دامپزشکی ببریم؟

اگرچه بسیاری از خدمات بیمارستان در کلینیک‌های دامپزشکی نیز ارائه می‌شود، اما اگر حیوان خانگی شما به امکانات تشخیصی خاصی نیاز داشته باشد، مراجعه به بیمارستان دامپزشکی ضروری می‌شود.

بهتر است یک بیمارستان دامپزشکی با ویژگی‌های خوب پیدا کنید زیرا خدمات بیمارستان دامپزشکی بسیار جامع بوده و دامنه خدمات آن‌ها بیشتر از کلینیک ها است. در ادامه با خدماتی که در بیمارستان دامپزشکی ارائه می‌شود آشنا خواهیم شد.

آزمایش خون: یکی از تفاوت‌های کلینیک و بیمارستان دامپزشکی در انجام آزمایش‌ها است، برای انجام این آزمایش به دستگاه‌های اندازه‌گیری فاکتورهای خون نیاز است که اغلب کلینیک ها از آن بهره‌مند نیستند.

سونوگرافی و عکس برداری: برای تشخیص بسیاری از بیماری ها مانند بیماری‌های قلبی و ریوی، بیماری‌های کلیوی و دستگاه گوارش به سونوگرافی و رادیولوژی نیاز است که اغلب این دستگاه ها در بیمارستان دامپزشکی یافت می‌شود و کمتر کلینیکی از این دستگاه بهره مند است.

بستری: گاهی اوقات نیاز است تا سگ و گربه بستری شوند و تجویز دارو به موقع صورت گیرد، به طبع وقتی کلینیک ها به صورت شبانه روزی فعالیت ندارند پس نمی‌توانند از بخش بستری برخوردار باشند. لازم به ذکر است بیمارستان دامپزشکی به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته خدمات ارائه می‌دهد.

جراحی: همان طور که گفته شد بسیاری از خدماتی که در بیمارستان دامپزشکی ارائه می‌شود در کلینیک نیز قابل دسترس است اما اگر حیوانتان به جراحی سخت و طولانی مدت و تخصصی نیاز دارد بهتر است مستقیما سراغ بیمارستان دامپزشکی بروید چراکه کلینیک ها از امکانات و تجهیزات بیمارستان برخوردار نیستند.

تفاوت هزینه در کلینیک و بیمارستان دامپزشکی

برخی افراد فکر می‌کنند که بیمارستان ها برای خدمات خود هزینه بیشتری نسبت به کلینیک ها دریافت می‌کنند، باید بگویم که لزوما این‌طور نیست، هزینه‌های دامپزشکی متفاوت است و با توجه به نوع خدمات ارائه شده هزینه مختلفی دارد.

البته این تفاوت زیاد نیست، به عنوان مثال تفاوت در هزینه ویزیت دامپزشک می‌تواند فقط چند هزار تومان نسبت به کلینیک تفاوت داشته باشد که به تخصص دامپزشک و نوع خدمات ارائه شده بستگی دارد.

خدماتی مانند کوتاهی ناخن، تخلیه کیسه مقعدی و تزریق ارزان هستند، اما جراحی، جرم‌گیری، سونوگرافی و آزمایش خون می‌تواند هزینه‌های قابل‌توجهی را به خصوص زمانی که همراه با سایر درمان‌ها انجام می‌شود، در پی داشته باشد.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.