علت درد دنده چیست؟

درد در دنده ممکن است تیز ، کسل کننده یا دردناک باشد و در پایین سینه یا بالای ناف در دو طرف احساس شود. این ممکن است پس از یک آسیب آشکار یا بدون آسیب رخ دهد.درد در دنده می تواند در اثر موارد مختلفی از ماهیچه های کشیده گرفته تا شکستگی دنده ایجاد شود.

درد ممکن است بلافاصله پس از آسیب دیدگی ایجاد شود یا با گذشت زمان به آرامی ایجاد شود. همچنین می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. شما باید فوراً هر مورد درد غیر قابل توضیح در دنده را به پزشک خود گزارش دهید.

چه عواملی باعث درد دنده می شوند؟

شایع ترین علل درد دنده ، عضله کشیده یا دنده های کبود است. دلایل دیگر درد در ناحیه قفسه دنده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دنده های شکسته
آسیب به قفسه سینه
شکستگی دنده
بیماری هایی که بر استخوان ها تأثیر می گذارند ، مانند پوکی استخوان
التهاب پوشش داخلی ریه ها
اسپاسم عضله
غضروف دنده متورم

علت درد دنده

چگونه درد دنده تشخیص داده می شود؟

هنگام صحبت با پزشک ، نوع دردی را که تجربه می کنید و حرکاتی را که درد را بدتر می کنند توصیف کنید. نوع دردی که شما تجربه می کنید و همچنین ناحیه درد می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد کدام آزمایشات به او کمک می کند تا تشخیص دهد.

اگر درد شما بعد از آسیب دیدگی شروع شده باشد ، ممکن است پزشک اسکن تصویربرداری مانند اشعه ایکس را تجویز کند. رادیوگرافی قفسه سینه می تواند شواهدی از شکستگی یا ناهنجاری استخوان را نشان دهد. اشعه ایکس با جزئیات دنده نیز مفید است.

اگر هرگونه ناهنجاری ، مانند رشد غیرطبیعی ، در اشعه ایکس یا در معاینه فیزیکی شما ظاهر شود ، پزشک اسکن تصویربرداری از بافت نرم مانند MRI را تجویز می کند. با اسکن ام.آر.آی دکتر نمای کاملی از قفسه دنده و عضلات ، اندام ها و بافت اطراف شما می شود.

اگر درد مزمن دارید ، ممکن است پزشک اسکن استخوان را تجویز کند. اگر احساس كنند كه سرطان استخوان باعث درد شده است ، پزشك اسكن استخوان را تجويز خواهد كرد. برای این معاینه ، آنها مقدار کمی رنگ رادیواکتیو به شما ردیاب را تزریق می کنند.

علت درد دنده چیست؟

درمان درد دنده چگونه است؟

درمان توصیه شده برای درد قفسه دنده بستگی به علت درد دارد.

اگر درد قفسه دنده به دلیل آسیب دیدگی جزئی مانند عضله کشیده یا کبودی است ، می توانید از کمپرس سرد در ناحیه استفاده کنید تا تورم را کاهش دهد. اگر درد قابل توجهی دارید ، می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن (تایلنول) نیز استفاده کنید.

اگر داروی بدون نسخه درد ناشی از آسیب را تسکین نمی دهد ، پزشک می تواند داروهای دیگر و همچنین یک بسته بندی فشاری را برای شما تجویز کند. بسته بندی فشاری یک باند الاستیک بزرگ و بزرگ است که به دور سینه شما می پیچد.

بستن محکم ناحیه اسیب دیده را محکم نگه می دارد تا از آسیب دیدگی بیشتر و درد بیشتر جلوگیری کند. با این حال ، این بسته بندی ها فقط در موارد نادر لازم هستند زیرا محکم بودن بسته بندی کمپرس ، تنفس را دشوار می کند. این می تواند خطر ابتلا به ذات الریه را افزایش دهد.

اگر سرطان استخوان باعث درد شده باشد ، پزشک گزینه های درمانی را با توجه به نوع سرطان و منشا سرطان با شما در میان می گذارد. با تعیین منشا سرطان آیا پزشک شما می تواند از دنده شروع شود یا از ناحیه دیگری از بدن پخش شود. پزشک شما ممکن است جراحی را برای برداشتن یا بیوپسی از رشد غیر طبیعی پیشنهاد کند.

در بعضی موارد ، جراحی ممکن نیست یا ممکن است خیلی خطرناک باشد. در این موارد ، پزشک می تواند با استفاده از شیمی درمانی یا پرتودرمانی ، آنها را کوچک کند. هنگامی که رشد به اندازه کافی کوچک شد ، آنها ممکن است آن را با جراحی حذف کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۹ درمان خانگی برای تنگی نفس” را نیز مطالعه بفرمایید.

چه موقع به دکتر مراجعه کنید؟

درد در دنده ممکن است هنگام نفس کشیدن یا حرکت به موقعیت خاصی درد شدیدی را تجربه کنید.

اگر هنگام نفس کشیدن یا حرکت دادن بدن به وضعیت خاص ، درد شدیدی را تجربه کردید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر احساس فشار یا درد در قفسه سینه خود به همراه ناراحتی در دنده دارید ، با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید. این علائم ممکن است نشانه حمله قلبی قریب الوقوع باشد.

اگر اخیراً زمین خورده اید و هنگام تنفس همراه با کبودی قابل توجه در ناحیه قفسه سینه خود درد و درد دارید ، بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.