علت خواب رفتن اعضای بدن چیست؟

خواب رفتن اعضای بدن معمولا احساسی است که بدون درد است ، اما می تواند محسوس و مشهود باشد. سوزن سوزن شدن یا بی حسی شبیه حسی است که هنگام ضربه زدن به “استخوان ” ایجاد می شود. هنگامی که این اتفاق برای بازو یا قسمت دیگر بدن شما می افتد ، اغلب گفته می شود که اندام شما “به خواب رفته است”. این می تواند در هر زمان در روز یا شب اتفاق بیفتد.

این یک احساس غیر معمول نیست اکثر مردم آن را تجربه می کنند. هر چند گاهی اوقات ، این احساس ممکن است برای مدت زمان غیر منتظره ای باقی بماند یا در کنار سایر علائم ظاهر شود. اگر این اتفاق افتاد ، باید با پزشک خود مشورت کنید. این احساس ممکن است نشان دهنده مشکلات پزشکی اساسی باشد.

با خاندن این مقاله بیشتر بدانید که چرا این احساس رخ می دهد و اگر می توانید در مورد آن چه کاری انجام دهید.

علت خواب رفتن اعضای بدن

این احساس سوزن سوزن شدن یا خواب رفتن به عنوان پارستزی شناخته می شود. در بیشتر اوقات ، علت ساده است. ممکن است در صورت دراز کشیدن روی بازو یا هر قسمتی از بدن مثل رانها یا فشار آوردن روی آن اتفاق بیفتد. این امر مانع از جریان صحیح خون به اعصاب شما می شود. همچنین ممکن است منجر به فشار مستقیم روی عصب شود. اعصاب با کمبود جریان خون یا سفت شدن واکنش نشان می دهند و باعث سوزن سوزن شدن لحظه ای می شوند.

اگر با این احساس از خواب بیدار شدید ،طرز خوابیدن خود را تغییر دهید تا این فشار را از بین ببرید. اندام شما به طور کلی “بیدار” می شود و سوزن سوزن شدن متوقف می شود.

علت خواب رفتن اعضای بدن

پارستزی یا خواب رفتگی مزمن بیشتر ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد. شرایط احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کمبود ویتامین B

انواع زیادی از ویتامین B وجود دارد و همه آنها به حفظ سلامت سلول ها کمک کرده و به شما انرژی می دهند. اگرچه بسیاری از افراد ویتامین B کافی را از طریق رژیم غذایی خود دریافت می کنند ، اما برخی از افراد ممکن است برای تامین مقدار توصیه شده روزانه خود از مکمل ها استفاده کنند.

اگر به اندازه کافی ویتامین B دریافت نمی کنید ، ممکن است دچار پارستزی شوید. این بیشتر در بین موارد زیر رایج است:

بزرگسالان مسن تر
گیاهخواران
افراد مبتلا به کم خونی خطرناک

احتباس مایعات در بدن

احتباس مایعات می تواند به دلایل مختلفی از جمله مصرف زیاد نمک و نوسان سطح هورمون در دوران قاعدگی ایجاد شود. این می تواند باعث ایجاد تورم در سراسر بدن شود یا می تواند در برخی از قسمت های بدن نیز موضعی باشد. گاهی اوقات این تورم می تواند گردش خون را مختل کرده و باعث احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه آسیب دیده شود.

سندرم تونل کارپ

اگر بی حسی یا سوزن سوزن شدن نیز روی دست شما تأثیر می گذارد ، ممکن است ناشی از سندرم تونل کارپ باشد. این اتفاق زمانی می افتد که عصب میانی فشرده یا منقبض می شود.

انجام مکرر حرکات مشابه ، مانند تایپ روی صفحه کلید یا کار با ماشین آلات ، می تواند باعث ایجاد آن شود.

نوروپاتی محیطی

اگر دیابت دارید و به طور مرتب دچار پارستزی هستید ، ممکن است در اثر آسیب عصبی ایجاد شود. این آسیب نوروپاتی محیطی نامیده می شود و به دلیل افزایش مداوم سطح قند خون ایجاد می شود.

سایر شرایط

شرایطی که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد ، مانند مولتیپل اسکلروزیس و سکته مغزی ، نیز می توانند باعث ایجاد پارستزی شوند. تومورها یا رشدها ، به ویژه آنهایی که در مغز یا ستون فقرات قرار دارند ، نیز ممکن است باعث تحریک آن شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر این احساس بیش از یک دوره کوتاه تنظیم مجدد ادامه داشت یا درد یا ناراحتی قابل توجهی ایجاد کرد ، باید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر علائم دیگری همراه با پارستزی مشاهده می کنید ، باید فوراً با پزشک خود صحبت کنید. این علائم ممکن است به دلیل بیماری جدی تری ایجاد شود.

پارستزی همراه با هر یک از علائم زیر نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد:

ضعف عضلانی
درد شدید
مشکلات بینایی یا از دست دادن بینایی
مشکلات در گفتار
مشکلات در هماهنگی
سرگیجه شدید

پیشنهاد می کنیم مقاله “قارچ سیاه چه علائمی دارد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

پارستزی یا خواب رفتن اعضای بدن چگونه درمان می شود؟

اگر پارستزی شما نادر است ، ممکن است نیازی به انجام هیچ گونه درمانی نداشته باشید. تغییر موقعیت خود برای تخلیه فشار روی عصب ممکن است برای تسکین هر گونه سوزن سوزن شدن یا بی حسی که در حال تجربه آن هستید کافی باشد.

همچنین می توان از داروهای ضد درد یا کمپرس سرد برای تسکین هرگونه درد موقتی یا نادر ناشی از پارستزی استفاده کرد.

اگر به طور مرتب این احساس سوزن سوزن شدن را تجربه می کنید ، ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشد. پزشک با شما همکاری می کند تا علت پارستزی شما را تعیین کرده و یک برنامه درمانی مناسب ایجاد کند.

به عنوان مثال ، اگر پزشک تشخیص دهد که شما مبتلا به سندرم تونل مچ دست هستید ، ممکن است یک بسته برای حمایت از مچ دست و تمرینات مخصوص مچ برای تسکین عصب توصیه کند. در موارد شدیدتر ، ممکن است نیاز به تزریق کورتیزون یا عمل جراحی باشد.

علت خواب رفتن اعضای بدن

نتیجه نهایی

اغلب این احساس به خودی خود از بین می رود یا در نتیجه تعدیل جزئی در نحوه قرارگیری بدن شما ایجاد می شود.

اگر مشکل همچنان ادامه داشت ، زمان وقوع آن را بنویسید ، چه مدت طول می کشد و آیا علائم دیگری را تجربه می کنید یا خیر. این می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که آیا یک عصب فشرده ، یک مشکل عصبی یا علت دیگری در پشت علائم شما قرار دارد یا خیر.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.