علت تیره بودن ادرار چیست؟

رنگ ادرار تیره یعنی ادرار رنگ طبیعی خود که باید زرد باشد را ندارد. ادرار تیره می تواند رنگ های مختلف داشته باشد ، اما معمولاً قهوه ای و زرد پررنگ است.حالا میخواهیم در این مقاله علت تیره بودن ادرار را با هم بررسی کنیم.

ادرار در کلیه ها تولید می شود. هنگامی که مایعات یا مواد غذایی را وارد می کنید ، از سیستم هضم ، به سیستم گردش خون و در کلیه های فیلتر شده عبور می کند. سپس کلیه ها از طریق ادرار از مواد زائد و مایعات اضافی خلاص می شوند.حالب ها لوله هایی هستند که کلیه ها را به مثانه متصل می کنند. مثانه از طریق مجرای ادرار ، لوله ای که از طریق آن ادرار می کنید ، ادرار را خالی می کند.

در حالت ایده آل ، رنگ ادرار شما زرد کم رنگ است. این نشان می دهد که شما هیدراته هستید. ادرار به طور طبیعی دارای برخی از رنگدانه های زرد به نام urobilin یا urochrome است. هرچه تیرگی ادرار بیشتر باشد ، تمرکز این رنگدانه ها بیشتر می شود.

ادرار تیره بیشتر به دلیل کم آبی است. با این حال ، این ممکن است شاخصی باشد که مواد زائد اضافی ، غیرمعمول یا بالقوه خطرناک در بدن گردش می کنند. به عنوان مثال ، ادرار قهوه ای تیره ممکن است بیماری کبدی را به دلیل وجود صفرا در ادرار نشان دهد.

ادرار خونین یا به رنگ قرمز ، نشانه سایر مشکلات احتمالی از جمله آسیب مستقیم به کلیه ها است. اگر این علائم را دارید ، مراجعه به پزشک مهم است.

علت ادرار تیره چیست؟

گاهی اوقات برخی از بیماری ها علت تیره بودن ادرار است مانند:

هپاتیت
رابدومیولیز
سیروز
گلومرولونفریت
کمبود آب بدن
انسداد صفراوی
سنگ صفرا
سنگ مثانه
سرطان مثانه
بیماری کبد
سرطان کلیه
سرطان پانکراس
مالاریا
تالاسمی
پورفیریا

علت تیره بودن ادرار چیست؟

ورزش بیش از حد و شدید نیز می تواند در تیرگی ادرار نقش داشته باشد. ورزش شدید می تواند باعث آسیب عضلانی شود که باعث می شود بدن شما مواد زائد بیش از حد آزاد کند. نتیجه می تواند ادراری به رنگ صورتی باشد.

گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین ادرار تیره به دلیل کم آبی یا به دلایل دیگر دشوار است. ادرار تیره ناشی از کم آبی معمولاً کهربایی یا عسلی رنگ است.

ادرار تیره به دلایل دیگر می تواند قهوه ای یا قرمز رنگ شود. این در صورتی است که فردی به بیماری کبد یا کلیه مبتلا باشد.

اگر کمبود آب بدن دارید ، می توانید علائم دیگری علاوه بر ادرار تیره داشته باشید. مثالها عبارتند از:

سرگیجه یا سبکی سر
دهان خشک
پوست خشک
سردرد
تشنگی
یبوست

اگر آب اضافی می نوشید و ادرار شما سبک می شود ، می توانید کم آبی بدن را علت تیره شدن ادرار خود بدانید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۳ داروی خانگی برای درمان طبیعی سرفه ” را نیز مطالعه بفرمایید.

علت های دیگر تیره بودن ادرار

گاهی اوقات ادرار تیره هیچ ارتباطی با کم آبی یا سلامت کلی ندارد. در عوض ، این مربوط به چیزی است که شما می خورید یا نوشیده اید یا دارویی که مصرف کرده اید.

اگر ادرار شما تیره است ، به آنچه خورده اید فکر کنید. اگر چغندر ، توت ، ریواس یا لوبیا خورده باشید ، همه اینها باعث می شود ادرار تیره به نظر برسد.

برخی از داروها می توانند باعث تیره شدن ادرار شوند. معمولاً پزشک از قبل به شما اطلاع می دهد که این یک عارضه جانبی احتمالی است. برخی از نمونه های داروهای شناخته شده برای انجام این کار عبارتند از:

ملین ها
داروهای شیمی درمانی
ریفامپین
وارفارین (کومادین)
فنازوپیریدین

چه موقع با پزشک خود تماس بگیرید؟

در صورت مشاهده خون در ادرار یا مشاهده ادرار تیره که پس از نوشیدن آب از بین نمی رود ، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. دانستن علت دقیق علائم بسیار مهم است.اگر ادرار تیره همراه با درد شدید ، به خصوص در پشت خود داشته باشید ، ممکن است دچار سنگ کلیه یا عفونت ادراری (UTI) باشید.

اگر  درد و علائم دیگر بدتر می شود یا همراه با حالت تهوع ، استفراغ و تب شدید است ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص و درمان ادرار تیره

اگر ادرار تیره ای دارید که به دلیل کمبود آب بدن ایجاد نمی شود یا از عوارض جانبی داروی شما است ، باید یک ارزیابی جامع توسط پزشک خود انجام دهید. آنها به سابقه پزشکی دقیق شما احتیاج دارند و شما باید معاینه بدنی و آزمایش ادرار انجام دهید.

آنالیز ادرار شامل گرفتن حداقل دو اونس نمونه ادرار است. یک آزمایشگاه ادرار را از نظر وجود چندین چیز آزمایش می کند ، که می تواند نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه ای باشد. مثالها عبارتند از:

باکتری ها
بیلی روبین
بلورها
گلوکز
پروتئین
سلول های قرمز خون
گلبول های سفید خون

اگر ادرار شفاف ، کدر و غلیظ باشد ، همراه با رنگ آن یک معاینه حضوری انجام می شود.
آزمایشات شیمیایی شامل اطلاعاتی در مورد بیلی روبین ، خون ، کتون ، پروتئین ها و گلوکز است.
آزمایش میکروسکوپی برای حضور باکتری ها.

در حالت ایده آل ، نمونه ادرار از اولین ادراری که صبح تولید می کنید تولید می شود. این ادرار به احتمال زیاد در صورت وجود ناهنجاری نشان می دهد زیرا غلظت آن بیشتر از ادرار دیگری است که در طول روز تولید می کنید.

اگر تجزیه و تحلیل ادرار شما نتایج غیرمعمولی را نشان دهد ، ممکن است پزشک آزمایشات هدفمندتری را تجویز کند. این آزمایشات ممکن است شامل آزمایش خون یا کشت ادرار باشد که سعی در شناسایی نوع باکتری در ادرار شما دارد.

همچنین ، شمارش کامل خون (CBC) یا پانل متابولیک جامع می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد عملکرد کلیه یا کبد شما به خطر افتاده است.

درمان به سابقه پزشکی ، علائم و نتایج هرگونه مطالعات آزمایشگاهی و سایر تستهای تشخیصی بستگی خواهد داشت.

 تیره بودن ادرار
علت تیره بودن ادرار

پیشگیری از تیره شدن ادرار

اگر رنگ ادرار شما به دلیل داروهایی است که مصرف می کنید ، باید بر اساس نتایج خود به مصرف آنها ادامه دهید. اگر نگران رنگ ادرار در رابطه با داروهای مصرفی خود هستید همیشه با پزشک خود صحبت کنید. همچنین می توانید از غذاهایی که باعث ایجاد ادرار تیره می شوند خودداری کنید.

اگر ادرار تیره شما به دلیل دریافت ناکافی مایعات است ، باید شروع به نوشیدن آب بیشتری کنید.

بعد از بیدار شدن سعی کنید یک فنجان آب اضافی بنوشید. برای اطمینان از هیدراته ماندن می توانید ظرف بزرگی را برای  آب خریداری کنید و همیشه آن را با خود داشته باشید. با این حال ، اگر ادرار شما چنان رنگ پریده باشد که تقریباً واضح باشد ، این می تواند نشانه ای باشد که شما بیش از حد آب می نوشید.

هرگونه تغییر در رنگ ادرار به دلیل خوردن برخی غذاها یا مصرف برخی داروها ، باید به پزشک گزارش شود. و در صورت مشاهده خون در ادرار ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.