چقدر طول میکشد تا موها پس از شیمی درمانی دوباره رشد کند؟

چه زمانی موها پس از شیمی درمانی دوباره رشد می کنند؟ سلول های سرطانی را از بین می برد، اما سلول های سالم را نیز از بین می برد. در نتیجه عوارض جانبی شدیدی از جمله ریزش مو به همراه دارد. بسیاری از افراد در صورت انجام شیمی درمانی، بخشی یا تمام موهای خود را از دست می دهند. با این حال، این اثر به ندرت دائمی است و پس از پایان درمان، موها باید دوباره رشد کنند.این مقاله توضیح می‌دهد که چه مدت طول می‌کشد تا موها دوباره رشد کنند و چه چیزی در زمان رشد مو باید انتظار داشت.

اثر شیمی درمانی بر ریزش مو

شیمی درمانی می تواند نه تنها سلول های سرطانی، بلکه سلول های سالم را نیز تحت تاثیر قرار دهد، از جمله آنهایی که در فولیکول های مو هستند که از رشد مو حمایت می کنند. آسیب به این سلول ها می تواند باعث ریزش موهای سر، مژه ها، ابروها و سایر نقاط بدن در طول درمان شود.

هنگامی که ریزش مو رخ می دهد، معمولاً در عرض ۱ تا ۳ هفته پس از درمان شروع می شود و پس از ۱ تا ۲ ماه شدیدتر می شود.

پس از آخرین درمان، مدتی طول می کشد تا داروهای شیمی درمانی به طور کلی بدن را ترک کنند و حمله به سلول های سالم تقسیم شونده را متوقف کنند. بنابراین، موها بلافاصله شروع به رشد نمی کنند.

اکثر افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، چند هفته پس از آخرین درمان، موهای نازک و تیره ای را مشاهده می کنند. موهای واقعی ممکن است در عرض ۴ تا ۶ هفته به درستی شروع به رشد کنند. با این حال، برخی از افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، ریزش موی دائمی را تجربه می کنند. داروهای خاصی مانند دوستاکسل (تاکسوتر) می توانند این اثر را داشته باشند.

چند وقت بعد شیمی درمانی موها رشد میکند؟

چند وقت بعد شیمی درمانی موها رشد میکند؟

دانستن در مورد رشد مو می تواند به فرد کمک کند تا رشد مجدد مو را پس از شیمی درمانی بهتر درک کند.

تمام موها دوره های استراحتی را پشت سر می گذارند که در طی آن رشد نمی کنند. زمانی که مو به طول مشخصی برسد یا زمانی که فرد آن را می‌کشد، ممکن است ریزش کند. به همین دلیل، پوست سر همیشه مقداری مو می ریزد.

جدول زمانی زیر نشان می دهد که بعد از شیمی درمانی چه اتفاقی برای مو بیفتد:

۳-۴ هفته: موهای روشن و کدر شکل می گیرد.
۴-۶ هفته: موهای ضخیم تر شروع به رشد می کنند.
۲ تا ۳ ماه: ممکن است یک اینچ مو رشد کرده باشد.
۳ تا ۶ ماه: ممکن است حدود ۲ تا ۳ اینچ مو رشد کرده باشد که لکه های طاس را پوشانده باشد. افرادی که قبلا موهای بسیار کوتاهی داشتند ممکن است بتوانند به حالت اولیه خود برگردند.
۱۲ ماه: موها ممکن است ۴ تا ۶ اینچ رشد کرده باشند و برای برس زدن یا حالت دادن به اندازه کافی بلند باشند.
ممکن است چندین سال طول بکشد تا موها به حالت قبلی خود برگردند، به خصوص برای افرادی که زمانی موهای بسیار بلندی داشتند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا شیمی درمانی باعث ریزش مو می شود؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در مجله PLOS ONETrusted Source شامل ۱۴۷۰ نفر بود که به عنوان بخشی از درمان سرطان سینه تحت شیمی درمانی قرار گرفتند. نظرسنجی از شرکت کنندگان نشان داد که:

به طور متوسط، موها ۳٫۳ ماه پس از توقف درمان شروع به رشد کردند.
موها قبل از پایان درمان در حدود ۱۳ درصد از افراد شروع به رشد کردند.
در کمتر از ۰٫۵ درصد موارد، ۶ ماه پس از پایان درمان، موها شروع به رشد نکرده بودند.

پس از شیمی درمانی، موها در ابتدا به صورت نازک رشد می کنند. ممکن است مستقیماً به سمت بالا بچسبد یا حالت دادن به آن دشوار باشد. موهای بسیار ظریف نیز ممکن است از فاصله دور قابل مشاهده نباشند.

برخی از فولیکول های مو ممکن است قبل از سایرین وارد دوره رشد فعال شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، طول موها می تواند متفاوت باشد، که ممکن است موها را به طور کلی تکه تکه نشان دهد. به احتمال زیاد استایل کردن نیز دشوارتر خواهد بود.

با گذشت زمان، موها باید در الگوی رشد منظم تری قرار گیرند. با این حال، بافت آن ممکن است متفاوت از قبل از درمان باشد.

مقاله PLOS ONETrusted اشاره می کند که:

حدود ۵۸٪ از پاسخ دهندگان گفتند که موهایشان دوباره نازک تر شده است، در حالی که ۳۲٪ گفتند که موهای آنها تغییر نکرده است.
در ۶۳ درصد از پاسخ دهندگان، موها وز یا فر شده بودند، در حالی که ۲۵ درصد گفتند که بافت موهایشان تغییر نکرده است.
رنگ مو در ۵۳ درصد از پاسخ دهندگان تغییری نکرد، در حالی که ۳۸ درصد گفتند که موهایشان بیشتر سفید یا خاکستری شده است.
گاهی اوقات، این تغییر کوتاه مدت است، اما در موارد دیگر، ممکن است دائمی باشد. هیچ راهی برای پیش بینی اینکه چه کسی بعد از شیمی درمانی تغییر بافت می دهد یا اینکه آیا این تغییر دائمی خواهد بود وجود ندارد. با این حال، مصرف Taxotere یا بوسولفان (Myleran) ممکن است شانس دائمی بودن ریزش مو را افزایش دهد.

پزشکان هنوز به طور کامل درک نمی کنند که چرا بافت مو گاهی اوقات پس از شیمی درمانی تغییر می کند. ممکن است این درمان به فولیکول های مو آسیب برساند یا بر روی ژن هایی که رشد مو را کنترل می کنند تأثیر بگذارد.

تحریک رشد مو بعد از شیمی درمانی

افراد می توانند اقدامات خاصی را برای حفظ سلامت موهای خود در حین رشد مجدد انجام دهند:

شانه زدن و حالت دادن را محدود کنید

برس کشیدن یا کشیدن بیش از حد موها
حالت دادن به مو با وسایل گرمایشی، مانند اتوی صاف یا سشوار
استفاده از رنگ ها در چند ماه اول
پوشیدن کلاه و استفاده منظم از کرم ضد آفتاب می تواند از پوست سر در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند در حالی که موها در حال رشد هستند.

درمان برای رشد مجدد مو را امتحان کنید

رشد مو بعد از شیمی درمانی

برخی از داروها رشد مجدد مو را پس از شیمی درمانی تشویق می کنند، اما نتایج متفاوت است. هدف بیشتر داروهای رشد مجدد مو، درمان ریزش مو ناشی از عللی غیر از شیمی درمانی است.

برخی از تحقیقات نشان داده اند که ماینوکسیدیل (Rogaine) ممکن است رشد مجدد مو را تسریع کند یا ریزش مو را در طول شیمی درمانی کاهش دهد.

به عنوان مثال، پزشکان ممکن است Rogaine را برای افرادی که درمان سرطان سینه تاموکسیفن داشته اند توصیه کنند. با این حال، ممکن است گران باشد. داروخانه ها معمولاً اشکال دیگری از ماینوکسیدیل را ارائه می دهند که ارزان تر هستند.فرد باید قبل از استفاده از درمان‌های رشد مجدد مو، خطرات و مزایای درمان‌های رشد مجدد مو را با پزشک خود در میان بگذارد.

ریزش مو در حین دریافت شیمی درمانی می تواند ناراحت کننده باشد، اما ریزش مو معمولاً موقتی است.

پیدا کردن یک کلاه گیس یا مدل موی مناسب می تواند به زمانی که فرد منتظر رشد مجدد موهای خود است کمک کند. انواعی از هدگیرها نیز موجود هستند که ممکن است خنک‌تر و راحت‌تر باشند. رشد مجدد مو پس از شیمی درمانی می تواند نشانه مثبتی از بهبود سلامت فرد باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.