هویت انسانی زن در چالش آرایش

هویت انسانی زن در چالش آرایش

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”  هویت انسانی زن در چالش آرایش ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

 

شرکت‌کنندگان اروپایی و آمریکایی در یک نظرسنجی، میزان صمیمیت، صلاحیت و انسانیت کمتری برای زنان با آرایش غلیظ قائل شدند

مطالعه جدیدی که نتایج آن به تازگی در نشریه«نقش‌های جنسیتی» منتشر شده است، نشان می‌دهد زنانی که آرایش غلیظ می‌کنند، بیشتر ممکن است مورد پیش‌داوری‌های نادرست دیگران قرار بگیرند و ویژگی‌های انسانی آن‌ها کمتر مورد توجه قرار بگیرد.

در این مطالعه که بیشتر شرکت‌کنندگان آن از آمریکا و انگلیس بودند، دو سری تصاویر آماده شد. یک سری از این تصاویر شامل چهره آرایش نکرده زنان بود و سری دوم، شامل چهره همان زنان بود که این بار با کمک برنامه‌های ویرایش عکس، آرایش غلیظی داشت.

سپس تعدادی از این عکس‌ها به شرکت‌کنندگان نشان داده و از آن‌ها خواسته شد شخصیت زنی که عکسش را می‌بینند، توصیف کنند. نتایج آن که به تازگی منتشر شده است حتی برای پژوهشگران این تحقیق هم بسیار جالب و تامل برانگیز بود.

صمیمیت، صلاحیت و انسانیت همگی کمتر!

تحلیل نتایج این بررسی نشان داد حدودهزار شرکت کننده مرد و زن در توصیف چهره‌هایی با آرایش غلیظ، به صورت عمومی صفات مثبت کمتری را به صاحبان عکس‌ها نسبت می‌دهند. شرکت‌کنندگان در توصیف شخصیت چهره زنانی که آرایش غلیظ داشتند، صمیمیت کمتری را به این افراد نسبت دادند و نسبت به صلاحیت و کاربلدی این افراد تردید بیشتری داشتند.

شرکت‌کنندگان معتقد بودند زنان با آرایش غلیظ تجربه کاری کمتری دارند و حتی درباره ویژگی انسانیت، آن‌ها را در طیف ضعیف‌تری درجه‌بندی می‌کردند! اما چرا چنین تغییری در برداشت افراد روی می‌دهد؟

تمرکز توجه تغییر می‌کند

در این بررسی این تغییر نگرش افراد درباره چهره‌هایی با آرایش غلیظ، هم در مردان و هم در زنان روی داد. علاوه بر آن، محققان برای ساخت تصاویر، هم از چهره زنانی ناشناس و معمولی و هم از عکس برخی چهره‌های شناخته شده استفاده کرده بودند.

در همه‌ این موارد، فارغ از جنسیت شرکت‌کننده در مطالعه و جدای از این‌که عکس مربوط به زنی ناشناس بود یا نه، آرایش غلیظ باعث می‌شد، تمرکز پاسخ‌دهنده بیش از این‌که بر شخصیت زن باشد، به سمت چهره و جذابیت او جلب شود. موضوعی که تاثیر آن به خوبی در پاسخ‌های شرکت‌کنندگان خود را نشان داد.

آسیب‌های تاکید بر جذابیت ظاهری زنان

البته این مطالعه، اولین بررسی در این زمینه نیست. پیش از این هم در تعدادی دیگر از مطالعات در این زمینه، مشخص شده بود، تاکید بر جذابیت ظاهری زنان باعث می‌شود ویژگی‌های انسانی و شخصیت زنان کمتر دیده شود.

متخصصان معتقدند این موضوع به دلیل آن است که تاکید بر جذابیت، به نوعی تقویت کننده دیدگاهی است که زنان را کالا در نظر می‌گیرد و به این ترتیب باعث مغفول ماندن بُعد انسانی زنان می‌شود.

نویسنده : نرگس عزیزی،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.