علت بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار به معنای نشت ادرار در فرد است. اگرچه ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد ، اما بی اختیاری ادرار در افراد مسن ، به ویژه خانم ها بیشتر دیده می شود. بی اختیاری اغلب قابل درمان یا کنترل است.

چه اتفاقی در بدن می افتد که باعث ایجاد مشکلات کنترل مثانه می شود؟ بدن ادرار را در مثانه ذخیره می کند. در هنگام ادرار کردن ، عضلات مثانه سفت شده و ادرار را به درون لوله ای به نام مجرای ادرار منتقل می کنند. در همان زمان ، عضلات اطراف مجرای ادرار شل می شوند و اجازه می دهند ادرار از بدن خارج شود. هنگامی که عضلات مثانه و اطراف آن به شکلی که باید کار نمی کنند ، ممکن است ادرار نشت کند.

علت بی اختیاری ادرار

بی اختیاری به دلایل زیادی ممکن است اتفاق بیفتد. به عنوان مثال ، عفونت های دستگاه ادراری ، عفونت یا تحریک واژن ، یبوست. برخی از داروها می توانند مشکلات کنترل مثانه را ایجاد کنند که مدت کوتاهی به طول می انجامد. وقتی بی اختیاری بیشتر طول بکشد ، ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

عضلات مثانه ضعیف است
عضلات مثانه بیش فعال
عضلات کف لگن ضعیف است
آسیب به اعصابی که مثانه را از بیماری هایی مانند مولتیپل اسکلروزیس ، دیابت یا پارکینسون کنترل می کنند
انسداد پروستات بزرگ شده در مردان
بیماری هایی مانند آرتروز که ممکن است دسترسی به موقع دستشویی را دشوار کند
افتادگی اندام لگن ، زمانی است که اندام های لگن (مانند مثانه ، راست روده یا رحم) از محل طبیعی خود به واژن منتقل می شوند. وقتی اندام های لگن از جای خود خارج شده اند ، مثانه و مجرای ادرار قادر به کار طبیعی نیستند ، که ممکن است باعث نشت ادرار شود.

بیشترین بی اختیاری در مردان مربوط به غده پروستات است.

علت بی اختیاری ادرار

بی اختیاری مردان ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

پروستاتیت – التهاب دردناک غده پروستات
آسیب ، یا آسیب به اعصاب یا عضلات ناشی از جراحی
بزرگ شدن غده پروستات ، که می تواند منجر به هیپرپلازی پروستات خوش خیم (BPH) شود ، وضعیتی که پروستات با افزایش سن مردان رشد می کند.

تشخیص بی اختیاری ادرار

اولین قدم در درمان بی اختیاری مراجعه به پزشک است. او به شما معاینه فیزیکی می دهد و سابقه پزشکی شما را می گیرد. پزشک در مورد علائم و داروهای مورد استفاده شما سال می کند. او می خواهد بداند شما اخیراً بیمار بوده اید یا جراحی کرده اید. پزشک شما همچنین ممکن است تعدادی آزمایش انجام دهد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش ادرار و خون
آزمایشاتی که میزان تخلیه مثانه شما را اندازه گیری می کند
علاوه بر این ، ممکن است پزشک از شما بخواهد که روزانه ادرار و نشت ادرار را یادداشت کنید. همچنین ممکن است پزشک خانواده شما را به یک متخصص ارولوژی ، پزشکی متخصص در زمینه مشکلات دستگاه ادراری ، بفرستد.

انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری انواع مختلفی دارد:

بی اختیاری استرسی: زمانی اتفاق می افتد که ادرار در اثر فشار بر مثانه نشت کند ، به عنوان مثال ، هنگام ورزش ، سرفه ، عطسه ، خندیدن یا بلند کردن اجسام سنگین. این رایج ترین نوع مشکل کنترل مثانه در زنان جوان و میانسال است. ممکن است از زمان یائسگی شروع شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۳ داروی خانگی برای درمان طبیعی سرفه ” را نیز مطالعه بفرمایید.

بی اختیاری فوری : زمانی اتفاق می افتد که افراد به یکباره به ادرار کردن احتیاج داشته باشند و نمی توانند ادرار خود را به اندازه کافی نگه دارند تا به توالت برسند. این ممکن است برای افرادی که دیابت ، آلزایمر ، پارکینسون ، مولتیپل اسکلروزیس یا سکته مغزی دارند ، یک مشکل باشد.

بی اختیاری سرریز : وقتی اتفاق می افتد که مقدار کمی ادرار از مثانه همیشه پر است. در صورت بزرگ شدن پروستات در مجرای مجرای ادرار ، یک مرد می تواند در تخلیه مثانه خود مشکل داشته باشد. دیابت و ضایعات نخاعی نیز می توانند باعث این نوع بی اختیاری شوند.

بی اختیاری عملکردی : در بسیاری از افراد مسن که کنترل مثانه طبیعی دارند ، رخ می دهد. آنها فقط به دلیل آرتروز یا سایر اختلالات که حرکت سریع را در آنها دشوار می کند ، می توانند به توالت بروند.

بی اختیاری ادرار

تغییر شیوه زندگی ممکن است به بی اختیاری کمک کند:

کاهش وزن ، ترک سیگار ، نه گفتن به الکل ، نوشیدن کافئین کمتر (در قهوه ، چای و بسیاری از نوشابه ها وجود دارد) ، جلوگیری از یبوست و جلوگیری از بلند کردن اجسام سنگین می تواند به بی اختیاری کمک کند. انتخاب آب به جای سایر نوشیدنی ها و محدود کردن نوشیدنی ها قبل از خواب نیز ممکن است کمک کند.

بی اختیاری و بیماری آلزایمر

افرادی که در مراحل بعدی بیماری آلزایمر قرار دارند اغلب با بی اختیاری ادرار مشکل دارند. این می تواند در نتیجه عدم درک نیاز به ادرار کردن ، فراموش کردن دستشویی یا پیدا نکردن توالت باشد. برای به حداقل رساندن احتمال تصادف ، مراقب می تواند:

از دادن نوشیدنی هایی مانند قهوه کافئین دار ، چای و نوشابه های گازدار که ممکن است باعث افزایش ادرار شود ، خودداری کنید. اما آب را محدود نکنید
مسیرها را تمیز و بدون درهم ریختگی دستشویی نگه دارید و همیشه چراغ روشن باشد.
لباس زیر تهیه کنید که استفاده از آن راحت باشد.
برای سفرهای خارج از خانه از شورت های جاذب استفاده کنید.

علت بی اختیاری ادرار

مدیریت بی اختیاری ادرار

علاوه بر آموزش کنترل مثانه ، ممکن است بخواهید با دکتر خود در مورد روش های دیگر برای کمک به مدیریت بی اختیاری صحبت کنید:

داروها به تخلیه مثانه در حین دفع ادرار کمک می کنند. داروهای دیگر عضلات را سفت می کنند و می توانند نشت را کاهش دهند.

برخی از خانم ها دریافتند که استفاده از کرم واژن استروژن ممکن است به کاهش استرس یا اصرار در بی اختیاری کمک کند. دوز کم کرم استروژن مستقیماً به دیواره های واژن و بافت مجرای ادرار مالیده می شود.

پزشک ممکن است برای کمک به بسته شدن دهانه مثانه ، ماده ای را تزریق کند که اطراف مجرای ادرار را ضخیم می کند. این می تواند بی اختیاری استرس در زنان را کاهش دهد. این درمان ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد.

تحریک عصبی ، که جریان الکتریکی ملایمی را به اعصاب اطراف مثانه می فرستد که به کنترل ادرار کمک می کند ، گزینه دیگری است.

اگر به علت تغییر موقعیت مثانه یا انسداد در اثر بزرگ شدن پروستات باشد ، گاهی اوقات جراحی می تواند بی اختیاری را بهبود بخشد یا درمان کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.