علت برآمدگی روی پیشانی چیست؟آیا نگران کننده است؟

برآمدگی روی پیشانی شما، حتی اگر کوچک باشد و درد نداشته باشد، باز هم می تواند باعث نگرانی باشد. تورم زیر پوست معمولاً یک علامت موقت ضربه به سر است. پیشانی به سرعت متورم می شود زیرا رگ های خونی زیادی درست زیر سطح پوست وجود دارد. به همین دلیل است که زخم‌های باز سر تمایل به خونریزی شدید دارند، حتی اگر آسیب خیلی عمیق نباشد. اما برخی از برجستگی های پیشانی بدون آسیب ایجاد می شوند. تعدادی از آنها مربوط به رشد غیر طبیعی استخوان یا بافت هستند. اینها معمولاً بی ضرر هستند، اگرچه ممکن است بخواهید آنها را به دلایل زیبایی درمان کنید.

البته، ضربه ای به سر که باعث از دست دادن هوشیاری شما یا فرزندتان می شود، همیشه باید به عنوان یک فوریت پزشکی تلقی شود. حتی اگر از دست دادن هوشیاری برای چند ثانیه باشد، باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

اگر از کودکی با برآمدگی پیشانی مراقبت می کنید، باید وضعیت او را به دقت مشاهده کنید:

خواب آلودگی ناگهانی یا تغییر در خلق و خو و شخصیت می تواند نشانه آسیب جدی تری باشد.
اگر کودک شما مثل همیشه هوشیار به نظر نمی رسد و به شما و سؤالات شما پاسخ نمی دهد، این علائم را به این معنی در نظر بگیرید که مراجعه به اورژانس ضروری است.
به همین ترتیب، اگر کودک شما شروع به حرکت غیرطبیعی کرد و به نظر می‌رسد در تعادل و هماهنگی مشکل دارد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
سردردی که از بین نمی‌رود و حالت تهوع، با یا بدون استفراغ، دو نشانه دیگر هستند که نشان می‌دهند آسیب سر نیاز به توجه اورژانسی دارد.
همچنین پس از ضربه به سر باید به چشمان کودک خود نگاه کنید. اگر اندازه مردمک ها متفاوت باشد یا یک چشم هماهنگ با چشم دیگر حرکت نکند، آسیب نیاز به ارزیابی فوری دارد.

اگر هر یک از این علائم فوراً ظاهر نشد – اما یک یا دو روز پس از آسیب سر ظاهر شد – فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علت برآمدگی روی پیشانی

 شایع‌ترین علت های ایجاد برآمدگی در پیشانی

ضربه

چه در اثر سقوط یا یک برخورد در زمین فوتبال، یک تصادف رانندگی، یا دیگر تماس های شدید، تروما یکی از دلایل اصلی هماتوم یا برجستگی در پیشانی است و در اصل فقط یک کبودی روی پیشانی است. این برجستگی ها اغلب پس از یک یا دو روز سیاه و آبی می شوند.

هنگامی که رگ های خونی ریز زیر پوست آسیب می بینند، خون به بافت اطراف نشت می کند و باعث ایجاد تورم می شود که برجستگی یا گرهی روی سر ایجاد می کند.

یک برآمدگی کوچک بدون علائم دیگر باید برای چند روز تحت نظر باشد. برآمدگی که در عرض چند روز کوچکتر نمی شود نیز باید توسط پزشک بررسی شود.

معمولا هماتوم ها خود به خود ناپدید می شوند و نیازی به درمان ندارند. یخ زدن برآمدگی بلافاصله پس از آسیب ممکن است به کاهش تورم کمک کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “هر آنچه باید درباره عفونت ناف بدانید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

کیست

کیست یک کیسه پر از مایع است که درست در زیر پوست تشکیل می شود. معمولاً در لمس نرم است و مایل به سفید یا زرد به نظر می رسد. انواع مختلفی از کیست وجود دارد که می تواند روی پیشانی ظاهر شود.

یکی از رایج‌ترین کیست‌ها زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های کراتین به عمق پوست شما حرکت می‌کنند و کیسه‌ای تشکیل می‌دهند. کراتین یک پروتئین در پوست است. به طور معمول سلول های کراتین به سمت سطح حرکت می کنند و می میرند. هنگامی که آنها در جهت دیگر حرکت می کنند، می توانند در یک کیست خوشه شوند که با رشد آن متورم می شود.

هرگز نباید سعی کنید کیست را بیرون بیاورید. خطر عفونت خیلی زیاد است. در عوض، یک پارچه گرم و مرطوب را به پیشانی خود فشار دهید. همچنین می توانید برای دریافت کرم های موضعی که ممکن است به بهبود کیست کمک کنند، به متخصص پوست مراجعه کنید.

استئوما

یک رشد کوچک خوش خیم استخوان، به نام استئوما، می تواند برجستگی پیشانی ایجاد کند. به طور معمول، استئوما به آرامی رشد می کند و علائم دیگری ندارد.

استئوما معمولاً می تواند به حال خود رها شود. اما اگر رشد از نظر ظاهری آزاردهنده باشد یا به دلیل محل آن علائمی (مانند مشکلات بینایی یا شنوایی) ایجاد کند، ممکن است درمان مناسب باشد.

درمان اصلی استئوما جراحی است. یک روش نسبتاً جدید، به نام رویکرد اندونازال آندوسکوپی (EEA)، بر منافذ طبیعی در حفره‌های سینوس و بینی متکی است.

اینها به جراح اجازه می دهد تا یک برش در قاعده جمجمه ایجاد کند و ابزار کوچک و انعطاف پذیر را به محل استئوما هدایت کند. سپس استئوما از طریق بینی برداشته می شود. EEA به معنای عدم تغییر شکل یا زخم در صورت و زمان بهبودی سریعتر است.

لیپوم

لیپوم رشد بافت چربی است که می تواند در زیر پوست ایجاد شود و باعث ایجاد یک توده نرم و انعطاف پذیر در پیشانی شود. لیپوم ها همچنین تمایل دارند روی گردن، شانه ها، بازوها، پشت، ران ها و شکم ایجاد شوند.

قطر لیپوم معمولا کمتر از ۲ اینچ است، اما می تواند رشد کند. لیپوم ها معمولاً خوش خیم هستند، اما اگر نزدیک هر عصب اصلی باشند می توانند دردناک باشند.
ناهنجاری جمجمه

اگر شکستگی صورت یا سایر آسیب‌های جمجمه داشته‌اید، ممکن است با بهبود و جوش خوردن استخوان‌ها، توده‌ای روی پیشانی‌تان ایجاد شود.

گاهی اوقات وقتی جراحی برای ترمیم شکستگی انجام می شود، ترمیم نامناسب استخوان همچنان ممکن است رخ دهد. این می تواند به این معنی باشد که برای اطمینان از بهبود صحیح استخوان ها به جراحی دوم نیاز است.

عفونت سینوس

در موارد نادر، یک عفونت جدی سینوسی (سینوزیت) می تواند منجر به تورم و برآمدگی در اطراف پیشانی و چشم شود. اگرچه معمولاً سینوزیت باعث درد در داخل و اطراف حفره سینوس می شود، اما هیچ نشانه قابل مشاهده ای از التهاب وجود ندارد.
گاز گرفتن یا نیش زدن

نیش یا نیش حشره می تواند باعث ایجاد یک توده قرمز کوچک روی پیشانی شود. این برجستگی ها معمولاً غیر قابل انکار هستند و معمولاً نیازی به درمان ندارند. سعی کنید یک لقمه را به حال خود رها کنید و یک آنتی هیستامین برای کمک به کاهش تورم و خارش مصرف کنید.

علت های ایجاد برآمدگی در پیشانی

چه زمانی برآمدگی روی پیشانی نگران کننده است؟

هنگامی که نوع برآمدگی روی پیشانی خود و همچنین هرگونه نگرانی پزشکی مرتبط با آن را شناختید، می توانید تصمیم بگیرید که چگونه ادامه دهید:

اگر این برآمدگی اساساً یک کبودی ناشی از ضربه‌های جزئی سر است، می‌توانید آن را در حالی که به آرامی محو می‌شود تماشا کنید.

برآمدگی با علائم دیگر به معنای مراجعه به پزشک است. اگر به نظر می رسد که برآمدگی مربوط به پوست است (مثلاً کیست)، به متخصص پوست مراجعه کنید.

اگر مطمئن نیستید به پزشک خود چه بگویید، به سادگی به آنها بگویید که برجستگی روی پیشانی شما رشد کرده است و می خواهید آن را توسط یک پزشک معاینه کنید.

یک برآمدگی پیشانی، به خصوص آن که در حال رشد یا تغییر است، می تواند کمی نگران کننده باشد. به خودتان آرامش بدهید و زودتر بفهمید چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

3.5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.