علت اختلال خلقی پس از زایمان چیست؟

بارداری و زایمان دوران خاصی در زندگی یک زن است. با این حال ، برای زنانی که دچار اختلال خلقی می شوند ، می تواند زمان سخت و حتی ترسناک باشد. اگر احساس می کنید از نوزاد خود فاصله گرفته اید ، در احساس شادی مشکل دارید یا اضطراب را تجربه می کنید ، ممکن است دچار اختلال خلقی بعد از زایمان (PPMD) باشید. برای آشنایی بیشتر با PPMD ​​به ادامه مطلب بروید.

PPMD شامل تعدادی از اختلالات خلقی مختلف است. اگرچه افسردگی پس از زایمان رایج ترین است ، اما سایر اختلالات خلقی نیز ممکن است رخ دهد. این شامل اختلالات خلقی مانند اضطراب بعد از زایمان ، وسواس فکری-عملی و روان پریشی بعد از زایمان می شود. عامل اصلی در تشخیص PPMD ​​این است که علائم در دوران بارداری یا اندکی پس از زایمان ظاهر می شوند. از زایمان به جای پس از زایمان استفاده می شود زیرا مشخص شده است که علائم می تواند قبل از زایمان و همچنین پس از زایمان ظاهر شود.

طبیعی است که پس از زایمان دچار تغییرات خلقی و احساسات منفی شوید. در حقیقت ، تا ۸۰ درصد از خانم ها در چند روز پس از زایمان ، این احساسات را تجربه می کنند. در حالی که ممکن است با افسردگی گریه کنید ، تحریک پذیری ، اضطراب و تغییرات خلقی ، علائم پس از یک دوره دو هفته ای پایان می یابد. علائم نیز برای مدت کوتاهی در طول روز باقی می مانند. آنها تمام روز دوام نمی آورند. تصور می شود که به دلیل تغییرات هورمونی پس از زایمان و احتمالاً تعدیلاتی است که هنگام آوردن نوزاد جدید به خانه ایجاد می شود. علائم به اندازه PPMD ​​شدید نیستند و خود به خود برطرف می شوند.

علائم اختلال خلقی بعد از زایمان

علائم اختلال خلقی بعد از زایمان

علائم PPMD ​​بر اساس نوع اختلال خلقی بعد از زایمان متفاوت است. برای تشخیص اختلال خلقی با شروع بعد از زایمان ، باید شرایط لازم برای این اختلال را مطابق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) داشته باشید. علائم نیز باید در دوران بارداری یا مدت زیادی بعد از زایمان ظاهر شوند. علائم افسردگی بعد از زایمان شامل احساس غم در بیشتر روزها و عدم علاقه به چیزهایی است که قبلاً از آنها لذت می برده اید.

همچنین ممکن است احساس ناامیدی و بی ارزشی را تجربه کنید. اگر اضطراب بعد از زایمان را تجربه می کنید ، علائم شما احتمالاً شامل نگرانی مداوم یا تقریباً ثابت و افکار مسابقه ای است. حملات پانیک نیز ممکن است چیزی باشد که شما تجربه می کنید. روان پریشی حاملگی یک اورژانس پزشکی نادر است. علائم شامل توهم ، پارانویا ، نوسانات سریع خلقی و هذیان است.

علائم خاص PPMD

در حالی که بسیاری از علائم PPMD ​​به طور خاص مربوط به اختلال خلقی است که در حال تجربه است ، علائم دیگری نیز وجود دارد که مربوط به دوره بعد از زایمان است. PPMD مادر ممکن است احساس کند که از نوزاد خود فاصله نگرفته است اما در ایجاد دلبستگی ایمن با فرزندش مشکل دارد. شما ممکن است احساس بی حسی یا ناراحتی کنید و به عنوان یک مادر ناکافی باشید.

اگر مبتلا به PPMD ​​هستید ، ممکن است دائماً نگران سلامتی و رفاه فرزند خود باشید ، در حالی که احساس می کنید نمی توانید به درستی از آنها مراقبت کنید. این احساس که شما در حال حرکت هستید ، در حالی که معتقد هستید دیگران می توانند کار بهتری در مراقبت از نوزاد خود انجام دهند. ممکن است احساس تنهایی و انزوا و افکار خودکشی وجود داشته باشد. ممکن است باور داشته باشید که همه بدون شما وضعیت بهتری خواهند داشت. همچنین ممکن است خشم شدید ، احساس گناه و کینه را تجربه کنید که با ناتوانی در آرام کردن یا شیر دادن به نوزاد می تواند تشدید شود.

چرا تشخیص اختلال های خلقی پس از زایمان دشوار است؟

یک زن در دوران بارداری و پس از تولد نوزاد دچار تغییرات متعددی می شود. تغییرات خواب و غذا بخش عادی این روند است. اگرچه در زمان های دیگر ، خوردن یا خوابیدن بیشتر یا کمتر از حد معمول می تواند برای هشدار دادن به یک مشکل احتمالی مورد استفاده قرار گیرد. ممکن است باور کنید یا حتی به شما بگویند که علائم شما فقط اختلال خفیف و طبیعی است و خود به خود برطرف می شود. همچنین ممکن است علائم شما را از ترس قضاوت شدید دیگران پنهان کنید. به حداقل رساندن علائم خود برای دیگران ، و شاید حتی برای خود ، و رنج کشیدن در سکوت یک احتمال دیگر است. همه در مورد PPMD ​​آموزش نمی بینند و ممکن است علائم شما را بخشی طبیعی از زایمان بدانند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “این گفته ها درباره پیری افسانه و اشتباه است” را نیز مطالعه بفرمایید.

علل اختلال خلقی پس از زایمان

در حالی که علت دقیق PPMD ​​ناشناخته است ، تصور می شود که علت آن عوامل متعددی باشد. تعدادی از تغییرات جسمی ، هورمونی و احساسی در ارتباط با بارداری و زایمان وجود دارد. کاهش سریع هورمون های تیروئید می تواند منجر به افسردگی یا اضطراب شود. استروژن و پروژسترون پس از زایمان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و می تواند بر سلامت عاطفی مادر جدید تأثیر بگذارد.

به این موارد تغییرات بدن مادر جدید و سازگار شدن با نیازهای نوزاد را نیز اضافه کنید. کمبود خواب ، انزوا از دیگران و استرس مراقبت از نوزاد ، همگی می توانند در ایجاد PPMD ​​نقش داشته باشند. اگر تجربه زایمان آسیب زا بود ، عوامل استرس زای اجتماعی وجود دارد ، در یک رابطه اولیه سخت یا سوء استفاده قرار دارید ، یا اگر بیماری در مادر یا فرزند ایجاد شود ، شما تجربه PPMD ​​در گذشته ، داشتن سابقه شخصی اختلال خلقی یا سابقه خانوادگی اختلالات خلقی نیز می تواند شانس PPMD ​​شما را افزایش دهد.

اختلال خلقی پس از زایمان

درمان اختلال خلقی پس از زایمان

اگر اختلال خلقی پس از زایمان ​​را تجربه می کنید ، گزینه های درمانی موجود وجود دارد. دارو درمانی و روان درمانی می تواند به کاهش علائم PPMD ​​کمک کند. داروهای مورد استفاده بستگی به نوع اختلال ​​شما دارد. درمان فردی می تواند به شما در یادگیری مدیریت علائم PPMD ​​کمک کند. مشاوره زوجین می تواند به تقویت روابط شما در این دوران کمک کند. گروه درمانی می تواند فضایی امن را برای شما فراهم کند تا تجربیات خود را با دیگران که می توانند ارتباط برقرار کنند ، به اشتراک بگذارید. دسترسی به دیگران برای حمایت و کمک در وظایف مراقبت از کودکان نیز می تواند مفید باشد.

اگر اختلال خلقی ​​را تجربه می کنید ، مجبور نیستید به تنهایی رنج ببرید. این مهم است که شما در مورد علایمی که دارید به کسی که به او اعتماد دارید بگویید تا بتوانید از او کمک بگیرید. این می تواند پزشک ، دوست ، عضو خانواده ، متخصص بهداشت روانی یا همسر شما باشد. مهم این است که از کمک مورد نیاز خود کمک بگیرید. با درمان مناسب ، می توانید احساس بهتری داشته باشید و بهزیستی کلی احساسی خود را بهبود بخشید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.