نشانه ها و علائم گرفتگی عروق چیست؟

سرخرگ ها رگ های خونی هستند که خون را از قلب به جاهای دیگر بدن میبرند. بیشتر عروق در بدن خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی را به اندام ها ، ساختارها و بافت های حیاتی بدن منتقل می کنند.مانند لوله ها در خانه یا اتومبیل شما ، عروق نیز می توانند گرفتگی شوند. تصلب شرایین حالتی است که در آن عروق به دلیل تجمع ماده ای به نام پلاک مسدود می شوند. پلاک ماده ای است که از چربی ، کلسترول و سایر مواد موجود در خون تشکیل شده است.

با پیشرفت زمان ، پلاک افزایش یافته و سفت می شود و منجر به تنگی عروق می شود. این باریک شدن یا گرفتگی عروق می تواند تأثیرات زیادی بر بدن و سلامتی بگذارد.

علائم و نشانه های احتمالی گرفتگی عروق

مراحل اولیه تجمع پلاک یا آترواسکلروز در عروق تا حد زیادی بدون علامت یا بدون علائم قابل توجه است.با این حال ، با پیشرفت بیماری ، افراد می توانند علائم و نشانه های مختلفی را تجربه کنند که ممکن است نشانه گرفتگی عروق باشد.

۱- درد / فشار قفسه سینه

درد یا فشار قفسه سینه می تواند نشانه انسداد شریانی در قلب باشد. قلب عضوی عضلانی است که همیشه برای پمپاژ خون تازه به بدن می تپد.

این خون اکسیژن و مواد مغذی را به هر قسمت از بدن می رساند و برای حفظ زندگی ضروری است.

وقتی عروق قلب به طور قابل توجهی مسدود می شود ، افراد می توانند درد قفسه سینه را به عنوان یک علامت تجربه کنند زیرا عضله قلب اکسیژن کافی برای انجام عملکرد خود دریافت نمی کند. این اغلب رایج ترین علامت حمله قلبی در مردان است.

۲- تنگی نفس جز علائم گرفتگی عروق

زنانی که دچار حمله قلبی یا سکته قلبی می شوند ، غالباً علامت معمول درد قفسه سینه را تجربه نمی کنند ، اما دچار تنگی نفس می شوند.

تصور می شود که این احساس به دلیل کاهش توانایی پر شدن و خالی شدن قلب است که منجر به افزایش فشار در رگهای خونی داخل ریه و اطراف آن می شود.

اگر قلب در انجام وظیفه خود در پمپاژ موثر خون در سراسر بدن از کار بیفتد ، جریان خون از قلب می تواند به خطر بیفتد و منجر به تهیه پشتیبان از خون در ریه ها شود. این می تواند منجر به احساس تنگی نفس شود.این شکل از نارسایی قلبی غالباً به دلیل گرفتگی عروق قلب به عضله قلب آسیب می زند.

علائم گرفتگی عروق
علائم گرفتگی عروق

۳- خستگی

افراد می توانند به دلیل نارسایی قلبی ناشی از گرفتگی عروق ، خستگی را تجربه کنند. همراه با تنفس سخت ، این یکی دیگر از علائم اصلی بیماری قلبی در زنان است.

اگر قلب قادر به دریافت اکسیژن کافی برای انجام عملکرد خود نباشد ، قلب کار سخت تری را آغاز می کند. این حجم کار اضافی قلب می تواند منجر به خستگی مفرط شود.

۴- سو هاضمه

سو هاضمه ، یا احساس سوزش در قفسه سینه ، اغلب می تواند به عنوان علامت ریفلاکس اسید یا مشکل گوارشی اشتباه گرفته شود. با این حال ، این احساس اغلب می تواند نشانه ای از بیماری قلبی یا حمله قلبی در زنان باشد.

سوزش معده اغلب پس از غذا اتفاق می افتد و با داروهای ضد اسید می توان آن را تسکین داد. اگر این احساس پس از مصرف داروهای ضد اسید همچنان ادامه داشته باشد ، این ممکن است علامت حمله قلبی باشد ، به ویژه در خانم ها.

یک نظریه برای چنین دردی مربوط به جریان خون ناکافی ناشی از تصلب شرایین است که باعث می شود قلب هنگام غذا خوردن کار سختی انجام دهد.

۵- عرق کردن جز علائم گرفتگی عروق

افراد مبتلا به بیماری قلبی اغلب می توانند احساس تعریق زیاد (دیافورز) را تجربه کنند که به نظر می رسد غیر معمول است.

این می تواند مربوط به افزایش فعالیت قلب در تلاش برای انجام وظیفه خود در برابر گرفتگی عروق باشد.

در تلاش برای پایین آوردن درجه حرارت بدن ، بدن در این دوره از کار زیاد عرق می کند.

پیشنهاد می کنیم مقالهضرر های غذاهای فرآوری شده برای قلب شما” را نیز مطالعه بفرمایید.

۶- درد پا

برخی از افراد ممکن است پس از مدتی راه رفتن احساس درد در باسن ، ران و یا ساق پا کنند.

گزارش شده است که این درد دردناک ، ضربان دار و یا سوزاننده است که بلافاصله پس از مدتی استراحت از بین می رود. به این نوع درد لخته شدن می گویند.

لخته شدن به دلیل کمبود جریان خون در عضلات پاها در هنگام راه رفتن یا ورزش است. دوباره ، کاهش جریان خون ممکن است به دلیل تصلب شرایین ، یا گرفتگی عروق باشد.

علائم گرفتگی عروق
علائم گرفتگی عروق

۷- گفتار مبهم

وقتی عروق خونرسانی کننده مغز به دلیل تصلب شرایین مسدود شوند ، افراد می توانند علائم سکته مغزی را تجربه کنند.

این علائم شامل ضعف در یک طرف بدن ، افتادگی صورت ، اختلال در گفتار و مشکلات مربوط به حافظه و تفکر است.

۸- سبکی سر جز علائم گرفتگی عروق

احساس سرگیجه یا سبکی سر به گونه ای که گویی فرد قصد از بین رفتن یا عمل فوت را دارد همچنین ممکن است نشانه گرفتگی عروق باشد.

سنکوپ ، یا از دست دادن موقتی هوشیاری ، معمولاً مربوط به کمبود جریان خون در مغز است. این می تواند در صورت مسدود شدن عروق به مغز (کاروتیدها) رخ دهد.

همچنین می تواند در شرایطی شناخته شود که به عنوان تنگی آئورت شناخته می شود ، که دریچه ای در بزرگترین سرخرگ بدن (دریچه آئورت) به دلیل همان روند تصلب شرایین که در عروق کوچک بدن اتفاق می افتد ، به شدت کلسیفیه می شود. .

دریچه محکم اجازه نمی دهد خون آزادانه از قلب خارج شود تا به مغز و بقیه اعضای بدن منتقل شود. کمبود خون اکسیژن دار در مغز می تواند منجر به طلسم غش شود.

۹-اختلال نعوظ می تواند یکی از علائم بیماری عروق کرونر باشد

اختلال نعوظ اغلب یکی از علائم بیماری عروق کرونر در مردان است.

همانطور که قبلا بحث شده بود که روند تصلب شرایین در شریانهای کوچک تغذیه کننده قلب انجام می شود ، این روند می تواند در رگهای کوچک آلت تناسلی مرد نیز رخ دهد.

عملکرد نعوظ طبیعی با جریان خون سالم به داخل آلت تناسلی مرد پشتیبانی می شود. وقتی جریان خون در آلت تناسلی مردمی به خطر بیفتد ، این منجر به اختلال در نعوظ می شود.

اولین مراحل ابتلا به بیماری قلبی ، که نقص در عملکرد رگهای خونی است که به درستی باز نمی شوند ، اغلب می توانند در آلت تناسلی مرد با اختلال در نعوظ مشاهده شوند.

۱۰- بدون علامت

اگرچه یک دسته از علائم ممکن است به گرفتگی عروق نسبت داده شود ، اما علائم اولیه هیچ علائمی ندارند.

در حقیقت ، هنگامی که بیمار شروع به علائم گرفتگی عروق می کند ، اغلب نشانه بیماری پیشرفته است.

عوارض تهدید کننده زندگی با گرفتگی عروق

تصلب شرایین ، که یکی از عوامل اصلی بیماری های قلبی عروقی است ، قاتل شماره یک افراد در سطح جهانی است.

گرفتگی عروق می تواند به قلب آسیب برساند و منجر به حمله قلبی یا سکته قلبی شود. این حالت زمانی اتفاق می افتد که قلب قادر به دریافت جریان خون کافی برای تأمین اکسیژن مورد نیاز برای سالم و زنده نگه داشتن عضله قلب نباشد.

این حملات به دلیل کمبود جریان خون می تواند در سایر قسمت های بدن رخ دهد. اگر سرخرگهایی که خون اکسیژن رسانی به مغز را تأمین می کنند به شدت مسدود شود ، فرد می تواند دچار سکته مغزی شود.

افراد می توانند علائم مختلف مربوط به تصلب شرایین را تجربه کنند. طیف علائم از نداشتن هیچ علامتی تا اختلال نعوظ ، سبکی سر ، سوi هاضمه و درد قفسه سینه متغیر است.

اگر شما یا کسی که می دانید چنین علائمی را تجربه می کنید ، این می تواند نشانه ای از بیماری قلبی باشد و  مراجعه به پزشک برای شما مناسب باشد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.