علائم و علت التهاب و زخم دهانه رحم

سرویکیت التهاب دهانه رحم است. زخم دهانه رحم اغلب علائمی ایجاد نمی کند، اما اگر رخ دهد، ممکن است شامل ترشحات غیر طبیعی واژن، مقاربت دردناک یا تحریک فرج یا واژن باشد. آنتی بیوتیک ها در اکثر موارد سرویکس را با موفقیت درمان می کنند. برای موارد دیگر، لیزر درمانی یا جراحی ممکن است مورد نیاز باشد.

سرویسیت یا التهاب دهانه رحم چیست؟

سرویکیت التهاب دهانه رحم (انتهای رحم) است. این عارضه اغلب با ترشحات واژن، خونریزی یا درد در حین رابطه جنسی همراه است، اگرچه برخی از افراد ممکن است اصلاً علائمی را تجربه نکنند. افراد ممکن است به سرویکیت حاد (که معمولاً در اثر عفونت ایجاد می‌شود) یا دهانه رحم مزمن (که معمولاً در اثر تحریک ایجاد می‌شود) داشته باشند.

زخم دهانه رحم چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

افرادی که سابقه بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌های مقاربتی (STDs و STIs) دارند، یا کسانی که همسری با سابقه بیماری‌های مقاربتی و بیماری‌های مقاربتی دارند نیز بیشتر در معرض ابتلا به سرویسیت هستند. اما اعمال جنسی تنها دلیل ابتلا به دهانه رحم نیستند. این عارضه همچنین می تواند ناشی از تحریک ناشی از دوش، تامپون یا دیافراگم باشد.

این وضعیت چقدر شایع است؟

دهانه رحم بسیار شایع است. تخمین زده شده است که بیش از نیمی از زنان بالغ یا آنهایی که AFAB (زن در بدو تولد به آنها اختصاص داده شده است) در برخی مواقع به سرویکیت مبتلا خواهند شد.

زخم دهانه رحم

علائم و علل زخم دهانه رحم چیست؟

تنها راه مطمئن برای اطلاع از ابتلا به سرویکس این است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود ارزیابی کنید. علائم دهانه رحم که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

ترشحات غیر طبیعی واژن که ممکن است زرد، سفید یا خاکستری باشد و بوی نامطبوعی داشته باشد.
خونریزی خفیف واژینال غیرمنتظره
رابطه جنسی دردناک.
تحریک واژن.

اگر متوجه هر یک از علائم فوق را داشته اید، ملاقات پزشک زنان بسیار مهم است. همچنین باید توجه داشت که برخی از افراد علائم دهانه رحم را تجربه نمی کنند. بنابراین، معاینات منظم زنان ضروری است تا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بتواند هر گونه ناهنجاری را بررسی کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “هر آنچه باید درباره عفونت ناف بدانید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

علت اصلی التهاب دهانه رحم چیست؟

عفونت دلیل اصلی ابتلای افراد به سرویسیت حاد است. زمانی که باکتری وارد رحم می شود، عفونت ممکن است رخ دهد. علل شایع سرویکیت عفونی عبارتند از:

کلامیدیا (تخمین زده شده است که ۴۰٪ موارد سرویسیت مربوط به کلامیدیا است).
سوزاک.
تبخال تناسلی (HSV-2).
تریکومونیازیس.
مایکوپلاسما تناسلی.

علل غیر عفونی دهانه رحم شامل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا تحریک مکانیکی است. این شامل:

تحریک شیمیایی ناشی از اسپرم کش ها یا دوش ها یا لاتکس مورد استفاده در کاندوم.
پرتودرمانی یا بیماری های التهابی سیستمیک.

چه باکتری هایی باعث التهاب دهانه رحم می شوند؟

اگر باکتری استافیلوکوک یا استرپتوکوک با رحم تماس پیدا کند، دهانه رحم می تواند ایجاد شود.

عفونت می تواند به همسر شما منتقل شود. اگر دهانه رحم در شما تشخیص داده شد، حداقل تا هفت روز پس از دریافت درمان و بدون علائم، رابطه جنسی نداشته باشید.

زخم دهانه رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

التهاب دهانه رحم را می توان در طول معاینه کامل لگن تشخیص داد. همچنین ممکن است تست پاپ اسمیر انجام شود. این آزمایش‌ها به پزشک شما اجازه می‌دهد تا سلول‌های دهانه رحم و رحم شما را از نظر ناهنجاری تجزیه و تحلیل کند. ارائه‌دهنده شما همچنین نمونه‌ای از ترشحات واژن را برای آزمایش عفونت‌ها مانند سوزاک، کلامیدیا، تریکوموناس و واژینوز باکتریایی می‌گیرد. در طول قرار ملاقات شما، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما موارد زیر را بررسی می کند:

هر گونه قرمزی روی دهانه رحم
تخلیه.
خون روی واژن یا دهانه رحم شما.
التهاب دیواره های واژن.

درمان التهاب و زخم رحم

درمان دهانه رحم معمولاً شامل آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن هر گونه عفونت باکتریایی است که ممکن است باعث این بیماری شود. افراد زیر ۲۵ سال یا افرادی که رفتارهای پرخطری دارند ممکن است با آنتی بیوتیک درمان شوند، حتی اگر باکتری تشخیص داده نشود. (تشخیص برخی از باکتری ها دشوار است اما ممکن است همچنان وجود داشته باشند.)

چه مدت طول می کشد تا دهانه رحم بهبود یابد؟

ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا دهانه رحم برطرف شود. آنتی بیوتیک ها باید دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف شوند تا اطمینان حاصل شود که عفونت کاملاً از بین رفته است.

اگرچه همیشه نمی توانید از ابتلا به دهانه رحم پیشگیری کنید، اما می توانید با انجام رابطه جنسی ایمن خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی را به شدت کاهش می دهد.

چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کنم؟

هر زمان که متوجه علائم غیرعادی، مانند ترشحات واژن، تحریک یا رابطه جنسی دردناک شدید، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود قرار ملاقات بگذارید. علاوه بر این، مطمئن شوید که در حال برنامه ریزی معاینات معمول با متخصص زنان خود هستید. برخی از افراد علائم دهانه رحم را تجربه نمی کنند، بنابراین معاینات منظم مهم است.

سوالات متداول

علت زخم دهانه رحم

آیا اندومتریوز می تواند باعث التهاب دهانه رحم شود؟

نه. آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی که معمولاً رحم را می پوشاند به جای آن در خارج از رحم رشد می کند. هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط آندومتریوز با سرویسیت وجود ندارد.

آیا سرویسیت روی پریود شما تأثیر می گذارد؟

نه همیشه. با این حال، برخی از افراد مبتلا به دهانه رحم خونریزی بین دوره‌های قاعدگی را گزارش می‌کنند.

آیا IUD می تواند باعث التهاب دهانه رحم شود؟

نه، اما اگر IUD در زمانی که سرویکیت فعال ناشی از سوزاک یا کلامیدیا دارید، قرار داده شود، می تواند باعث بیماری التهابی لگن شود. این نادر است، اما اگر نگران قرار گرفتن در معرض STD قبل از قرار دادن IUD هستید، باید به پزشک خود هشدار دهید.

آیا زخم دهانه رحم بر باروری تأثیر می گذارد؟

در برخی موارد، بله. سرویکیت ناشی از کلامیدیا یا سوزاک ممکن است به لوله های فالوپ و دیواره رحم گسترش یابد. این می تواند منجر به بیماری التهابی لگن (PID) شود – وضعیتی که بر اندام های تولید مثل تأثیر می گذارد. در صورت عدم درمان، PID می تواند منجر به مشکلات باروری شود.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.