با سیاره مشتری آشنا شوید،میدانستید مشتری ۱۱ برابر زمین است؟

منظومه شمسی ما وسیع است و چیزهای زیادی در مورد آن توسط دانشمندان در سراسر جهان کشف شده است. مشتری یک سیاره مهم است و در سال های اخیر اطلاعات و داده های مهم زیادی در مورد آن توسط آژانس های فضایی مختلف جمع آوری شده است. با این ۳۵ حقیقت جالب در مورد سیاره مشتری، بیایید در مورد این سیاره بزرگ بیشتر بدانیم.

آشنایی مختصر و مفید با سیاره مشتری

۱-مشتری پنجمین سیاره منظومه شمسی  و بزرگترین سیاره منظومه شمسی است. (ترتیب سیارات از خورشید: عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، نپتون و پلوتون (سیاره کوتوله)).

“مشتری ۱۱ برابر پهن تر از زمین است.”

۲- سیاره مشتری سومین سیاره درخشان در آسمان شب پس از ماه زمین و زهره است.

۳- مشتری عمدتاً از هیدروژن، هلیم و سایر مواد مایع تشکیل شده است.

۴- مشتری، مانند سایر سیارات، یک جسم جامد کاملاً مشخص نیست. عمدتاً از مواد گازی تشکیل شده است.

۵- مشتری به خاطر لکه قرمز بزرگش معروف است که یک نقطه غول پیکر است که اولین بار در قرن هفدهم مشاهده شد. لکه قرمز غول پیکر یک طوفان گرد و غباری است که آنقدر عظیم است که بزرگتر از اندازه زمین می شود.

۶- چهار قمر مشتری توسط گالیله در سال ۱۶۱۰ کشف شد. این قمرها بزرگترین قمرهایی هستند که مشتری دارد و اقمار گالیله نامیده می شوند.

سیاره مشتری

۷- مشتری توسط حداقل ۸ سفینه فضایی که برای این ماموریت به فضا فرستاده شده اند، مورد مطالعه قرار گرفته است. آنها بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۷ توسط ناسا فرستاده شدند. آنها Pioneer 10، Pioneer-Saturn، Voyager 1، Voyager 2، Ulysses، Galileo، Cassini و New Horizons هستند.

۸- مشتری همچنین به خاطر ابرهای رنگی اش که قرمز، قهوه ای، زرد و سفید هستند، معروف است. این ابرها به صورت نوارهایی روی سیاره ظاهر می شوند و ظاهری بسیار متمایز به مشتری می دهند.

۹-سیستم حلقه ای مشتری دارای سه جزء اصلی است که برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ توسط وویجر مشاهده شد. نام آنها: هالو (حلقه داخلی ضخیم)، Main (حلقه پهن و مسطح) و حلقه های گوسامر (یک جفت حلقه بیرونی کم رنگ) است.

۱۰- سیاره مشتری قوی ترین میدان مغناطیسی منظومه شمسی را دارد، به جز خورشید.

۱۱- همچنین دارای اقیانوسی از هیدروژن مایع است که تقریباً تمام قدرت این سیاره غول پیکر را بر عهده دارد. به دلیل سرعت بالای چرخش سیاره، مایع درون سیاره هر چیزی را که در مجاورت آن قرار می گیرد جذب می کند و میدان مغناطیسی قوی ایجاد می کند.

۱۲-مشتری همچنین دارای بزرگترین قمر منظومه شمسی – گانیمد (قطر – ۵۲۶۲ کیلومتر) است. این نیز توسط گالیله کشف شد و این قمر حتی از سیاره عطارد نیز بزرگتر است.

۱۳- مشتری همچنین به دلیل توانایی جذب سایر اجرام آسمانی به داخل خود به دلیل جرم بسیار زیاد و میدان مغناطیسی قوی، “جاروبرقی منظومه شمسی” نیز نامیده می شود.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “شغل های جالب در دنیا که درآمد خوبی هم دارند” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۱۴- مشتری محیط مساعدی برای حمایت از هیچ گونه حیاتی روی آن ندارد.

۱۵-مشتری بزرگترین منبع انتشار امواج در آسمان است. امواج آن حتی بر روی زمین نیز دریافت می شود، اما بیشتر از سطح قابل شنیدن برای انسان کمتر است.

۱۶-یخ در مقابل گاز: اورانوس و نپتون غول های یخی هستند در حالی که مشتری و زحل غول های گازی هستند.

۱۷- مشتری می تواند به راحتی هر چیزی را که در تماس با آن قرار می گیرد آتش بزند. بنابراین، فضاپیماهایی که برای مطالعه سیاره فرستاده می شوند، زمانی که برای انجام مشاهدات مورد نیاز باید به سیاره نزدیک شوند، همیشه در معرض خطر سوختن هستند.

لکه قرمز بزرگ – اولین بار در سال ۱۶۶۵ شناسایی شد – یک طوفان هیولایی روی مشتری است که دو برابر زمین است و بیش از ۳۵۰ سال است که وجود دارد.

۱۸- سیاره مشتری ۳۱۸ برابر سنگین تر از زمین است.

۱۹- جرم مشتری یک هزارم جرم خورشید و برابر با دو و نیم برابر جرم تمام سیارات دیگر است.

۲۰-مشتری حداکثر تعداد قمرهای منظومه شمسی را دارد – به طور دقیق، ۶۷ قمر. پنجاه و سه مورد از اینها نامگذاری شده اند و مابقی چهارده هنوز نامگذاری نشده اند.

۲۱- ترکیب مشتری شبیه به خورشید است .

۲۲- مشتری در فاصله ۵٫۲ واحد نجومی از خورشید قرار دارد.

۲۳-سیاره مشتری یک سیاره بادخیز است. سرعت باد ۱۹۲ مایل در ساعت تا بیش از ۴۰۰ مایل در ساعت را تجربه می کند.

۲۴- مشتری سریعتر از هر سیاره دیگری در منظومه شمسی می چرخد. ۱۰ ساعت طول می کشد تا چرخش آن به دور خورشید کامل شود. این بدان معناست که طول یک روز در مشتری در مقایسه با ۲۴ ساعت روی زمین تنها ۱۰ ساعت است.

۲۵-یک سال در مشتری برابر است با ۱۲ سال روی زمین.

۲۶-هسته مشتری حدود ۲۴۰۰۰ درجه سانتیگراد است. گرمتر از سطح خورشید است.»

۲۷-نام مشتری از نام مشتری، پادشاه خدایان رومی در اساطیر گرفته شده است.

۲۸-یک فضانورد با وزن ۱۰۰ پوند روی زمین در مشتری ۲۴۰ پوند وزن خواهد داشت.

۲۹- میدان مغناطیسی مشتری ۱۶ تا ۵۴ برابر قویتر از میدان مغناطیسی زمین است.

۳۰-مشتری به دلیل اندازه بسیار زیاد خود بر فضای بین ۶۰۰۰۰۰ تا ۲ میلیون مایلی به سمت خورشید تأثیر می گذارد.

۳۱-طول هر فصل در مشتری تقریباً سه سال است.

۳۲- مشتری دارای میانگین دمای منفی ۱۴۵ درجه سانتیگراد است. با این حال، در اینجا یک واقعیت قابل توجه است که دمای مشتری نه به دلیل تغییر فاصله آن از خورشید، بلکه به دلیل تغییر ارتفاع آن از سطح آن تغییر می کند، به این معنی که مناطق نزدیک به هسته سیاره گرمتر از کسانی که از آن دور هستند.

۳۳- سیاره مشتری گرمای بیشتری که از خورشید دریافت می کند، تقریباً چهار برابر گرمای دریافتی خود ساطع می کند.

۳۴-دمای مشتری بین منفی ۱۲۸ درجه سانتیگراد تا منفی ۱۳ درجه سانتیگراد است.

دانستنی ها سیاره مشتری

۳۵- مشتری بزرگترین اقیانوس منظومه شمسی را دارد، اقیانوسی که به جای آب از هیدروژن مایع تشکیل شده است.

۳۶- یک فضاپیما به دلیل نداشتن سطح جامد به طور بالقوه نمی تواند روی مشتری فرود بیاید. این سیاره بیشتر از گازها و مایعاتی که در اطراف می چرخند ساخته شده است.

۳۷- در ۷ دسامبر ۱۹۹۵، اولین نمونه های جو مشتری توسط مدارگرد گالیله ناسا جمع آوری شد. این کاوشگر ۲۰۰ کیلومتر در جو مشتری نفوذ کرد و ۵۸ دقیقه قبل از نابودی دوام آورد.

۳۸- میدان مغناطیسی سیاره مشتری تا ۶۰۰۰۰۰ تا ۲ میلیون مایل به سمت خورشید امتداد دارد. این میدان مغناطیسی عظیم شفق های شگفت انگیزی را در قطب های خود ایجاد می کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.