علائم آستیگماتیسم چشم چیست؟

آستیگماتیسم یک بیماری نیست. این به سادگی نوعی خطای انکساری یا شرایط بینایی است که باعث تاری دید ، مبهم دیدن یا تحریف دید می شود.

آستیگماتیسم نوعی بیماری است که به دلیل نقص های ظریف در نحوه خم شدن نور به چشم شما ایجاد می شود (فرایندی به نام شکست) که به شبکیه چشم ، ناحیه حساس به نور در پشت کره چشم منتقل می شود. عصب بینایی تکانه های عصبی را از شبکیه به مغز منتقل می کند ، که آنها را به بینایی تبدیل می کند.

اگر بینایی شما به درستی کار کند ، قرنیه و عدسی پشت آن نور را به شبکیه شکسته می کنند. نقص در انحنای قرنیه یا عدسی (یا هر دو) می تواند از تمرکز صحیح تصاویر در شبکیه چشم جلوگیری کند. مغز این خطاهای چشمی را به عنوان تصاویر نامشخص یا تحریف شده درک می کند.

آستیگماتیسم یکی از سه نوع رایج عیب انکساری است. شما به احتمال زیاد در مورد دو مورد دیگر شنیده اید: نزدیک بینی (نزدیک بینی) و دور بینی (دور بینی).

قرنیه شما یک گنبد شفاف است که سطح جلوی چشم را پوشانده است. مانند لنزهای تلسکوپ یا دوربین خمیده است. قرنیه کاملاً خمیده و لنزهای طبیعی سیگنال های نوری را بر روی شبکیه متمرکز می کنند تا دید واضح و شفافی در مغز ایجاد کند.

متأسفانه ، قرنیه ها و لنزها ممکن است منحنی های ناقصی داشته باشند که در انکسار اختلال ایجاد می کنند و باعث ایجاد دید مبهم یا مخدوش می شوند که ما آن را آستیگماتیسم می نامیم. نقص در ساختارهای دیگر چشم نیز ممکن است در آستیگماتیسم نقش داشته باشد.

آستیگماتیسم

علائم و نشانه های آستیگماتیسم

تاری دید یا تحریف دید در تمام فواصل

دید در شب ضعیف

دید دوتایی در یک یا هر دو چشم

خستگی چشم

سردرد

در طول آزمایش بینایی ، چشم پزشک کره چشم شما را اسکن می کند تا کل سطح آن را در سه بعد اندازه گیری کند. بخشهایی از چشم به نام نصف النهار به پزشک چشم شما کمک می کند تا نقاط کم و زیاد قرنیه را ایجاد کند که آستیگماتیسم ایجاد می کنند. اندازه گیری موسوم به دیوپتر میزان شکست در هر نصف النهار را تخمین می زند.

نصف النهارهای چشم مانند صورت یک ساعت سنتی به نظر می رسند. به عنوان مثال ، یک نصف النهار خط اتصال ۶ (پایین) به ۱۲ (بالا) است. نصف النهار دیگر خط از ۹ (چپ) به ۳ (راست) است.

پزشکان چشم تفاوت بین نصف النهار چشم را ارزیابی می کنند تا نسخه مناسب برای تولید دید واضح را تعیین کنند. آزمایشاتی مانند رتینوسکوپی شامل تابش نور در چشم شما است در حالی که شما از طریق لنزهای مختلف نگاه می کنید تا زمانی که پزشک یکی از مواردی را پیدا می کند که بینایی شما را به بهترین وجه روشن می کند.

آستیگماتیسم در کودکان

نوزادان غالباً با آستیگماتیسم متولد می شوند ، اگرچه به طور کلی در سال اول برطرف می شود. تعداد کمی از کودکان در سن ۵ تا ۹ سالگی علائم آستیگماتیسم را نشان می دهند.

با این حال ، برخی از کودکان آستیگماتیسم را با خود به سالهای بعد میبرند و آستیگماتیسم اصلاح نشده می تواند بر یادگیری و رشد تأثیر منفی بگذارد.

بنابراین ، تعیین معاینه منظم چشم برای کودکان به منظور تشخیص آستیگماتیسم و ​​ یا سایر عیوب انکساری اصلاح نشده ، مهم است.

علائم آستیگماتیسم

انواع آستیگماتیسم

آستیگماتیسم دارای سه طبقه بندی اصلی است که توسط نصف النهارهای اصلی (شیب دارترین و صاف ترین نصف النهارهای چشم) تعریف شده است.

آستیگماتیسم نزدیک بینی: نصف النهارهای اصلی چشم بینا هستند (نزدیک بینی + آستیگماتیسم).

آستیگماتیسم دوربینی: نصف النهارهای اصلی دور اندیش هستند (دور بینی + آستیگماتیسم).

آستیگماتیسم مختلط: نصف النهارهای اصلی هم نزدیک و هم دور اندیش هستند (آستیگماتیسم عیب شکست اصلی است).

        پیشنهاد می کنیم مقاله “بررسی مشکلات شایع چشمی و درمانش،آبریزش چشم تا گل مژه” را نیز مطالعه بفرمایید.      

همچنین ممکن است آستیگماتیسم را مشاهده کنید که به شرح زیر است:

قرنیه: نقص در قرنیه چشم است.

عدسی: نقص در عدسی چشم است.

منظم: نصف النهارهای اصلی عمود هستند (با فاصله ۹۰ درجه).

نامنظم: نصف النهارهای اصلی عمود نیستند (که بعضی اوقات به علت آسیب و زخم قرنیه ایجاد می شود). قوز قرنیه ، نازک شدن طولانی مدت قرنیه و برخی از اشکال جراحی چشم نیز می تواند باعث آستیگماتیسم نامنظم شود.

درمان آستیگماتیسم

عینک ، لنزهای تماسی و برخی از جراحی های چشم مانند LASIK می توانند آستیگماتیسم را اصلاح کنند.

عینک لنزهای تجویزی باعث اصلاح عیوب انکساری در قرنیه و عدسی چشم می شوند. طبق آکادمی چشم پزشکی آمریکا ، یک آستیگماتیسم منظم باید تا ۲۰/۲۰ قابل اصلاح باشد ، اگرچه ممکن است آستیگماتیسم برای اصلاح بینایی تا حد طبیعی بسیار شدید باشد. آستیگماتیسم نامنظم اغلب تا ۲۰/۲۰ قابل اصلاح نیست.

لنزهای تماسی بسیاری از افراد ترجیح می دهند آستیگماتیسم خود را با لنزهای تماسی اصلاح کنند ، این لنزها در سه نوع اصلی وجود دارد:

علائم آستیگماتیسم چیست؟

توريك:

این لنزهای تماسی نرم می توانند سطح انکساری متفاوتی داشته باشند که با نصف النهارهای چشم همسو شده و اصلاحات دقیق بینایی را امکان پذیر می کند. به دلیل طراحی های پیچیده ، لنزهای تماسی تورک برای آستیگماتیسم اغلب گران تر از انواع دیگر هستند.

نفوذپذیر :

این لنزهای صلب یک شکل یکنواخت دارند که اساساً جایگزین اثر انکسار قرنیه می شود. اینها معمولاً دید تیزتری نسبت به نمونه های توریک نرمتر دارند. توجه داشته باشید که برخی از لنزهای نفوذپذیر از گاز از طرح های تورک استفاده می کنند. لنزهای نفوذپذیر ممکن است در ابتدا از لنزهای توریک راحت تر نباشند اما با گذشت زمان اصلاح و راحتی فوق العاده ای را ایجاد می کنند.

ترکیبی:

این لنزها برای شفافیت دید بالاتر در مرکز سفت و سخت هستند اما برای راحتی بیشتر در لبه ها نرم هستند. اینها اغلب بهترین حالتهای هر دو دنیا را برای اصلاح آستیگماتیسم با لنزهای تماسی فراهم می کنند. لنزهای نفوذپذیر هیبریدی و گازی برای دستیابی به اتصالات دقیق به زمان و تخصص بیشتری احتیاج دارند ، بنابراین این امر را در تصمیمات خرید خود در نظر بگیرید.

عمل جراحی. عمل های تغییر شکل قرنیه و برداشتن آب مروارید می تواند آستیگماتیسم را اصلاح کند. به عنوان مثال ، در عمل جراحی لیزیک از لیزرهایی با دقت بالا برای قرینه سازی قرنیه استفاده شده و می توان مقدار متوسط ​​آستیگماتیسم را به طور دائمی اصلاح کرد.

علاوه بر این ، یک جراح چشم می تواند لنز داخل چشمی تورک (IOL) را در چشم کاشت تا آستیگماتیسم را اصلاح کند و همزمان آب مروارید را برطرف کند.

درمان آستیگماتیسم

دید همه افراد متفاوت است ، به این معنی که هر نوع آستیگماتیسم تأثیر منحصر به فردی دارد. این بدان معناست که شما باید به تناسب و عملکرد عینک چشم یا لنزهای تماسی خود توجه بیشتری کنید. و تا زمانی که موضوع را به طور کامل تحقیق نکرده و با پزشک چشم خود مشورت نکنید ، در عمل جراحی فرو نروید.

پزشک شما تمام گزینه های درمانی موجود را با هدف ایجاد دید واضح ، راحت و کارآمد بررسی می کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.