در دوران بارداری ماهی بخوریم یا نه؟

در دوران بارداری ماهی بخوریم یا نه؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”پیشگیری از “در دوران بارداری ماهی بخوریم یا نه؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

بارداری دوره مهمی از زندگی مادر است که باید بیش از پیش برای سلامت خود اهمیت قائل شود و نقش تغذیه سالم و درست در میزان این سلامتی بسیار تاثیرگذار است

ماهی‌ها سرشار از پروتئین، مقدار کمی چربی اشباع شده، مواد مغذی مانند ید، ویتامین D‌، دوکوساهگزائنوئیک اسید (DHA) و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. زنان باردار و مادران شیرده می‌توانند با خوردن انواع ماهی‌های مجاز در این دوره از خواص سرشار آن بهره‌مند شوند. میزان توصیه شده برای این گروه زنان، کمتر از۳۴۰ گرم ماهی با جیوه پایین در هفته است یعنی ۲ تا ۳ واحد در هفته، کمتر از ۱۱۰ گرم کنسرو ماهی تن در هفته و از ماهی‌های دارای جیوه بالا هرگز نباید مصرف کنند.

 

در ادامه درباره انواع ماهی‌‌های مجاز و ممنوع در بارداری و شیردهی بیشتر بخوانید.

ماهی‌های مجاز برای زنان باردار و مادران شیرده

*ماهی قزل آلا|

این ماهی یکی از منابع بالای اسیدهای چرب امگا ۳ است البته ماهی قزل‌‌آلای پرورشی دارای سطح پایین امگا ۳ نسبت به گونه‌های وحشی است.

*ساردین|

ساردین یک خوراک دریایی ارزان برای دریافت بیشتر اسیدهای چرب امگا ۳ است. برخلاف برخی از گونه‌های دیگر، می‌توانید مقدار زیادی امگا ۳ از این ماهی به دست آورید.

*ماهی کولی|

این ماهی مقدار زیادی امگا ۳ دارد و به غذای شما عطر و طعم شورتری می دهد.

* کنسرو ماهی تن|

اختلاف ‌نظرهای زیادی درباره خوردن کنسرو ماهی تن وجود دارد. به توصیه کارشناسان، مصرف کنسرو ماهی تن را به حداکثر ۱۱۰ گرم در هفته محدود کنید. اما بهتر است ریسک نکنید و فعلاً از مصرف این نوع ماهی پرهیز کنید.

* از دیگر خوراکی‌های دریایی مفید برای مصرف در این دوره سالمون، کیلکا، ماهی سفید، تیلاپیا، کفال، شاه میگو، میگو و… است.

ماهی‌های ممنوع برای زنان باردار و مادران شیرده

ماهی‌ها جیوه را از آبی که در آن شنا می‌کنند و همچنین از غذایی که می‌خورند جذب می‌کنند و این ماده به عضلات ماهی متصل می‌شود و حتی در زمان پخت هم در بدن ماهی باقی می‌ماند.

مقادیر بیشتر جیوه در بدن ماهی‌های عظیم‌الجثه وجود دارد زیرا آن‌‌ها از ماهی‌های دیگر هم تغذیه می‌‌کنند.

بدن به راحتی جیوه ماهی را جذب و این ماده از جفت عبور می‌‌‌کند و غلظت بالای متیل جیوه در زمان بارداری باعث مختل شدن رشد مغز و سیستم عصبی جنین می‌شود.

به‌منظور جلوگیری از خطرات احتمالی، بهتر است از انواع ماهی که جیوه بالایی دارند به مقدار کم بخورید یا از خوردن آن اجتناب شود.

همچنین برای جلوگیری از ورود باکتری‌ها و ویروس‌های مضر به بدن‌تان از خوردن مواد غذایی حاوی ماهی خام یا نیم‌پز مانند سوشی‌ها و ماهی دودی پرهیز کنید.

مترجم : فاطمه قاسمی ،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.