شایع ترین بیماری ها در بین سالمندان چیست؟

با افزایش سن، عاقل تر می شویم، اما از نظر سلامتی، پیچیده تر می شویم. در طول سال ها، زندگی تفاوت های  جسمی ما را برجسته می کند. به ۱۰۰ جوان ۲۰ ساله نگاه کنید و بیشتر آنها از نظر سلامتی مشابه هستند. اما ۱۰۰ نفر ۷۰ ساله تفاوت های زیادی خواهند داشت. ژن‌های شما، محیطی که در آن زندگی می‌کنید، وضعیت اقتصادی، تحصیلات، رفتار شما – به ویژه ورزش، تغذیه، سیگار کشیدن و مواد مخدر – همه این عوامل بر سلامت شما و احتمال ابتلا به بیماری‌ها در دهه ۷۰ سالگی و بعد از آن تأثیر می‌گذارند.در اینجا برخی از رایج‌ترین بیماری های در بین سالمندان را با هم مرور میکنیم و چند پیشنهاد در مورد چگونگی اجتناب یا کاهش اثرات آن آورده شده است.

 شایع ترین بیماری ها در سالمندان چیست؟

 فشار خون بالا

فشار خون بالا یا فشار خون بالا به عنوان “قاتل خاموش” شناخته می شود زیرا علائم کمی وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد. فشار خون بالا به دیواره های شریان آسیب می رساند و خطر مشکلات جدی سلامتی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری شریان های محیطی را افزایش می دهد. اگر یک مرد یا زن در دهه ۷۰ زندگی خود هستید، ۶۰ درصد احتمال ابتلا به فشار خون بالا یا ابتلا به آن را دارید.

حداقل هر دو سال یکبار از پزشک خود بخواهید فشار خون را اندازه گیری کند. اما، مهم است بدانید که چه چیزی «فشار خون خوب» را برای افراد ۷۰ ساله تشکیل می دهد، کمی بحث برانگیز است. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که تا ۱۲۰، کمتر بهتر است، اما مطالعات دیگر نشان می دهد که فشار خون در ۱۲۰ سالگی ممکن است خطر مشکلات کلیوی، غش کردن و افتادن را افزایش دهد. بنابراین، پیامی که به خانه می رسد این است: ما کاملا مطمئن نیستیم که بهترین فشار خون برای افراد ۷۰ ساله چیست، اما از پزشک خود بخواهید فشار خون شما را تحت نظر داشته باشد تا تغییرات را در طول زمان بررسی کند.

بهترین گزینه برای فشار خون سالم: با کاهش مصرف نمک، افزایش فعالیت بدنی و خوردن یک رژیم غذایی سالم، به ویژه میوه ها و سبزیجات شروع کنید. سپس اگر این کار موثر نبود، پزشک احتمالاً داروهای فشار خون را توصیه می کند.

کلسترول بالا

ممکن است تا زمانی که آزمایش خون آن را آشکار نکند، ندانید که مبتلا به کلسترول خون هستید یا چربی خون – سطوح بالای چربی در خون. تقریباً کاملاً بدون علامت است. در اغلب موارد هیپرلیپیدمی – اصطلاح بهتری چون چیزی فراتر از کلسترول است – شانس ژنتیکی است. اما چیزبرگر، میلک شیک و سایر غذاهایی که حاوی سطوح بالایی از چربی هستند مطمئنا کمکی نمی کنند و می توانند آن را بدتر کنند. در صورت عدم درمان، کلسترول بالا می تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود.

 کلسترول بالا (هیپرلیپیدمی) را می توان از طریق رژیم غذایی، ورزش و دارو کنترل کرد. با انجام کارهایی که دوست دارید انجام دهید، فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید – تنیس، پیاده روی، پیاده روی یا شنا. حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید—کمی تعریق نشان می دهد که به اندازه کافی ورزش می کنید—چهار روز در هفته. و از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، از غذاهایی با چربی کم و چربی اشباع شده استفاده کنید.

خبر خوب این است که برخی از چربی‌های تک و چند غیراشباع موجود در آووکادو، شکلات تلخ و مغزها برای شما مفید هستند. اما فست فود، غذاهای ناسالم و گوشت های فرآوری شده را محدود کنید. این مراحل به شما کمک می کند وزن بدن سالمی داشته باشید که برای کلسترول و سلامت کلی شما بسیار مهم است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “کاهش ضربان قلب با رعایت این نکته ها” را نیز مطالعه بفرمایید.      

بیماری های سالمندان و کم شنوایی

فراوانی کم شنوایی در بین افراد ۷۰ ساله افزایش می یابد و بسیاری از آنها میزان مخرب بودن این موضوع را دست کم می گیرند. مطالعات نشان می دهد که اختلال شنوایی خود یک عامل خطر برای زوال عقل، افسردگی و سایر شرایط است. حدس من این است که نسلی که با استفاده از هدفون در گوش خود بزرگ می‌شوند، در سال‌های آینده با مشکل بزرگ‌تری با کاهش شنوایی مواجه خواهند شد.

نکته کلیدی این است که واقعاً تشخیص دهید که شنیدن چقدر برای کیفیت زندگی اهمیت دارد. این عامل تعیین کننده اصلی انزوای اجتماعی است. من همیشه از بیمارانم می شنوم: “خب، من واقعاً نمی خواهم به آنجا بروم زیرا چیزی نمی شنوم. نمی خواهم به تئاتر بروم. نمی خواهم به این شام بروم. مهمانی – جشن.”

شماره یک، مطمئن شوید که موم در گوش خود ندارید. نکته دوم انجام تست شنوایی است. اگر سمعک توصیه می شود، بدانید که کیفیت سمعک به طور قابل توجهی در حال بهبود است. اینها سمعک مادربزرگ شما نیستند. توصیه می کنم بهترین سمعک با کیفیتی را که می توانید خریداری کنید. به خاطر داشته باشید که باید آزمایش شوید و ممکن است نیاز به بازدیدهای مکرر داشته باشید تا آنها را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که درست کار می کنند.

افرادی که توانایی خرید سمعک را ندارند ممکن است متوجه شوند که دستگاه‌های شنوایی نیز می‌توانند مفید باشند و قیمت آن‌ها بسیار کمتر است. برخی از آن‌ها، به ویژه در موقعیت‌هایی مانند مکالمه یک به یک در یک مکان نسبتاً ساکت مفید هستند.

بیماری سالمندان

آرتریت یک بیماری رایج در بین سالمندان است

این تهدیدی برای زندگی نیست، اما آرتریت می‌تواند شما را بسیار بدبخت کند و بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد، از جمله میزان درد و میزان فعالیتی که می‌توانید در آن شرکت کنید. آرتروز با افزایش سن بیشتر می‌شود. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد. ساییدگی مرتبط با افزایش سن، علت آرتروز است، شایع ترین شکل، زمانی که غضروف داخل مفاصل شما شروع به شکستن می کند و باعث ایجاد تغییراتی در استخوان می شود که با گذشت زمان بدتر می شود. نوع دیگر، آرتریت روماتوئید، زمانی که سیستم ایمنی به مفاصل بدن حمله می کند، با التهاب مرتبط است.

اگر درد، تورم، سفتی و حساسیت در مفاصل خود را تجربه می کنید، اولین کاری که می خواهید انجام دهید این است که با پزشک خود صحبت کنید. بسته به نوع آرتریتی که دارید، ممکن است صبح یا در طول روز درد داشته باشید. حرکت کردن یکی از بهترین درمان هایی است که وجود دارد. علاوه بر این، تمرینات قدرتی کمک می کند زیرا عضلات قوی از مفاصل محافظت می کنند. داروهای ضد درد مختلفی هم به صورت قرص و هم به صورت کرم های موضعی وجود دارد که به درد مفاصل کمک می کند. از پزشک خود بپرسید که چه ترکیبی برای شما مناسب است، همه آنها عوارض جانبی دارند.

آب مروارید در بین سالمندان شایع است

با گذشت زمان، لنزهای شفاف در چشمان شما می توانند کدر شوند و دید شما را مختل کنند. در حالی که چندین بیماری بینایی بر افراد مسن تأثیر می گذارد، از جمله دژنراسیون ماکولا و گلوکوم، یکی از شایع ترین موارد آب مروارید است. آب مروارید نه تنها ناخوشایند است، بلکه می تواند مانع از بهترین زندگی شما شود، و به خصوص در شب، به وضوح دیده نمی شود.

 خبر خوب این است که آب مروارید یکی از قابل درمان ترین مشکلات بینایی برای افراد مسن است. استخراج آب مروارید می تواند یک بازی را تغییر دهد. این جراحی به بسیاری از افراد اجازه می‌دهد تا رانندگی در شب را از سر بگیرند، زیرا باعث کاهش تابش نور چراغ‌های خودروهای مقابل می‌شود. افرادی که جراحی آب مروارید انجام داده اند نیز کمتر دچار زمین خوردن می شوند. در حالی که همه افراد به آب مروارید مبتلا نمی شوند، اکثریت قریب به اتفاق افراد مسن دچار آب مروارید می شوند.

آنها در افرادی که زیاد زیر نور آفتاب هستند، دیابت دارند یا به هر دلیلی استروئید مصرف می کنند، شایع تر است. اما، در مقطعی از زندگی، اکثر ما در نهایت نیاز به برداشتن آب مروارید خواهیم داشت. یک مزیت حاشیه ای: اگر بیشتر عمر خود از عینک استفاده کرده اید، ممکن است دید شما از راه دور با برداشتن آب مروارید بهبود یابد.

 قند خون کنترل نشده

یک روند نگران کننده جدید افزایش تعداد افرادی است که در دهه ۷۰ زندگی خود برای اولین بار به دیابت مبتلا می شوند. مشخص نیست که آیا عوامل خطر ابتلا به دیابت در دهه ۷۰ مانند افرادی است که در سنین پایین تر تشخیص داده می شوند یا خیر. همچنین، پزشکان دریافته‌اند که کنترل شدید قند خون (هموگلوبین A1c) در افراد مسن‌تر گاهی منجر به کاهش بیش از حد گلوکز خون می‌شود که تقریباً به همان اندازه که خیلی زیاد است، می‌شود.

از یک طرف، مهم است که گلوکز خون و آنچه هموگلوبین A1c نامیده می شود را تحت کنترل نگه دارید تا احتمال اثرات منفی بر سلامت بینایی، کلیه ها یا اعصاب شما کاهش یابد (شرایطی که به عنوان نوروپاتی شناخته می شود – زمانی که نمی توانید پاهای خود را احساس کنید یا در پاهای خود درد می گیرید و با دیابت کنترل نشده، حتی می تواند منجر به قطع عضو شود). اما شما همچنین می خواهید از عوارض قند خون بسیار پایین که می تواند باعث غش، شکستن استخوان یا آسیب مغزی شود، جلوگیری کنید.

برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت در ۷۰ سالگی، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و فعالیت بدنی زیادی داشته باشید، که هر دو به حفظ وزن شما در محدوده سالم کمک می کنند. به هر حال چاقی با ایجاد دیابت مرتبط است. و اگر در دهه ۷۰ زندگی خود به دیابت مبتلا شدید، مطمئن شوید که درمان شما نه خیلی کم و نه زیاد است – کمی شبیه گلدیلاک.

بیماری سالمندان

 پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع سالمندان است

با افزایش سن، تراکم استخوان را از دست می دهیم و وضعیتی به نام پوکی استخوان، ضعیف شدن استخوان ها، ممکن است رخ دهد. این شما را (به ویژه زنان) در معرض خطر شکستگی قرار می دهد. در حالی که یائسگی یکی از بزرگترین عوامل خطر برای پوکی استخوان است، از دست دادن استخوان می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که در ۲۰ سالگی شما هر چند سال یک بار استخوان جدید می سازید، تا زمانی که به ۷۰ سالگی می رسید، اصلاً استخوان جدید زیادی نمی سازید.

 برای جلوگیری از شکستگی، حرکت بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. برای سود بردن استخوان‌هایتان، حرکت در برابر مقاومت، مانند پیاده‌رو بسیار مفید است – بنابراین راه رفتن در آب یا شنا کردن این کار را نمی‌کند. علاوه بر فعالیت، به استخوان های خود مقدار مناسبی کلسیم بدهید. اگر لبنیات مصرف نمی کنید، از مکمل های کلسیم و مکمل های ویتامین D استفاده کنید زیرا ویتامین D برای سلامت استخوان ها نیز مهم است. اگرچه با افزایش سن هنوز هم می‌توانیم مقداری از خورشید را جذب کنیم، اما جذب ویتامین D از قرار گرفتن در معرض نور خورشید سخت‌تر می‌شود.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.