سندرم خستگی مزمن چیست؟ برای درمان چه باید کرد؟

سندرم خستگی مزمن چیست؟

سندرم خستگی مزمن (CFS)، همچنین به عنوان آنسفالومیلیت میالژیک (ME) یا ME/CFS شناخته می شود، وضعیتی است که در آن خستگی شش ماه یا بیشتر طول می کشد و به بیماری ها یا شرایط دیگر مربوط نمی شود. افراد مبتلا به CFS علائمی را تجربه می کنند که انجام کارهای روزانه مانند لباس پوشیدن یا حمام کردن را دشوار می کند. همراه با خستگی شدید که با استراحت بهتر نمی شود، علائم CFS می تواند شامل مشکلات خواب، حافظه و تمرکز، درد، سرگیجه، گلودرد و غدد لنفاوی حساس باشد.

هر از گاهی همه احساس خستگی می کنند. اما، پس از یک خواب خوب شبانه، اکثر مردم احساس شادابی می کنند و برای رویارویی با یک روز جدید آماده هستند. اگر برای هفته‌ها احساس خستگی می‌کنید، وقت آن است که به پزشک خود مراجعه کنید. او ممکن است بتواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی باعث خستگی شما شده است. در واقع، پزشک شما حتی ممکن است به شما پیشنهاد کند که فعال تر شوید، زیرا ورزش ممکن است خستگی را کاهش دهد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

گاهی اوقات، خستگی می تواند اولین علامتی باشد که نشان می دهد چیزی در بدن شما اشتباه است. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، یک بیماری دردناک که مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد، اغلب از خستگی شکایت دارند. افراد مبتلا به سرطان ممکن است از این بیماری، درمان یا هر دو احساس خستگی کنند.

علت خستگی مزمن

علت خستگی مزمن چیست ؟

بسیاری از مشکلات پزشکی می‌توانند باعث خستگی شوند. این شامل:

مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و داروهای تهوع و درد
انجام درمان‌های پزشکی، مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، یا بهبودی پس از جراحی بزرگ
عفونت ها
بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد، بیماری تیروئید و بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)
درد و بیماری های درمان نشده مانند فیبرومیالژیا
کم خونی
آپنه خواب و سایر اختلالات خواب

آیا افکار منفی می توانند باعث خستگی شوند؟

آیا از آینده می ترسید؟ آیا نگران سلامتی خود هستید و چه کسی از شما مراقبت خواهد کرد؟ آیا می ترسید که دیگر مورد نیاز نباشید؟ استرس های عاطفی مانند این ها می تواند انرژی شما را تحت تاثیر قرار دهد. خستگی می تواند به بسیاری از شرایط مرتبط باشد، از جمله:

اضطراب
افسردگی
غم از دست دادن خانواده یا دوستان
استرس ناشی از مشکلات مالی یا شخصی
احساس اینکه دیگر کنترلی بر زندگی خود ندارید

نداشتن خواب کافی نیز می تواند به خستگی کمک کند. فعالیت بدنی منظم می تواند خواب شما را بهبود بخشد. همچنین ممکن است به کاهش احساس افسردگی و استرس کمک کند و در عین حال خلق و خوی و رفاه کلی شما را بهبود بخشد. یوگا، مدیتیشن یا درمان شناختی رفتاری نیز می تواند به شما کمک کند تا بیشتر استراحت کنید. اگر سلامت روان شما بر خواب شما تأثیر می گذارد یا شما را خسته می کند، با پزشک خود صحبت کنید

چه چیزهای دیگری باعث خستگی می شود؟

برخی از عادات سبک زندگی باعث می شود که شما احساس خستگی کنید. در اینجا مواردی وجود دارد که ممکن است انرژی شما را تخلیه کند:

تا دیر وقت بیدار ماندن خواب خوب شبانه برای احساس شادابی و انرژی مهم است. سعی کنید هر روز سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.
مصرف بیش از حد کافئین نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه، چای یا قهوه در اواخر روز می تواند شما را از داشتن خواب راحت در شب باز دارد. مقدار کافئین خود را در طول روز محدود کنید و از مصرف آن در عصر خودداری کنید.

خوردن غذاهای ناسالم به غذاهایی که کالری خالی دارند، مانند غذاهای سرخ شده و شیرینی ها که مواد مغذی کمی دارند و چربی و قند بالایی دارند، بگویید «نه ممنون». غذاهای مغذی را انتخاب کنید تا انرژی لازم برای انجام کارهای مورد علاقه خود را بدست آورید.

ورزش خیلی کم یا زیاد. ورزش منظم می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد، اما در آن زیاده روی نکنید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “راههای طبیعی برای بهبود میل جنسی در زنان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

آیا بی حوصلگی می تواند باعث خستگی شود؟

بی حوصلگی باعث می شود احساس خستگی کنید. شاید عجیب به نظر برسد، اما حقیقت دارد. اگر در طول سال های کاری خود بسیار مشغول بودید، ممکن است در زمان بازنشستگی احساس کنید که چگونه وقت خود را سپری کنید. وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، ممکن است روزهای طولانی را بدون هیچ برنامه ریزی پیش رویتان ببینید. لازم نیست اینطور باشد.

درگیر شدن در فعالیت های اجتماعی و سازنده ای که از آنها لذت می برید، مانند داوطلب شدن در جامعه، ممکن است به حفظ رفاه شما کمک کند. به این فکر کنید که چه چیزهایی به شما علاقه مند است و چه مهارت ها یا دانشی برای ارائه دارید و به دنبال مکان هایی برای داوطلب شدن باشید. برای یافتن فرصت‌های داوطلبانه، مشارکت در فعالیت‌هایی را که از آن لذت می‌برید بخوانید.

راه حل های خوب برای درمان خستگی مزمن

برخی تغییرات در سبک زندگی شما باعث می شود کمتر احساس خستگی کنید. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

یک دفترچه خاطرات خستگی داشته باشید تا به شما کمک کند الگوهایی را در طول روز که کم و بیش احساس خستگی می کنید پیدا کنید.

به طور منظم ورزش کن. تقریباً هر کسی، در هر سنی، می تواند نوعی فعالیت بدنی انجام دهد. اگر در مورد شروع یک برنامه ورزشی نگرانی دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا فعالیت هایی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید. ورزش متوسط ​​ممکن است اشتها، انرژی و دیدگاه شما را بهبود بخشد. برخی افراد متوجه می شوند که تمرینات ترکیبی تعادل و تنفس (مثلاً تای چی یا یوگا) انرژی آنها را بهبود می بخشد.

سعی کنید از چرت های طولانی (بیش از ۳۰ دقیقه) در اواخر روز خودداری کنید. چرت‌های طولانی می‌تواند باعث ایجاد احساس گیجی در شما شود و خوابیدن در شب را سخت‌تر کند.

سیگار نکش. سیگار با بسیاری از بیماری ها و اختلالات مانند سرطان، بیماری قلبی و مشکلات تنفسی مرتبط است که می تواند انرژی شما را تخلیه کند.

خستگی مزمن

چه زمانی باید نگران خستگی مزمن بود ؟

اگر چندین هفته است که بدون هیچ دلیلی خسته شده اید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با پزشک تماس بگیرید. او در مورد خواب، فعالیت‌های روزانه، اشتها و ورزش شما سؤالاتی می‌پرسد و احتمالاً به شما معاینه فیزیکی می‌دهد و آزمایش‌های آزمایشگاهی را سفارش می‌دهد.

درمان شما بر اساس سابقه و نتایج معاینه و آزمایشات آزمایشگاهی شما خواهد بود. پزشک شما ممکن است داروهایی را برای هدف قرار دادن مشکلات سلامت زمینه ای مانند کم خونی یا فعالیت نامنظم تیروئید تجویز کند. او ممکن است به شما پیشنهاد دهد که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و یک برنامه ورزشی را شروع کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.