علائم شایع سرطان خون در کودکان

سرطان خون سرطان سلول های خونی است. سلولهای خونی و پلاکتها در مغز استخوان تولید می شوند. در سرطان خون ، برخی از گلبول های سفید جدید (WBCs) به درستی به بلوغ نمی رسند. تولید مثل این سلولهای نابالغ با سرعت زیاد ادامه می یابد و سلولهای سالم را از بین می برد و علائم زیادی را ایجاد می کند. سرطان خون شایع ترین نوع سرطان در کودکان است که سالانه حدود ۴۰۰۰ کودک را در ایالات متحده مبتلا می کند.

به گفته موسسه ملی سرطان ، بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده با سرطان خون زندگی می کنند. سرطان خون نوعی سرطان است که در مغز استخوان – جایی که سلولهای خونی در آن ساخته می شوند ، ایجاد می شود.

سرطان باعث می شود بدن مقدار زیادی گلبول سفید غیر طبیعی بسازد که به طور معمول بدن را در برابر عفونت محافظت می کند. همه گلبول های سفید آسیب دیده سلول های خونی سالم را جمع می کنند.

علائم سرطان خون در کودکان

در بیشتر موارد نمی توان علت سرطان خون در کودکان را تعیین کرد. علائم سرطان خون در کودکان مختلف متفاوت است. علائم لوسمی مزمن به طور کلی به آرامی ظاهر می شوند ، اما علائم لوسمی حاد می توانند به طور ناگهانی ظاهر شوند. به راحتی می توان برخی علائم را با علائم بیماریهای رایج دوران کودکی اشتباه گرفت. داشتن برخی از این علائم ذکر شده لزوما به این معنی نیست که فرزند شما به سرطان خون مبتلا است.

سرطان خون در کودکان

سرطان خون علائم مختلفی دارد. بسیاری از این موارد ناشی از کمبود سلول های خونی سالم است. ممکن است برخی از علائم زیر سرطان خون را تجربه کنید:

احساس خستگی یا ضعف غیرمعمول
تب یا لرز
کاهش وزن بدون دلیل
تعریق شبانه
خونریزی های مکرر بینی
گاهی اوقات بثورات و کبودی روی پوست ایجاد می شود
لکه های قرمز ریز

یکی از نشانه هایی که افراد مبتلا به سرطان خون ممکن است متوجه آن شوند لکه های قرمز کوچک روی پوست آنها است.

لکه های قرمز ناشی از رگ های خونی کوچک شکسته ، به نام مویرگ ها ، در زیر پوست است. به طور معمول ، پلاکت ها ، سلول های دیسک شکل در خون ، به لخته شدن خون کمک می کنند. اما در افراد مبتلا به سرطان خون ، بدن پلاکت کافی برای بستن رگ های خونی شکسته ندارد.

علائم رایج سرطان خون در کودکان شامل موارد زیر است:

کبودی و خونریزی

کودک مبتلا به سرطان خون ممکن است پس از آسیب جزئی یا خونریزی بینی بیش از حد انتظار خونریزی کند. همچنین ممکن است کودک به راحتی کبود شود. آنها ممکن است دارای لکه های قرمز کوچک روی پوست یا پتشی باشند که به دلیل رگ های خونی کوچک خونریزی ایجاد می شود.

توانایی لخته شدن خون به پلاکت های سالم بستگی دارد. در کودک مبتلا به سرطان خون ، آزمایش خون نشان می دهد که تعداد پلاکت ها به طور غیرطبیعی پایین است.

معده درد و اشتهای ضعیف

کودک مبتلا به سرطان خون ممکن است از درد معده شکایت کند. این به این دلیل است که سلول های سرطان خون می توانند در طحال ، کبد و کلیه ها تجمع کرده و باعث بزرگ شدن آنها شوند. در برخی موارد ، پزشک ممکن است بزرگ شدن اندام های شکمی را احساس کند. کودک همچنین ممکن است اشتهای ضعیفی داشته باشد یا نتواند مقدار طبیعی غذا بخورد. کاهش وزن شایع است.

مشکل در تنفس

سلولهای لوسمیک می توانند در اطراف تیموس ، که یک غده در قاعده گردن است ، جمع شوند. این می تواند باعث تنگی نفس یا مشکل در تنفس شود. مشکلات تنفسی همچنین می تواند ناشی از متورم شدن غدد لنفاوی قفسه سینه باشد که به نای تنفس فشار می آورند. کودک مبتلا به سرطان خون ممکن است سرفه یا خس خس کند. تنفس دردناک احتیاج به یک فوریت پزشکی دارد.

عفونت های مکرر

WBC ها برای مبارزه با عفونت ضروری هستند ، اما WBC های نارس لوسمی نمی توانند آن عملکرد را به درستی انجام دهند. کودک مبتلا به سرطان خون ممکن است حملات مکرر یا طولانی مدت عفونت های ویروسی یا باکتریایی را تجربه کند. علائم شامل سرفه ، تب و آبریزش بینی است. این عفونت ها حتی با استفاده از آنتی بیوتیک ها یا سایر روش های درمانی هیچ بهبودی نشان نمی دهند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ گیاه دفع کننده انرژی منفی برای محیط خانه” را نیز مطالعه بفرمایید.

تورم

غدد لنفاوی خون را فیلتر می کنند ، اما گاهی سلول های لوسمی در غدد لنفاوی جمع می شوند. این می تواند باعث تورم شود:

زیر بغل فرزند شما
در گردن آنها
بالای استخوان ترقوه
در کشاله ران
MRI و CT اسکن ممکن است گره های لنفاوی متورم شکم یا داخل قفسه سینه را نشان دهد.

بزرگ شدن تیموس می تواند روی رگی فشار بیاورد که خون را از بازوها و سر به قلب منتقل می کند. این فشار می تواند باعث تجمع خون شده و منجر به تورم صورت و بازوها شود. سر ، بازوها و قسمت بالای قفسه سینه ممکن است رنگ قرمز مایل به آبی به خود بگیرند. سایر علائم شامل سردرد و سرگیجه است.

سرطان خون در کودکان

درد استخوان و مفاصل

بدن در مغز استخوان خون تولید می کند. سرطان خون باعث تکثیر سریع سلول های خونی می شود که منجر به ازدحام شدید سلول های خونی می شود. این تجمع سلول ها می تواند منجر به درد و درد استخوان ها و مفاصل شود. برخی از کودکان مبتلا به سرطان خون ممکن است از کمردرد شکایت کنند. برخی دیگر ممکن است به دلیل درد در پاها دچار لنگیدن شوند.

کم خونی

گلبولهای قرمز خون (RBCs) به توزیع اکسیژن در سراسر بدن کمک می کنند. ازدحام بیش از حد ، تولید گلبولهای قرمز کافی را مشکل می کند. این منجر به بیماری به نام کم خونی می شود. علائم شامل خستگی ، رنگ پریدگی پوست و تنفس سریع است. برخی از کودکان نیز احساس ضعف یا سبکی سر می کنند.

اگر جریان خون در مغز کودک کاهش یافته باشد ، ممکن است گفتار او را دچار اختلال کند. آزمایش خون نشان می دهد که آیا تعداد گلبول های قرمز کودک شما به طور غیرطبیعی پایین است یا خیر.

داشتن برخی از این علائم لزوماً نشان دهنده وجود سرطان خون نیست. انواع مختلفی از سرطان خون در دوران کودکی وجود دارد و عوامل زیادی بر چشم انداز تأثیر می گذارد. تشخیص زودهنگام و درمان سریع می تواند نتیجه را بهبود بخشد. اگر نگران علائمی هستید که فرزند شما ایجاد کرده است ، با پزشک کودک خود مشورت کنید.

بثورات AML

لوسمی حاد میلوژنی (AML) نوعی از سرطان خون است که می تواند کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. AML می تواند بر لثه ها تأثیر بگذارد و باعث تورم یا خونریزی آنها شود. همچنین می تواند مجموعه ای از نقاط تیره رنگ را روی پوست ایجاد کند.

اگرچه ممکن است این لکه ها شبیه بثورات سنتی باشند ، اما متفاوت هستند. سلولهای پوست همچنین می توانند توده هایی ایجاد کنند که به آنها کلروما یا سارکوم گرانولوسیتیک می گویند.

خونریزی آسان

همان کمبود پلاکت که باعث کبودی افراد می شود نیز منجر به خونریزی می شود. افراد مبتلا به سرطان خون ممکن است بیش از آنچه که انتظار می رود حتی از یک آسیب بسیار کوچک ، مانند یک برش کوچک ، خونریزی کنند.

آنها همچنین ممکن است متوجه خونریزی از مناطقی شوند که آسیب ندیده اند ، مانند لثه یا بینی. خونریزی ها اغلب بیش از حد طبیعی خونریزی می کنند و متوقف شدن خونریزی ممکن است به طور غیرمعمول سخت باشد.

سرطان خون در کودکان

پوست رنگپریده

اگرچه سرطان خون می تواند بثورات یا کبودی هایی با رنگ تیره بر روی بدن بگذارد ، اما می تواند رنگ پوست را پریده کند . افراد مبتلا به سرطان خون اغلب به دلیل کم خونی رنگ پریده به نظر می رسند.

کم خونی وضعیتی است که در آن مقدار کمی گلبول قرمز در بدن وجود دارد. بدون گلبول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن به بدن ، کم خونی می تواند علائمی مانند:

خستگی
ضعف
سبکی سر
تنگی نفس

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.