روش های خوب برای آماده سازی کودک برای رفتن به مهد کودک

والدین اغلب در مورد آماده سازی فرزند خود برای مهد کودک با صدها سوال روبرو هستند. سوالاتی مانند: “فرزندم به چه مهارتهایی نیاز دارد؟” و “قبل از شروع مهد کودک چه چیزی باید به کودک خود بیاموزم؟” و … در ذهن آنها قرار دارد. آماده سازی کودک برای رفتن به مهد کودک همیشه در خانه شروع می شود و والدین می توانند کارهای زیادی انجام دهند تا روند کار را آسان کنند. در اینجا چند نکته برای آماده سازی کودک برای مهد کودک آمده است:

نحوه آماده سازی کودک برای رفتن به مهد کودک

۱- درباره مدرسه به شیوه ای مثبت صحبت کنید

برای اینکه کودک خود را در مورد مهد کودک هیجان زده کنید ، در مورد آن به شیوه ای مثبت و هیجان زده صحبت کنید. شوق خود را در مورد مدرسه و چیزهایی که کودک شما یاد می گیرد ابراز کنید تا او نیز مشتاقانه به مدرسه برود.

۲- فرزند خود را مجبور کنید مدتی را از شما دور کند

یکی از مهمترین جنبه های “آماده سازی کودک برای مهد کودک” این است که اطمینان حاصل کنید که کودک در کنار سایر بزرگسالان راحت است. برای این کار ، فرزند خود را مجبور کنید مدتی از شما دور باشد . شاید یک همسایه ، دوست ، یا عمه/عمو/پدربزرگ و مادربزرگ بتوانند برای چند ساعت یا بیشتر فرزند شما را نگه دارند تا کودک جداشدن از شما را بپذیرد . این روزها؛ اکثر والدین ترجیح می دهند فرزندان خود را حتما به مهدکودک بفرستند و این واقعاً کمک می کند. این می تواند حس استقلال را در کودک ایجاد کند و همچنین به والدین این فرصت را می دهد تا نحوه عملکرد فرزندشان را در زمانی که در کنار او نیستند ارزیابی کنند.

آماده سازی کودک برای رفتن به مهد کودک

۳- به آنها مسئولیت دهید

یکی از بهترین راه ها برای آماده سازی عاطفی و اجتماعی کودک برای مهد کودک ، انجام وظایف خاصی در خانه است. کودکی که قصد شروع مهد کودک را دارد باید بتواند:

خودش لباس بپوشد
کفش های خود بپوشید
دستان خود را بشوید
ظروف غذا را به طور مستقل ببندد و باز کند
کوله پشتی را به طور مستقل ببندد و باز کند
به طور مستقل و بدون یادآوری به دستشویی برود
در خانه ، کودک خود را وادار کنید این کارها را انجام دهد ، علاوه بر این به او کمک می کند تا میز را آماده کند ، لباس بپوشد و لباس خود را در بیاورد ، دستان خود را بشوید .

۴- فرزند خود را وادار به معاشرت با سایر کودکان کنید

در طول تابستان برای قرارهای بازی ترتیب دهید و فرزند خود را در برخی از فعالیت های تابستانی ثبت نام کنید. این امر به ویژه برای کودکانی که تجربه پیش دبستانی را نداشته اند بسیار مهم است. در صورت امکان با والدین کودکانی که در یک مهد کودک حضور خواهند داشت ملاقات کنید و با فرزندان خود هماهنگی کنید. این امر همچنین به تقویت دوستی ها کمک می کند و به لطف چهره های آشنا فرزند شما احساس راحتی بیشتری در حضور تمام وقت در مدرسه خواهد داشت.

۵- در برنامه های مادر و کودک شرکت کنید

بسیاری از کتابخانه های محلی ، عمومی و مراکز شهر دارای فعالیت های مختلف خانواده و کودک هستند. فرزند خود را در آنها ثبت نام کنید زیرا واقعاً به شما کمک می کند تا در یادگیری فرزند خود مشارکت فعال داشته باشید. شما همچنین با بچه های دیگر در گروه سنی فرزند خود ملاقات خواهید کرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “راه های درمان یبوست نوزادان در خانه” را نیز مطالعه بفرمایید.

۶- آماده سازی کودک برای رفتن به مهد کودک ، یک برنامه در خانه تنظیم کنید

قبل از اینکه کودک شما در پاییز مهد کودک را شروع کند ، از او بخواهید که یک روال خاص را در خانه داشته باشد. این می تواند شامل زمان فعالیت ، زمان چرت کوتاهتر و زمان غذا و به دنبال آن زمان آرام باشد. همچنین می توانید ناهار آنها را در کوله پشتی مدرسه قرار دهید و در حیاط پیک نیک کنید. این کار را با فعالیت های آرام مانند حل پازل یا رنگ آمیزی و غیره دنبال کنید. این یک راه عالی است تا از کودک بخواهید ظروف ناهار را که به مدرسه می برد باز و بسته کند.

۷-از کودک بخواهید درگیر نقش آفرینی شود

نقش آفرینی راهی عالی برای آماده سازی فرزند شما برای مهد کودک از نظر اجتماعی و احساسی است. این می تواند به کودک کمک کند بفهمد که همه احساسات خوب است ، و او باید چند دقیقه صبورانه منتظر بماند تا معلم بتواند به او توجه کند. ایده خوبی است که از بچه های دیگر نیز برای این فعالیتها استفاده کنید تا کودک یاد بگیرد به احساسات دیگران احترام بگذارد و همچنین مفهوم علت و معلول را در شرایط مختلف درک کند.

۸-فرصت هایی را برای توسعه مهارت های حرکتی خوب فراهم کنید

به منظور افزایش توانایی های شناختی کودک قبل از شروع مدرسه ، می توانید به او فرصت دهید تا ورق ببندد ، در پارک ها بازی کند ، شعر بخواند ، تمرین قرار گرفتن در صف و سایر فعالیتهایی را که بایدیاد بگیرد را انجام دهید.

۹- فرصت هایی را برای آمادگی شناختی فراهم کنید

به منظور تقویت مهارت های شناختی کودک ، به او فرصت دهید تا رنگ آمیزی ، چسباندن و ترسیم کند. همچنین ، از آنها بخواهید که نام خود را بگویند ، بنویسند و بخوانند ، و حتی تمرین نوشتن نام خود را بر روی آثار هنری خود انجام دهند. این یکی از جنبه های مهم آمادگی مهد کودک در خانه است.

۱۰- آنها را برای استفاده از اتوبوس مدرسه آماده کنید

اگر فرزند شما از اتوبوس استفاده می کند ، نحوه رسیدن به موقع به ایستگاه اتوبوس را به او آموزش دهید. آنها را به تماشای حرکت و فرود اتوبوس بیاورید. در صورت امکان با راننده ملاقات کنید و درخواست تمرین کنید. این یک راه خوب برای دوست داشتن فرزند شما با بچه های دیگر در اتوبوس است.

۱۱ برخی نکات مقدماتی مهد کودک

هر روز با فرزند خود مطالعه کنید. آن را سرگرم کننده کنید. از کتابخانه ها دیدن کنید و بارها و بارها داستان بخوانید.
حروف و علائم ، اعداد و رنگ ها را به او آموزش دهید.
بازی کنید ، کودک خود را تشویق کنید تا در حین بازی شمارش کند.
اجازه دهید فرزندتان در خانه کمک کند.
روال خواب و بیداری را تنظیم کنید.

آماده سازی کودک برای رفتن به مهد کودک

۱۲- نکاتی برای اولین روز مدرسه

بسیاری از والدین در اولین روز مدرسه فرزندشان احساساتی می شوند. این امر همچنین می تواند کودک را عصبی کند. برخی از مربیان معتقدند که بهترین راه برای جلوگیری از این احساس مشارکت فعالانه در فعالیت های مدرسه کودک است. در صورت امکان ، به عنوان مددکار معلم فرزند خود داوطلب شوید.

کودک خود را محکم در آغوش بگیرید و به او بگویید که شما یا مراقب او چه ساعتی برمی گردید. شاد باشید و چیزهای هیجان انگیزی را که یاد خواهند گرفت به آنها یادآوری کنید. اگر فرصتی پیدا کردید کمی وقت بگذارید تا با معلم فرزندتان صحبت کنید. با معلم فرزند خود در ارتباط باشید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.