خرید برنج خوب با توجه داشتن به این نکات

خرید برنج خوب با توجه داشتن به این نکات

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”خرید برنج خوب با توجه داشتن به این نکات” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

در هنگام خرید برنج ایرانی اگر دقت نکنید؛ برنج‌های مخلوط به اسم برنج ایرانی یک‌دست را به خانه خواهید برد. راه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان برنج مرغوب و با کیفیتی را انتخاب کرد.

خوش طعم و عطر خوب داشتن برنج

برنج ایرانی با برندهای متفاوتی به بازارعرضه می‌شود. برنج‌ها به‌واسطه نوع بذرشان به ۲‌دسته پرمحصول و کم‌محصول تقسیم‌بندی .

برای تشخیص عطر و طعم برنج نیز یک مشت کوچک از آن را میان کف دو دست خوب بمالید و روی آن با دهن بدمید  یا به اصطلاح «ها»کنید و سپس بو بکشید اگر برنج عطر داشته باشد خودش را نشان می‌دهد.

این کار را به روش دیگری نیز می‌توانید انجام دهید؛ یعنی چند دانه از برنج را در دهان ریخته بجوید و مزه آن را بچشید. بد نیست بدانید که حین خرید برنج‌ ایرانی پر محصول بایستی کمی دست به عصا و با دقت وارد بازار شوید، چراکه در کنار برنج‌ ایرانی، بازار داغ برنج‌های خارجی و شباهت‌هایی که با محصول برنج اصیل ایرانی دارند باعث می‌شود تا مشتریان حین خرید دچار مشکل شوند؛ برنج‌هایی که به‌خاطر دارا بودن مواد مضر مثل آرسنیک سلامت افراد را در طولانی‌مدت به خطر می‌اندازند.

یکدست بودن برنج

برنج مرغوب باید یکدست باشد نه مخلوطی از دانه های چاق و لاغر، زرد و سفید، کوتاه و بلند یا ریز و درشت.هر چه دانه های شکسته یا در اصطلاح “نیم‌دانه” بیشتر باشد، کیفیت کمتری دارد. بیشتر برنج‌های موجود در بازار دانه‌های شکسته یا به اصطلاح نیم‌دانه دارند که پس از پخت بر کیفیت برنج اثر می‌گذارند. پس اگر می‌خواهید برنجی یک‌دست و بدون نیم‌دانه داشته باشید کمی از آن را در کف دست بریزید و سپس دقت کنید که از میان دانه‌ها چند درصد نیم‌دانه است.

بند نداشتن برنج

برنج نباید بعد از خروج از کارخانه­ در معرض باد یا هوای سرد قرار بگیرد، در غیر اینصورت دارای بند و ترک خواهد شد. دانه های برنج خوب ، بدون بند و ترک است اما برنج بی کیفیت بندهای عرضی دارد.

روش تشخیص:

 بند دار بودن برنج را می­توان با چشم تشخیص داد. علاوه بر این اگر برنج بنددار را با انگشت شست و اشاره نگه دارید و با ناخن انگشت شست فشار دهید، راحت خرد شده و شکسته می شود.

خشک بودن برنج

تست یکدست بودن برنج برای تعیین کیفیت آن کافی نیست و تازه، کار تشخیص برنج خوب شروع می­شود. یک تست مهم برای تشخیص برنج خوب، خشک بودن آن است.

روش تشخیص:

برنجی که به خوبی خشک نشده باشد، به اندازه­ی کافی سفت نشده و اصطلاحاً پوک است. برای تشخیص خشک بودن برنج آن را زیر دندان بگذارید و فشار دهید. برنج خوب و خشک شده نباید به راحتی بشکند و خرد شود. روش دیگر برای تشخیص خشک بودن برنج، پختن آن است. برنجی که خوب خشک شده است، در پختن و دم کشیدن ، خوب قد می­کشد یا اصطلاحاً ری می­کند. چرا که به دلیل خشک بودن، به راحتی از آب موجود در دیگ رطوبت جذب میکند و قد می­کشد.

خرید برنج خوب با توجه داشتن به این نکات
خرید برنج خوب با توجه داشتن به این نکات

بهترین برنج هایی که معمولا در شمال ایران کاشته می شود :

برنج هاشمی

برنج هاشمی ، برنج بلند دانه و خوش پختی است که ابتدا در روستایی در استان گیلان کشف شد ؛ به دست پرتوان کشاورز خلاق و باهوش ای به نام یوسف هاشمی که در جشنواره ملی برنج شکرانه ایران نیز به صورت رسمی از وی تقدیر شده است.

سپس به صورت گسترده تر در استان گیلان کاشته شد و پس از آن به استان های مازندران و گلستان نیز گسترش یافت.

این برنج ، بیشترین مقاومت را در برابر آفت های گیاهی و جانوری دارا می باشد و به همین علت، یکی از سالم ترین برنج های ایرانی شمال است؛ چرا که به سم شیمیایی کمتری برای دفع آفت ها نیاز دارد و کود صنعتی کمتری نیز برای تولید آن استفاده می گردد.

برنج طارم مازندران

طارم یک خانواده شلوغ است ! خانواده ای که حداقل ده فرزند دارد.

طارم نام کلی ای برای تعدادی از برنج های خوب و خوش پخت است که کاشت آن ، با اینکه در همه مناطق شمال از روستاهای گیلان گرفته تا مازندران و گلستان ، وجود دارد.

طارم هاشمی مازندران  و در کنار آن طارم عطری محلی مازندران، از برنج های پرعطر و خوش نشین است که پخت و عطر آن ، گوارای وجود بسیاری از هم وطنان عزیز ایرانی می باشد.

برنج شیرودی شمال

گرچه شیرودی از برنج های میان رده و متوسط شمال است ، اما با این حال باز هم در کنار برنج های خوب شمال ، خوش درخشیده است.

در طول این سال ها که ما در تولید و توزیع برنج حضور داشته ایم، یکی از گزینه های اصلی مسوولین خرید کارخانه ها ، شرکت ها یا گروه های صنعتی بزرگ، همین برنج شیرودی است؛ چرا که از برنج های پر محصول خوب و جون دار ایرانی است و هم این که قیمت مناسب تری را دارا می باشد .

شیرودی ویژگی هایی دارد که برنج های خارجی را به راحتی ضربه فنی می کند و مصرف آن را در مقایسه با برنج های خارجی، دل پذیرتر می نماید. از جمله این که رنگ بهتری دارد و قدش هم از برنج های دیگر ، بلندتر و استخوانی تر است. البته عطر و طعم آن به اندازه برنج هاشمی نیست، ولی هم چنان جای خود را در خانواده برنج های ایرانی شمال حفظ کرده و به انقراض کشیده نشده است.

 

 

منبع:برنج فروش،باشگاه خبرنگاران جوان،اطلس مارک

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.