دعای مجرب مشلول چیست؟

دعای مجرب مشلول چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”دعای مجرب مشلول چیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

دعای مشلول موسوم به دعاء الشّاب المأخوذ بذنبه منقول از کتب کفعمى و مهج الدّعوات، و آن دعائى است که تعلیم فرموده آنرا حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام به جوانى که به واسطه گناه و ستم در حقّ پدر خویش شل شده بود .

فرموده امام حسین(ع) در مورد دعای مشلول:

«من با پدرم(امام علی ع) در شب تاریکی در حال طواف خانه خدا بودیم که ناگهان ناله جانسوزی به گوشمان رسید. شخصی رو به درگاه خدا آورده و با سوز و گداز خاصی گریه می‌کرد. بعد از آنکه او را نزد پدر آوردم، علت گریه خود را گرفتار شدن به کیفر نافرمانی پدرش معرفی کرد و گفت:

من جوانی بی‌بند و بار بودم و از خدا واهمه نداشتم. پدر پیر مهربانی داشتم که هر چه نصیحتم می‌کرد، نه تنها توجهی ننموده، بلکه گاهی او را دشنام داده و کتک می‌زدم. روزی مقداری پول از جایی برداشتم تا خرج کنم، اما پدرم مانع شد. من هم او را محکم به زمین زدم به طوری که از شدت درد نتوانست از زمین بلند شود.

در آن لحظه سوگند خورد که به خانه خدا رفته و نفرینم خواهد کرد؛ اما من پول‌ها را برداشته و به دنبال کارهای خود رفتم. به خدا قسم! هنوز نفرینش به پایان نرسیده بود که بدبختی بزرگی به سراغم آمد و یک طرف بدنم فلج شد.

پس از این قضیه از رفتار خود سخت پشیمان شدم و از پدر عذرخواهی کردم، ولی او نپذیرفت. سه سال با این وضع زندگی کردم تا این‌که سال سوم موسم حج از پدرم درخواست کردم به خانه خدا مشرف شده، در آن مکان که مرا نفرین کرد، برای من دعای خیر نماید.

پدرم هم پذیرفت، اما در بین راه، شتر پدرم رمید و او را به زمین انداخت و از دنیا رفت. بدن او را در همان مکان دفن کردم و خودم تنها آمدم. می‌دانم این بدبختی و بی‌چارگی به دلیل نفرین و نارضایتی پدرم است.

دعای مجرب مشلول چیست؟
دعای مجرب مشلول چیست؟

امام علی(ع) به آن جوان فرمود:(خواص دعای مشلول )

«دعایی که رسول خدا(ص) به من آموخت را به تو می‌آموزم که هر کسی آن دعا را که (اسم اعظم) الهی در آن است بخواند، خداوند دعاهایش را مستجاب می‌کند و بی‌چارگی، غم، درد، مرض، فقر و تنگ‌دستی از زندگی او برطرف می‌گردد، قرض او داده می‌شود، چشم زخم از او بر می‌گردد، گناهان او آمرزیده می‏شود، عیب‏های او پوشیده می‏شود، از ترس هر شیطانی سرکش و هر ظالمی ایمن می‏گردد، و اگر این دعا را انسان مؤمنی بر کوه بخواند، آن کوه از جای خود کنده می‏شود، و اگر بر مرده‏ای بخواند، خدا او را زنده می‏گرداند، و اگر بر آب بخواند، بر روی آن راه می‏رود به شرط آن‌که تکبّر در وجودش راه نیابد.

امام حسین(ع) فرمود: خوشحالی من از آگاهی به فایده‌های این دعا بیش از خوشحالی آن جوان به برطرف شدن اندوهش بود. 

مضمون دعای مشلول

بخش اعظم این دعا شامل اسماء حُسنای خداوند است و تکیه اصلی این دعا، مناجات با خدا و توسل به او از طریق اسما و صفاتش می باشد. در پایان با قسم دادن حق تعالی به برخی نامهایش و ذکر آیاتی از قرآن، حاجات شخص از او درخواست می‌شود و با صلوات بر محمد و آل محمد دعا به پایان می رسد. امام علی (ع) فرمود در این دعا اسم اعظم وجود دارد و در روایت بیان شده که نباید این دعا را بدون وضو خواند.

دعای مشلول در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی وجود دارد.

منبع:اسلام کوئست،راسخون،پرشین وی

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.