تنبلی روده چیست؟

تنبلی روده علاوه بر یبوست می تواند باعث اتساع شکم و درد هنگام اجابت مزاج شود. این یک تغییر در پریستالسیس است که معمولاً علت جدی ندارد.

روده تنبل: همه چیزهایی که باید بدانید

 روده تنبل به افرادی اطلاق می شود که دیر هضم می شوند و اغلب از یبوست رنج می برند. یعنی خود را با تغییر مسیر روده نشان می دهد، کندتر از حد طبیعی، یعنی مدفوع سفت تر و اجابت مزاج دشوار است.

در واقع تنبلی روده علامتی است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، به سبک زندگی بی تحرک و رژیم غذایی ناکافی و کم فیبر مربوط می شود. حتی ممکن است به دلیل برخی آسیب شناسی روده باشد. این باعث می شود که کاملاً رایج شود.

این واقعیت که نمی توانید اجابت مزاج را به درستی انجام دهید می تواند باعث مشکلات سلامتی و تندرستی شود. بنابراین، در این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد تنبلی  و نحوه رفع آن بدانید را توضیح می دهیم.

روده تنبل: همه چیزهایی که باید بدانید

 تنبلی روده چیست؟

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، روده تنبل شامل حرکت عضلات این اندام کندتر و ضعیف تر از حد معمول است. این باعث می شود که مدفوع بسیار کند شود و آن را یکدست تر و سفت تر کند.

وقتی این اتفاق می افتد، منطقی است که یبوست وجود داشته باشد. فرد مبتلا نمی تواند به روده برود و در این صورت دردناک است. آنها حتی می توانند باعث آسیب به مقعد یا راست روده شوند. همچنین تنبلی روده با نفخ و گاز همراه است.

در برخی موارد، به دلیل تلاش برای دفع مدفوع، ممکن است هموروئید رخ دهد. در واقع این افراد به دلیل گاز روده احساس سیری و حتی بوی بد دهان صبحگاهی دارند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “روده انسان چند متر است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

چه چیزی باعث تنبلی روده می شود؟

بیشتر اوقات این وضعیت به دلایلی غیر پاتولوژیک مانند سن ایجاد می شود. اغلب در افراد مسن بیشتر از افراد جوان اتفاق می افتد. این به نوبه خود تحت تأثیر سبک زندگی بی تحرک است. یکی از مهم ترین عوامل خطر برای ایجاد تنبلی روده است. ورزش باعث می شود تمام بدن ما فعال شود و به دلیل حرکت، روده های ما به حرکت در می آیند.

از سوی دیگر، رژیم غذایی نیز یک عامل تعیین کننده است. داشتن یک رژیم غذایی کم فیبر و مایعات احتمال ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی افزایش می دهد.

توجه به این نکته مهم است که داروهای خاصی به شکل یک اثر نامطلوب با این مشکل همراه هستند. به خصوص استفاده از مسهل ها برای مدت معین. مسهل ها روده را تحریک می کنند، بنابراین اگر برای مدت طولانی مصرف شوند، پریستالسیس عادت می کند و اثر معکوس ایجاد می کند.

اگرچه کمتر شایع است، تنبلی روده نیز می تواند نشانه ای از بیماری متابولیک یا آسیب عصبی باشد. زمانی اتفاق می افتد که یکی از اعصاب مسئول تحریک حرکت این اندام تحت تاثیر قرار می گیرد، مثلا پس از آسیب نخاعی.

برای رفع آن چه می توان کرد؟

اولین کاری که باید هنگام مواجهه با مشکل سلامتی مانند تنبلی روده انجام دهید مراجعه به پزشک است. آنها مطمئناً تغییرات خاصی را در رژیم غذایی یا سبک زندگی شما توصیه می کنند که به شما در حل طبیعی این اختلال کمک می کند.

اگرچه تنبلی روده معمولاً یک علت فیزیولوژیکی دارد و می‌توان آن را با تغییرات کوچکی مانند مواردی که پیشنهاد می‌کنیم درمان کرد، اما اگر اثر حاصل نشد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. آزمایش های مربوطه انجام می شود و مشخص می شود که علت جدی تری است یا خیر.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.