ترس از بیمار شدن چیست؟آیا شما هم دچار این ترس هستید؟

نوسوفوبیا یک ترس شدید و مداوم از بیمار شدن است. در حالی که بسیاری از افراد در مورد سلامتی خود اضطراب دارند، افراد مبتلا به nosophobia یا ترس از بیمار شدن نمی توانند ترس خود را کنترل کنند. آنها اغلب از ابتلا به یک بیماری یا شرایط خاص، مانند بیماری قلبی، سرطان یا عفونت های مقاربتی (STI) می ترسند.درباره ترس از بیمار شدن، از جمله ویژگی ها، علائم، علل و نحوه درمان در صورت لزوم بیشتر بدانید.

تعریف ترس از بیمار شدن

نوسوفوبیا یک ترس مشخص و مداوم از بیمار شدن یا ترس از بیماری است. این یک نوع فوبیای خاص است که تحت دسته اختلالات اضطرابی قرار دارد.

یک فوبیای خاص شامل ترس شدید از یک شی یا موقعیت است

نمونه هایی از فوبیاهای خاص دیگر ترس از ارتفاع (آکروفوبیا) و ترس از فضاهای کوچک (کلاستروفوبیا) هستند.

ممکن است فرد مبتلا بلافاصله توسط چیزی تحریک شود که اضطراب مربوط به سلامتی را به او یادآوری کند. به عنوان مثال، یک خبر در مورد یک بیماری خاص می تواند باعث حمله پانیک (ترس ناگهانی و شدید همراه با علائم فیزیکی) شود. آنها همچنین ممکن است رفتارهای اجتنابی داشته باشند، مانند ماندن در خانه از  به دلیل ترس از ابتلا به بیماری همچنین ممکن است وقتی در مورد کسی که بیمار شده است بشنوند احساس ناراحتی شدید کنند.

ترس از بیماری در مقابل اختلال اضطراب بیماری

گاهی اوقات نوسوفوبیا با اختلال اضطراب ناشی از بیماری، که قبلا به عنوان هیپوکندری یا هیپوکندریاز شناخته می شد، اشتباه گرفته می شود. در واقع، برخی از متخصصان سلامت روان از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می کنند. در حالی که ممکن است همپوشانی داشته باشند، ممکن است تفاوت هایی بین این دو شرط وجود داشته باشد.

افراد مبتلا به nosophobia یا ترس از بیماری معمولا از یک بیماری یا اختلال خاص و شناخته شده می ترسند در حالی که افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری معمولاً از هر نوع بیماری می ترسند. آنها ممکن است فکر کنند زمانی که علائم کمی یا جزئی دارند، بیماری شدیدی دارند . آنها همچنین ممکن است با این فرض که بیمار هستند در حالی که اصلاً علائمی ندارند به پزشک مراجعه کنند.

اگر مشکوک هستید که به نوسوفوبیا یا اختلال اضطراب بیماری مبتلا هستید،مشاور مجرب می تواند به شما در رسیدن به تشخیص صحیح کمک کند.

علائم ترس از بیماری

بیشتر علائم nosophobia، مانند سایر فوبیاهای خاص، مشابه علائم سایر اختلالات اضطرابی است. علائم nosophobia ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 وحشت زدگی
تنگی نفس
سرگیجه
مشکل در خوابیدن
عدم بهره وری یا مشکل در تمرکز، اغلب به دلیل بی خوابی (ناتوانی در به خواب رفتن یا ماندن در خواب)
نگرانی های مداوم که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند
رفتارهای اجتنابی، مانند دوری از اجتماعات برای جلوگیری از بیماری
ضربان قلب سریع
حالت تهوع
تعرق مفرط
کابوس

چه زمانی شما دچار وسواس فکری بیمار شدن ، شده اید؟

ترس شما از بیماری پایدار است، نه موقعیتی یا موقت، و اضطراب برای شش ماه یا بیشتر ادامه دارد.
ترس از بیمار شدن در سایر جنبه های زندگی روزمره شما مانند کار، مدرسه یا روابط تداخل می کند.
ترس و اضطراب شما با خطر واقعی موجود نامتناسب است. به عنوان مثال،شما دچار یک تب ساده شده اید که علت سرماخوردگی است اما شما مدام فکر میکنید علت این تب یک بیماری خطرناک است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “شما هم از آمپول می ترسید؟ این مقاله را بخوانید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

علت

علل مختلفی برای ایجاد nosophobia وجود دارد، از جمله شرایط سلامت روان همراه، عوامل محیطی، و سابقه شخصی. در اینجا برخی از شایع ترین علل nosophobia آورده شده است:

بیماری‌های گذشته یا سابقه خانوادگی بیماری می‌تواند باعث شود که فرد بعداً در زندگی به نوزوفوبیا مبتلا شود. برای مثال، فردی که در مقطعی از دوران کودکی به شدت بیمار بود، ممکن است در بزرگسالی دچار اضطراب شدید در مورد بیمار شدن شود.

افراد مبتلا به سایر بیماری های روانی، مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)، بیشتر از عموم مردم دچار ترس شدید از بیمار شدن می شوند.

قرار گرفتن در معرض اخبار یا سایر رسانه‌ها در مورد مشکلات رایج سلامتی، مانند همه‌گیری کووید-۱۹، می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در برخی افراد شود و باعث ایجاد nosophobia در آنها شود.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه دانشجویان پزشکی، محققان و دیگرانی که زمان زیادی را صرف مطالعه بیماری‌های مختلف برای محل کار یا مدرسه می‌کنند، ممکن است در مورد سلامتی خود اضطراب بیشتری داشته باشند.

بهترین درمان ها برای کنار گذاشتن ترس از بیماری

علاوه بر درمان سلامت روان، روش های مقابله ای دیگری نیز وجود دارد که می تواند به شما در مدیریت ترس شدید از بیمار شدن کمک کند. این روش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تکنیک های تمدد اعصاب:

تکنیک های تمدد اعصاب می توانند به شما در مدیریت اضطراب خود در هنگام بروز هراس کمک کنند. تمرینات تنفسی یا گوش دادن به صدای سفید یا موسیقی تسکین دهنده را امتحان کنید.

تکنیک های ذهن آگاهی:

بسیاری از فوبیاهای خاص، از جمله nosophobia، شامل ترس از آینده است. سعی کنید روی زمان حال بمانید و با تکنیک‌های تمرکز حواس مانند یوگا، پیاده‌روی و مدیتیشن ارائه کنید.

ورزش و تغذیه:

اگر نگران بیماری‌های احتمالی هستید، می‌تواند به انجام اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامتی تا حد امکان کمک کند. به طور منظم ورزش کنید و مطمئن شوید که یک رژیم غذایی متعادل با تمام ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز خود دارید.

عادات خواب خوب:

اگر به دلیل ترس از بیمار شدن دچار بی خوابی هستید، سعی کنید عادات خواب سالم را تمرین کنید، مانند خاموش کردن دستگاه های دیجیتال یک ساعت قبل از خواب و خوابیدن در یک اتاق تاریک و خنک. خواب خوب شبانه همچنین می تواند به شما در مدیریت اضطراب در طول روز کمک کند.

با دیگران که مورد اعتماد هستند صحبت کنید:

گروه‌های پشتیبانی همسالان، چه به صورت حضوری و چه آنلاین، برای کمک به مدیریت فوبیای خاص خود یا هر اختلال اضطرابی دیگری وجود دارد. صحبت کردن با دیگران با ترس های مشابه می تواند به شما کمک کند حمایت، دیدگاه و توصیه های ارزشمندی را پیدا کنید.

خلاصه مطالب بالا

نوسوفوبیا یک ترس پایدار و شدید از بیمار شدن است. این یک نوع اختلال اضطرابی است که به عنوان فوبیای خاص شناخته می شود، که ترس مداوم از یک شی یا موقعیت خاص است. اگر علائمی مانند حملات پانیک و بی خوابی را برای شش ماه یا بیشتر در پاسخ به ترس خود از یک بیماری یا بیماری خاص تجربه کنید، ممکن است دچار نوسوفوبیا شوید.

علل nosophobia ممکن است شامل رویدادهای پزشکی آسیب زا در گذشته، قرار گرفتن در معرض پوشش رسانه ای بیماری های همه گیر یا سایر مشکلات جدی سلامتی، و/یا مطالعه در مورد شرایط پزشکی در محل کار یا مدرسه باشد. افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) و سایر شرایط سلامت روان نیز در معرض خطر ابتلا به nosophobia هستند.

4/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.