بهترین درمانهای خانگی برای خارش پوست

چه چیزی باعث خارش می شود؟

خارش می تواند بیش از یک آزار کوچک باشد. می تواند باعث ناراحتی زیادی شود. ممکن است از خود بپرسید که چه زمانی خارش جدی است و چگونه می توانید خارش پوست خود را در خانه درمان کنید.پوست شما ممکن است به دلایل مختلفی خارش داشته باشد . به عنوان مثال، ممکن است نوع خاصی از گیاه را لمس کرده باشید، مانند ابروسیا یا پیچک سمی. پسوریازیس و اگزما دو نوع مشکل پوستی هستند که می توانند باعث خشکی پوست و خارش شوند. بیماری، نیش حشره یا بهبودی ناشی از سوختگی یا بریدگی نیز می تواند باعث احساس خارش در شما شود.برای آشنایی با بهترین راه حل ها برای خارش پوست و زمان مراجعه به پزشک، ادامه مطلب را بخوانید.

بهترین درمان ها برای توقف خارش پوست

کرم های ضد خارش

کرم ضد خارش یکی از راه های تسکین خارش پوست است. ممکن است کرم حاوی هیدروکورتیزون را امتحان کنید. این دارو پاسخ های التهابی در بدن را مهار می کند و می تواند به آرام کردن پوست ملتهب و خارش دار کمک کند.

اگر نسخه های بدون نسخه کمکی نکرد، پزشک ممکن است کرم کورتیکواستروئیدی را برای کاهش التهاب تجویز کند. با کاهش التهاب زمینه ای در برخی بیماری های پوستی، مانند اگزما، ممکن است بتوانید خارش را تسکین دهید.

کرم های هیدروکورتیزون و کورتیکواستروئید باید در کوتاه ترین مدت ممکن (معمولاً ۱ تا ۲ هفته) استفاده شود و سپس قطع شود. این به این دلیل است که آنها می توانند منجر به عوارض جانبی مانند نازک شدن پوست و اعتیاد احتمالی شوند. کرم های هیدروکورتیزون را هرگز نباید روی صورت خود بمالید مگر اینکه پزشک دستور داده باشد.

استفاده از آنتی هیستامین های موضعی به طور مستقیم روی ناحیه آسیب دیده پوست ابتدا ممکن است نسبت به آنتی هیستامین های خوراکی ارجحیت داشته باشد تا از عوارض جانبی مرتبط با آنتی هیستامین های خوراکی جلوگیری شود.کرم های ضد خارش ممکن است شامل کورتیزون ۱۰ و بنادریل موضعی باشند.

درمانهای خانگی برای خارش پوست

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر چیزی نیست که تنها برای صبحانه بخورید. این نوع بلغور جو دوسر از جوی تهیه می شود که به صورت پودر بسیار ریز آسیاب شده است. یک محصول طبیعی که در بسیاری از صابون ها و لوسیون ها استفاده می شود، همچنین می توان آن را به یک حمام خنک اضافه کرد.

یک منبع مورد اعتماد در سال ۲۰۱۶ نشان داد که این محصول بی خطر است و به درمان خارش و از دست دادن رطوبت کمک می کند و در عین حال به بهبود سد پوستی نیز کمک می کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که افزودن ۱ درصد بلغور جو دوسر کلوئیدی به کرم موضعی باعث بهبود پوست می شود. از ۶۱ بیمار، ۳۰ بیمار کرم اگزمای جو کلوئیدی ۱ درصد دریافت کردند، در حالی که ۳۱ بیمار یک مرطوب کننده استاندارد دریافت کردند.

این مطالعه نشان داد که گروهی که کرم جو ۱ درصد دریافت کردند، بهبود قابل توجهی در عملکرد مانع پوست، آبرسانی پوست و pH پوست نشان دادند. گروهی که مرطوب کننده استاندارد دریافت کردند فقط در هیدراتاسیون بهبود یافتند.

می‌توانید بلغور جو دوسر را در بسیاری از عطاری ها پیدا کنید یا خودتان با آسیاب کردن جو دوسر به صورت پودری خوب درست کنید.

ژل های طبیعی

یک محصول گیاهی مانند ژل آلوئه ورا را امتحان کنید، که می تواند به پوست کمک کند تا رطوبت را حفظ کند، یا منبع مطمئن منتول خنک کننده برای خارش های ساده ناشی از آفتاب سوختگی یا نیش پشه.

منتول که خاصیت خنک کنندگی ایجاد می کند از گیاه نعناع تهیه می شود. منتول موضعی باید با احتیاط استفاده شود، زیرا در صورت رقیق نشدن، ممکن است برای پوست تحریک کننده باشد. هر دوی این محصولات را می توان در اکثر داروخانه ها خریداری کرد.

مرطوب کننده های با کیفیت بالا

مرطوب کننده های با کیفیت خوب، آب را در بیرونی ترین لایه پوست شما نگه می دارند. این می تواند به منبع مطمئن کمک کند که پوست شما هیدراته شده و کمتر خشک و خارش داشته باشد. برای جذب بهتر مانند بلافاصله بعد از حمام روی پوست مرطوب بمالید.

مرطوب کننده های مختلفی وجود دارند که به علل مختلف خشکی پوست کمک می کنند. برخی از مرطوب‌کننده‌ها، مانند آنهایی که با موم زنبور عسل، روغن نارگیل و روغن معدنی ساخته شده‌اند، با ایجاد مانعی از هدررفت آب جلوگیری می‌کنند. سایر مرطوب کننده ها، مانند آنهایی که با گلیسیرین ساخته شده اند، می توانند به ترمیم سد پوستی کمک کنند.

قبل از انتخاب یک مرطوب کننده، با یک متخصص پوست تماس بگیرید تا در مورد اینکه کدام گزینه ممکن است برای پوست شما بهترین باشد، صحبت کنید.

بسته های سرد

یکی از راه حل های ممکن منبع مورد اعتماد برای تسکین فوری خارش پوست نیز یک راه حل ساده است: یک بسته سرد یا یک کیسه پر از یخ.

کلید، همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، سرد است. تا حد امکان از قرار دادن ناحیه آسیب دیده در معرض آب داغ خودداری کنید. خارش پوست را بیشتر تحریک می کند.

آنتی هیستامین های خوراکی

هیستامین ها مواد شیمیایی در بدن هستند که علائم آلرژی از جمله خارش را ایجاد می کنند.

آنتی هیستامین یک درمان رایج برای واکنش های آلرژیک است. اما بسیاری از داروهای آنتی هیستامین می توانند شما را خواب آلود کنند، بنابراین بهتر است قبل از خواب از آنها استفاده کنید.

همچنین، اگر خارش پوست شما ناشی از آلرژی باشد، آنتی هیستامین های خوراکی منبع قابل اعتماد بهترین عملکرد را دارند. اینها ممکن است بهترین راه حل برای خارش حاد ناشی از خشکی پوست یا سایر دلایل غیر آلرژیک نباشند.

قبل از استفاده از آنتی هیستامین های خوراکی OTC با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر در حال حاضر از داروهای دیگری استفاده می کنید.

وازلین

اگر پوست بسیار خشک و ترک خورده همراه با خارش دارید، ممکن است از یک محصول مبتنی بر ژله نفتی مانند وازلین یا آکوافور استفاده کنید.

اینها حتی به اندازه کافی ملایم هستند تا روی صورت شما از جمله نواحی ظریف تر مانند پلک ها و لب ها استفاده شوند. اما اگر پوست چرب دارید، باید از استفاده از ژل نفتی روی صورت خود اجتناب کنید، زیرا ممکن است منجر به جوش شود.

در حالی که ژل پترولیوم روی پوست مرطوب بهترین عملکرد را دارد، همچنان می توانید در صورت نیاز این محصولات را روی پوست خشک در طول روز دوباره استفاده کنید.

داروهای ضد افسردگی

بر اساس برخی مطالعات، داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است بتوانند به منبع مورد اعتماد برای خارش کمک کنند. برخی از این داروها باعث آزاد شدن سروتونین می‌شوند که می‌تواند گیرنده‌های بدن را که احساس خارش را تحریک می‌کنند، شل کند.این درمان معمولاً در موارد مزمن بیشتر خارش استفاده می شود. اما تحقیقات و شواهد بیشتری مورد نیاز است.

در مقابل میل به خراشیدن مقاومت کنید

وقتی خارش دارید، خاراندن پاسخ طبیعی است. اما کمکی به مشکل نمی کند. در واقع ممکن است پوست را پاره کند و از بهبود آن جلوگیری کند. حتی ممکن است باعث عفونت شود.

بیشتر تلاش کنید تا پوستتان خراشیده نشود. لباس‌های راحت بپوشید که پوست را تحریک نکند و ناخن‌هایتان را به‌درستی کوتاه کنید. همچنین ممکن است پوشیدن دستکش های نخی در شب برای جلوگیری از خراشیدن پوست هنگام خواب مفید باشد.

فقط از لوسیون های بدون عطر استفاده کنید

متأسفانه، لوسیون بدن مورد علاقه شما می تواند منبع قابل اعتمادی باشد که به دلیل رایحه های اضافه شده در محصول، خارش پوست شما را تشدید می کند. مهم است که مواد تشکیل دهنده محصول را با دقت بخوانید و محصولاتی را انتخاب کنید که به طور خاص دارای برچسب “بدون عطر” هستند تا از تحریک بیشتر جلوگیری کنید. این امر به ویژه در صورت ابتلا به اگزما، پسوریازیس یا روزاسه مهم است.

چگونه خارش پوست را از بین ببریم؟

مراحل زیر را برای کمک به تسکین سریع خارش پوست با استفاده از برخی از داروهای فوق در نظر بگیرید:

۱- درمان های خنک را اعمال کنید

یک کمپرس سرد یا یک پارچه شستشوی مرطوب را روی نواحی کوچکی از پوست قرار دهید که ممکن است به دلیل بثورات، گزش حشرات یا سوختگی خارش داشته باشند. می توانید از این روش هر بار ۵ تا ۱۰ دقیقه استفاده کنید. برای یک ناحیه گسترده از پوست، ممکن است به جای آن یک حمام خنک را در نظر بگیرید.

۲-برای تسکین بیشتر، حمام بلغور جو دوسر بگیرید

برای بثورات شدیدتر و گسترده یا برای کمک به درمان آفتاب سوختگی یا کهیر، ممکن است حمام بلغور جو را در نظر بگیرید. از آب ولرم استفاده کنید و به آرامی بلغور جو دوسر کلوئیدی را اضافه کنید و هر از گاهی آن را هم بزنید تا به کف وان نچسبد.

مطمئن شوید که زمان استحمام شما از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بیشتر نباشد.

۳- مرطوب کننده را روی پوست مرطوب بمالید

هر نوع درمان خنک کننده یا حمام بلغور جو دوسر را بلافاصله با مرطوب کننده دنبال کنید. پوست مرطوب هر گونه لوسیون یا کرم نرم کننده را موثرتر جذب می کند. اگر از پماد دارویی استفاده می کنید، آن را قبل از مرطوب کننده خود بمالید.

۴- درمان های ترکیبی را برای خارش مزمن پوست در نظر بگیرید

بسته به علت خارش پوست شما، ممکن است از بیش از یک درمان استفاده کنید. این ممکن است به ویژه در موارد خارش مزمن مورد نیاز باشد.

برای مثال، خارش مزمن مرتبط با بیماری‌های پوستی مانند اگزما ممکن است از حمام‌های کلوئیدی بلغور جو دوسر، نرم‌کننده‌های موضعی و کرم‌های ضد خارش سودمند باشد.قبل از استفاده از ترکیبی از درمان ها، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “طرز تهیه چند مدل لوسیون خانگی بدن” را نیز مطالعه بفرمایید.

نکاتی برای رفع خارش پوست

رفع خارش پوست

علاوه بر این، برخی تغییرات سبک زندگی نیز می تواند به تسکین خارش پوست کمک کند. موارد زیر را در نظر بگیرید:

لباس های گشاد بپوشید تا رطوبت در پوستتان به دام نیفتد.
از پارچه های طبیعی مانند پنبه استفاده کنید.
از تغییرات شدید دما بخصوص در تابستان و زمستان خودداری کنید. خانه خود را به ترتیب خنک و مرطوب نگه دارید.
هنگام استحمام از آب ولرم استفاده کنید و از وان آب گرم خودداری کنید.
استرس را تا حد امکان مدیریت کنید. استرس می تواند التهاب و خارش پوست را افزایش دهد.
علاوه بر استفاده از لوسیون های بدون عطر، مطمئن شوید که صابون ها و مواد شوینده شما نیز بدون عطر هستند.

چه زمانی خارش یک مشکل جدی است؟

صرف نظر از علت، اگر به مدت سه روز یا بیشتر به طور مداوم خارش دارید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

در حالی که خارش معمولاً نشان دهنده یک مشکل جدی نیست، خارش عمومی در سرتاسر گاهی اوقات می تواند نشانه یک بیماری جدی از جمله بیماری تیروئید، کلیه، یا کبد یا حتی سرطان باشد. اگر به مدت ۶ هفته یا بیشتر خارش پوست را تجربه کرده اید، با پزشک خود صحبت کنید.اگر خارش شدید بدون گزیدگی، زخم یا بثورات را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.