جزایر قناری کجاست؟ چه گونه های جانوری در آنجاست؟

جزایر قناری کجاست؟

جزایر قناری که با نام قناری ها (به اسپانیایی: Canarias) نیز شناخته می شوند، مجمع الجزایر اسپانیایی هستند که درست در سواحل شمال غربی سرزمین  آفریقا، در ۱۰۰ کیلومتری (۶۲ مایلی) غرب مرز جنوبی مراکش واقع شده است. جزایر قناری یکی از ۱۷ منطقه خودمختار اسپانیا هستند و جزو بیرونی ترین مناطق اتحادیه اروپا هستند. این جزایر عبارتند از: تنریف، فوئرتونتورا، گرن کاناریا، لانزاروته، لا پالما، لاگومرا، ال هیرو، لا گراسیوسا، آلگرانزا، ایسلا د لوبوس، مونتانیا کلارا و روکه دل اوست.

این مجمع الجزایر با بیش از ۱۲ میلیون بازدید کننده در سال، به ویژه تنریف، فوئرتونتورا، گران کاناریا و لانزاروته، یک مقصد گردشگری مهم است. این جزایر دارای آب و هوای نیمه گرمسیری، با تابستان‌های گرم طولانی و زمستان‌های نسبتاً گرم است. کوه های مرتفع این جزایر به دلیل قرار گرفتن در بالای لایه وارونگی دما، برای رصد نجومی ایده آل هستند. به همین دلیل دو رصدخانه حرفه ای به نام های رصدخانه Teide در جزیره تنریف و رصدخانه Roque de los Muchachos در جزیره لا پالما در این جزایر ساخته شده است.

پایتخت جامعه خودمختار بین شهرهای سانتا کروز د تنریف و لاس پالماس د گرن کاناریا مشترک است که به نوبه خود مرکز استان های سانتا کروز د تنریف و استان لاس پالماس هستند. لاس پالماس د گرن کاناریا از سال ۱۷۶۸ بزرگترین شهر قناری بوده است، به استثنای یک دوره کوتاه در سال ۱۹۱۰٫ بین تقسیم سرزمینی اسپانیا در سال ۱۸۳۳ و ۱۹۲۷، سانتا کروز د تنریف تنها پایتخت جزایر قناری بود. در سال ۱۹۲۷، فرمانی دستور داد که پایتخت جزایر قناری، همانطور که در حال حاضر باقی است، تقسیم شود. سومین شهر بزرگ جزایر قناری لا لاگونا در تنریف است.

جغرافیای جزایر قناری

تنریف پرجمعیت ترین جزیره و همچنین بزرگترین جزیره مجمع الجزایر است. گرن کاناریا با ۸۶۵۰۷۰ نفر جمعیت، دومین جزیره پرجمعیت جزایر قناری و سومین جزیره پرجمعیت اسپانیا پس از مایورکا است. جزیره فوئرتونتورا دومین جزیره بزرگ در مجمع الجزایر است و در ۱۰۰ کیلومتری (۶۲ مایل) سواحل آفریقا قرار دارد.

این مجمع الجزایر از هفت جزیره بزرگ و چند جزیره کوچکتر تشکیل شده است که همگی منشأ آتشفشانی دارند. جزایر به عنوان بخش فیزیوگرافی مجزا از استان کوه های اطلس در نظر گرفته می شوند که به نوبه خود بخشی از بخش بزرگتر سیستم آلپ آفریقا است.

جزایر آتشفشانی اولیه – هفت جزیره اصلی، یک جزیره کوچک و چندین جزیره کوچک – توسط کانون قناری تشکیل شده‌اند. جزایر قناری تنها جایی در اسپانیا است که در آن فوران‌های آتشفشانی در دوران مدرن ثبت شده است و برخی از آتشفشان‌ها هنوز فعال هستند .

جزایر آتشفشانی مانند آنهایی که در زنجیره قناری قرار دارند، اغلب دارای صخره های شیب دار اقیانوسی هستند که ناشی از ریزش بهمن و رانش زمین است.

جمعیت ساکن در جزایر قناری چه مقدار است؟

جزایر قناری دارای جمعیتی بالغ بر ۲۱۱۷۵۱۹ نفر (۲۰۱۱) است که با تراکم ۲۸۲٫۶ نفر در هر کیلومتر مربع، هشتمین منطقه پرجمعیت در بین جوامع خودمختار اسپانیا است. مساحت کل مجمع الجزایر ۷۴۹۳ کیلومتر مربع (۲۸۹۳ مایل مربع) است.

جزایر قناری از چه قسمت هایی تشکیل شده است ؟

ال هیرو

ال هیرو، غربی ترین جزیره، ۲۶۸٫۷۱ کیلومتر مربع (۱۰۳٫۷۵ مایل مربع) را پوشش می دهد، که آن را کوچک ترین جزایر اصلی و کم جمعیت ترین جزیره با ۱۰۷۵۳ نفر جمعیت می کند. کل جزیره در سال ۲۰۰۰ به عنوان ذخیره گاه بیوسفر اعلام شد. پایتخت آن والورده است.

فوئرتونتورا

فوئرتونتورا، با مساحت ۱۶۶۰ کیلومتر مربع (۶۴۰٫۹۳ مایل مربع)، دومین جزیره وسیع مجمع الجزایر است. ۱۰۰۹۲۹ نفر جمعیت دارد. پایتخت آن پورتو دل روزاریو است.

گرن کاناریا

گرن کاناریا ۸۴۵۶۷۶ سکنه دارد. پایتخت، لاس پالماس د گرن کاناریا (۳۷۷۲۰۳ نفر) پرجمعیت ترین شهر است و وضعیت پایتخت قناری ها را با سانتا کروز د تنریف به اشتراک می گذارد.

لاگومرا

لاگومرا با مساحت ۳۶۹٫۷۶ کیلومتر مربع (۱۴۲٫۷۷ مایل مربع) دومین جزیره کم جمعیت با ۲۲۶۲۲ نفر است. از نظر زمین شناسی یکی از قدیمی ترین مجمع الجزایر است. پایتخت جزیره ای سن سباستین د لا گومرا است. پارک ملی گاراژونای اینجاست.

لانزاروته

لانزاروته، شرقی ترین جزیره و یکی از باستانی ترین جزایر مجمع الجزایر است و شواهدی از فعالیت های آتشفشانی اخیر را نشان داده است. مساحت آن ۸۴۵٫۹۴ کیلومتر مربع (۳۲۶٫۶۲ مایل مربع) و ۱۳۹۵۰۶ نفر جمعیت دارد. پایتخت آرسیف با ۵۶۸۳۴ نفر جمعیت است.

مجمع الجزایر چینیجو

مجمع الجزایر Chinijo شامل جزایر La Graciosa، Alegranza، Montaña Clara، Roque del Este و Roque del Oeste است. جمعیت آن ۶۵۸ نفر است که همه آنها در La Graciosa هستند. لا گراسیوسا، کوچکترین جزیره مسکونی قناری ها و جزیره بزرگ مجمع الجزایر چینیجو است.

لا پالما

لا پالما با ۸۶۵۲۸ نفر جمعیت و مساحت ۷۰۸٫۳۲ کیلومتر مربع (۲۷۳٫۴۸ مایل مربع) به طور کامل یک ذخیره‌گاه زیست کره است. این دومین جزیره مرتفع قناری ها است که ارتفاع آن ۲۴۲۳ متر (۷۹۴۹ فوت) است. سانتا کروز د لا پالما پایتخت آن است.

تنریف

تنریف با مساحت ۲۰۳۴ کیلومتر مربع (۷۸۵٫۳۳ مایل مربع) وسیع ترین جزیره جزایر قناری است. علاوه بر این، با ۹۰۶۸۵۴ نفر جمعیت، پرجمعیت ترین جزیره مجمع الجزایر و اسپانیا است. دو شهر اصلی جزایر در آن قرار دارند: پایتخت، سانتا کروز د تنریف و سن کریستوبال د لا لاگونا (یک سایت میراث جهانی). سان کریستوبال د لا لاگونا، دومین شهر جزیره، محل قدیمی‌ترین دانشگاه جزایر قناری، دانشگاه لا لاگونا است. Teide با ۳۷۱۸ متر (۱۲۱۹۸ فوت) بلندترین قله اسپانیا و همچنین یک میراث جهانی است.

پیشنهاد می کنیم مقاله۱۳ راه آسان برای سالم ماندن در سفر” را نیز مطالعه بفرمایید.

حیات وحش حیوانات در جزایر قناری

جانوران زمینی شامل گکوها (مانند مارمولک های راه راه جزایر قناری) و مارمولک های دیواری و سه گونه بومی از مارمولک های غول پیکر تازه کشف شده و در معرض خطر انقراض هستند: مارمولک غول پیکر ال هیرو (یا مارمولک غول پیکر روک چیکو د سالمور)، مارمولک غول پیکر لاگومرا، و La Palma Giant Lizard. پستانداران شامل خفاش قناری، خفاش گوش بزرگ قناری، جوجه تیغی الجزایری و موفلون اخیرا معرفی شده است.

برخی از پستانداران بومی، موش گدازه، موش صحرایی غول پیکر تنریف و موش غول پیکر گران کاناریا، مانند بلدرچین جزایر قناری، بانتینگ پا دراز و جزایر قناری شرقی چیفچاف منقرض شده اند.

جزایر قناری با طیف وسیعی از زیستگاه‌ها، گونه‌های گیاهی متنوعی را نشان می‌دهند. زندگی پرندگان شامل گونه های اروپایی و آفریقایی، مانند Sandgrouse شکم سیاه است. و انواع غنی از گونه های بومی از جمله:

قناری

گراجا، زیرگونه ای از چو با نوک قرمز بومی لاپالما است

چفنچ آبی (بومی تنریف و گرن کاناریا)

 چیفچاف

تنریف گلدکرست

لا پالما شافینچ

کرکس مصری قناری

کبوتر Bolle

لورل کبوتر

سوئیفت ساده

هوبره بوستارد

حیوانات دریایی در جزایر قناری

جزایر قناری

حیات دریایی موجود در جزایر قناری نیز متنوع است و ترکیبی از اقیانوس اطلس شمالی، مدیترانه و گونه های بومی است. در سال‌های اخیر، محبوبیت فزاینده غواصی و عکاسی زیر آب، اطلاعات جدیدی را در مورد حیات دریایی جزایر در اختیار زیست‌شناسان قرار داده است.

گونه های ماهی یافت شده در این جزایر شامل گونه های زیادی از کوسه، ری، مارماهی موری، عقرب ماهی، ماشه ماهی، هامور، و بلنی است. علاوه بر این، گونه های بی مهرگان زیادی از جمله اسفنج، چتر دریایی، شقایق، خرچنگ، نرم تن، خارپشت دریایی، ستاره دریایی، خیار دریایی و مرجان وجود دارد.

در مجموع ۵ گونه مختلف از لاک پشت های دریایی وجود دارد که به صورت دوره ای در جزایر مشاهده می شوند که رایج ترین آنها لاک پشت دریایی در حال انقراض است. چهار مورد دیگر لاک پشت دریایی سبز، لاک پشت دریایی پوزه عقابی، لاک پشت دریایی پشت چرمی و لاک پشت دریایی کمپ ریدلی هستند. در حال حاضر هیچ نشانه ای مبنی بر زاد و ولد هیچ یک از این گونه ها در جزایر وجود ندارد و بنابراین آنهایی که در آب دیده می شوند معمولا در حال مهاجرت هستند. با این حال، اعتقاد بر این است که برخی از این گونه ها ممکن است در گذشته در جزایر زاد و ولد کرده باشند، و سوابقی از مشاهده چندین لاک پشت دریایی پشت چرمی در سواحل Fuerteventura وجود دارد که به این نظریه اعتبار می بخشد.

از پستانداران دریایی می توان به نهنگ خلبان باله کوتاه، دلفین های معمولی و پوزه بطری اشاره کرد. فوک های کلاهدار نیز هر از چند گاهی در جزایر قناری ولگرد شناخته شده اند. جزایر قناری همچنین قبلاً محل زندگی جمعیتی از نادرترین سنجاق پا در جهان، فوک راهب مدیترانه ای بوده است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “جزایر قناری کجاست؟ چه گونه های جانوری در آنجاست؟

چقدر تمیز و جذاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.