بهترین خوراکی ها برای دوره عادت ماهیانه

به نظر شما بهترین مواد خوراکی که میتوان در دوره عادت ماهیانه استفاده کرد چیست؟ قاعدگی یا پریود مجموعه ای از تغییرات ماهانه است که هر زن در بدن خود تجربه می کند. این مرحله ای است که بدن زن از طریق تخمک گذاری برای بارداری آماده می شود. یکی از تخمدان ها هر ماه یک تخمک آزاد می کند در حالی که تغییرات هورمونی در بدن، رحم را برای لقاح آماده می کند. در زیر موثرترین درمان های طبیعی که می توانند بسیاری از مشکلات عادت ماهیانه شما را بدون هیچ گونه عوارض جانبی کاهش دهند، ذکر شده است:

در طول عادت ماهیانه چی بخوریم و چکار کنیم تا راحت بگذرد؟

۱-پاپایا بخورید

اگر از پریودهای نامنظم رنج می برید، بهتر است حداقل یک بار در هفته پاپایا مصرف کنید. آنزیم پاپائین موجود در میوه به شما کمک می کند تا سطح هورمون ها را در بدن خود تنظیم کنید.

۲- جوشانده گشنیز بنوشید

جوشانده گشنیز به شما کمک می کند هر ماه به موقع پریود شوید. می توانید جوشانده را با جوشاندن یک مشت دانه گشنیز یا چند برگ گشنیز تازه یا حتی ترکیبی از هر دو در آب جوش برای چند دقیقه درست کنید.

در عادت ماهیانه چی بخوریم

۳-آب نیشکر مصرف کنید

اگر از عادت ماهیانه نامنظم رنج می برید، نوشیدن آب نیشکر هر روز یک یا دو هفته قبل از تاریخ مورد انتظارتان به شما کمک می کند تا آن را به موقع دریافت کنید.

۴-سویا بخورید

وقتی پریودتان نزدیک می شود، یک مشت دانه سویای آب پز یا بخار پز بخورید. فیتواستروژن موجود در آن به تعادل سطح هورمون در بدن کمک می کند و در نتیجه مشکلات پریودی  را کاهش می دهد.

۵- از کافئین، شکر خودداری کنید

فقط یک هفته قبل از قاعدگی، مصرف قند و کافئین را کاهش دهید. کافئین می تواند تحریک پذیری و اضطراب را افزایش دهد.

۶- از نمک اجتناب کنید

 چه قبل از عادت ماهیانه باشد یا نه، مصرف نمک را کاهش دهید. خوردن بیش از حد غذای شور قبل از پریود می تواند باعث نفخ بیش از حد، احتباس مایعات و حساس شدن سینه ها شود. به یاد داشته باشید که تسلیم هوس های خود نشوید.

۷- به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم، به ویژه تمرین هوازی، می تواند به ترشح هورمون های احساس خوب به نام اندورفین در بدن شما کمک کند. همچنین سموم و آب باقی مانده را از بین می برد و در نتیجه نفخ را کاهش می دهد. حداقل سعی کنید هر روز یک ساعت ورزش سبک انجام دهید تا احساس تناسب اندام داشته باشید.

۸- آب گرم

اثر وحشتناک پریود شدن، گرفتگی عضلات است. هیچ کس نمی خواهد احساس کند که شخصی چندین ساعت به شکم خود ضربه می زند. برای تسکین، یک کیسه حرارتی را روی کمر و ناحیه شکم خود قرار دهید. گرما تا حدودی به تسکین گرفتگی کمک می کند.

۹-کلسیم بیشتری دریافت کنید

همچنین می توان با افزایش مصرف کلسیم در غذا، گرفتگی عضلات را در این مدت عادت ماهیانه کاهش داد. به یاد داشته باشید که هر روز لبنیات یا مکمل های کلسیم بیشتری مصرف کنید.

۱۰- روغن ماهی مصرف کنید

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و خواص ضد التهابی قوی دارد. بنابراین، مصرف روزانه یک کپسول روغن ماهی از دردهای قاعدگی شما جلوگیری می کند.

۱۱- چای بابونه را انتخاب کنید

بابونه، یک داروی ضد افسردگی و شل کننده اعصاب، می تواند در دوران قاعدگی نجات دهنده باشد. نوشیدن چند فنجان چای بابونه تازه ممکن است به تسکین گرفتگی عضلات کمک کند و در طول دوره قاعدگی احساس آرامش کنید.

۱۲- منیزیم را در رژیم غذایی بگنجانید

غذاهای غنی از منیزیم نیز به کنترل خونریزی شدید در دوره های قاعدگی کمک می کند. تا آنجا که ممکن است دانه های کنجد، جو و کدو تنبل را در طول آن روزها مصرف کنید تا جریان را کاهش دهید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “همه چیز درباره عادت ماهیانه یا پریود” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۱۳-غذاهای غنی از ویتامین C داشته باشید

غذاهای غنی از ویتامین C مانند انگور فرنگی، مرکبات و غیره باید قبل و در طول دوره مصرف شوند. می تواند خونریزی شدید را کنترل کند و به تولید آهن برای جلوگیری از کم خونی کمک کند.

۱۴- سراغ گندم سیاه بروید

گندم سیاه سرشار از بیوفلاونوئیدها است که باعث کاهش خونریزی شدید در طول دوره های عادت ماهیانه می شود. گندم سیاه را به صبحانه روزانه خود اضافه کنید در حالی که از جریان سنگین عبور می کنید.

۱۵- زردآلو خشک بخورید

زنان به دلیل از دست دادن خون در طول دوره قاعدگی احساس ضعف زیادی می کنند. مقداری زردآلو خشک بجوید تا تمام آهنی را که در جریان آب از دست داده اید دوباره به دست آورید.

۱۶-آب کافی بنوشید

مقدار زیادی آب بنوشید، حتی اگر مجبور به توالت رفتن زیاد در طول قاعدگی باشد. با دفع سموم و هیدراته نگه داشتن شما، سلامت عمومی شما را بهبود می بخشد.

۱۷-غذای سالم بخورید

هفته اول پس از قاعدگی بهترین زمان برای جبران تمام خون از دست رفته است. از غذاهای غنی از آهن، ویتامین B کمپلکس، پروتئین و روی تغذیه کنید. مصرف شکر و کافئین را کاهش دهید. ورزش کنید و خود را در آغوش بگیرید تا با چرخه قاعدگی بعدی روبرو شوید.

یک رژیم غذایی سالم در طول دوره و بعد از آن باید حاوی کربوهیدرات و فیبر غذایی بسیار کمتری باشد. همچنین باید با ۴۰۰ میکروگرم بارگیری شود. فولات و اسیدهای چرب چند غیراشباع کافی .

درمان های خانگی کمک بزرگی هستند و نسبتاً آسان و راحت هستند. با این حال، اگر این موارد مؤثر نبودند، یا مشکلات عادت ماهیانه شما خیلی شدید به نظر می رسد، به پزشک مراجعه کنید. اما در این بین می توانید روی این نکات برای گذراندن روزهای قرمز حساب کنید.

در طول عادت ماهیانه چی بخوریم؟

سوالات متداول درباره عادت ماهیانه

اگر پریود نشدم چه بخورم؟

برخی از مواد رایج مانند زنجبیل، زردچوبه، آلوئه ورا، زیره، دارچین و غیره می توانند به شما در منظم کردن دوره های قاعدگی کمک کنند.

برای پریود شدن فوری چه کاری باید انجام دهم؟

خوب، با استفاده از درمان های خانگی نمی توانید بلافاصله پریود شوید. با این حال، مخلوطی از زنجبیل، دانه‌های کنجد و نعناع می‌تواند به شما کمک کند تا حدودی پریودتان را زودتر پیش ببرید. مصرف آب جوشانده زردچوبه دو بار در روز نیز می تواند کمک کننده باشد.

کدام دارو برای عادت ماهیانه نامنظم بهترین است؟

دوز کم قرص های ضدبارداری می تواند با متعادل کردن سطح پروژسترون و استروژن در بدن به کاهش قاعدگی های نامنظم شما کمک کند.البته بهتر است برای مصرف هر دارویی حتما با پزشک مشورت کنید.

آیا زنجبیل می تواند پریود من را شروع کند؟

به گفته متخصصان، زنجبیل می تواند انقباضات رحم را تسهیل کند و به طور طبیعی باعث ایجاد قاعدگی شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.