اگر نوجوان خجالتی دارید این مطلب برایتان مفید است

 خجالتی بودن چیز بدی نیست اما گاهی اوقات خجالتی بودن می‌تواند ناشی از اعتماد به نفس پایین باشد و می‌تواند در توانایی نوجوان برای برقراری ارتباط مؤثر، پیوستن به فعالیت‌ها یا ملاقات با افراد جدید اختلال ایجاد کند. اگر خجالتی بودن نوجوان شما مانع انجام کارهایی می شود که می خواهند انجام دهند، این استراتژی ها می توانند به شما کمک کنند.

خجالتی بودن نوجوان

چرا برخی از نوجوانان خجالتی هستند؟

نوجوانان ممکن است به احتمال بیشتری مهارت های مقابله ای ناسالم داشته باشند. بنابراین، در حالی که بزرگسالی که احساس خجالتی می کند ممکن است هنوز به کسی سلام کند یا ممکن است خود را مجبور به شرکت در مراسم کند، نوجوانان خجالتی ممکن است بیشتر از افراد دوری کنند یا از اجتماعات اجتماعی اختیاری دوری کنند.

ژنتیک

ژنتیک می‌تواند در این که چرا برخی از نوجوانان مقدار متوسط ​​یا شدید کمرویی را تجربه می‌کنند، نقش داشته باشد. نوجوانانی که والدین آنها بسیار خجالتی بزرگ شده‌اند، ممکن است بیشتر دچار کمرویی شوند.

تجربیات زندگی

تجربه های زندگی نیز می تواند یک عامل باشد. نوجوانی که در هنگام امتحان چیزهای جدید، صحبت کردن، یا هنگام نزدیک شدن به افراد تجربیات منفی داشته است، ممکن است در طول زمان کمتر برون گرا شوند. نوجوانانی که با والدین بیش از حد محافظت کننده بزرگ می شوند نیز ممکن است خجالتی باشند.

ارتباط و رفتار منفعل در نوجوانان

رفتار منفعلانه اغلب با احساس خجالتی همراه است. نوجوانان منفعل حتی زمانی که حقوقشان زیر پا گذاشته می شود، حرف خود را نمی زنند. این رفتار منفعلانه می تواند منجر به کاهش حتی بیشتر در عزت نفس، همراه با مشکلات روابط، مسائل آموزشی و نگرانی های مربوط به سلامت روان شود.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “افسردگی در نوجوانان از علائم تا درمان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

نوجوان خجالتی چگونه مشخص میشود ؟

به عنوان مثال، یک نوجوان خجالتی ممکن است وقتی دیگران با او صحبت می کنند به زمین خیره شود. ممکن است برقراری تماس چشمی برای آنها دشوار باشد زیرا بسیار خجالتی هستند.

اگر کسی اشاره کند که به مردم نگاه نمی کند، احتمالاً دلیل آن را توضیح نخواهد داد. آنها ممکن است نگران باشند که دیگران آنها را به شدت قضاوت می کنند، که می تواند صحبت کردن یا برقراری تماس چشمی را برای آنها دشوارتر کند.

علاوه بر عدم تماس چشمی، وضعیت خوابیده نیز مشخصه رفتار منفعل است. یک نوجوان منفعل ممکن است ترجیح دهد که در اتاقش قرار بگیرد و ممکن است برای حضور در جمعیت زیاد تلاش کند.

نوجوانان خجالتی در تصمیم گیری و اعلام نظر خود مشکل دارند. آنها ممکن است سعی کنند با گفتن جملاتی مانند “برای من مهم نیست”، وقتی از آنها سؤالات ساده پرسیده می شود، همه را راضی نگه دارند.

چالش کمرویی

نوجوانان بسیار خجالتی می توانند انواع مختلفی از مشکلات را تجربه کنند. به عنوان مثال، نوجوانی که جرأت ندارد از معلم سؤالی بپرسد، ممکن است از مدرسه عقب بماند. به جای اینکه وقتی تکلیفی را متوجه نمی شوند، کمک بخواهند، ممکن است در سکوت به تکلیف خود خیره شوند. در نتیجه، ممکن است نمرات ضعیفی کسب کنند، زیرا از درخواست کمک خیلی خجالت میکشد.

با گذشت زمان، یک نوجوان خجالتی ممکن است به طور فزاینده ای احساس درماندگی کند. آنها ممکن است فکر کنند که کنترلی برای بهبود زندگی خود ندارند و ممکن است از برخورد با مشکلاتی که با آن مواجه می شوند اجتناب کنند.

اعتماد به نفس نوجوان را بالا ببرید تا خجالت را کنار بگذارد

چندین کار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به نوجوان خود کمک کنید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. این استراتژی‌ها می‌توانند به از بین بردن خجالت کمک کنند:

فرصت هایی برای تمرین صحبت کردن فراهم کنید:

ممکن است وسوسه انگیز باشد که از طرف نوجوان خود با مرکزی تماس بگیرید یا برای او در رستوران سفارش دهید. اما انجام بیش از حد برای آنها اوضاع را بدتر می کند. به آنها آموزش دهید که چگونه می توانند آن کارها را به تنهایی انجام دهند.

به آنها کمک کنید استعدادهای خود را کشف کنند:

نوجوان خود را تشویق کنید تا در انواع ورزش ها، باشگاه ها، سازمان ها یا فرصت های دیگر شرکت کند که به آنها کمک می کند مهارت های جدید را بیاموزند و استعدادهای پنهان را کشف کنند.

آنها را تشویق کنید تا با افراد جدید ملاقات کنند و در فعالیت های جدید شرکت کنند:

اگرچه حضور در رویدادها و فعالیت ها برای نوجوانان خجالتی می تواند دشوار باشد، اما با گذشت زمان، وقتی از تعاملات مثبت لذت می برند، سطح راحتی آنها افزایش می یابد.

تلاش‌های نوجوان خود را تحسین کنید:

به طور عادی به این موضوع توجه کنید که ملاقات با افراد جدید یا انجام فعالیت‌های جدید زمانی که آنها احساس خجالتی می‌کنند ممکن است دشوار باشد. اما هرچه بیشتر این کار را انجام دهند، آسان تر می شود.

مهارت‌های جرات‌ورزی را آموزش دهید:

به نوجوان خود کمک کنید تا یاد بگیرد چگونه صحبت کند تا بتواند احساس راحتی بیشتری در بیان احساسات خود به شیوه‌ای مناسب داشته باشد.

درمان کمرویی نوجوان
برای درمان کمرویی نوجوان ،چه زمانی به دنبال کمک گرفتن از مشاور باشید؟

اگر کمرویی فرزندتان باعث مشکلات آموزشی یا اجتماعی می شود، از متخصص کمک بگیرید. از یک متخصص بهداشت روان کمک بگیرید. یک متخصص می تواند به رد سایر مسائل مربوط به سلامت روان کمک کند و می تواند تعیین کند که چه نوع درمانی می تواند در ایجاد اعتماد به نفس نوجوان شما مفید باشد یا خیر.

4.5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.