تاثیرات مثبت و منفی بازی های ویدئویی بر نوجوانان

ارتباط بین نوجوانان و بازی های ویدئویی امروز بسیار زیاد شده است. در حقیقت ،نوجوانان و کودکان در ایالات متحده حداقل یک ساعت هر روز بازی های ویدئویی انجام می دهند . بنابراین ، بازی های ویدئویی به چه صورتی بر نوجوانان تأثیر می گذارد؟ تاثیرات هم خوب است و هم بد. ادامه مطلب را بخوانید تا به شما درباره اثرات بازی های ویدئویی صحبت کنیم. بیایید با چیزهای مثبت شروع کنیم.

اثرات مثبت بازی های ویدئویی بر نوجوانان

بله ، بازی های ویدئویی می توانند برای فرزند شما مفید باشند. شوکه نشوید ، دلیل آن را به شما می گوییم. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا بازی های مجازی می توانند خوب باشند .

۱- عملکردهای شناختی را بهبود می بخشد:

بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا ، برخلاف تصور عموم ، بازی های ویدئویی می توانند مهارت های شناختی متعددی مانند تخصیص بهتر توجه ، پردازش بصری ، حافظه ، استدلال و ادراک را تقویت کنند.

محققان یک متاآنالیز بازی های ویدئویی را مطالعه کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که تأثیرات مثبت بازی های کامپیوتری شامل بهبود توانایی تفکر بازیکن در ابعاد مختلف ، همانطور که در برخی از دوره های دانشگاهی انجام می شود ، می شود.

اثرات بازی های ویدئویی بر نوجوانان

۲- هماهنگی دست و چشم:

تحقیقات نشان داده است که نوجوانان می توانند مهارت های هماهنگی فضایی ، بصری و چشم و دست را از بازی های ویدئویی ، به ویژه از بازی های تیراندازی یاد بگیرند. برخی از بازی ها برای موفقیت بسیار زیادی از این مهارت ها را می طلبند. به عنوان مثال ، بازیکنان باید موقعیت ها ، سرعت ، هدف ، مسیرها و موارد دیگر را پیگیری کنند. مغز همه این داده ها را پردازش می کند و با دست هماهنگ می شود زیرا همه اقدامات با صفحه کلید یا کنترل کننده بازی انجام می شود.

نویسنده اصلی تحقیق ایزابلا گرانیک از دانشگاه در هلند می گوید: “این امر دارای پیامدهای مهمی برای آموزش و پیشرفت شغلی است ، زیرا تحقیقات قبلی قدرت مهارت های فضایی را برای پیشرفت در علوم ، فناوری ، مهندسی و ریاضیات اثبات کرده است. . »

۳- تفکر سریع و دقت:

این فایده در بازی های ویدئویی گیمرها را آماده می کند تا در چند ثانیه تصمیمات هوشمندانه ای بگیرند. همچنین ، آنها برای مقابله با تغییرات غیر منتظره در بازی نیاز به توجه حاد دارند.

۴- کار روی مهارت:

بازی های آنلاین حرکت دست با ماوس و صفحه کلید را بهبود می بخشد. آنها یاد می گیرند که از عملکردهای میانبر روی صفحه کلید استفاده کرده و سریع پاسخ دهند.

۵- توانایی حل مسئله:

محققان پیشنهاد می کنند که بازی های ویدئویی می تواند به نوجوانان در توسعه مهارت های حل مسئله کمک کند ، زیرا هنگام انجام بازی های ویدئویی استراتژیک مانند بازی در نقش ، نوجوانان جوان در حل مشکلات بهتر عمل می کنند.

۶- برخی از بازی ها می توانند خلق و خو را بهبود بخشیده و اضطراب را دفع کنند:

بازی هایی مانند Angry Birds  ساده هستند و شادی یا آرامش فوری را به ارمغان می آورند و روحیه را بهبود می بخشند. محقق گرانیک آن را “یک مزیت عاطفی اساسی” می داند که کودکان می توانند از بازی های ویدئویی به دست آورند. این بازی ها همچنین می توانند به جوانان آموزش دهند که چگونه با شکست ها کنار بیایند.

۷- ترویج نظریه هوش افزایشی:

نوجوانان ، که برای کار بر روی یک معما یا بازی تشویق و تحسین می شوند ، ایده ای از دانش مترقی ایجاد می کنند ، که اساساً معتقد است که هوش ثابت نیست و می توان آن را بهبود بخشید. می توان با تلاش و زمان آن را رشد داد به این ترتیب ، بازی های ویدئویی زمینه ای ایده آل را برای کودکان فراهم می کند تا چنین ویژگی های فکری را به دست آورند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “افسردگی در نوجوانان از علائم تا درمان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

اثرات منفی بازی های ویدئویی

تاثیرات بد بازی های ویدئویی بیشتر به میزان بازی و محتوای بازی مربوط می شود.

۱- پرخاشگری در نوجوانان:

یکی از زیانبارترین تأثیرات بازی های ویدئویی خشن ، افزایش پرخاشگری در کودکان است. یک متاآنالیز جامع شامل بیش از ۱۰۰ مقاله تحقیقاتی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض بازی های ویدئویی خشونت آمیز یک عامل خطر برای افزایش رفتار پرخاشگرانه است.

برخی از محققان ادعا کرده اند که بازی های ویدئویی خشونت آمیز می تواند کودکان را نسبت به خشونت حساس کرده و احتمال رفتارهای اجتماعی درست را در آنها کاهش دهد.

۲- اعتیاد به بازی:

اصطلاح “بازی های پاتولوژیک” یا اعتیاد به بازی های ویدئویی به طور گسترده در محافل پزشکی مورد بحث قرار می گیرد ، اگرچه هنوز در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ایالات متحده (DSM) به عنوان یک اختلال رسمی طبقه بندی نشده است.

گیمرهای آسیب شناختی به احتمال زیاد دچار اضطراب ، بی خوابی ، انزوای اجتماعی و افسردگی می شوند.

علاوه بر این ، این عوامل به این معنا که می توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند ، همزمان هستند. بنابراین ، بازی های آسیب شناختی می تواند منجر به افسردگی ، اضطراب یا هراس اجتماعی شود و سه مورد اخیر می تواند کودک را بیشتر متمایل به بازی کند.

اثرات مثبت بازی های ویدئویی بر نوجوانان

۳-مشکلات بینایی:

وقتی نوجوان به بازی های ویدئویی معتاد شود و به یک عادت روزانه که ساعت ها وقتش را میگیرد تبدیل شود مطمئنا برای سلامت چشم ها و بینایی او ضرر دارد و ممکن است انواع مشکلات بینایی برایش ایجاد شود.

نتیجه گیری درباره خوب یا بد بودن بازی های ویدیوئی:

در دنیای امروز نمیتوان نوجوان را به طور کلی از این بازی ها منع کرد اما میتوان با برنامه ریزی درست و البته منطقی اجازه داد تا نوجوان هم به این بازی ها بپردازد و هم از ضررهای انجام پی در پی آن در امان باشد.

4/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “تاثیرات مثبت و منفی بازی های ویدئویی بر نوجوانان

بازی های خشن بیش تر باعث پرخاش گری می شود و بعضی موقع ها هم بر عکس باعث کن تر شدن عصبانیت می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.