اطلاعات ضروری درباره سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم  چیست؟ این سرطان از سطح دهانه رحم شروع می شود. زمانی اتفاق می افتد که سلول های دهانه رحم شروع به تبدیل شدن به سلول های پیش سرطانی می کنند. همه سلول‌های پیش سرطانی به سرطان تبدیل نمی‌شوند، اما یافتن این سلول‌های مشکل‌ساز و درمان آنها قبل از تغییر، برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم بسیار مهم است.

انواع سرطان دهانه رحم

دو نوع اصلی سرطان دهانه رحم وجود دارد: کارسینوم سلول سنگفرشی و آدنوکارسینوم. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد سرطان‌های دهانه رحم را سرطان سلول سنگفرشی تشکیل می‌دهند، در حالی که ۱۰ تا ۲۰ درصد آن آدنوکارسینوم است.

دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم پایین ترین قسمت رحم شما است. کمی شبیه دونات است و رحم شما را به دهانه واژن شما متصل می کند. این در بافت های ساخته شده از سلول ها پوشیده شده است. این سلول های سالم همان چیزی هستند که می توانند رشد کنند و به سلول های پیش سرطانی تبدیل شوند.

سرطان دهانه رحم چیست؟

چه آزمایشاتی می تواند سرطان دهانه رحم را بررسی کند؟

تست هایی که برای تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده می شود، تست پاپ و تست HPV است. این غربالگری‌های سرطان دهانه رحم می‌توانند سلول‌های نامنظم یا مشکل‌ساز را در اولین شکل قبل از اینکه فرصتی برای تبدیل شدن به سرطان پیدا کنند، پیدا کنند. زمانی که این سلول ها به موقع پیدا شوند، سرطان دهانه رحم بسیار قابل درمان است و احتمال جدی شدن آن کمتر است.

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما تست پاپ و تست HPV را با استفاده از یک برس برای کشیدن سواب یا خراش دادن دهانه رحم برای جمع‌آوری سلول‌ها انجام می‌دهد. روی میز معاینه دراز می کشید و پاهایتان رکابی است (مانند معاینه لگن). اسپکولوم به واژن شما وارد می شود (این کار واژن شما را باز می کند). هنگامی که سواب گرفته شد، سلول ها در مایعی قرار می گیرند و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شوند.
غربالگری سرطان دهانه رحم

هدف غربالگری سرطان دهانه رحم تشخیص تغییرات سلولی دهانه رحم قبل از تبدیل شدن به سرطان است. تعداد موارد و مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم در ایالات متحده به طور قابل توجهی کاهش یافته است، زیرا مردم به طور منظم غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام می دهند.

تست پاپ: این تست سلول های غیر طبیعی یا نامنظم دهانه رحم شما را تشخیص می دهد.
تست HPV: این تست انواع پرخطر عفونت HPV را که به احتمال زیاد باعث سرطان دهانه رحم می شوند، شناسایی می کند.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک آزمایش ترکیبی پاپ تست / تست HPV را پیشنهاد کند. این آزمایش همزمان نامیده می شود و اگر بالای ۳۰ سال دارید ممکن است گزینه ای برای شما باشد.

مراحل سرطان دهانه رحم

مرحله اول: سرطان فقط در دهانه رحم شما یافت می شود. پخش نشده و کوچک است.
مرحله دوم: سرطان فراتر از دهانه رحم و رحم شما گسترش یافته است، اما هنوز به دیواره لگن (بافت هایی که قسمتی از بدن بین باسن شما را می پوشاند) یا واژن شما گسترش نیافته است.
مرحله III: سرطان به قسمت پایین واژن شما گسترش یافته و ممکن است به دیواره لگن، حالب ها (لوله هایی که ادرار را حمل می کنند) و غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته باشد.
مرحله چهارم: سرطان به مثانه، رکتوم یا سایر قسمت‌های بدن مانند استخوان‌ها یا ریه‌ها گسترش یافته است.

علائم سرطان دهانه رحم

 اولین علائم سرطان دهانه رحم معمولاً خفیف است و فقط توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی قابل تشخیص است. مراحل پیشرفته سرطان دهانه رحم به احتمال زیاد باعث ایجاد علائم و نشانه ها می شود.

علائم و نشانه های مرحله ۱ سرطان دهانه رحم می تواند شامل موارد زیر باشد:

ترشحات آبکی یا خونی واژن که ممکن است سنگین باشد و بوی بدی داشته باشد.
خونریزی واژینال بعد از مقاربت، بین دوره های قاعدگی یا بعد از یائسگی.
دوره های قاعدگی ممکن است سنگین تر و طولانی تر از حد معمول طول بکشد.

اگر سرطان به بافت ها یا اندام های مجاور گسترش یافته باشد، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ادرار دشوار یا دردناک، گاهی اوقات همراه با خون در ادرار.
اسهال، یا درد یا خونریزی از مقعد هنگام مدفوع.
خستگی، کاهش وزن و اشتها.
احساس کلی بیماری.
کمردرد مبهم یا تورم در پاهای شما.
درد لگن/شکم.

علت سرطان دهانه رحم چیست؟

بیشتر سرطان های دهانه رحم توسط ویروس HPV، یک عفونت مقاربتی ایجاد می شود. HPV از طریق تماس جنسی ( دهانی یا واژینال) گسترش می یابد و می تواند منجر به سرطان شود. اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند و متوجه نمی شوند زیرا بدنشان با عفونت مبارزه می کند. با این حال، اگر بدن شما با عفونت مبارزه نکند، می تواند باعث شود سلول های دهانه رحم به سلول های سرطانی تبدیل شوند.

HPV و سرطان دهانه رحم

بیش از ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد و نشان داده شده است که حدود ۱۲ نوع از آنها منجر به سرطان می شود. تشخیص زودهنگام این نوع HPV در پیشگیری از سرطان دهانه رحم کلیدی است. غربالگری های منظم با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شناسایی تغییرات سلولی قبل از تبدیل شدن به سرطان کمک کند. واکسن HPV می تواند با محافظت از شما در برابر ویروس HPV که تا ۹۰ درصد از سرطان های دهانه رحم را ایجاد می کند، از عفونت HPV جلوگیری کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته برای بهبودی واژن پس از زایمان” را نیز مطالعه بفرمایید.

سرطان دهانه رحم چگونه درمان می شود؟

تیم درمان سرطان دهانه رحم شامل یک متخصص انکولوژی زنان (پزشکی که در سرطان های اندام های تناسلی زنانه تخصص دارد). درمان توصیه شده برای سرطان دهانه رحم بر اساس فاکتورهای زیادی از جمله مرحله بیماری، سن و سلامت عمومی شما و اگر می خواهید در آینده فرزند داشته باشید، است.

درمان های سرطان دهانه رحم عبارتند از پرتو درمانی، شیمی درمانی، جراحی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی.

پرتودرمانی از پرتوهای انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی دهانه رحم استفاده می کند. دو نوع پرتودرمانی وجود دارد:

تشعشع پرتو خارجی (EBRT): تابش پرقدرت را از دستگاهی خارج از بدن شما در سرطان هدف قرار می دهد.
براکی تراپی: پرتو را در داخل یا نزدیک سرطان قرار می دهد.

شیمی درمانی

عمل جراحي

انواع مختلفی از جراحی برای درمان سرطان دهانه رحم استفاده می شود. برخی از رایج ترین انواع جراحی برای سرطان دهانه رحم عبارتند از:

جراحی لیزر: در این جراحی از پرتو لیزر برای سوزاندن سلول های سرطانی استفاده می شود.
کرایوسرجری: این جراحی سلول های سرطانی را منجمد می کند.
بیوپسی مخروطی: جراحی که در آن یک بافت مخروطی شکل از دهانه رحم برداشته می شود.
هیسترکتومی ساده: این جراحی شامل برداشتن رحم شما است، اما نه بافت کنار رحم شما. واژن و غدد لنفاوی لگن شما برداشته نمی شوند.
هیسترکتومی رادیکال با تشریح غدد لنفاوی لگن: با این جراحی، رحم، بافت اطراف به نام پارامتریوم، دهانه رحم، بخش کوچکی از قسمت فوقانی واژن و غدد لنفاوی از لگن برداشته می‌شوند.
تراکلکتومی: در این روش دهانه رحم و قسمت بالایی واژن شما برداشته می شود، اما رحم شما حذف نمی شود.

درمان دارویی هدفمند سلول های سرطانی خاص را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم از بین می برد. با هدف قرار دادن پروتئین هایی که نحوه رشد و گسترش سلول های سرطانی را کنترل می کنند، کار می کند. همانطور که دانشمندان درباره سلول های سرطانی بیشتر می آموزند، می توانند درمان های هدفمندتری را طراحی کنند که این پروتئین ها را از بین می برد.

غربالگری سرطان دهانه رحم چیست؟

برای افراد ۳۰ سال و بالاتر، آزمایش همزمان پاپ و HPV باید هر پنج سال یکبار یا تست پاپ تست به تنهایی هر سه سال یکبار انجام شود.

در افرادی که هیسترکتومی کامل به دلیل شرایط خوش خیم انجام داده اند و سابقه CIN (نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم) درجه ۲ یا بالاتر ندارند، باید تست پاپ معمولی متوقف شود .

علائم سرطان دهانه رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم را می‌توان در سن ۶۵ سالگی در افرادی که دو نتیجه متوالی هم‌آزمایش طبیعی یا سه نتیجه آزمایش پاپ طبیعی متوالی در ۱۰ سال گذشته داشته‌اند، با جدیدترین آزمایش نرمال در پنج سال گذشته متوقف شد.

افرادی که به اندازه کافی برای CIN درجه ۲ یا بالاتر درمان شده اند، باید غربالگری را به مدت ۲۰ سال ادامه دهند، حتی اگر سن آنها از ۶۵ سالگی گذشته باشد.

افراد ۶۵ تا ۷۰ سال یا بیشتر که سه یا چند تست پاپ تست طبیعی پشت سر هم انجام داده اند و در ۲۰ سال گذشته نتایج غیرطبیعی تست پاپ نداشته اند، باید غربالگری سرطان دهانه رحم را متوقف کنند. کسانی که سابقه سرطان دهانه رحم، قرار گرفتن در معرض DES قبل از تولد، عفونت HIV یا سیستم ایمنی ضعیف دارند باید تا زمانی که از سلامت خوبی برخوردار هستند غربالگری را ادامه دهند.

کسانی که هیسترکتومی کامل (برداشتن رحم و دهانه رحم) انجام داده اند نیز باید غربالگری سرطان دهانه رحم را متوقف کنند مگر اینکه سابقه سرطان دهانه رحم یا پیش سرطان داشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.