اسکنر داخل دهانی چیست و چه مزایایی دارد؟

اسکنر داخل دهانی چیست و چه مزایایی دارد؟ پیشرفت‌های تکنولوژیکی برای بهینه‌سازی مراقبت از بیمار و ارائه تجربیات راحت‌تر به مطب‌های دندان‌پزشکی رسیده است. اسکنر داخل دهانی ابزاری است که بخشی از تجهیزات پیشرفته کلینیک های مدرن است و در اینجا به شما می گوییم که کارایی آن چیست.

تا چند سال پیش، زمانی که نوبت به نمایش و مطالعه مورفولوژی داخلی دهان برای ساخت پروتز می رسید، نیاز به برداشتن قالب های دندانی بود. برای این کار از قالب های پر از آلژینات یا سیلیکون استفاده می شد که در دهان بیماران قرار می گرفت.

دندانپزشک به زمان بیشتری برای قالب برداری نیاز داشت و باعث ایجاد ناراحتی هایی مانند حالت تهوع یا طعم بد در دهان بیمار می شد. نتایج به‌دست‌آمده می‌تواند باعث ایجاد خطا به دلیل ناپایداری مواد شود.

امروزه به لطف اسکنر داخل دهانی امکان تسریع در لحظه تشخیص و برنامه ریزی درمان های دقیق تری وجود دارد. با استفاده از این ابزار، از برداشت های سنتی جلوگیری می شود.

اسکنر داخل دهانی چیست و چه مزایایی دارد؟

اسکنر داخل دهانی چیست؟

اسکنر سه بعدی داخل دهانی دستگاهی است که در مطب های دندانپزشکی برای برداشت دیجیتالی سه بعدی از دهان افراد استفاده می شود. این یک سیستم کامپیوتری است که امکان ثبت دقیق توپوگرافی دهان را فراهم می کند.

به طور کلی این تجهیزات شامل یک مداد با یک دوربین داخلی است که به مانیتوری متصل است که دندان و دهان بیمار را بررسی می کند. این مداد در داخل حفره دهان قرار می گیرد تا توپوگرافی داخل آن را ثبت کند و این اطلاعات را از طریق نرم افزار مخصوص به صفحه نمایش منتقل کند.

مزایای استفاده از اسکنر داخل دهانی چیست؟

اسکنر داخل دهانی قادر به ثبت اندازه و شکل جزئیات هر عنصر دندانی، جداسازی بین دندانی، ظاهر سطح کام، لثه ها، ایمپلنت ها، پروتزها و بقیه عناصر تشکیل دهنده فضای داخلی است.

این اطلاعات از طریق برنامه های کامپیوتری که بازسازی سه بعدی دهان بیمار را انجام می دهند، پردازش می شود.
از آنجایی که این تصاویر با دقت بالا هستند، خطای انسانی که ممکن است در گرفتن برداشت های سنتی رخ دهد تقریباً به طور کامل حذف شده است.

علاوه بر این، این فناوری به دندانپزشک اجازه می دهد تا اطلاعات را در عرض چند ثانیه با آزمایشگاه پروتز به اشتراک بگذارد. این امر زمان انتظار برای درمان های توانبخشی پروتز یا ارتودنسی را تسریع می کند، زیرا نیازی به ارسال هیچ مدلی به صورت فیزیکی نیست.

همانطور که اشاره کردیم، روش معمولی برای برداشت از دهان نیاز به استفاده از یک سینی پلاستیکی یا فلزی دارد که با مواد نرمی مانند آلژینات یا سیلیکون پر شده باشد. این در داخل دهان وارد می شود و انتظار می رود که گیرش یا سفت شدن محتوا، مدل منفی حفره دهان را به دست آورد.

هنگامی که قالب از دهان بیمار خارج می شود، قالب با ماده دیگری مانند گچ پر می شود تا یک کپی از دهان بیمار به دست آید. آزمایشگاه های دندانپزشکی از این مدل های سفت برای طراحی و ساخت پروتز یا وسایل ارتودنسی استفاده می کنند.

این تکنیک می تواند برای بیمار ناراحت کننده باشد و به چندین مرحله نیاز دارد که از متخصص زمان می برد. علاوه بر این، مدل‌های به‌دست‌آمده آنچنان دقیق نیستند و می‌توانند منجر به خطاهایی در طراحی دستگاه‌ها یا پروتزهایی شوند که روی آن‌ها ساخته می‌شود.

به همین دلیل در حال حاضر استفاده از اسکنر داخل دهانی محبوبیت بیشتری پیدا می کند. این دستگاه‌های فن‌آوری راحت‌تر، استفاده آسان‌تر، سریع‌تر و نتایج بسیار دقیق‌تر و قابل‌اعتمادتری ارائه می‌دهند.

مزیت دیگر این فناوری این است که به متخصصان و بیماران اجازه می دهد تا تکامل و تغییراتی را که در طول رویکردها رخ می دهد، تجسم کنند. افراد همچنین ممکن است به حفره ها، تارتار، دندان های شکسته یا ناهنجاری های دهان شما نگاه کنند.

تجسم شکل دهان و مشکلات آن به بیمار کمک می کند تا شرایطی که از آن رنج می برد و درمان هایی که انجام می شود را بهتر درک کند. به این ترتیب، تعهد و همکاری بیشتری با درمانگران و مراقبت از سلامت دهان و دندان شما وجود دارد.

دقت و صحت تصاویر به دست آمده با اسکن داخل دهانی از دیگر نکات مثبت این فناوری است. این روش خطاهایی را که گاهی با چاپ های معمولی ظاهر می شوند کاهش می دهد.

اگر به هر دلیلی نتیجه مخدوش شد، در عرض چند ثانیه می توان ناحیه را دوباره اسکن کرد و بلافاصله اصلاح کرد. با به دست آوردن چنین تصاویر دقیقی، درمان ها موفقیت آمیزتر هستند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “کامپوزیت یا لمینت دندان: کدام یک بهتر است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

چگونه از اسکنر داخل دهانی استفاده می شود؟

اسکنر داخل دهانی دارای سر مدادی شکل با دوربین داخلی است که وظیفه عکس برداری از داخل دهان را بر عهده دارد. این ابزار در عین حال به مانیتوری متصل است که تمامی اطلاعات موجود در تصاویر سه بعدی را دریافت و پردازش می کند.

برای استفاده از اسکنر داخل دهانی، دندانپزشک دوربین را در داخل حفره دهان بیمار قرار می دهد و به آرامی روی دندان ها و لثه ها حرکت می دهد. به این ترتیب اطلاعات لازم ثبت می شود تا کامپیوتر به طور همزمان و سه بعدی مشخصات داخلی دهان را بازتولید کند.

هنگامی که دندانپزشک اسکن تمام دندان های بیمار را به پایان رساند، این نرم افزار با هوش مصنوعی خود دهان را بازسازی می کند. اطلاعات جدید داده های وضعیت دهانی دقیقی را ارائه می دهد که امکان تشخیص دقیق و برنامه ریزی درمان را با اطمینان بیشتر فراهم می کند.

علاوه بر این، هنگام انجام اسکن داخل دهانی، داده های مربوط به شرح حال بیمار وارد سیستم می شود. به این ترتیب تمام اطلاعات مربوط به وضعیت فعلی دهان برای مشاوره های بعدی یا مقایسه با سوابق قبلی و ارزیابی سیر تکاملی درمان ها ذخیره می شود.

اسکنر داخل دهانی چیست؟

چه زمانی از اسکنر سه بعدی داخل دهانی استفاده می شود؟

جراحی های هدایت شده
ساخت نگهدارنده و اسپلینت.
تولید پروتز و روکش های شخصی.
در دندانپزشکی زیبایی برای طراحی لبخند.
ساخت دستگاه های ارتودنسی شخصی.
در ارتودنسی نامرئی برای ساخت الاینر.
بررسی موارد بالینی، تشخیص و برنامه ریزی درمان های ارتودنسی، پروتز و ایمپلنت.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.