اصول طلایی در چیدمان منزل که باید بدانید!

در چیدمان وسایل منزل و به طور کلی دکوراسیون باید اصول و قوائدی را رعایت نمود که در آخر راه و پس چیدمان دیگر نکته منفی ای وجود نداشته باشد که چه از لحاظ زیبایی شناختی و چه از لحاظ کاربرد، دارای نقص و ایراد باشد. این مقاله توسط کارشناسان گامی نو، تهیه شده است که از آن می توانید به عنوان یک راهنمای شامل اصول طلایی در چیدمان دکوراسیون استفاده کنید.

DECORATERتناسب در اندازه فرش ها

فرش یکی از ایتم های مهم در دکوراسیون است که باید به آن توجه ویژه داشت. این عضو جدا نشدنی از دکوراسیون برای ما ایرانی ها به دلیل اثر قابل توجه فرش در فرهنگمان بسیار حائز اهمیت است. به طوری که تصور یک خانهبدون فرش مخصوصا بدون فرش ایرانی برایمان ممکن نیست. فرش ها در متراژ های متنوعی تولید می شوند که این امر استفاده از آن ها را بسیار راحت تر کرده است. اما این که کدام یک از این سایز ها برای منزل ما مناسب است تحت تاثیر عومال مختلفی می باشد و فاکتور های خاصی دارد.

از جمله اینکه فرش ها باید از دیوار دارای فاصله باشند که این فاصله در حالت استاندارد باید چیزی حدود ۲۵ تا ۵۰ سانتی متر باشد. بهتر است مبلمان را طوری قرار دهید که پایه های جلویی آن روی لبه فرش قرار گیرد و حد اقل ۱۰ سانتی متر روی فرش آمده باشد. اگر هم نوع چیدمان و اندازه مبل و فرش این امکان را به شما نمیدهد، لبه مبل و لبه فرش را به هم بچسبانید طوری که فرد نشسته روی مبل پاهایش روی فرش قرار بگیرد.

تلویزیون و اندازه درست آن

دو عامل اساسی برای خرید تلویزیون تعیین کننده هستند، در درجه اول بودجه ای که برای آن در نظر گرفته اید که مستقیما روی سایز و برند تلویزیون تاثیر دارد. مورد بعدی که باید به آن توجه نمایید. تناسب سایز آن با محوطه نشیمن است. اگر سایز تی وی بیشتر از اندازه استاندارد یا کمتر باشد، باعث آسیب به بینایی و نا موزون بودن نسبت به سایر عناصر مثل میز تلویزیون خواهد شد. برای به دست آوردن اندازه درست تلویزیون نسبت به اندازه پذیراییتون، یک فرمول وجود دارد که طبق آن فاصله محل قرارگیری تلویزیون تا چشم بیننده را بر حسب اینج اندازه گیری کرده و آن را بر ۳ تقسیم کنیدو اینگونه اندازه درست به دست می آید. برای مثال اگر اندازه ذکر شده ۳ متر باشد برای تبدیل آن به اینج، ۳۰۰ (سانتی متر) را تقسیم بر ۲٫۵ میکنیم که برابر است با ۱۲۰ حال این عدد را بر ۳ طبق فرموت تقسیم می کنیم که نتیجه ۴۰ میشود. بنابر این اندازه درست تلویزیون برای این فاصله تا چشم بیننده ۴۰ اینچ خواهد بود.

اسباب و اثاثیه ، مبلمان

معمولا اولین چیزی که در خرید دکوراسیون به آن فکر می کنیم، خرید مبل است. همین امر نشان دهندهاین است که بر اهمیت مبلمان و تاثیرشان آگاه هستیم.درست است که بودجه به مقدار زیادی روی انتخاب ما تاثیر دارد اما تا جای ممکن سعی کنید که از کیفیت متریال به کار رفته در محصول مدنظرتان مطمعن شوید. با توجه به متراژ پایین منازل بهتر است از مبلمان های حجیم و دارای جزییات دورری کنید. هر چه مبل ها ساده تر باشند، چیدن آن ها ساده تر خواهد شد. برای خرید سایر لوازم نشیمن مثل میز کنسول ، نیازهایتان را در نظر بگیرید، اگر فضای ذخیره سازی برای ظروف نیاز دارید از مدل هایی که دارای کمد و طبقه است، استفاده نمایید اگر هم فضای کمی برای قراردادن کنسول دارید می تواند از مدل های کم عمق تر استفاده کنید و فقط برای قرار دادن اکسسوری هایی مثل آینه و گلدان از آن بهره ببرید.

images_1667405660.jpg

تاثیر رنگ ها بر فضا و افراد

اصل بعدی که بسیار باید به آن توجه شود، رنگ ها هستند. زیرا بسیار زیاد روی افراد و حس و حال محیط اثر می گذارند. در واقع آنچه ما از رنگ ها دریافت می کنیم فیزیکی نیست و به بیان دیگر نمی شود لمسش کرد با این وجود نقش موثری را در دریافت حس و حال های متفاوت ایفا می کنند. به همین دلیل اثر روانشنشناختی که هر رنگ دارد را در پر کاربرد ترین و اصلی ترین رنگ های دکوراسیون، بررسی خواهیم کرد.

سفید

رنگ سفید به دلیل بازتاب بالای نوری که دارد، بسیار در دکوراسیون استفاده می شود، اینگونه فضا را بزرگتر و دلباز تر نشان می دهد. البته راهکار های دیگری نیز برای اینکار وجود دارد. از سوی دیگر سفید یک رنگ خنثی است به این دلیل، با رنگ های دیگر به خوبی ست می شود و نتیجه خوبی از ترکیبش با رنگ های دیگر به دست می آید. انتخاب رنگ سفید برای پسزمینه به شدت پیشنهاد می شود. رنگ سفید نماد، صلح، پاکی است و بسیار آرامش بخش است.

مشکی

رنگ مشکی نیز مانند رنگ سفید جزء رنگ های خنثی است و با رنگ های نختلف به خوبی ست می شود. استفاده از این رنگ در دکوراسیون یک انتخاب دارای ریسک بالا است اما اگر بتوانید با ترکیب سفید و بژ آن را استفاده نمایید، در نتیجه کار یک دکوراسیون لاکچری را خواهید داشت. رنگ مشکی نماد قدرت و رسمیت است و در اکثر فرهنگ ها نشان دهنده غم و اندوه است.

صورتی

رنگ صورتی که اغلب رنگ مورد علاقه دختر بچه ها می باشد، در طیف های ملایم تر میتواند در اتاق آن ها مورد استفاده قرار گیرد. صورتی نماد معصومیت است و حس نشاط را القا میکند.

سبز

طیف گسترده ای از رنگ سبز وجود دارد که می تواند در دکوراسیون استفاده شود، اما انتخاب یک طیف اشتباه از این رنگ باعث نا خوشایند شدن فضا خواهد شد. رنگ سبز نماد طبیعت است و قدرت شفا دهندگی درون خود دارد.

آبی

از آن دسته رنگ های غیر خنثی که میتوان به صورت های گوناگونی در محیط ازآن بهره برد، رنگ آبی است. تناز های روشن آن برای استفاده در اتاق خواب بسیار مناسب لست. رنگ آبی نماد اعتماد است و احساس آرامش را منتقل می کند.

استفاده از اکسسوری ها

اکسسوری به طور کلی به همه جزئیاتی اطلاق می شود که با اضافه شدن به محیط آن را جذاب می کند. خیلی از وسایل را میتوان در این دسته بندی قرار داد از کوسن ها و تابلو ها بگیر تا میز های عسلی فانتزی و گلدان های روی آن که هر کدام زیبایی خاصی دارند. برای روی مبل ها در سبک های مینیمال و مدرن یا تلفیقی می توان از کوسن هایی با رنگ های متفاوت یا طرح دار استفاده کردک که در کنارش یک شال مبل زیبا قرار گرفته است، در کنار مبل ها میتوان از پاف نیز بهره برد که در مواردی به عنوان یک صندلی و در مواقعی نیز برای قرا دادن پاها هنگام ریلکس کردن استفاده می شود. گلدان های دکوری زیبا یا گل های طبیعی که می تواند کنار نشیمن یا روی عسلی و میز قرار گیرد و یا شمع، عمد و سینی های دکوراتیو که میتوانند روی کنسول یا میز جلو مبلی گذاشته شوند، همه از جمله اکسسوری های پر استفاده می باشند که با هزینه ای معقول می توان آن ها را تهیه نمود.

جمع بندی

نکاتی که در این مقاله به آن ها اشاره شد اصول مهمی هستند که باید در دکور کردن یک محیط چه نشیمن چه اتاق خواب یا حتی محیط کار باید به آن ها توجه کرد. بهتر است قبل از اقدام به خرید هر یک از لوازم به هماهنگی آن با سایر عناصر و ابعاد آن توجه کنید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.