آیا خوش بینی واقعا برای سلامتی شما مفید است؟

چگونه خوش بینی می تواند سلامت ما را بهبود بخشد؟ آیا خوش بینی در همه مواقع مفید است؟ چگونه می توانید خوش بینی ایجاد کنید در حالی که بسیاری از امیدهای شما از بین رفته است؟ خوش بینی ویژگی شخصیتی است که به نتایج مثبت اعتقاد دارد و اتفاقات خوبی در آینده رخ خواهد داد.

وقتی نیمه لیوان را می بینید، به “نیمه پر” فکر می کنید یا “نیمه خالی”؟ یا، “لیوان من نیمه پر است، اما در ده دقیقه آینده آن را می نوشم و دوباره پر می کنم.” وقتی برای یک ترفیع شما نادیده گرفته می‌شوید، آیا به این فکر می‌کنید که «من هرگز موفق نمی‌شوم» یا چشم‌انداز روشن‌تری را می‌بینید: زمان بیشتری برای گذراندن با خانواده و فرصت‌هایی برای توسعه علایق دیگر؟

برخلاف بدبین ها، خوش بین ها معتقدند که مشکلات گذرا، محدود و قابل کنترل هستند. بدبین ها مشکلات را همیشه اجتناب ناپذیر، همیشه حاضر و فراگیر می بینند.

فواید خوش بینی چیست؟

خوش بینی شما را از نظر روحی قوی نگه میدارد

خوش بینی منجر به سرسختی می شود که سلامتی روحی را طولانی می کند. دانشگاه‌های هلسینکی و تورکو به همراه دانشگاه کالج لندن یک مطالعه مشاهده‌ای بزرگ را برای ارزیابی اثرات محافظتی یک چشم‌انداز خوش‌بینانه بر سلامت انجام دادند. آنها دریافتند که افرادی که در پرسشنامه های خوش بینی امتیاز بالایی کسب کرده اند، روزهای غم انگیز کمتری را پس از یک رویداد مهم زندگی (بیماری شدید یا مرگ همسر یا یکی از اعضای خانواده) گزارش کرده اند و سریعتر از افرادی که در خوش بینی امتیاز پایینی کسب کرده اند، بهبود می یابند. به عبارت دیگر، خوش بینی می تواند به رویارویی موفقیت آمیزتر با رویدادهای مهم و منفی زندگی کمک کند

کاهش مرگ و میر با بیماری های قلبی عروقی

یک مطالعه هلندی متشکل از ۹۰۰ نفر، ۶۵ تا ۸۵ ساله، نشان داد که افرادی که سطوح بالایی از خوش بینی را گزارش کردند، ۵۵ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از همه علل و ۲۳ درصد کمتر در خطر مرگ قلبی عروقی نسبت به افرادی که سطوح بالای بدبینی را گزارش کردند، داشتند.  مطالعه دیگری نشان داد که سطح بالایی از خوش بینی تمایلی با شیوه های زندگی سالم تر مرتبط است. مانند فعالیت بدنی بیشتر، سیگار نکشیدن، مصرف میوه، سبزیجات و نان سبوس دار.

فواید خوش بینی

خوش بینی سیستم ایمنی را تقویت می کند

به وضوح ثابت شده است که چه جوان، چه میانسال یا فرد مسن ، خوش بینی سلامت را بهبود می بخشد، در حالی که بدبینی آن را تضعیف می کند. بدبینی کارایی سیستم ایمنی را نیز کاهش می دهد. برعکس، خوش‌بینی توانایی سلول‌های کشنده طبیعی را برای از بین بردن ویروس‌ها، سلول‌های سرطانی و دیگر سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی بهبود می‌بخشد. در زنان مبتلا به سرطان سینه، خوش‌بینی با حمایت اجتماعی به تعدیل برخی از اثرات سرکوب‌کننده سیستم ایمنی ناشی از استرس کمک می‌کند. علاوه بر این، محققان دانشگاه کالیفرنیا کشف کردند که دیدگاه خوش بینانه اثرات منفی استرس بر سیستم ایمنی افراد بدون سرطان را مهار می کند.

خوش بینی موفقیت را افزایش می دهد

محققان دریافته‌اند که خوش‌بینی به افراد کمک می‌کند تا اقدامات سازنده‌ای در رابطه با مشکلات انجام دهند. آنها نسبت به بدبین ها مشکلات سخت تری دارند. توانایی فرد برای داشتن حمایت اجتماعی بیشتر را بهبود می بخشد

محققان دانشگاه هاروارد گروهی از دانش‌آموزان سالم، باهوش و با استعداد اجتماعی را با پیشینه‌های مختلف اقتصادی مورد مطالعه قرار دادند. ثروت و امتیاز به عنوان عوامل مهمی برای موفقیت و سلامتی بعدی نبودند. در این صورت عوامل اصلی موفقیت و سلامتی چه بود؟ خوش بینی و بلوغ! افراد بدبین در این مطالعه تا سن ۴۵ سالگی به بیماری های جدی مبتلا شدند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “زندگی بدون نگرانی امکان پذیر است؟ به همراه راه حل” را نیز مطالعه بفرمایید.      

محافظت از قلب و عروق

افرادی که بالاترین سطح خوش بینی را دارند، در مقایسه با همتایان بدبین تر خود، دو برابر احتمال دارد که از سلامت قلبی عروقی ایده آل برخوردار باشند. افراد خوش بین نسبت به همتایان خود سطح قند خون و کلسترول بهتری داشتند. آنها همچنین از نظر بدنی فعال تر بودند، شاخص توده بدنی سالم تری داشتند و کمتر از افراد بدبین سیگار می کشیدند.

محققان دانشگاه پیتسبورگ به دنبال بررسی تأثیر خوش بینی یا بدبینی بر ایجاد تصلب شرایین در شریان های کاروتید زنان میانسال بودند. آنها اسکن کاروتید را بر روی ۲۰۹ زن قبل از یائسگی انجام دادند. سپس، زمانی که این زنان حداقل پنج سال یائسه بودند، محققان یک اسکن دوم از هر زن دریافت کردند. نتایج نشان داد که زنان خوشبین نسبت به زنان بدبین به طور معنی داری پیشرفت آترواسکلروز کمتری داشتند.

چهار راه عالی برای ایجاد خوش بینی

شکرگزاری را پرورش دهید

قدردانی با خوش بینی بیشتر، اعتماد به نفس، حمایت اجتماعی بهتر و استرس کمتر مرتبط است. از طرق خاصی، قدردانی از مواهب و نعمت های کوچک زیربنای بسیاری از فضیلت ها است و برای روابط سودمند زندگی اساسی است. هر روز به ده چیز فکر کنید که بابت آنها سپاسگزار هستید. به محض این که از خواب بیدار شدید، فرآیند را شروع کنید. خوشحالید که میبینید ، میشنوید ، خانواده دارید و … هر نعمت کوچکی را بزرگ کنید .

خوش بینی یعنی درس های آموخته شده از شکست های گذشته را گرامی بدارید

حتی زمانی که به نتایج منفی می رسیم، می توانیم درس های مثبتی بیاموزیم . توماس ادیسون قبل از اینکه لامپ را با موفقیت بسازد صدها بار شکست خورد! گاهی لازم است قبل از اینکه در مسیر فکری که ما را کاملا متحول می کند روشن کنیم ، شکست بخوریم. من شخصاً اهداف قابل دستیابی با نتایج عالی را دوست دارم ، اما حتی زمانی که شکست خورده ام، معمولاً یک درس ارزشمند یاد گرفته ایم . لحظه ای وقت بگذارید و به درسی که از یک شکست شخصی آموخته اید فکر کنید. آیا به خاطر آن شکست انسان بهتری شدی؟ اشتباهات گذشته می توانند به پله هایی برای پیشرفت واقعی تبدیل شوند.

فواید خوش بینی

تمرکز خود را روی کارهایی که می توانید انجام دهید تغییر دهید

ناامیدی اتفاق می افتد. ما نمی توانیم افراد یا رویدادها را کنترل کنیم. بسیاری از اوقات بهترین رویکرد این است که بر آنچه می توانید به دست آورید تمرکز کنید. من دو پروژه کار بزرگ دارم. یکی از آنها بیش از یک سال است که در یک کمیته درگیر بوده است. من مطمئناً دوست دارم آن پروژه را قبل از بازنشستگی انجام دهم. این تاخیر ناامید کننده در ابتدا باعث نارضایتی و دلسردی من شد. وقتی متوجه شدم که می توانم تمرکزم را به پروژه دومم تغییر دهم، نگرش من بهبود یافت. من توانستم به ۹۰ درصد از اهداف فرعی سالانه مربوط به پروژه دوم دست پیدا کنم. اهداف فرعی مشخص و مراحل مشخص به شما حس پیشرفت را در حین انجام آنها می دهد.

زبان مثبت داشته باشید، کلماتی که بیان می کنیم بر ذهن ما تأثیر منفی یا مثبت می گذارد

اگر یک جمله واکنشی مانند “هیچ کاری نمی توانم در مورد آن انجام دهم” به زبان می آورید، آن را طوری بیان کنید که منفی بودن آن را محدود کنید و مثبت را فعال کنید. “به نظر نمی رسد در حال حاضر کاری بتوانم در مورد وضعیت انجام دهم. من باید این وضعیت را بیشتر مطالعه کنم، مشاوره بگیرم و شاید در مورد گزینه ها تحقیق کنم یا شاید باید دوباره وقت و انرژی خود را به مکان دیگری متمرکز کنم.

تحریف‌های شناختی می‌توانند درک ما از فرصت‌هایمان را پنهان کنند و مشکلات ما را بزرگ‌تر کنند. بدبینی را دامن می زنند. درک کنید که الگوهای فکری شناختی چیست و آنها را با الگوهای سالم جایگزین کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.