آیا استرس می تواند معده تان را بهم بریزد؟

 آیا استرس می تواند باعث مشکلات معده شود؟ مهم نیست چگونه آن را توصیف می کنید، داشتن معده عصبی هیچ چیز جالبی ندارد. اگر درد معده را تجربه می‌کنید که فکر می‌کنید ممکن است ناشی از استرس باشد، به خواندن ادامه دهید تا یاد بگیرید آیا استرس باعث مشکلات معده می‌شود یا خیر؟

اگر احساس عصبانیت دارید و کمی معده درد دارید، معمولاً جای نگرانی نیست. ناراحتی دستگاه گوارش (GI) یکی از رایج ترین علائم فیزیکی مرتبط با اضطراب است. با این حال، اگر درد معده شما پس از از بین رفتن اضطراب فروکش نکرد، باید با پزشک مشورت کنید تا ببینید آیا از مشاوره با یک متخصص گوارش – پزشکی که تخصصش معالجه دستگاه گوارش است، سود می‌برید یا خیر.

استرس چگونه بر معده شما تأثیر می گذارد؟

استرس چگونه بر معده شما تأثیر می گذارد؟

استرس پاسخ طبیعی فیزیکی، عاطفی و فکری سیستم عصبی شما به تغییرات، چالش ها یا عوامل استرس زا در محیط شما است. هنگامی که علائم رایج استرس – تسریع ضربان قلب، تنش عضلانی، گرفتگی معده – را شروع می کنید، بدن شما وارد حالت پاسخ جنگ یا گریز می شود. این واکنش فیزیکی همه به لطف هورمونی به نام کورتیزول است.

غدد آدرنال باعث افزایش تولید کورتیزول (اغلب هورمون استرس) می شوند و آن را در جریان خون آزاد می کنند و احساس وحشتناکی را در معده خود ایجاد می کنند. و در حالی که کورتیزول ممکن است مسئول مشکلات گوارشی اولیه باشد، پتانسیل آن برای ایجاد مشکلات می تواند بسیار بیشتر از استرس و اضطراب باقی بماند.

علاوه بر ایجاد ناراحتی شکمی، حالت تهوع، گرفتگی معده، اسهال و یبوست، افزایش سطح کورتیزول نیز می‌تواند افراد را به دنبال تکنیک‌های کاهش استرس ناسالم که تنها مشکل را بدتر می‌کند، سوق دهد. پرخوری، انتخاب های غذایی نامناسب، استفاده از تنباکو و … مشکل ساز می تواند درد معده مزمن مرتبط با استرس را شدیدتر کند.

علائم شایع مشکلات گوارشی مرتبط با استرس

ناراحتی در دستگاه گوارش شما می تواند کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین اگر نگران هستید که سطح استرس شما باعث مشکلات سلامت گوارشی می شود، باید به علائم زیر توجه داشته باشید:

ناراحتی معده بعد از غذا خوردن
تغییرات در حرکات روده، مانند یبوست یا اسهال
گرفتگی معده و یا نفخ
رفلاکس اسید، که از نظر پزشکی به عنوان بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شناخته می شود.
سردرد
نوسانات خلقی
حالت افسردگی
ناتوانی در آرامش
اختلالات قابل توجه در خواب

استرس فقط بر سیستم گوارشی تأثیر نمی گذارد؛ تجربه نگرانی مزمن برای مدت طولانی بدون یافتن راه‌های سالم برای مدیریت سطوح استرس می‌تواند سیستم ایمنی شما را تضعیف کند و شما را مستعد ابتلا به عفونت‌های جدی و تهدیدکننده زندگی کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “رژیم طلایی دکتر واهل برای مبتلایان به ام اس چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۳ بیماری شایع معده که تحت تأثیر استرس قرار می گیرند کدامند؟

گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا افزایش سطح استرس باعث ایجاد گرفتگی معده در شما شده یا اینکه دردهای غیرقابل توضیح باعث شروع استرس در شما شده و ناراحتی را بدتر می کند ممکن است دشوار باشد. اطلاعات نادرست همچنین می تواند این فرآیند را دشوار کند، مانند این افسانه که زخم معده به دلیل استرس ایجاد می شود.

بیماری التهابی روده (IBD)

IBD یک اصطلاح است که شامل اختلالاتی می شود که باعث التهاب مزمن در سراسر دستگاه گوارش می شود. بیماری کرون و کولیت اولسراتیو (UC) زیرگروه های مختلف IBD هستند که با درد شدید شکمی، کاهش وزن، اسهال، خونریزی مقعدی و خستگی مشخص می شوند.

بیماران مبتلا به کرون و UC نیاز به مدیریت سطوح استرس روزانه دارند زیرا استرس و اضطراب مزمن می تواند باعث عود بیماران شود و منجر به پاسخ های التهابی و ایمنی سیستمیک و گوارشی شود.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

IBS شکلی از گاستروانتریت (التهاب موقت معده و یا روده) است که اگرچه شبیه به IBD است، اما عموماً علائم آن شدت کمتری دارد و به مراقبت های پزشکی تخصصی کمتری نیاز دارد. علائم شایع عبارتند از

مطالعات نشان داده است افرادی که در دوران کودکی وقایع استرس زا را تجربه کرده اند و افرادی که سطح استرس و اضطراب درک شده بالاتری دارند، در معرض افزایش خطر ابتلا به این بیماری یا تجربه علائم شدیدتر IBS هستند.

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)

GERD که بیشتر به عنوان ریفلاکس اسید شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری برگشته و لوله ای را که دهان را به معده متصل می کند تحریک کند. بیماران مبتلا به GERD ممکن است بعد از خوردن غذا احساس سوزش در قفسه سینه، احساس گیرکردن توده در گلو و از دست دادن خواب از جمله علائم دیگر را تجربه کنند.

اگرچه رفلاکس اسید با استرس بالا همراه است، اما این فرکانس رفلاکس نیست که تحت تأثیر استرس قرار می گیرد. این درک بیمار از شدت علائم خود است. کاهش استرس به طور کلی می تواند به بیماران مبتلا به GERD کمک کند تا اثرات این بیماری را کنترل کنند.

نکاتی برای آرام کردن معده عصبی

 معده عصبی

برای تقویت آرامش، تنفس آگاهانه را تمرین کنید
برای کاهش تنش و تسکین علائم ورزش کنید
به جای چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند، روی چیزهایی که می توانید کنترل کنید تمرکز کنید
وعده های غذایی کوچک را به طور منظم و آهسته بخورید تا به هضم غذا کمک کنید
برای کاهش فشار روی معده و تسکین علائم سوزش سر دل، وزن اضافی خود را کاهش دهید
برای جلوگیری از التهاب بیشتر سیگار را ترک کنید
اضطراب می تواند سیستم گوارشی را مختل کند

آیا استرس و عصبانیت می تواند سیستم گوارش شما را مختل کند؟ معده تان را بهم بریزد ؟ تجربه عصبانیت می تواند سیستم گوارشی و همچنین سیستم ایمنی شما را خراب کند، بنابراین یافتن راه های سالم برای کاهش استرس برای دستیابی به تندرستی بسیار مهم است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.