آنچه باید درباره فرآیند لقاح آزمایشگاهی (IVF) بدانید

آنچه باید درباره فرآیند لقاح آزمایشگاهی (IVF) بدانید

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آنچه باید درباره فرآیند لقاح آزمایشگاهی (IVF) بدانید” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

لقاح آزمایشگاهی یا آی وی اف اولین بار با موفقیت در سال ۱۹۷۸ در انگلستان انجام شد.پیشرفته ترین فناوری تولید مثل ، IVF ، در سراسر جهان انجام می شود و مسئول تولد بیش از ۸ میلیون نوزاد است.”in vitro” از لاتین گرفته شده است که به معنای واقعی کلمه “در لیوان” است ، به عنوان اولین باروری تخمها که منجر به جنین در ظروف شیشه ای آزمایشگاهی می شود.

IVF (آی وی اف) در چه مواردی مورد نیاز است؟

هدف اصلی IVF کمک به زنی است که در لوله رحم آسیب دیده است. از آنجا که IVF تخمک را با اسپرم در آزمایشگاه بارور می کند ، این روش لوله های رحمی را که در آن لقاح طبیعی اتفاق می افتد ، دور می زند.

امروزه ، تقریباً تمام زنانی که مبتلا به ناباروری هستند ، کاندیدای آی وی اف (که شامل استفاده از تخمک های خودشان است) هستند ، به جز نارسایی اولیه تخمدان (که قبلاً نارسایی زودرس تخمدان نامیده می شد).

این روش همچنین برای آزمایش ژنتیکی از زوجینی انجام می شود که احتمال تولد موزاد با مشکلات ژنتیکی برایشان وجود دارد.

روش آی وی اف چست؟

روش IVF شامل بازیابی تخمک ها و لقاح آنها با اسپرم در خارج از بدن انسان است.

در بیشتر چرخه های IVF از داروهای تزریقی برای “تخلیه تخمدان” تخمدان های زن برای تولید چندین تخمک بالغ استفاده می شود. این به افزایش بالقوه تعداد جنین و فرصت بارداری کمک می کند.در طی تحریک ، تخمک ها در کیست های تخمدان به نام فولیکول رشد می کنند که با استفاده از سونوگرافی واژن از طریق اندازه گیری ، معمولاً طی ۱۰ روز کنترل می شوند.

هنگامی که تخمها در داخل کیستهای فولیکول تخمدان (فولیکول ها) به نزدیک ۲۰ میلی متر رشد کردند ، تزریق هورمون یا “تریگر” متفاوتی برای بلوغ تخم ها برای لقاح انجام می شود. بسته به پروتکل تحریک و پاسخ خانم به دارو ، وی یکی از دو نوع ماشه را دریافت می کند: hCG (گنادوتروپین جفتی انسانی) و استات لوپرولاید (Lupron®).

شلیک “ماشه” تخمک را بالغ می کند. سپس ، یک روش کاملاً زمان بندی شده (معمولاً ۳۶ ساعت پس از ماشه) برای بدست آوردن تخمک ها از فولیکول ها ، به نام بازیابی تخمک ، انجام می شود. در طی این روش سرپایی ، که معمولاً تحت آرام بخشی آگاهانه از راه وریدی انجام می شود ، پزشک شما از یک سوزن با سونوگرافی واژینال استفاده می کند تا تخمدان را سوراخ کند و تخمها را از هر یک از فولیکول ها بخورد.

به طور متوسط ​​، این روش ۱۵-۲۰ دقیقه طول می کشد. در حالی که عوارض نادر است ،اما ممکن است بیمار خونریزی داخل شکمی یا آسیب به عضوی داخلی داشته باشد که ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. وی همچنین می تواند به عفونت تخمدان خود مبتلا شود.پس از جمع آوری تخمها ، آنها با اسپرم شریک زندگی در آزمایشگاه مخلوط می شوند و برای تولید جنین به مدت ۵-۶ روز در انکوباسیون قرار می گیرند.

در تمام این مدت ، بیمار مجبور است داروهای خاصی را برای تقویت رشد مخاط رحم در آماده سازی برای دریافت جنین مصرف کند.

پس از ۵ روز ، یک جنین انتخاب می شود و تحت هدایت سونوگرافی به داخل رحم منتقل می شود. این نیز یک روش سرپایی ساده است که نیازی به بیهوشی و آرام بخشی ندارد.در صورت تشکیل جنین اضافی ، آنها می توانند منجمد شده و در چرخه های بعدی مورد استفاده قرار گیرند. بعضی از بیماران تصمیم می گیرند که تمام جنین های ایجاد شده را فریز کرده و انتقال جنین را در زمان دیگری انجام دهند.

آی وی اف

میزان موفقیت در روش آی وی اف

نتیجه انتقال جنین IVF از آغاز آن به طرز چشمگیری بهبود یافته است. میزان موفقیت معمولاً بر اساس سن زن است و بیشترین درصد احتمال بارداری در خانم های کمتر از ۳۵ سال است.

به دلیل پیری تخمدان ، میزان موفقیت پس از آن همچنان رو به کاهش است: ۱۰ – – ۱۵ monthly باروری ماهانه در ۳۵ سالگی ، در حدود ۴۰ تقریباً به ۵ l کاهش می یابد.

بنابراین ، IVF در بین سایر عوامل پیش آگهی بسیار تحت تأثیر سن زن قرار دارد. با این وجود ، میزان موفقیت ماهانه با IVF معمولاً از میزان طبیعی بارداری بالاتر است.

محبوبیت و اثربخشی فنآوری کمک باروری (ART) را می توان از این واقعیت سنجید که تقریباً ۱٫۷٪ از كودكانی كه هر ساله در ایالات متحده متولد می شوند از طریق این روش تصور می شوند.

آماده شدن برای روش IVF

تعهد به انجام درمان IVF به دلایل مختلف برای زن بسیار طاقت فرسا است. در اینجا چند روش برای کمک به مقابله با چرخه IVF آینده وجود دارد:

نکاتی را که باید قبل از انجام آی وی اف به خاطر بسپارید :

۱- انتظارات واقع بینانه

بیمارانی که IVF را انتخاب می کنند امید زیادی به درمان دارند و طبیعتاً نگران نتایج آن هستند. با این حال ، استرس برای باروری معکوس نیست.

ضروری است که با پزشک باروری خود در مورد انتظارات از درمان و احتمال موفقیت آن مشورت کنید.

۲- عوامل جسمی ، عاطفی و مالی را در نظر بگیرید

تصمیمات مربوط به ناباروری بر سه عامل مهم استوار است: تهاجمی بودن درمان ، تأثیر آن بر کیفیت زندگی شما و هزینه انجام این روش.

۳- زن و مرد باید در این راه ،همراه یکدیگر باشند

تصمیم برای ادامه IVF باید بین زن و شوهر متقابل باشد و حمایت از یکدیگر باید ثابت باشد.

۴- اطمینان حاصل کنید که اگر IVF ناموفق باشد گزینه های دیگر را در اختیار دارید

همانطور که میدانید روش آی وی اف یک روش ۱۰۰ درصدی برای باردار شدن نیست.پس همه امید خود را برای آن نذارید به جای آن به احتمال ناموفق بودنش فکر کنید و روش های دیگر برای بچه دار شدن را هم مرور کنید.

۵- پزشک و کلینیک خوب را پیدا کنید

بیشتر روش های ناباروری وب سایت هایی دارند که شما را با عملکرد خود آشنا کرده و تخصص خود را بیان می کنند. با انجام تکالیف قبل از تصمیم گیری در مورد IVF ، مرکز صحیحی را مطابق با نیازهای خود تعیین خواهید کرد.

۶- از اقدامات پزشکی غیرمستند خودداری کنید

پزشکان فقط باید داروی مبتنی بر شواهد را برای بهینه سازی نتایج و کاهش هزینه های غیرضروری بیمار تهیه کنند.

۷-وزن سالم داشته باشید

در حالی که هیچ رژیم غذایی به طور قطعی برای افزایش باروری از طریق IVF اثبات نشده است ، اما به بیماران توصیه می شود BMI طبیعی و سطح مناسبی از  وزن را داشته باشند.

۸- مصرف الکل را کنار بگذارید

الکل نه تنها فایده ای برای هیچ کس ندارد بلکه پر از ضرر هم هست .در دوران بارداری و قبل از آن به هیچ وجه از الکل استفاده نکنید(هرچند در زمانهای دیگر هم نباید استفاده شود)

احتمال تولد نوزاد با روش IVF با نقص مادرزادی چقدر است؟

در ایالات متحده ، خطر نقص هنگام تولد ۳ تا ۵ درصد از تمام زایمان ها تخمین زده می شود.بنابراین ، به نظر می رسد که خطر نقص مادرزادی در جمعیت ناباروری بیش از هر روش درمانی به دلیل شرایط ناباروری باشد.

آیا تزریق آی وی اف برای هر بیمار ضروری است؟

آی وی اف فقط یک روش از روش های باردار شدن است پس در مورد انجام آن خوب تحقیق کنید.

در این پروتکل ها ، در اوایل چرخه به طور کلی یک داروی باروری خوراکی با هزینه کم مانند بیمار کلومیفن سیترات یا لتروزول به بیمار تجویز می شود و به دنبال آن دوز کم داروهای تزریقی به نام گنادوتروپین ها انجام می شود.

در طی تحریک ، یک داروی تزریقی دیگر برای جلوگیری از تخمک گذاری زودرس و آزاد شدن تخمک ها – یک آگونیست GnRH یا آنتاگونیست GnRH – استفاده می شود.

پروتکل های تحریک کامل به طور کلی موفق تر از پروتکل های تحریک حداقل هستند ، اما دومی می تواند برای برخی از افراد بهتر کار کند ، از جمله:

زنانی که خیلی به داروی باروری پاسخ نمی دهند و حتی با تحریک بیشترین دوز نیز فولیکول های زیادی تولید نمی کنند.
زنانی که بسیار به داروی باروری پاسخ می دهند ، این امر آنها را در معرض خطر افزایش سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) قرار می دهد.
زنانی که به دلایل اخلاقی یا دینی نمی خواهند جنین خود را فریز کنند یا می خواهند تعداد تخمک های بارور شده را محدود کنند.

لقاح آزمایشگاهی (IVF)
لقاح آزمایشگاهی (IVF)

عوارض جانبی آی وی اف چیست؟

به طور کلی ، روش IVF می تواند خطر بارداری چند قلویی ، حاملگی خارج رحمی یا سقط جنین را افزایش دهد. درمان IVF همچنین ممکن است با افزایش وزن همراه باشد ، که به طور معمول موقتی است.

درمان IVF خطر افسردگی را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده است که تأثیر روانشناختی ناباروری بسیار شدید است. این میل به تولید مثل اغلب یکی از اهداف اصلی زندگی است.

در نتیجه ، ناتوانی یا دشواری در ایجاد خانواده می تواند منجر به چالش های قابل توجهی در زمینه بهداشت روان شود که ممکن است به مشارکت یک مشاور بهداشت باروری نیاز داشته باشد.

عوامل خطر برای IVF

قبل از هرگونه درمان ناباروری ، برای جلوگیری از آسیب رساندن به سلامتی و بارداری ، باید سلامت زن بهینه شود. اگرچه قرار نیست یک لیست کامل باشد ، اما شرایط زیر بهداشتی منع بارداری است:

فشار خون شدید ریوی یا سندرم آیزنمنگر
بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک ترمیم نشده
سابقه کاردیومیوپاتی مجرای زایمان
تنگی دریچه ای اصلاح نشده شدید
کاردیومیوپاتی با علائم NYHA کلاس III یا IV
سندرم مارفان با آئورت غیرطبیعی

عوارض مرتبط با آی وی اف

IVF شامل دو فرآیند با خطرات جداگانه است. یکی تحریک تخمدان و دیگری بازیابی تخمک.

۱-تحریک تخمدان

عوارض ناشی از تحریک تخمدان شامل موارد زیر است:

به طور معمول ، عوارض جانبی داروهای باروری شامل حالت تهوع ، حساسیت به پستان ، نوسانات خلقی و نفخ شکم است.
خطر تحریک تخمدان برای تحریک تخمدان منحصر به فرد است ، که منجر به تعداد بیش از حد فولیکول تخمدان می شود (کیست تخمک رشد می کند). این امر باعث درد شکم ، جمع شدن مایعات در شکم ، سبکی سر و حالت تهوع / استفراغ می شود. اگر OHSS بسیار جدی باشد ، ممکن است لخته شدن خون و مرگ و میر رخ دهد.

خطر نادر دیگر پیچ خوردگی تخمدان است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که تخمدان بزرگ شده باعث تحریک خون رسانی شده و جریان خون تخمدان را کاهش داده و باعث درد می شود. برای برداشتن معمول تخمدان یا برداشتن تخمدان ممکن است به جراحی نیاز باشد.

۲- بازیابی تخمک

خطر عوارض ناشی از بازیابی تخمک بسیار کم است و شامل عفونت ، خونریزی و آسیب به اعضای داخلی است که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

حرف آخر درباره آی وی اف:

IVF یک روش بالینی است که به بیماران در غلبه بر مشکلات ناباروری کمک می کند. میزان موفقیت بالایی دارد و ایمن و ساده است.

با این حال ، توصیه می شود که درمان پزشکی تجویز شده را با حمایت ذهنی مرتبط کنید ، زیرا IVF ، چه موفق باشد و چه نباشد ، می تواند زندگی زن را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.