آدنوم کبدی چیست؟ آیا درمان دارد ؟

آدنوم کبدی یا HCA یک تومور نادر اما خوش خیم کبدی است که از سلول های اپیتلیال تشکیل شده است. آدنوم‌های کبدی – که به‌عنوان آدنوم سلول‌های کبدی یا هپادنوم هم شناخته می‌شوند – معمولاً در تمام جنبه‌های دیگر در افرادی با کبد طبیعی و سالم دارند یکسان است. هورمون ها نقش زیادی در ایجاد آدنوم های کبدی دارند و ارتباط قوی بین دوز و مدت درمان هورمونی و رشد وجود دارد.

بزرگترین عامل خطر برای آدنوم کبدی استفاده طولانی مدت از داروهای ضد بارداری خوراکی و درمان هورمونی است. سایر عوامل خطر عبارتند از بیماری های متابولیک مانند تیروزینمی، بیماری ذخیره گلیکوژن و دیابت نوع ۱٫ سایر داروهایی که بر هورمون‌های گردش خون تأثیر می‌گذارند، مانند باربیتورات‌ها و استروئیدهای آنابولیک یا آندروژنیک نیز خطر کمی دارند.

علائم آدنوم کبدی چیست ؟

HCA ها تقریباً همیشه در لوب راست کبد ایجاد می شوند. کمتر از نیمی از افراد مبتلا به HCA درد را گزارش می کنند و بسیاری از آنها بدون علامت هستند، اگرچه اگر رشد بزرگ باشد توده قابل توجهی ظاهر می شود. معمولاً فقط یک آدنوم کبدی ایجاد می شود. تومورهای خوش خیم متعدد در سراسر کبد یک وضعیت متفاوت به نام آدنوماتوز سلول های کبدی است که به نظر نمی رسد علت آن داروهای ضد بارداری یا تغییرات هورمونی باشد.

آدنوم کبدی و داروهای ضد بارداری خوراکی

داروهای ضد بارداری خوراکی یا OCP در دهه ۱۹۶۰ در دسترس قرار گرفتند. محققان برای اولین بار ارتباط بین آدنوم کبدی و داروهای ضد بارداری را در سال ۱۹۷۳ ثبت کردند. آدنوم های کبدی به ندرت قبل از دهه ۱۹۶۰ مشاهده می شد، اما وقوع HCAs به طور پیوسته در چند دهه گذشته افزایش یافته است. مطالعات متعدد ارتباط آدنوم کبدی را با داروهای ضد بارداری خوراکی و سایر درمان های هورمونی یا داروها تایید می کند.

تقریباً ۳۰ تا ۴۰ از هر یک میلیون زنی که به مدت طولانی از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند به آدنوم کبدی مبتلا می شوند، اما از هر ۱,۰۰۰,۰۰۰ زن فقط یک نفر بدون استفاده از این دارو تشخیص داده می شود. مطالعات نشان می دهد که زنان بالای ۳۰ سال که OCP برای بیش از ۲۵ ماه مصرف می کنند، به طور کلی بالاترین خطر ابتلا به HCAs را دارند، به خصوص اگر داروهای ضد بارداری حاوی دوزهای زیادی از استروژن باشند.

تشخیص آدنوم کبدی

پزشکان آدنوم کبدی را با تکنیک های مختلف تصویربرداری از جمله سونوگرافی و سی تی اسکن تشخیص می دهند. چندین نوع از تومورهای خوش خیم کبد ظاهری مشابه دارند و پزشکان ممکن است از تصویربرداری با کنتراست چند فازی از طریق سی تی اسکن یا MRI برای دیدن تصاویر دقیق تری استفاده کنند که می تواند بین انواع رشد تمایز قائل شود. بیوپسی کبد تشخیص نهایی و قطعی را ارائه می دهد.

علائم آدنوم کبدی چیست

عوارض آدنوم کبدی چیست؟

برای پزشکان مهم است که آدنوم های کبدی را از سایر تومورهای خوش خیم کبد تشخیص دهند. HCA ها گاهی اوقات می توانند منجر به تومورهای سرطانی شوند. سایر عوارض شامل خونریزی خود به خود و پارگی شکم است. تومورها ممکن است پس از اینکه بیمار استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی را متوقف کرد، کوچک شده و در نهایت به طور کامل ناپدید شوند، اما مواردی از سرطان کبد نیز وجود دارد که سال‌ها بعد، حتی زمانی که زن استفاده از داروهای ضد بارداری را متوقف کرد، ایجاد می‌شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “تعریف ساده سرطان به همراه علت و عوامل ایجاد کننده آن” را نیز مطالعه بفرمایید.

درمان آدنوم کبدی

درمان به اندازه آدنوم کبدی و سلامت کلی فرد بستگی دارد. چاقی، بیماری مزمن و سایر عوامل خطر پیامدهای منفی را در حین یا بعد از جراحی افزایش می دهند. پزشک عوامل خطر مرتبط با HCA و جراحی را در نظر می گیرد تا بهترین اقدام را انتخاب کند. اندازه تومورها می تواند از نیم اینچ تا یازده اینچ باشد. پزشک پس از کشف هر گونه HCA، استفاده فوری از داروهای ضد بارداری خوراکی را تشویق می کند. او ممکن است انتخاب کند که ضایعات کوچک زیر دو اینچ را به سادگی کنترل کند و هیچ اقدام دیگری انجام ندهد مگر اینکه به رشد خود ادامه دهد.

 جراحی

آدنوم های بزرگتر از دو اینچ معمولاً با برداشتن یا برداشتن جراحی درمان می شوند. آدنوم های بزرگ بیشتر در معرض پارگی و خونریزی یا پیشرفت به سرطان کبد هستند. تومور شش تا هشت اینچ یا بزرگتر نیز ممکن است به بافت کبد اطراف آسیب برساند.

آدنوم های کبدی اغلب در دوران بارداری به سرعت رشد می کنند. رشد سریع ممکن است باعث ترکیدن تومور محصور شده و منجر به خونریزی داخلی شود. خونریزی کبدی ناشی از انفجار HCA می تواند کشنده باشد. درمان HCAs در دوران بارداری متفاوت است. برخی از پزشکان نظارت بر تومور را انتخاب می کنند و جراحی را توصیه نمی کنند مگر اینکه رشد سریع رخ دهد. سایر متخصصان پزشکی برای جلوگیری از عوارض شدید، حذف هر HCA کشف شده در دوران بارداری را با جراحی توصیه می کنند.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.