کتاب های طنز ،سرگرمی عالی برای این روزها

کتاب های طنز ،سرگرمی عالی برای این روزها

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”کتاب های طنز ،سرگرمی عالی برای این روزها” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

کتاب یار همیشه مهربان که متاسفانه هیچ وقت جایگاه حقیقی خود را در جامعه ایرانی پیدا نکرده است.این روزها به دلیل شیوع کرونا همه ما مجبوریم که وقت بیشتری را در خانه بگذرانیم.یکی از راههای بسیار عالی برای سرگرم شدن و تغییر روحیه خواندن کتاب آن هم از نوع طنز اش است.در این مطلب قصد داریم کتاب های طنز ایرانی و خارجی را به شما معرفی کنیم.

۱٫عامه پسند اثر چارلز بوکوفسکی

شخصیت اصلی این کتاب، نیکی بلان، یک کارآگاه است که نه مثل شرلوک هلمز زیرک است و نه مثل پوآرو ویژگی‌های شخصیتش جذاب است. نیکی بلان فقط می‌نوشد و عیاشی می‌کند و سعی می‌کند اجاره‌ی خود را به موقع پرداخت کند و انگار یک‌جورهایی خود بوکوفسکی است.

از این روده‌درازی‌ها بگذریم، آدم‌ها بعد از خواندن این رمان یا عاشق آن می‌شوند و یا به آن سر طیف می‌روند و حس می‌کنند وقتشان تلف شده است. چون آدم‌ها یا این نوع زندگی و دیدن زیبایی را در کلام زشت اما کاملا واقعی و بی لفافه‌ی بوکوفسکی درک می‌کنند و یا ترجیح می‌دهند کلمات زیباتر و مصنوعی را بخوانند

 

۲٫مرگ غم‌انگیز پسرک صدفی اثر تیم برتون

طنز به کار رفته در این کتاب به طرف کمدی سیاه متمایل است و درون مایه‌ی این کتاب، نشان دادن رنج به زبان طنز است و فکر می‌کنم طنازی واقعی هم بیشتر به همین شبیه باشد. این کتاب مصور است و تصویرسازی‌های آن هم توسط نویسنده‌ی آن یعنی تیم برتون انجام شده است.

۳٫مادربزرگت رو از این جا ببر اثر دیوید سداریس

کتاب های طنز ،سرگرمی عالی برای این روزها
کتاب های طنز ،سرگرمی عالی برای این روزها

کتاب درواقع خاطره نویسی نویسنده است و برایم جالب بود که چگونه تمام داستان‌ها را انقدر دقیق می‌نویسد. بعدا در مصاحبه‌ای گفته بود:” از کودکی عادت به خاطره نویسی داشتم.” و همانجا بود که دوزاری بنده افتاد که این نویسنده تمام درون‌مایه‌های با نمک و دقیق کتاب‌هایش را از کجا می‌آورد.

 

۴٫رفوزه‌ها اثر ابوالفضل زرویی نصرآباد

رفوزه ها، کارنامه ی شعری ابوالفضل زرویی نصرآباد(ملانصرالدین) در طول بیست و یکی- دو سال اخیر است. زرویی اصولاً طنزپرداز کم کاری است و به کیفیّت بیشتر از کمیّت بها می دهد. از همین رو است که خوانندگان آثارش می دانند که آنچه از او منتشر می شود، قبل از نشر، بارها از صافی ذوق سخت گیر او گذشته است و شاید از همین روست که به سختی می شود از اشعارش گلچین کرد.

۵٫مثنوی دانشجویی اثر عباس احمدی

كتاب “مثنوي دانشجويي” مجموعه شعر طنزي است كه در قالب مثنوي بلند به سبك مثنوي مولانا سروده شده. در اين كتاب مسائل و مشكلات فرهنگي، صنفي و اجتماعي دانشجويان به زبان طنز بيان شده است.

۶٫خنده و خاموشی اثر محمود فرجامی

“خنده و خاموشی” مجموعه‌ای از ۱۰ سال طنزنویسی محمود فرجامی برای رسانه‌های فارسی زبان از سال ۱۳۸۳ است. فرجامی در مقدمه این کتاب درباره مجموعه‌اش می‌گوید: “جلد نخست دربردارنده طنزنوشته‌هایی است که وقتی در ایران زندگی می‌کردم منتشر شده‌اند و به خاطر سازگار نبودن طبع نگارنده با داغ و درفش، طبعاً با رعایت ملاحظات و احتیاط‌های نسبتاً بیشتری نوشته شده‌اند… ملاک انتخاب طنزنوشته‌ها برای نقل در این گزیده مخلوطی است از میزان خوشمزگی، تنوع سبک، اهمیت موضوع و عمق مطلب.

۷٫آبنبات دارچینی اثر مهرداد صدقی

کتاب های طنز ،سرگرمی عالی برای این روزها
کتاب های طنز ،سرگرمی عالی برای این روزها
ماجرا‌های کتاب آبنبات دارچینی بین سال‌های ۷۲ تا ۷۴ می‌گذرد. در این کتاب، محسن درگیر ماجرا‌هایی می‌شود که ناخواسته روی زندگی خود و اطرافیانش تاثیر می‌گذارد و همین امر موقعیت‌های طنزآمیزی ایجاد می‌کند. کتاب طنز “آبنبات دارچینی” نوشته مهرداد صدقی در واقع ادامه دو کتاب “آبنبات هل‌دار” و “آبنبات پسته‌ای” است.

۸٫نئوگلستان اثر پدرام ابراهیمی

“نئوگلستان” نوشته پدرام ابراهیمی با نگاهی طنز سراغ یکی از شاهکار‌های کلاسیک ایران یعنی گلستان رفته است. در نگاه نخست شاید این کتاب، بازنویسی دوباره‌ای از حکایت‌های گلستان سعدی به نظر برسد، اما خودش در این باره گفته است: “قدیمی بودن قالب و وجود متن‌های بسیار این چنینی، بزرگ‌ترین ریسک من در برداشتن چنین ایده‌ای بود.

 

منبع:مشرق نیوز،کلاغه،تجارت آنلاین

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.