مراقبت های ماه ۶ بارداری

مراقبت های ماه ۶ بارداری

*این مطلب در تیرماه ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” مراقبت های ماه ۶ بارداری” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

ماه ششم بارداری یعنی هفته‌های ۲۷-۲۳ بارداری. میل شدید به غذا و سیگنال‌های بدن شما در ماه ششم بارداری ، بیانگر رشد جنین و نزدیک شدن به زمان زایمان است. در ماه ششم بارداری شما دچار احساسات مخلوطی مانند شادی و اضطراب هستید و برای خرید لوازم کودکتان هیجان بیشتری دارید. ماه ششم بارداری بهترین زمان، برای تهیه یک لیست از وسایل مورد نیاز کودک بعد از زایمان و خرید آن‌ها است.

تغییرات  جنین در ماه ششم بارداری

زمانی که در ماه ششم بارداری به سونوگرافی می‌روید ، متوجه رشد و تغییرات فیزیکی جنین خود خواهید شد. این تغییرات فیزیکی را به طور کامل برایتان توضیح خواهیم داد:

  • در ماه ششم بارداری، سوراخ‌های بینی و ریه‌های جنین به طور کامل تشکیل می‌شوند. سوراخ‌های بینی به خوبی تشکیل شده‌اند و عملکرد دارند. در حالی که ریه‌ها درگیر تشکیل پوشش‌هایی به نام آلوئول کوچک هستند که برای تنفس و حفظ اکسیژن جنین در هنگام تولد ضروری می‌باشند.
  • در ماه ششم بارداری موقعیت کودک و حالت قرار گرفتن او در رحم چگونه است؟ بریچ (بدن به سمت پایین و سر نوزاد به سمت بالا و زیر دنده‌ها)، عرضی، یک وری و یا حتی مورب (مورب در سراسر رحم).
  • در ماه ششم بارداری، هنوز اتاق کودک شما برای شنا کردن در مایع آمنیوتیک بزرگ است. تا چند هفته آخر بارداری، جنین فضای کافی برای رشد و شنا کردن را در رحم مادر دارد.
  • کودک شما کمتر از یک کیلوگرم وزن، حدود ۹۰۰ گرم است.
  • چشم جنین باز است و پلک او در ماه ششم بارداری شروع به چشمک زدن می‌کند.
  • کودک در ماه ششم بارداری، شروع به لگد زدن می‌کند. به طوری که لگد زدن او را احساس خواهید کرد و حس خوبی خواهید داشت.
  • کودک در ماه ششم بارداری نسبت به احساسات و رژیم غذایی شما پاسخ خواهد داد. به طور مثال زمانی که از خوردن یک ماده غذایی شیرین شگفت زده می‌شوید، او نیز همان احساس را خواهد داشت.
  • تا پایان ماه ششم بارداری، شبکیه‌ی چشم کودک به طور کامل تشکیل خواهد شد.
رشد جنین در ۶ماهگی

در ماه ششم چه چیزی بخورم؟

مادران باردار باید به یاد داشته باشند که پروتئین به عنوان یک ماده مغذی و مهم، باید بخشی از رژیم غذایی روزانه آن ها را به خود اختصاص دهد. با این حال، مادران حامله باید از مصرف ماهی های چرب با پوستشان و همچنین مصرف گوشت های پرچرب اجتناب کنند. در واقع، می توان گفت که یک ایده خوب برای جلوگیری از مصرف بیش از حد گوشت این است که انواع گوشت های پرچرب به خصوص گوشت قرمز را از تغذیه دوران بارداری خود حذف کنید.
• گوشت بدون چربی
• ماهی سفید
• تخم مرغ
• لوبیا سیاه و سفید
به خاطر داشته باشید که این مواد غذایی نه تنها پروتئین مورد نیاز فرزندتان را تامین می کند، بلکه بدن خودتان را هم سالم نگه خواهد داشت.

شما باید برای دریافت کربوهیدرات در دوران بارداری خود، مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید:

• سیب زمینی
• ماکارونی
• ذرت شیرین
• آجیل و دانه های خشک
• بلغور جو دو سر
لازم است بدانید که گنجاندن این مواد غنی از روی و کربوهیدرات در تغذیه دوران بارداری برای حفظ سلامتی شما و رشد مناسب فرزندتان ضروری می باشند.

برای دریافت مواد مغذی لازم برای سلامتی خود در دوران بارداری و بعد از زایمان و همچنین، رشد مناسب فرزند خود از سبزیجات زیر استفاده نمایید:

• ریشه چغندر
• کلم
• مارچوبه
• اسفناج
• هویج
• كدو حلوايي
• شلغم
• بادمجان
• لوبیا سبز
• گوجه فرنگی
نکته جالب این است که این سبزیجات خوشمزه بوده و برای شما و فرزند داخل رحمتان بسیار مفید خواهند بود.

آزمایش‌های پزشکی + تست دیابت

برخی معاینه‌ها و بررسی‌های پزشکی مشابه ماه گذشته خواهد بود و آنچه به طور روتین باید در این ماه بررسی شود شامل موارد زیر است: وزن، فشار خون، ادرار، ضربان قلب جنین، اندازه و شکل رحم، ارتفاع از بالای رحم، موقعیت جنین، تورم پا و مچ پا به خصوص اگر با سردرد و تغییرات بینایی و درد شکم باشد، چون نشانه احتمالی فشار خون بالای ناشی از حاملگی است.

اما توصیه می‌شود تمام خانم‌های باردار برای دیابت بارداری بین هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری مورد بررسی قرار بگیرند. اگر پزشک شما این تشخیص را بدهد که شما در معرض خطر دیابت بارداری هستند این کار را زودتر انجام داده و در هفته سیزدهم آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند. در این آزمایش از شما خواسته می‌شود مقدار زیادی مایع با گلوکز زیاد مصرف کنید و بعد از یک ساعت از شما خون گرفته شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرد. اگر نتایج در مرز دیابت بارداری باشد شما باید غربالگری دوم را هم انجام دهید.

تغییرات مادر در ماه ۶ بارداری

انحنای پشت مادر باردار در ماه ششم بارداری بسیار بیشتر از قبل است، زیرا باید اندازه شکم را جبران کند. علاوه بر این، ناراحتی معده، سوزش و غیره هم در این ماه زیادتر میشود.

به طور خلاصه، علائمی که در ماه های گذشته متحمل شده بودند، در ماه ششم بارداری بدتر می شوند. در زیر به برخی از آنها پرداخته می شود:

علائم کشش: پوست شکم مادر به دلیل رشد کودک به شکل واضح تری کشیده می شود که می تواند باعث خارش و ترک شود.
لکه های تیره روی پوست: لکه های تیره ممکن است به دلیل افزایش استروژن ظاهر شوند. این هورمون ها ملانوسیت ها را فعال می کنند: سلول هایی که ملانین تولید می کنند. این نواحی تیره‌تر، به‌ویژه روی صورت، به کلواسما یا ماسک بارداری معروف هستند.
تکرر ادرار بیشتر: حرکات کودک نسبت به ماه قبل بسیار مشخص تر است و هر بار که فضای کمتری دارد این به نوبه خود باعث می شود فشار بیشتری به مثانه  وارد کند، بنابراین نیاز به ادرار افزایش می یابد.
مشکلات کمر: وزن مایع آمنیوتیک، جفت و خود جنین می تواند باعث مشکلات کمر در زنان باردار شود.
شکل ظاهری آغوز: این مایع پیش ساز شیر مادر است و چند ماه قبل و چند روز پس از زایمان توسط غدد پستانی تولید می شود. ریختن آغوز از سینه می تواند در هر زمانی از روز رخ دهد و طبیعی است. برای جلوگیری از کثیف شدن لباس می توان از محافظ های نوک پستان استفاده کرد.

یکی دیگر از علائم شایع در ماه ششم بارداری، بروز کم خونی در زنان است. در هر صورت، هنگام مواجهه با یک موقعیت غیرعادی، توصیه می شود با دکتری که حاملگی شما را کنترل می کند، تماس بگیرید.

باورهای جالب برای تعیین جنسیت نوزاد

توصیه ها در ماه ششم بارداری

هر بارداری در هر زن متفاوت است، بنابراین توصیه‌های پزشکی معمولاً بر اساس مورد به مورد، فردی هستند. با این حال، الگوهای مختلفی مانند حالت تهوع یا کمردرد وجود دارد که معمولاً در این زمان از بارداری بسیار رایج است.

برخی از نکات رایج برای این دوران بارداری عبارتند از:

مصرف روی را در رژیم غذایی افزایش دهید.
سعی کنید به محض از خواب بلند شدن مایعات ننوشید.
از مصرف غذاهای بسیار چرب یا کنسرو شده و همچنین نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.
سعی کنید فضاهای بسته را تهویه دار کنید، زیرا درک غلظت بوها در دوران بارداری افزایش می یابد و این به کاهش حالت تهوع کمک نمی کند.
تکنیک های تمدد اعصاب و تمرینات تنفسی را تمرین کنید.

تغییرات  جنین در ماه ششم بارداری

سوالات  پر تکرار مربوط به مراقبت های ماه ۶ بارداری

آیا در ماه ششم بارداری احساس انقباض میکنم؟

بله، ممکن است حتی در ماه ۶ انقباضات خاصی به نام انقباضات براکستون هیکس را احساس کنید. این انقباضات بسیار سبک هستند. در واقع، بسیاری از زنان باردار عملاً متوجه آنها نمی شوند. عملکرد آن شروع آماده سازی بدن زن برای لحظه زایمان است.

من در مورد سونوگرافی ۴ بعدی شنیده ام. آیا در ۶ ماهگی بارداری انجام می شود؟

دقیقاً، ماه ششم بارداری زمان مناسبی برای انجام این آزمایش است، زیرا همانطور که قبلاً توضیح دادیم، کودک در حال حاضر ظاهر انسانی تری پیدا می کند.

من ۶ ماهه باردار هستم، آیا می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

اصولاً انجام رابطه جنسی در دوران بارداری مانعی ندارد. در واقع، بسیاری از مطالعات علمی گزارش می دهند که رابطه جنسی در دوران بارداری فواید زیادی برای سلامت جسمی و روانی زوجین به همراه دارد. با این حال، این یک موضوع بسیار شخصی است که تا حد زیادی به وضعیت جسمی و روانی مادر باردار بستگی دارد.

در ۶ ماهگی بارداری چقدر باید وزن داشته باشم؟

هیچ محدوده وزنی مشخصی برای این سن حاملگی وجود ندارد، زیرا هر زن به دلیل فیزیوگنومی خاص خود، وزن مشخصی دارد. با این حال، به گفته متخصصان، معمول این است که در این دوران بارداری، زن بین ۶ تا ۸ کیلوگرم وزن اضافه کرده است.این رقم نسبی است، زیرا هر بدن و هر بارداری کاملاً متفاوت است و نیازی به پیروی از یک عدد دقیق ندارد.

آیا خواب آلودگی شدید در ۶ ماهگی طبیعی است؟

به طور معمول زن باردار در هفته های اول بارداری بیش از حد معمول احساس خستگی می کند. با این حال، از سه ماهه دوم بارداری، خواب شروع به عادی شدن می کند، زیرا بدن زن با بارداری سازگار شده است. با وجود این، بسیاری از زنان در ماه ششم بارداری بسیار خواب‌آلود هستند، زیرا به دلیل ناراحتی سه ماهه دوم بارداری، استراحت کافی ندارند. شاید زن گرفتگی، ناراحتی شکمی و غیره داشته باشد. احتمالا رسد جنین به شما اجازه نمی دهند درست استراحت کنید.

در ماه ششم بارداری چه بخوریم؟

رژیم غذایی در طول بارداری باید سالم و متعادل باشد. به خصوص در ماه ششم بارداری توصیه می شود که خانم باردار میوه و سبزی زیاد بخورد و مصرف غذاهای غنی از آهن را افزایش دهد تا از کم خونی خانم باردار جلوگیری شود.علاوه بر این، مصرف شیرینی، نوشابه و نمک و سوسیس و کالباس و غذاهای تند باید کاهش یابد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.