زیتون و خواص بی نظیر آن

زیتون و خواص بی نظیر آن

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”زیتون و خواص بی نظیر آن” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

*این مطلب در تیرماه ۱۴۰۲ بروز رسانی شده است.

زیتون

میوه‌ی قدرتمند و خوشمزه‌ای است .زیتون بیشتر در منطقه‌ی مدیترانه شرقی شناخته شده است. اگرچه زیتون در سراسر جهان یافت می‌شود اما برای اولین بار از این ناحیه شهرت خود را پیدا کرد. همچنین این میوه‌ی لذیذ و خوشمزه در مناطق شمالی ایران و عراق نیز یافت می‌شود. زیتون معمولا به خاطر ارزش آشپزی و مزایای پزشکی‌اش مورد استفاده قرار می‌گرفت.

زیتون از کجا می آید؟

زیتون (زیتون) میوه ای باستانی است که از سرزمین های اطراف دریای مدیترانه سرچشمه گرفته است. امروزه، زیتون در آب و هوای آفتابی و گرم در سرتاسر جهان، در مزارعی که در انواع مختلف تخصص دارند، کشت می شود. زیتون های میوه ای Arbequinas از اسپانیا، زیتون های گوشتی Beldi از مراکش، زیتون های کره ای Castelvetrano از ایتالیا، زیتون های Kalamata از یونان، زیتون های Picholine از فرانسه، زیتون های Souri از لبنان و صدها مورد دیگر وجود دارند. بسته به رشد و روش پردازش آنها از نظر اندازه و رنگ، از قهوه ای تا سبز تا سیاه متفاوت است. از آنجایی که زیتون وقتی تازه از درختانش چیده می شود بسیار تلخ است، برای خوش طعم شدن آن را به صورت شور یا ترشی درست می کنند.

ویتامین های موجود در زیتون:

  • ویتامین ای ۱۹ درصد
  • ویتامین آ ۸ درصد
  • ویتامین کا ۲ درصد
  • ویتامین بی۶ ۲درصد

خواص بی نظیر زیتون برای سلامتی:

۱. بهبود سلامت قلب

رادیکال‌های آزاد و کلسترول باعث آسیب رگ‌های خونی می‌شوند و به رسوب چربی در عروق منجر می‌شوند. این امر خطر حملات قلبی را افزایش می‌دهد. چربی‌های سالم موجود در زیتون به کاهش کلسترول و کاهش فشار خون کمک می‌کنند و در نهایت سلامت قلب را افزایش می‌دهند.

۲٫پیشگیری از سرطان

زیتون دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است، از این‌رو روش بالقوه‌ای برای پیشگیری از سرطان است. استرس اکسیداتیو یا التهاب‌ها باعث بروز اکثر سرطان‌ها هستند. در آزمایشات آزمایشگاهی، ثابت شده‌است که زیتون می‌تواند چرخه‌ی زندگی سلول‌های سرطانی را در پستان، روده‌ی بزرگ و معده را مختل کند.

۳٫خواص ضدالتهابی

همان‌طور که اشاره کردیم، زیتون حاوی چربی‌های غیراشباع مفید،ویتامین e و پلی فنل است که در مبارزه با بیماری‌های التهابی کاملاً مفید و کاربردی هستند. علاوه بر ترکیبات یاد شده، زیتون حاوی الئوکانتال است. این ماده در اغلب محصولات ضد درد وجود دارد. از این رو است که شما می‌توانید زیتون را به عنوان یک ماده ضد درد نیز استفاده کنید. البته قبل از هر درمانی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

خواص عالی زیتون

۴٫گردش خون بهتر با زیتون

زیتون منبعی غنی از آهن و مس بوده و این دو ترکیب مهمی برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون هستند. بدون وجود این دو ماده‌ی معدنی، گلبول‌های قرمز خون کمتر شده و همین امر نیز موجب کم خونی در فرد می‌شود. کم خونی نشانه‌های مختلفی همچون خستگی، درد شکم، سر درد، نقص شناختی و کاهش سلامت عمومی ارگان‌ها را دارد. تا جایی که می‌توانید زیتون بخورید تا گردش جریان خونتان افزایش پیدا کند.

۵٫ کاهش  آلرژی

کاهش آلرژی از دیگر مزایای زیتون است. ثابت شده‌است که عصاره‌ی زیتون به عنوان آنتی‌هیستامین در بدن عمل می‌کند. این ماده‌ی خوراکی می‌تواند واکنش هیستامین را که هنگام نشان دادن عکس‌العمل نسبت به آلرژن‌ها در بدن اتفاق می‌افتد، کاهش دهد. این واکنش همان چیزی است که سبب می‌شود در حین تجربه‌ی آلرژی علایم ناخوشایندی را تجربه کنیم.

۶٫ارتقای سیستم ایمنی بدن

زیتون به چندین شیوه سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌دهد. این ماده‌ی خوراکی مواد مغذی ضروری و اسیدهای چربی را به بدن می‌رساند که با التهاب و آسیب مبارزه می‌کنند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن عملکرد مطلوبی دارد، بدن می‌تواند با ویروس‌ها و باکتری‌هایی که به طور بالقوه مضر هستند، مبارزه کند.

۷٫ زیتون‌ و تقویت استخوان‌ها

پلی‌فنول‌های موجود در زیتون همچنین می‌توانند با کاهش تخریب بافتی، باعث افزایش تراکم استخوان‌ها شوند. علاوه بر این، دیده شده است که رژیم‌های مدیترانه‌ای با خطر کمتر شکستگی استخوان‌ها در افراد مسن همراه هستند.

خواص بی نظیر زیتون برای سلامتی

زیتون سرشار از ویتامین E

زیتون غذایی سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مفید برای سلامتی است که می تواند فواید بی شماری برای زنان باردار داشته باشد. یکی از برجسته ترین مواد مغذی موجود در زیتون ویتامین E است که به عنوان ویتامین باروری نیز شناخته می شود. این ویتامین برای سلامت باروری در مردان و زنان مهم است و برای رشد مناسب جنین در دوران بارداری ضروری است.

زیتون علاوه بر محتوای ویتامین E، سرشار از چربی های سالم، فیبر، آهن و کلسیم و سایر مواد مغذی است. این مواد مغذی در صورت مصرف به مقدار کافی می توانند به بهبود سلامت کمک کنند.

ویتامین E برای چه مواردی استفاده می شود؟

ویتامین E یک ماده مغذی محلول در چربی است که در بسیاری از غذاها وجود دارد و در عملکردهای بی شماری وجود دارد:

به محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند
سلامت پوست و مو را بهبود می بخشد
سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان کمک می کند
سلامت چشم را ارتقا می دهد و ممکن است به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن کمک کند
باروری را در مردان و زنان بهبود می بخشد
به رشد مناسب مغز و سیستم عصبی جنین در دوران بارداری کمک می کند
ممکن است به جلوگیری از ظهور علائم کشش در دوران بارداری کمک کند

توجه به این نکته ضروری است که اگرچه ویتامین E برای سلامتی ضروری است، اما باید مراقب دوز آن بود، زیرا بیش از حد این ویتامین می تواند مضر باشد. توصیه می شود که زنان باردار با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنند تا مشخص شود که چه مقدار ویتامین E روزانه باید برای مورد خاص خود مصرف کنند.

مقدار بهینه ویتامین E چقدر است؟

مقدار ویتامین E مورد نیاز شما در روز به سن شما بستگی دارد:

نوزادان تا ۶ ماهگی ۴ میلی گرم
نوزادان ۷ تا ۱۲ ماهه ۵ میلی گرم
کودکان ۱ تا ۳ ساله ۶ میلی گرم
کودکان ۴ تا ۸ ساله ۷ میلی گرم
کودکان ۹ تا ۱۳ ساله ۱۱ میلی گرم
نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله ۱۵ میلی گرم
بزرگسالان ۱۵ میلی گرم
زنان باردار و نوجوانان ۱۵ میلی گرم
زنان شیرده و نوجوانان ۱۹ میلی گرم

ویتامین E زیتون ها عملاً در طول فرآیند تولید هیچ تغییری نمی کند. به همین دلیل، میانگین مقدار ویتامین E که در تفاله زیتون پیدا می کنیم، ۳٫۱۷ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم است.

به طور کلی، زیتون حاوی مقدار متوسطی ویتامین E است، به طوری که یک فنجان زیتون تقریباً ۱۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده این ویتامین را تامین می کند.

توجه به این نکته ضروری است که زیتون به دلیل فرآیند ترشی می تواند دارای سدیم بالایی باشد. بنابراین توصیه می شود در مصرف آن ها اعتدال داشته باشید و در صورت امکان انواع کم سدیم را انتخاب کنید.

خواص روغن تخمه کدو برای سلامتی

منابع ویتامین E چه غذاهای دیگری هستند؟

روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، آفتابگردان، جوانه گندم، گردو و روغن کنجد.
مغزها مانند فندق، گردو و بادام.
دانه هایی مانند تخمه آفتابگردان.
سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی.

آیا زیتون برای نوزادان مفید است؟

بله – در حد اعتدال، به دلیل محتوای سدیم بالای آن. زیتون منبع عالی فیبر برای روده و چربی‌های سالم است که از سلامت خون، سیستم قلبی عروقی و سلول‌های کودک حمایت می‌کند و در عین حال از هورمون‌ها و سیستم عصبی او حمایت می‌کند.

زیتون همچنین دارای ویتامین E برای تقویت مغز، پوست و بینایی است. ویتامین های A و C برای حمایت از سیستم ایمنی؛ و آهن برای کمک به حرکت اکسیژن در بدن. آنها حتی حاوی ترکیبات گیاهی هستند که فواید آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی دارند و در عین حال از سیستم قلبی عروقی سالم نیز حمایت می کنند. با همه اینها گفته شد، زیتون نیز دارای مقدار زیادی است که باید در رژیم غذایی کودک محدود شود.

هنگام خرید زیتون، مارک هایی را انتخاب کنید که روی برچسب آنها “کم سدیم” مشخص شده است و در صورت امکان زیتون شیشه ی را به جای سایر گزینه ها انتخاب کنید. در حالی که زیتون ها اغلب به صورت کنسرو یافت می شوند، سعی کنید زیتون شیشه ای بخرید.

آیا زیتون آلرژی زا است؟

آیا زیتون آلرژی زا است؟

خیر. با این حال، افرادی که به گرده زیتون حساسیت دارند یا مبتلا به سندرم آلرژی دهانی (که به آن سندرم آلرژی گرده-غذایی نیز گفته می شود) ممکن است به زیتون حساس باشند. سندرم آلرژی دهان معمولاً باعث خارش کوتاه مدت دهان می شود و بعید است که واکنش خطرناکی ایجاد کند. همانطور که در هنگام معرفی هر غذای جدیدی انجام می دهید، با ارائه مقدار کمی برای اولین وعده های غذایی شروع کنید. در صورت عدم وجود واکنش نامطلوب، مقدار آن را به تدریج در طی چند وعده غذایی بعدی افزایش دهید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.