روش هایی برای اتمام عادتهای بد

روش هایی برای اتمام عادتهای بد

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”روش هایی برای اتمام عادتهای بد” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

چند بار تلاش کرده‌اید عادت بدی را ترک کنید اما با ناکامی از این کار منصرف شده‌اید؟ مشکل این نیست که آدم ضعیفی هستید یا اینکه آن عادت بد، کاملا در شما ریشه دوانده است. به احتمال زیاد، مشکل از اینجا ناشی می‌شود که خیلی زود از تلاش کردن دست می‌کشید.

عادت چیست ؟

عادت در فرهنگ فارسی عمید به خوی یا کاری که انسان به آن خوی بگیرد و سروقت انجام دهد، خوی تعبیر شده است. ابن سینا آن را تکرار زیاد یک عمل در زمان‌های نزدیک به هم که در درازا ادامه می‌یابد توصیف کرده است. از دید روانشناسان معاصر عادت به این شکل تعریف می‌شود ( الگوی رفتاری تکرار شونده یا نوعی مسئله‌ی فیزیولوژیکی که خود را در قالب یک نظم به نمایش می‌گذارد و قدرت عملکرد را بالا می‌برد ) اهمیت عادت‌ها را می‌توان از اثری که به موفقیت‌ها و شکست‌ها می‌گذارند توجه کرد.

ترک عادت های بد و جایگزینی آنها با عادات خوب

۱٫ عقب انداختن کارها را متوقف کنید:

بیست درصد از مردم این مشکل را به طور مزمن دارند.

افراد به این دلیل کار خود را به تعویق می اندازند که آن ها با کنترل خود مبارزه می کنند و نمی توانند به درستی پیش بینی کنند که چگونه خود آینده آن ها پیش می آید. آن ها فکر می کنند که در یک موقعیت بهتر می توانند کار را در یک قرار بعدی به پایان برسانند. شما می توانید به کنار گذاشتن عادت بد خود برای یک روز دیگر یا یک هفته دیگر ادامه دهید.یا ممکن است هر عذر و بهانه ای را فراموش کنید و همین حالا این کار را بکنید.

۲٫آگاه باشید:

این را به خاطر بسپارید که تصمیم به ترک یک عادت بد همیشه کافی نیست. در حقیقت برای تغییر عادت یا رفتار، نیاز به خودآگاهی دارید. به این معنی که از عادت خود، آگاه باشید. دانستن انگیزه‌ها یا عواملی که موجب این رفتار‌های بد شده و کنترل احساساتی که پس از این عوامل ظاهر می‌شوند از نکاتی مهمی است که باید آن را رعایت کنید.

درک و تشخیص کامل عوامل، احساسات و واکنش‌های دایمی که در پی آن است به شما این امکان را می‌دهد تا خودتان را پیدا کنید و دوباره واکنش تان را به سمتی دیگر سوق دهید.

ترک کردن عادت بد

۳٫موانع ترک عادات بد را از بین ببرید:

یکی از بهترین راه‌های جایگزینی عادات خوب به جای عادت‌های بد، از بین بردن موانع است. برای مثال، اگر عادت دارید در جمع همکاران در هنگام صرف ناهار از دیگران غیبت کنید، می‌توانید تا زمان برطرف شدن این عادت بد، ناهار خود را در محلی دیگر و به صورت انفرادی صرف کنید.

۴٫یادآور روزانه را تنظیم کنید:

عادت یک عادت است، زیرا رفتار شکل گرفته است، به این معنی که در حافظه نیمه هشیار شما حک شده است و بخشی از برنامه روتین روزانه شما شده اند. در واقع، ۵۰ % از روز ما طبق عادت ها است، به این معنی که هنگام مواجهه با محرک هایش آسان است که به یک حلقه عادت تبدیل شود.

صبر کنید – آن را در خانه خود یادداشت کنید، از یک ابزار یادآوری برای موبایل خود استفاده کنید، یا یک برنامه را دانلود کنید که به شما کمک می کند در مسیر درست بمانید و آن چیزی که برای آن تلاش می کنید را انتخاب کنید.

۵٫کار را پیچیده نکنید:

تلاش نکنید که در آن واحد بیش از یک عادت را ترک کنید. از مقدار کم و عادت‌هایی که ترک کردن آن‌ها ساده‌تر است شروع کنید. صرف‌نظر از اینکه چه هدف بزرگی دارید، یک لیست از اهداف کوچک‌تر و آسان‌تر برای خود تهیه کنید و هر دفعه سراغ یکی از موارد لیست بروید. بعد از اینکه یکی از عادات لیست را به‌طور کامل ترک کردید، سراغ مورد بعدی بروید. بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که دیگر هیچ موردی در لیست شما باقی نمانده است.

۶٫تجسم کنید:

خودتان را در حال انجام دادن عادت بد مجسم کنید و سپس تصور کنید که به این عادت بد پایان داده‌اید. نسخه پیشرفت کرده خودتان را تصور کنید، نسخه‌ای که هیچ عادت تضعیف‌کننده‌ای ندارد. تصور کنید که رها شدن از یک احساس تا چه حد می‌تواند به شما احساس آزادی دهد. تصور کردن موفقیت مانند این است که به خودتان نشان دهید تمام این کارها ممکن است.

۷٫پاداش به خود:

پاداش دادن به خودتان برای شروع و حفظ رفتار‌های مثبت، به ترک عادت‌های بد کمک می‌کند. با ترک عادت‌های قدیمی، محرک دوپامین را که مسئول تحریک حس پاداش و قدردانی است، از دست می‌دهید؛ بنابراین با پاداش دادن به خودتان، این کمبود را جبران می‌کنید. با گذر زمان مغز، ترشح دوپامین را با این رفتار مثبت تازه هماهنگ می‌کند. مهم نیست چگونه به خودتان پاداش می‌دهید، اما پاداش هر چه باشد باید برای‌تان لذت‌بخش باشد.

چگونه عادت های بد را توسط روانشناس یا مشاور ترک کنیم

گاهی افراد در روند ترک عادت به تنهایی قادر نخواهند بود مسیر را طی کنند. از آنجایی که ترک عادت غلط بارها و بار‌ها از ایجاد یک عادت جایگزین سخت‌تر می‌باشد ، گاهی نیازمند یاری گرفتن از یک متخصص روانشناسی یا مشاوره برای ترک عادت خواهیم بود. به قول صائب تبریزی : ترک عادت همه گر زهر بود دشوار است روز آزادی طفلان به معلم بار است.

روانشناسان برای کمک به ترک عادت‌ مضر در مراجعان، پس از کسب اطلاعات کافی و ارزیابی دقیق همه جانبه سعی در پیدا کردن نقاط ضعف و قدرت فرد در نیاز‌های شناختی و هیجانی وی می‌کند و شرایط محیطی و خانوادگی که فرد به داشتن آن عادت خاص سوق می‌دهد را بررسی و پس از آن بر طرح ریزی درمان پرداخته . درمان با استفاده از تنظیم هیجان‌ها، تنظیم خلق و خوی و سایر فنون شناختی رفتاری با استفاده از برنامه ریزی روزانه انجام خواهد شد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.