آزمایش های سه ماهه سوم بارداری چیست؟

آزمایش های سه ماهه سوم بارداری چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آزمایش های سه ماهه سوم بارداری چیست؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

در این مقاله اطلاعات مفصلی درباره آزمایشاتی که در سه ماهه سوم بارداری به شما ارائه می شود ، شامل مواردی که باید انجام دهید و از چه مواردی اجتناب کنید خواهد آمد.
شما در آخرین مرحله بارداری هستید! شما نه تنها تقریباً برای ملاقات با کودک خود آماده هستید ، بلکه می توانید مطمئن باشید که آزمایش در سه ماهه سوم بسیار کمتر از آزمایش های سه ماهه اول یا آزمایش های سه ماهه دوم است.

۱-سونوگرافی

 غربالگری سونوگرافی سه ماهه سوم به دلایل مختلفی ارائه می شود: بررسی اندازه و موقعیت کودک ، تعیین سطح مایع آمنیوتیک ، بررسی موقعیت جفت و نظارت بر حرکات کودک.

چگونه سونوگرافی انجام می شود؟

این سونوگرافی هیچ تفاوتی با سایر موارد ندارد ، با این تفاوت که ممکن است متوجه شوید اکنون که کودک شما خیلی بزرگ شده تعداد کودک شما روی صفحه بسیار کمتری است!

در حال حاضر ، شما باید از هر گونه مشکل در ژن یا رشد کودک خود مطلع باشید.

گاهی اوقات سونوگرافی سه ماهه سوم ممکن است منجر به مداخلات ناخواسته  شود .

۲-آزمایشGBS

این آزمایش برای بررسی باکتری در بدن مادر است. این باکتری در ۲۵٪ از زنان طبیعی است ، اما به خصوص اگر کودک نارس باشد یا کیسه آب مادر برای مدت طولانی قبل از تولد پاره شده باشد ، می تواند باعث عفونت در کودک شود.

در ایالات متحده ، زنانی که از نظر GBS مثبت هستند ، در حین زایمان با آنتی بیوتیک تحت درمان قرار می گیرند تا از ابتلای نوزاد به GBS جلوگیری کنند.

پزشک یا مامای شما نمونه ای از واژن یا مقعد شما میگیرد و آن را به آزمایشگاه می فرستند تا از نظر باکتری گروه B استرپ بررسی شود.

برای آماده شدن برای آزمایش خود کارهای زیادی لازم نیست (سریع و بدون درد است) ، اما می توانید در اوایل بارداری کارهایی را برای دور شدن از باکتری ها انجام دهید. با خوردن یک رژیم غذایی کم قند و مصرف پروبیوتیک یا غذاهای پرورشی مانند ماست ، ممکن است بتوانید سطح باکتری های خود را کنترل کنید.

اگرچه ایالات متحده همه زنان را از نظر GBS آزمایش می کند ، بسیاری از کشورهای دیگر “رویکرد مبتنی بر ریسک” را انجام می دهند که در آن آزمایش های قبلی انجام نمی شود و زنان فقط در صورت وجود عوامل خطر آنتی بیوتیک می گیرند.

برخی از این عوامل خطر عبارتند از:

GBS(باکتری گروه B)  در ادرار
مادر قبلاً نوزادی مبتلا به عفونت اولیه GBS به دنیا آورده باشد
در کمتر از ۳۷ هفته زایمان می کند
در حین زایمان تب  کند
کیسه آب بیش از ۱۸ ساعت قبل از زایمان پاره شده باشد

۳-آزمایش (NST)

یک  آزمایش نظارت است که با کنترل ضربان قلب کودک برای یک دوره ۲۰-۳۰ دقیقه ، سلامت کودک شما را بررسی می کند.

برای خانم هایی که بارداری آنها کم خطر است ، مهمترین دلیل برای انجام آزمایش بدون استرس این است که شما از موعد مقرر برای زایمانتان گذشته اید و هن.ز زایمان نکرده اید. بسیاری از پزشکان بعد از ۴۰ یا ۴۱ هفته بارداری ۱-۲ بار در هفته NST را توصیه می کنند.

آنچه که پزشک یا مامای شما می خواهند در آزمایش NST  مشاهده کنند این است که ضربان قلب کودک شما دارای تنوع زیادی است (تغییرات جزئی در ضربان قلب که شاخص خوبی است که کودک انجام می دهد) ، برخی شتاب ها (افزایش در قلب کودک) سرعت آن نیز تأیید می کند ، و عدم کاهش سرعت (کاهش ضربان قلب کودک که ممکن است نشان دهد کودک شما به خوبی پیش نمی رود و زایمان گزینه خوبی است).

برخی از خانمها در صورت داشتن عوامل خطر خاص مانند ناهنجاری در سونوگرافی ، سن بالای ۳۵ سال یا دیابت یا فشار خون بالا ، ممکن است NST را زودتر از بقیه شروع کنند.

آزمایش های سه ماهه سوم بارداری چیست؟
آزمایش های سه ماهه سوم بارداری چیست؟

آزمایش NST چگونه انجام میشود؟

دو مانیتور به شکم شما بسته شده اند – یکی که انقباضات را تشخیص می دهد (فرکانس ، نه قدرت) و دیگری که ضربان قلب جنین را تشخیص می دهد.

هر دو مانیتور ردیابی را با الگوی ضربان قلب جنین و انقباضات ایجاد می کنند تا پزشک یا ماما شما نه تنها الگوی ضربان قلب را ببینند بلکه همچنین در صورت بروز چگونگی واکنش ضربان قلب جنین به انقباضات مادر، می توانند ببینند.

بر اساس میزان ضربان قلب ، پزشک شما جنین شما را به عنوان “واکنش پذیر” یا “غیر واکنش پذیر” طبقه بندی می کند. اساساً ، واکنش پذیر به معنای آن است که همه چیز برای کودک خوب است و این اطمینان می دهد که می توانید بارداری را حداقل برای چند روز دیگر ادامه دهید.

غیر واکنش پذیر به این معنی است که پزشک شما ممکن است بخواهد از آزمایش های دیگری برای بررسی وضعیت سلامت کودک مانند مشخصات بیوفیزیک استفاده کند.

۴-آزمایش بیوفیزیکی

مشخصات بیوفیزیکی آزمایش دیگری است که در سه ماهه سوم بارداری برای بررسی سلامت کودک شما ارائه می شود. مانند آزمایش NST ، رایج ترین دلیل این آزمایش در یک بارداریکم خطر این است که شما برای زایمان چقدر زمان دارید؟

آزمایش بیوفیزیکی در واقع از دو عنصر تشکیل شده است:

سونوگرافی
آزمایش NST

زنان ممکن است در صورت بارداری  دوقلو یا سه قلو ، داشتن مشکلات مادرزادی قبلی (بارداری قبلی)، داشتن مشکلات سلامتی یا داشتن نوزادی که پیش بینی می شود در هنگام تولد دچار ناهنجاری ژنتیکی یا مادرزادی باشد ، این آزمایش را انجام میدهند.

بخش سونوگرافی در آزمایش بیوفیزیک چه چیزهایی را بررسی میکند:

حرکات کودک
تنفس کودک

 عضلات کودک
سطح مایع آمنیوتیک (AFI)

این سونوگرافی بسته به میزان همکاری جنین شما می تواند از چند دقیقه تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.سپس با توجه به نتایج به دست آمده جواب سونوگرافی حاضر میشود و به شما رد تعیین زمان زایمان کمک میکند.

قبل از انجام تست NST غذا بخورید و نوشیدنی شیرین مصرف کنید تا جنین شما فعالتر شود.

سونوگرافی بلافاصله پس از آزمون تست NST انجام می شود ، همچنین مهم است که اطمینان حاصل کنید که در ۲۴ ساعت قبل از آزمایش مقدار زیادی آب می نوشید زیرا کم آبی ممکن است سطح مایعات آمنیوتیک را کم کند ، که می تواند دلیلی برای القای زایمان باشد.(پزشک فکر کند زمان زایمان است)

اگر مایع آمنیوتیک تنها معیاری است که در این آزمایش کم است ، شما می توانید با پزشک خود صحبت کنید که به اندازه کافی هیدراته شوید (حداقل ۲ لیتر مایعات بنوشید) و ۲۴ ساعت بعد دوباره سونوگرافی را انجام دهید.

۵-تست های آزمایشگاه سه ماهه سوم بارداری

اگرچه این آزمایش به اندازه آزمایش سه ماهه اول بارداری جامع نیست ، اما میتواند اطلاعات مهم زیادی را در اختیار شما قرار دهد.

تست های آزمایشگاهی شامل موارد زیر است:

CBC: بررسی کم خونی
RPR: بررسی سیفلیس
GC / CT: بررسی سوزاک و کلامیدیا است

فقط یک آزمایش خون ساده! این آزمایش معمولاً بین هفته های ۲۶ تا ۳۰ همزمان با آزمایش دیابت حاملگی انجام می شود ، بنابراین با توجه به برخی تعاریف ، این آزمایشات می توانند در پایان سه ماهه دوم و همچنین سه ماهه سوم انجام شوند.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.