علت جوش آوردن ماشین چیست؟

۱۰ علت جوش آوردن ماشین

سطوح ناکافی مایع خنک کننده

سیستم خنک کننده در ماشین شما مانند سیستم گردش خون بدن است که مایع خنک کننده به عنوان خون حیاتی آن است. اگر ماشین شما بیش از حد گرم می شود، اولین چیزی که باید بررسی کنید سطح مایع خنک کننده است.

مایع خنک کننده کم می تواند به دلیل نشتی یا به سادگی پر نکردن منظم مایع رخ دهد. بدون مایع خنک کننده کافی، گرمای موتور به طور موثر منتقل نمی شود و منجر به گرم شدن بیش از حد می شود.

اگر دائماً متوجه کاهش سطح مایع خنک‌کننده می‌شوید، احتمال نشتی وجود دارد. رادیاتور، شیلنگ‌ها و موتور را برای هر گونه نشانه‌ای از نشتی مایع خنک‌کننده بررسی کنید، که ممکن است به‌عنوان یک گودال ضدیخ در زیر خودرو ظاهر شود – نشانه‌ای مبنی بر اینکه زمان بررسی دقیق‌تر فرا رسیده است.

عملکرد بد ترموستات علت جوش آوردن ماشین

ترموستات در خودروی شما جزء مهمی است که جریان مایع خنک کننده به موتور را تنظیم می کند. هنگامی که از کار می افتد، می تواند مانع از گردش صحیح مایع خنک کننده می شود و باعث می شود دمای موتور به سرعت افزایش یابد. این اغلب یک مقصر خاموش است که به راحتی می توان نادیده گرفت.

یکی از نشانه های مشکل ترموستات موتوری است که به سرعت گرم می شود و داغ می ماند. تعویض ترموستات به طور کلی ساده و مقرون به صرفه است. این یک سرمایه گذاری کوچک است که می تواند موتور شما را از آسیب شدید حرارتی جلوگیری کند.

 

دلیل جوش آوردن خودرو چیست؟

 مشکلات رادیاتور

رادیاتور هسته سیستم خنک کننده ماشین شما است که گرما را از مایع خنک کننده دفع می کند. اگر رادیاتور مشکلی داشته باشد – چه گرفتگی، نشت یا آسیب – دمای موتور بالا می رود. نگهداری و تمیز کردن منظم برای حفظ عملکرد صحیح رادیاتور ضروری است.

مشکلات رایج رادیاتور

با گذشت زمان، رادیاتورها ممکن است دچار مشکلات زیر شوند:

انسداد داخلی ناشی از رسوب یا زنگ
انسداد خارجی از زباله هایی مانند برگ یا حشرات
آسیب فیزیکی ناشی از تصادفات یا آوار جاده

علت جوش آوردن ماشین میتواند به خاطر پمپ آب معیوب باشد

پمپ آب قلب سیستم خنک کننده است که مایع خنک کننده را از طریق موتور و رادیاتور عبور می دهد. خرابی پمپ آب می تواند منجر به گردش ضعیف مایع خنک کننده و در نتیجه گرم شدن بیش از حد شود. اغلب با صدای ناله از جلوی موتور یا نشت مایع خنک کننده در پمپ همراه است.

شناسایی خرابی برای بررسی خرابی پمپ آب، به دنبال موارد زیر باشید:

مایع خنک کننده در قسمت جلویی ماشین شما نشت می کند
صدای ناله بلندی که با سرعت موتور تغییر می کند
هنگام کار کردن موتور از رادیاتور بخار ایجاد میشود

۹ صدای عجیب خودرو و معنای آنها چیست؟

سطح روغن ناکافی

بسیاری از مردم نمی دانند که روغن نقش مهمی در خنک کردن اجزای موتور بازی می کند. سطح پایین روغن می تواند باعث افزایش اصطکاک و در نتیجه دمای بالاتر در موتور شود. بررسی و تعویض منظم روغن فقط برای روانکاری نیست، بلکه برای خنک کردن نیز هست.

همیشه سطح روغن خود را کنترل کنید و مراقب موارد زیر باشید:

چراغ هشدار روغن روی داشبورد شما
کاهش قابل توجه سطح روغن بین تغییرات
روغن تیره و کثیف که می تواند نشان دهنده آلودگی و عملکرد ضعیف باشد

حفظ سطح مناسب روغن یک راه ساده و در عین حال موثر برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد خودرو است.

 گرفتگی یا شکستگی شلنگ ها

شیلنگ ها مسیرهایی هستند که اجازه می دهند مایع خنک کننده در سرتاسر موتور شما جریان یابد. اگر شیلنگ گرفتگی یا شکستگی داشته باشد، می تواند جریان مایع خنک کننده را محدود کرده و منجر به جوش آوردن ماشین شود. ضروری است که شلنگ ها را به طور منظم برای هر گونه علائم سایش یا انسداد بررسی کنید.

مراقب باشید:

لکه های نرم روی شیلنگ ها که می تواند نشان دهنده ضعف باشد
ترک ها یا سوراخ هایی که می توانند باعث نشتی شوند

درپوش رادیاتور معیوب علت جوش آوردن ماشین

درپوش رادیاتور ممکن است یک قسمت کوچک به نظر برسد، اما برای حفظ فشار مناسب در سیستم خنک کننده ضروری است. درپوش معیوب می تواند باعث از دست دادن فشار سیستم شود که نقطه جوش مایع خنک کننده را کاهش می دهد و می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد شود.

درپوش رادیاتور را با جستجوی موارد زیر بررسی کنید:

ترک یا آسیب به کلاهک
فنر ضعیف یا شکسته در داخل کلاهک
علائم نشت مایع خنک کننده در اطراف درپوش

اضافه بار موتور

بکسل کردن بارهای سنگین یا رانندگی در شرایط چالش برانگیز می تواند فشار بیشتری به موتور شما وارد کند و باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود. مهم است که محدودیت های وسیله نقلیه خود را بدانید و با آنها کار کنید تا از گرم شدن بیش از حد به دلیل بار اضافی موتور جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از بار بیش از حد موتور:

به محدودیت وزن برای یدک کشی با وسیله نقلیه خود توجه کنید
از رانندگی تهاجمی بخصوص در هوای گرم یا شیب تند خودداری کنید
اگر اغلب در شرایط سخت رانندگی می کنید، به ارتقای اجزای خنک کننده فکر کنید

 

10 علت جوش آوردن ماشین
10 علت جوش آوردن ماشین

واشر سر سیلندر آسیب دیده

واشر سر یک مهر و موم مهم بین بلوک موتور و سرسیلندر است. اگر آسیب ببیند، می تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله گرم شدن بیش از حد شود. یک واشر سر دمیده می تواند اجازه دهد مایع خنک کننده به داخل سیلندرها یا روغن نشت کند و باعث داغ شدن موتور شود.

فن خنک کننده موتور معیوب

فن خنک کننده موتور به کشیدن هوا از طریق رادیاتور کمک می کند زمانی که ماشین شما ساکن است یا به آرامی حرکت می کند. اگر فن به درستی کار نکند، نمی تواند به خنک شدن مایع خنک کننده کمک کند و منجر به گرم شدن بیش از حد، به ویژه در ترافیک یا در حالت بیکار می شود.

علائم فن معیوب عبارتند از:

گرم شدن بیش از حد در سرعت های پایین یا در حالت بیکار
هنگام داغ بودن موتور، فن درگیر نمی شود
صدا یا آسیب قابل مشاهده به پره های فن

شرایط آب و هوایی داغ

گرمای شدید می تواند سیستم خنک کننده ماشین شما را به حد خود برساند. در روزهای بسیار گرم، سیستم باید سخت‌تر کار کند تا گرمای اضافی را دفع کند، که گاهی اوقات منجر به گرم شدن بیش از حد می‌شود.

برای مقابله با گرما:

در سایه پارک کنید یا از آفتابگیر برای خنک نگه داشتن فضای داخلی استفاده کنید
اگر متوجه افزایش دمای موتور شدید از تهویه مطبوع کم استفاده کنید
اطمینان حاصل کنید که سیستم خنک کننده شما قبل از شروع فصل گرم سرویس شده است

برای کاهش گرمای بیش از حد در گرمای شدید، اطمینان حاصل کنید که سیستم خنک کننده وسیله نقلیه شما به خوبی نگهداری می شود، در سایه پارک کنید و با احتیاط از تهویه مطبوع استفاده کنید. سیستم را به خصوص قبل از ماه های گرم تر نگهداری کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.