گران ترین چوب های جهان را بشناسید

اکثر مردم اغلب چیزهای ساخته شده از چوب را تحسین می کنند. چه مبلمان، چه دکوراسیون اتاق نشیمن یا حتی کف و سقف خانه زیبای شما، در انتخاب چوب هرگز اشتباه نمی کنید. این یک نتیجه منحصر به فرد و درجه یک می دهد. از این رو، هرگز از مد نمی افتد.اما ممکن است تعجب کرده باشید که چرا برخی از چیزهایی که از چوب ساخته می شوند بسیار گران هستند در حالی که برخی از آنها اینگونه نیستند. خوب، به این دلیل است که انواع مختلفی از چوب وجود دارد و ارزش چوب به عوامل مختلفی بستگی دارد.

قیمت یک چوب به دوام، مقاومت، پیچیدگی کار با آن و مهمتر از همه کمیاب بودن چوب بستگی دارد. هر چه درخت غیر معمول تر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود.اگر به چیزهای خاص علاقه دارید، در اینجا گران ترین چوب های جهان و چرایی قیمت های بالای آن آورده شده است.

گران قیمت ترین چوب ها ،چه چوب هایی هستند؟

بلک وود آفریقایی

گران قیمت ترین چوب ها

چوب سیاه آفریقایی یکی از سخت‌ترین و متراکم‌ترین چوب‌های دنیاست و بیشتر برای آلات موسیقی استفاده می‌شود. این چوب به عنوان گران ترین چوب در جهان در نظر گرفته می شود زیرا نه تنها کار با ابزار دستی یا ماشینی چالش برانگیز است، بلکه درختان آن در حال حاضر تقریباً در معرض خطر هستند.

اما هر چقدر هم که گران به نظر برسد، بلک وود آفریقایی ارزش این قیمت را دارد. در برابر تاب خوردگی پایدارتر و مقاوم تر است و از نظر مقاومت در برابر پوسیدگی به عنوان بسیار بادوام رتبه بندی می شود.

چوب صندل

چوب صندل دومین چوب گران قیمت در جهان است و به طور گسترده در صنایع آرایشی و بهداشتی به ویژه در عطرسازی استفاده می شود. روغن آن به دلیل رایحه نرم، کرمی و ماندگاری که تولید می کند مورد توجه است.

متأسفانه تولید چوب صندل کاهش یافته و تقاضا همچنان در حال افزایش است. در راه انقراض است و این همان چیزی است که چوب صندل را بسیار گران می کند.

چوب آمارانت

چوب قلب بنفش که به نام آمارانت نیز شناخته می شود، به طور گسترده در برخی از مناطق آمریکای مرکزی رشد می کند. به نوعی نادر است، بسیار بادوام است و در برابر پوسیدگی و بیشتر حملات حشرات مقاومت می کند، که تا حدودی دلیل گران بودن آن است. همچنین در برابر آب مقاوم است و به همین دلیل است که اغلب در عرشه و کف قایق استفاده می شود.

اما دلیل اصلی پرهزینه بودن آن منحصر به فرد بودن آن است. قلب بنفش در واقع قهوه ای است. اما هنگامی که درخت قطع می شود و در معرض نور UV قرار می گیرد، چوب رنگ خود را به بنفش تغییر می دهد.

چوب گران قیمت عاج صورتی

عاج صورتی که با نام عاج سرخ نیز شناخته می شود، یک چوب آفریقایی است که در زیمبابوه و موزامبیک، آفریقای جنوبی رشد می کند. بیشتر چوب های عاج صورتی برای ساختن نشانه های بیلیارد، دسته چاقو و گاهی اوقات برای اهداف دارویی استفاده می شود. به دلیل تراکم فوق العاده بالای چوب، بسیار بادوام و در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است.

در حالی که عاج صورتی در برخی از مناطق آفریقای جنوبی نسبتا رایج است، برخی افراد ادعا می کنند که “نادرتر از الماس” است، که یکی از دلایل گران بودن آن است.

چوب گران قیمت عاج صورتی

لیگنوم ویتا

Lignum Vitae، درخت ملی باهاما، پر زحمت ترین چوب در جهان است. حتی اولین زیردریایی هسته‌ای جهان یاتاقان آن از این چوب ساخته شده بود. همچنین حاوی روغن‌های طبیعی است که یاتاقان‌ها را روان‌کاری می‌کند، که باعث می‌شود مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش داشته باشد.متأسفانه Lignum Vitae تا مرز انقراض مورد بهره برداری قرار گرفته است. اکنون در فهرست گونه های در معرض خطر قرار دارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “طرز ساخت عطر در خانه،جالب و ماندگار” را نیز مطالعه بفرمایید.

بوبینگا

در حالی که بوبینگا چوبی است که کار با آن آسان است، اما به دلیل تولید مبلمان با کیفیت و ابزار باکیفیت معروف است که باعث گرانی آن می شود. همچنین بسیار بادوام است که در برابر موریانه ها و حملات کرم دریایی مقاوم است. گزارش شده است که بوبینگا زمانی که الوار هنوز مرطوب است بوی نامطبوعی دارد که پس از خشک شدن چوب از بین می رود.

اگرچه واکنش های شدید کاملاً غیرمعمول هستند، گزارش شده است که بوبینگا باعث تحریک پوست و یا ضایعات پوستی در برخی افراد می شود.

موارد استفاده متداول: روکش، منبت، مبلمان ظریف، کابینت، تراشکاری، و سایر موارد تخصصی. از آنجایی که درختان بوبینگا می توانند بسیار بزرگ رشد کنند، صفحات چوبی لبه طبیعی نیز در میزها و سایر پروژه های تخصصی مورد استفاده قرار گرفته اند.

چوب گران آگار وود

آگاروود به خاطر چای، روغن و عطری که تولید می کند مشهور است. قیمت بالای آن به دلیل تقاضای فوق‌العاده بالا و نادر بودن آن است – این یکی از کمیاب‌ترین درختان جهان است.

درخت آگاروود بومی شمال شرقی هند، بنگلادش، بوتان و بخش‌هایی از آسیای جنوب شرقی است. این درخت همیشه سبز است که می تواند تا ۴۰ متر رشد کند. پورابی سایکیا، محقق دانشگاه مرکزی جارکند، گفت: «از آنجایی که این گونه از نظر اقتصادی جذاب است، بنابراین بهره برداری بیش از حد وجود دارد.»

دالبرگیا

دالبرگیا چوبی بادوام، محکم، بسیار متراکم و کمیاب است. معمولاً برای ساخت وسایل ورزشی و مبلمان باکیفیت استفاده می شود. چیزی که آن را بسیار گران می کند این است که کار با آن پیچیده است. خاک اره آن می تواند برای مردم سمی باشد. به همین دلیل است که برخی از کار با چوب دالبرژا خودداری می کنند.

بوکوت

Bocote به دلیل تولید قطعات نفیس مبلمان و کفپوش های زیبا به طور گسترده ای شناخته شده است. این با تضادهای شگفت انگیز گورخر مانند و پیکربندی جسورانه خود، مطمئناً ظاهری چشم نواز به دکوراسیون منزل شما می بخشد.این درخت رنگ بدنه قهوه ای مایل به زرد با راه راه های قهوه ای تیره تا تقریبا سیاه است. رنگ با افزایش سن تمایل به تیره شدن دارد. همچنین، الگوی دانه می تواند کاملاً چشمگیر باشد، به ویژه در مناطق اره صاف.

موارد استفاده متداول از این چوب : مبلمان ظریف، کابینت، کفپوش، روکش، قایق سازی، آلات موسیقی، اسلحه و سایر اقلام کوچک چوبی.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.