چگونه همدلی کردن را در کودکان تقویت کنیم؟ ۶ نکته طلایی

اجتماع برای بقای ما ضروری هستند، بنابراین یادگیری ارتباط صحیح یک جنبه بسیار مهم است. با وجود تعصب اجتماعی ذاتی ما، همه به یک اندازه در درک احساسات، افکار و اعمال دیگران مهارت ندارند. این ظرفیت که عموماً به عنوان همدلی شناخته می شود، عنصر اساسی برای شکل گیری پیوندهای بین فردی سالم و زندگی در جامعه است. بنابراین، در دوران کودکی بسیار توصیه می شود که بتوانیم همدلی کردن را به کوچکترها آموزش دهیم. در این مقاله به چند کلید برای دستیابی به آن می پردازیم.

همدلی کردن چیست؟

همدلی به عنوان توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات و تجربیات افراد دیگر تعریف می شود. وقتی با کسی همدلی می کنیم، می توانیم خود را به جای دیگری بگذاریم. این به ما این امکان را می دهد که خود را در جای آنها تصور کنیم و با آنچه ممکن است تجربه می کنند ارتباط برقرار کنیم، گویی ما آن را از نزدیک تجربه می کنیم.

همدلی به ما این امکان را می دهد که از خود محوری بشکنیم و درک کنیم که حتی اگر موقعیتی شبیه به موقعیت یک فرد دیگر را پشت سر گذاشته باشیم، آنها می توانند آن را به روشی کاملا متفاوت تجربه کنند. گرایش به همدلی چیزی است که ما را انسان می کند، اگرچه همه افراد در انجام آن سهولت یکسانی نشان نمی دهند.

در حالی که به نظر می رسد برخی از آنها امکانات بسیار خوبی برای درک دیگران از خود نشان می دهند، افرادی هستند که ممکن است در درک احساسات و افکار دیگری مشکل داشته باشند. حتی کسانی هستند که فقدان کامل همدلی را نشان می دهند که اغلب با پروفایل های مجرمانه همراه است.

ویژگی های مشترک افراد همدل

ویژگی های مشترک افراد همدل

افراد همدل معمولاً یک سری ویژگی های مشترک دارند:

حساسیت:

همدلی با حساسیت نسبت به احساسات دیگران همراه است. اگرچه حساس بودن می تواند یک کیفیت باشد، اما در بسیاری از مواقع می تواند مشکل ساز شود. گاهی اوقات، درک نادرست همدلی می‌تواند باعث شود که ما به خاطر مشکلات دیگران بیش از حد رنج ببریم و حتی باعث درگیر شدن بیش از حد در موقعیت‌های متعارض شویم که هیچ ربطی به ما ندارند. بنابراین، این حساسیت بسته به مورد می تواند آب نبات مسموم شود.

مهارت های گوش دادن:

افراد همدل معمولاً در گوش دادن صادقانه به دیگران خوب هستند. آنها فقط گوش نمی دهند، بلکه در واقع در گفتگو شرکت می کنند، سوال می پرسند و آنچه را که طرف مقابل به آنها می گوید تقویت می کنند. به همین دلیل، آنها تمایل زیادی به حمایت از اطرافیان خود دارند.

تفکر انعطاف پذیر:

افراد همدل می دانند که چگونه واقعیت را به شیوه ای معتدل و انعطاف پذیر تجزیه و تحلیل کنند و تمام تفاوت های ظریف موجود در هر موقعیت را در نظر داشته باشند. از این رو از افتادن در افکار دوگانگی از نظر همه یا هیچ اجتناب می کنند.

مدارا:

همدلی با بردباری و احترام به دیگران نیز مرتبط است. آنها به دور از تحمیل معیارهای خود، درک می کنند که دیگران ممکن است متفاوت از آنچه که انجام می دهند عمل کنند. آنها دید بازتری نسبت به چیزها دارند و این به آنها اجازه می دهد تا نسبت به سایر دیدگاه ها و واقعیت ها مدارا کنند.

مهارت های ارتباطی:

افراد همدل معمولاً ارتباطات خوبی نیز دارند. آنها علاوه بر بیان واضح و روان، به جنبه های غیرکلامی نیز مسلط هستند. به همین ترتیب، آنها نسبت به زبان غیر کلامی منتشر شده توسط همکار خود بسیار حساس هستند، بنابراین آنها به خوبی ظرافت های کوچک مانند ژست ها، لحن صدا، نگاه ها و غیره را به تصویر می کشند.

مهربانی:

همدلی باعث می شود مردم مهربانی بیشتری داشته باشند و از کلیشه ها و تعصبات دور شوند. آنها دیگران را زودتر قضاوت نمی کنند و همیشه تصور می کنند که دیگران نیز ذاتاً خوب هستند.

قاطعیت:

افراد همدل معمولاً قاطع هستند، یعنی در برقراری ارتباط با نیازها و خواسته های خود خوب عمل می کنند، بدون این که به این معنی باشد که روی خواسته های دیگران قدم می گذارند. آنها هرگز در سبک تهاجمی قرار نمی گیرند یا دیگران را مورد آزار و اذیت قرار نمی دهند، زیرا می دانند که این می تواند به طرف مقابل آسیب برساند. در برخی موارد، زمانی که همدلی به درستی مدیریت نمی‌شود، ممکن است قاطعیت به نفع سبک منفعلانه‌تر و مطیع‌تر از بین برود. در این صورت، فکر کردن زیاد به دیگران می تواند بر خلاف آن عمل کند و باعث شود فرد نیازها و حقوق خود را فراموش کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “اعتیاد به موبایل چیست؟به همراه روش های درمان آن ” را نیز مطالعه بفرمایید.

۶ کلید برای تقویت همدلی کردن در کودکان

اکنون که آنچه را که با همدلی می‌فهمیم تعریف کرده‌ایم، می‌خواهیم چند کلید مهم برای آموزش این ارزش اساسی به بچه‌ها بحث کنیم.

۱٫ با فرزندتان همدلی کنید

هنگام آموزش ارزش ها باید به خاطر داشته باشید که والدین بهترین الگو برای کودک هستند. بنابراین، توانایی شما برای همدلی در آموزش درک احساسات دیگران به او تعیین کننده است. پدر یا مادری همدل بودن توانایی فرزندان را برای انجام همین کار افزایش می دهد. سعی کنید به صحبت های فرزندتان گوش دهید و به نیازها و تجربیات او توجه کنید، بدون اینکه آنها را دست کم بگیرید یا نادیده بگیرید.

اگر خودتان بتوانید به آنچه که او فکر می کند و احساس می کند علاقه واقعی نشان دهید، کارهای زیادی انجام شده است. از او بپرسید که روزش چگونه بوده است، به چه چیزی نیاز دارد، برخی چیزها چه احساسی در او ایجاد می کنند و غیره. به طور خلاصه، کودکی که در فضای ناامنی، سردی و عدم اطمینان بزرگ شده است، به سختی می تواند نسبت به دیگران همدلی کند.

۲٫ به او کمک کنید احساساتش را نام ببرد

برای اینکه کودکان یاد بگیرند که احساسات دیگران را درک کنند، ابتدا ضروری است که آنها بتوانند احساسات خود را شناسایی کنند. برای این کار، والدین باید نقش اصلی را ایفا کنند و از سال های اول زندگی به شناسایی آنها و نامگذاری آنها کمک کنند. فراتر از زبان اصلی (من خوبم/بد)، ضروری است که بچه های کوچک بتوانند حالات درونی خود را متمایز کنند. بزرگسالان باید به‌عنوان آینه‌ای عمل کنند که آنچه را که احساس می‌کنند منعکس می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا روی آن فکر کنند.

به عنوان مثال، اگر کودکی به دلیل عصبانیت با دوستش ناراحت است، می توانید این جمله را بگویید: «می بینم که از زمانی که با دوستت عصبانی شده ای، خیلی ناراحت می شوی. غم و اندوه یک احساس ناخوشایند است اما همچنین به ما کمک می کند تا متوجه شویم که چیزی درست نیست. چگونه می توانید مشکل را برطرف کنید؟” به این ترتیب می توان به کودک کمک کرد تا بفهمد چه احساسی دارد و چه رابطه ای با اعمالش دارد.

۳٫او را در گفتگوها شرکت دهید

این مهم است که کودکان در خانه می توانند در هنگام گفتگو احساس کنند که بخشی از خانواده هستند. اگرچه موضوعاتی وجود دارد که آنها نمی توانند آنها را درک کنند، همیشه توصیه می شود آنها را تشویق کنید تا پویایی گفتگوها را درک کنند، جایی که هر یک نظر خود را بیان می کند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا ببینند که دیدگاه‌های دیگری به جز دیدگاه‌های خودشان وجود دارد و بنابراین، توانایی آن‌ها برای همدلی را تقویت می‌کند.

6 کلید برای تقویت همدلی کردن در کودکان

۴٫ به او بیاموزید که تعارضات را با قاطعیت حل کند

همدلی کردن هنگام حل تعارضات با افراد دیگر بسیار مهم است. این یک رکن اساسی است که بتوانیم قاطعانه ارتباط برقرار کنیم، یعنی بدون آسیب رساندن به دیگران از حقوق خود دفاع کنیم. آموزش به کوچکترها برای حل اختلافات خود از این طریق گامی عالی برای پرورش همدلی آنهاست. در سنین اولیه، می توان با استعاره اژدها، لاک پشت و شخص، قاطعیت را به آنها آموزش داد. از این طریق به آنها گفته می شود که نباید با دیگران (مثل اژدها) پرخاشگر باشند و رفتاری مطیعانه (مانند لاک پشت) اتخاذ نکنند. در عوض، آنها باید مانند افرادی رفتار کنند که می دانند چگونه به آنچه که احساس می کنند گوش دهند و ارتباط برقرار کنند.

۵٫ از داستان ها استفاده کنید

داستان ها ابزاری عالی برای آموزش ارزش ها به کوچولوها هستند. از طریق آنها می توان اهمیت همدلی کردن و احساسات را به آنها آموخت. از طریق داستان‌ها و شخصیت‌هایشان، آنها می‌توانند مفهومی را که گاهی به نظرشان خیلی انتزاعی می‌آید، راحت‌تر درک کنند. در حال حاضر، داستان های متعددی وجود دارد که به طور خاص برای رسیدگی به مسائلی مانند این ایجاد شده است.

۶٫ آموزش با بازی

این نوع بازی، بازی ای است که در آن کودکان طوری رفتار می کنند که انگار پدر، مادر و دیگر انواع شخصیت های خیالی هستند. بازی با کودکان به این روش نه تنها پیوند را تقویت می کند، بلکه به کوچولوها اجازه می دهد تا ظرفیت همدلی و مهارت های اجتماعی خود را آموزش دهند. کودکان با بازی نمادین علایق، نگرانی ها و احساسات خود را بیان می کنند. بنابراین، این سناریوی بازیگوش فرصتی عالی برای کمک به آنها برای درک حالات درونی خود و دیگران است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.