چگونه از سکسکه خلاص شویم؟ ۲۵ روش درمانی

چگونه از سکسکه خلاص شویم؟ ۲۵ روش درمانی

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چگونه از سکسکه خلاص شویم؟ ۲۵ روش درمانی ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

تقریباً همه ما سکسکه را تجربه کرده ایم. در حالی که سکسکه معمولاً در عرض چند دقیقه خود به خود از بین می رود ، اما ممکن است آزار دهنده باشد و در خوردن و گفتگو اختلال ایجاد کند.مردم برای خلاص شدن از شر آنها ، از تنفس در کیسه کاغذی گرفته تا خوردن یک قاشق شکر ، لیستی بی پایان از ترفندها ارائه داده اند. اما کدام روش های درمانی در واقع کارساز هستند؟

مطالعات زیادی وجود ندارد که اثربخشی درمان های مختلف سکسکه را ارزیابی کند. با این حال ، بسیاری از آنها با قرن ها شواهد حکایتی پشتیبانی می شود. علاوه بر این ، برخی از محبوب ترین روش های درمانی در واقع باعث تحریک اعصاب واگ یا فرنیک شما می شوند که به دیافراگم متصل هستند.برای آگاهی از محبوب ترین و مثرترین راه های خلاص شدن از سکسکه ، ادامه مطلب را بخوانید.

علت سکسکه چیست؟

سکسکه وقتی اتفاق می افتد که دیافراگم شما بطور غیر ارادی شروع به اسپاسم می کند. دیافراگم شما عضله بزرگی است که به شما کمک می کند از داخل و خارج نفس بکشید. هنگامی که اسپاسم می کند ، ناگهان استنشاق می کنید و تارهای صوتی شما به سرعت بسته می شوند ، که باعث ایجاد صدای متمایز می شود.

در بیشتر موارد ، آنها به سرعت می آیند و می روند. فاکتورهای سبک زندگی که ممکن است باعث سکسکه شوند عبارتند از:

زیاد یا خیلی زود خوردن غذا
نوشیدنی های گازدار
غذاهای ادویه دار
استرس یا هیجان عاطفی
در معرض تغییرات سریع دما

چگونه از سکسکه خلاص شویم؟

خلاص شدن از شر سکسکه

این نکات برای حملات کوتاه سکسکه در نظر گرفته شده است. اگر سکسکه مزمن دارید و بیش از ۴۸ ساعت طول می کشد ، با پزشک خود صحبت کنید. این ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

تکنیک های تنفس و ایستادن

گاهی اوقات ، یک تغییر ساده در تنفس یا وضعیت بدن می تواند دیافراگم شما را آرام کند.

۱٫ تنفس اندازه گیری شده را تمرین کنید. با تنفس آهسته و اندازه گیری شده ، سیستم تنفسی خود را مختل کنید. نفس بکشید برای شمارش پنج و بیرون برای شمارش پنج.

۲٫ نفس خود را حفظ کنید. یک مشت بزرگ هوا استنشاق کنید و آن را حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه نگه دارید ، سپس به آرامی نفس بکشید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

۳٫ در کیسه کاغذی نفس بکشید. کیسه ناهار کاغذی را روی دهان و بینی خود قرار دهید. به آرامی نفس بکشید و کیسه را باد کرده و باد کنید. هرگز از کیسه های پلاستیکی استفاده نکنید.

۴٫ زانوهای خود را بغل کنید. در مکانی راحت بنشینید. زانوها را به سینه بیاورید و آنها را به مدت دو دقیقه در آنجا نگه دارید.

۵٫ سینه خود را فشرده کنید. برای فشرده سازی سینه ، به جلو خم شوید یا خم شوید ، که به دیافراگم فشار وارد می کند.

۶٫ از مانور والسالوا استفاده کنید. برای انجام این مانور ، سعی کنید در حالی که بینی خود را فشار داده و دهان خود را بسته نگه دارید ، نفس خود را بیرون دهید.

نقاط فشار برای درمان سکسکه

نقاط فشار مناطقی از بدن شما هستند که بخصوص به فشار حساس هستند. اعمال فشار بر روی این نقاط با دست ممکن است به آرامش دیافراگم یا تحریک اعصاب واگ یا فرنیک کمک کند.

۷٫ زبان خود را بکشید. کشیدن روی زبان باعث تحریک اعصاب و عضلات گلو می شود. نوک زبان خود را بگیرید و یکی دو بار به آرامی آن را به جلو بکشید.

۸- دیافراگم خود را فشار دهید. دیافراگم شکم شما را از ریه ها جدا می کند. از دست خود برای فشار آوردن به ناحیه درست در انتهای انتهای جناغ استفاده کنید.

۹٫ هنگام بلعیدن، آب بینی خود را بسته فشار دهید.

۱۰٫ کف دست خود را فشار دهید. از انگشت شست خود برای فشار آوردن به کف دست دیگر خود استفاده کنید.

۱۱٫ شریان کاروتید خود را ماساژ دهید. شما در هر دو طرف گردن خود شریان کاروتید دارید. این همان چیزی است که هنگام چک کردن نبض با لمس گردن احساس می کنید. دراز بکشید ، سر خود را به سمت چپ برگردانید و شریان سمت راست را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه با حرکت دورانی ماساژ دهید.

چیزهایی برای خوردن یا نوشیدن که سکسکه را درمان میکند:

خوردن بعضی چیزها یا تغییر روش نوشیدن نیز ممکن است به تحریک اعصاب واگ یا فرنیک کمک کند.

۱۲٫ آب یخ بنوشید. نوشیدن آرام آب سرد ممکن است به تحریک عصب واگ کمک کند.

۱۳٫ از طرف مقابل لیوان بنوشید. لیوان را به زیر چانه ببرید و برای خوردن آب تلاش کنید.

۱۴- یک لیوان آب گرم را به آرامی و بدون توقف در تنفس بنوشید.

۱۵- از طریق پارچه یا حوله کاغذی آب بنوشید. یک لیوان آب سرد را با پارچه یا حوله کاغذی بپوشانید و از آن جرعه جرعه بنوشید.

۱۶-روی یک مکعب یخ مکیده شوید. چند دقیقه روی مکعب یخ را مکیده و بعد از کوچک شدن در اندازه مناسب ، آن را ببلعید.

۱۷٫ آب یخ غرغره کنید. آب یخ را به مدت ۳۰ ثانیه غرغره کنید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

۱۸- یک قاشق عسل یا کره بادام زمینی بخورید. قبل از قورت دادن اجازه دهید کمی در دهان حل شود.

۱۹٫ مقداری شکر بخورید. یک قند شکر دانه ریز روی زبان خود بگذارید و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ ثانیه در آنجا بماند ، سپس آن را ببلعید.

۲۰٫ لیمو را بمکید. برخی از افراد به برش لیمو خود کمی نمک اضافه می کنند. دهان خود را با آب بشویید تا دندان های شما در برابر اسید سیتریک محافظت شود.

۲۱٫ یک قطره سرکه بر روی زبان خود قرار دهید.

چگونه از سکسکه خلاص شویم؟

مطالعات غیرمعمول اما اثبات شده درباره درمان سکسکه

شاید شما با این روش ها آشنایی نداشته باشید ، اما پشتیبانی از هر دو مورد مورد مطالعه علمی است.

۲۲٫ با همسرتان رابطه جنسی برقرار کنید. یک مورد وجود دارد که مردی که سکسکه چهار روز طول کشید. آنها بلافاصله پس از ارگاسم او از بین رفتند.

۲۳٫ پشت گردن خود را بمالید. مالش پوست در پشت گردن شما ممکن است عصب فرنیک شما را تحریک کند.

۲۴٫ پشت حلق خود را به آرامی با پنبه بکشید تا زمانی که قوز کنید یا سرفه کنید. رفلکس گگ شما ممکن است عصب واگ را تحریک کند.

۲۵٫ حواس خود را با چیزی جذاب پرت کنید. سکسکه معمولاً وقتی تمرکز خود را روی آن متوقف کنید ، خود به خود از بین می رود. یک بازی ویدیویی انجام دهید ، یک جدول کلمات متقاطع را پر کنید یا محاسبات خود را انجام دهید.

چه موقع برای درمان سکسکه به پزشک مراجعه کنیم ؟

بیشتر موارد سکسکه در عرض چند دقیقه یا چند ساعت برطرف می شود. اگر به طور مرتب سکسکه می کنید یا سکسکه ای دارید که بیش از دو روز طول می کشد ، با پزشک خود صحبت کنید. سکسکه شما می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد ، مانند:

ریفلاکس معده (GERD)
سکته
اسکلروز چندگانه
علاوه بر این ، برخی از موارد سکسکه سر سخت تر از موارد دیگر است. هنگامی که این اتفاق می افتد ، پزشک ممکن است برای جلوگیری از قطع دارو برای شما تجویز کند.

داروهای رایج برای سکسکه مزمن عبارتند از:

باکلوفن (گابلوفن)
کلرپرومازین (تورازین)
متوکلوپرامید (رگلان)
جلوگیری از سکسکه

معمولاً با ایجاد برخی تغییرات در عادت های شما می توان از موارد شایع سکسکه که توسط عوامل زندگی ایجاد می شود ، جلوگیری کرد. اگر متوجه شدید رفتارهای خاصی باعث سکسکه شما می شود ، در اینجا برخی از مواردی که باید امتحان کنید وجود دارد:

در هر وعده مقادیر کمتری بخورید
آهسته تر بخور
از غذاهای پرادویه پرهیز کنید
الکل کمتری بنوشید
از نوشیدنی های گازدار اجتناب کنید
روش های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن برای کاهش استرس را تمرین کنید

چگونه می توان سکسکه نوزاد خود را درمان کرد؟

سکسکه نوزاد در اثر انقباض دیافراگم و بسته شدن سریع تارهای صوتی ایجاد می شود. بسته شدن سریع تارهای صوتی همان چیزی است که صدای سکسکه را ایجاد می کند.

از آنجا که سکسکه باعث آزار بزرگسالان می شود ، ممکن است تصور کنید که آنها نوزادان را نیز آزار می دهد. با این حال ، نوزادان به طور معمول تحت تأثیر آنها قرار نمی گیرند. در حقیقت ، بسیاری از نوزادان می توانند بدون ایجاد مزاحمت از طریق سكس سكوت بخوابند ، و سكسك به ندرت در تنفس نوزاد اختلال ایجاد می كند یا تأثیری در آن دارد.

در حقیقت ، یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که سکسکه ممکن است برای رشد مغز و تنفس کودک مهم باشد. سکسکه در نوزادان احتمالاً یکی دیگر از ابزارهای رشد است – و یکی از ابتدایی ترین آنها در رحم است.

سکسکه نوزاد

اما اگر به نظر می رسد کودک شما ناراحت کننده نیست ، در اینجا چند نکته آورده شده است:

کودک خود را آروغ بزنید.
به آنها پستانک بدهید.
آزمایش آب انگور را در نظر بگیرید.
فقط اجازه دهید که سکسکه ها روند خود را ادامه دهند

بیایید عمیق تر به این پیشنهادات نگاه کنیم:

۱-نوزاد کمی استراحت کند و آروغ بزنید

استراحت در زمان تغذیه برای آروغ زدن کودک ممکن است به از بین بردن سکسکه کمک کند ، زیرا آروغ زدن می تواند گاز اضافی را که ممکن است باعث سکسکه شود از بین ببرد.

آروغ زدن همچنین کمک خواهد کرد زیرا کودک شما را در حالت ایستاده قرار می دهد. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) نه تنها پس از تغذیه بلکه به طور دوره ای در حین تغذیه کودک را که با بطری تغذیه می شود ، آروغ می زند.

اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می کند ، پس از تغییر سینه ، او را آروغ بزنید.

وقتی کودک شما دچار سکسکه می شود ، به پشت او را مالش دهید یا به آرامی بزنید. به این ناحیه سیلی نزنید و یا با زور بیش از حد به آن ضربه نزنید.

۲- از پستانک استفاده کنید

سکسکه نوزاد همیشه از تغذیه شروع نمی شود. هنگامی که کودک شما به تنهایی شروع به سکسکه می کند ، سعی کنید به او پستانک بخورد ، زیرا این کار به آرامش دیافراگم کمک می کند و ممکن است باعث جلوگیری از سکسکه شود.

۳٫ آب انگور را امتحان کنید

اگر به نظر می رسد کودک شما به دلیل سکسکه در ناراحتی است ، می توانید آب انگور را امتحان کنید. آب انگور ترکیبی از گیاهان و آبی است که به اعتقاد برخی کمک به کولیک و سایر ناراحتی های روده است ، اگرچه هیچ مدرکی برای حمایت از آن وجود ندارد.

انواع گیاهان مختلف ممکن است متفاوت باشد و ممکن است شامل زنجبیل ، رازیانه ، بابونه و دارچین باشد. از نظر بالینی نشان داده نشده است که آب گریپ به نوزاد کمک کند. همچنین یک مکمل در نظر گرفته می شود و بنابراین آب چربی توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نمی شود.

قبل از اینکه چیز جدیدی به کودک خود بدهید ، همیشه توصیه می شود که آن را با پزشک کودک خود در میان بگذارید.

قبل از دادن آب انگور خریداری شده به فروشگاه به کودک ، لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید. از محصولی که حاوی کربن گیاهی است (که گاهی اوقات با علامت گذاری شده به عنوان کربوژیتال یا زغال فعال) ، الکل و ساکارز خودداری کنید. همه این مواد می توانند عوارض جانبی داشته باشند منبع معتبر در نوزادان.

۴- بگذارید خودشان متوقف شوند

نوزادان زیر ۱ سال نسبتاً زیاد دچار سكسر می شوند ، بنابراین اجازه دادن به آنها احتمالاً بهترین شرط شماست. بیشتر اوقات ، سکسکه کودک شما به خودی خود متوقف می شود.

اگر آنها کودک شما را اذیت نمی کنند ، پس می توانید اجازه دهید مسیر خود را ادامه دهند.

اگر تداخل نکردید و سکسکه نوزاد خود به خود متوقف نشد ، به پزشک خود اطلاع دهید. گرچه نادر است ، ممکن است سکسکه نشانه ای از یک مسئله پزشکی جدی تر باشد.

جلوگیری از سکسکه

چند راه وجود دارد که می تواند از وقوع سکسکه جلوگیری کند. با این حال ، جلوگیری از سکسکه کودک به طور کامل دشوار است زیرا علل آن هنوز مشخص نیست. همچنین ممکن است هنوز مزایای مشخص شده وجود داشته باشد.

برای کمک به جلوگیری از سکسکه (و برای هضم خوب عمومی) این روش ها را امتحان کنید:

هنگام شیر دادن به کودک اطمینان حاصل کنید که آرام است. این بدان معناست که صبر نکنید تا کودک شما آنقدر گرسنه باشد که قبل از شروع تغذیه ناراحت شود و گریه کند.
پس از تغذیه ، از انجام فعالیت سنگین با کودک خود ، مانند بالا و پایین رفتن یا بازی با انرژی زیاد ، خودداری کنید.
کودک خود را پس از هر وعده غذایی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در حالت ایستاده نگه دارید.

چه موقع سکسکه باعث نگرانی می شود؟

سکسکه در نوزادان طبیعی تلقی می شود. همچنین می توانند در حالی که کودک هنوز در رحم است رخ دهند.

با این حال ، اگر کودک شما زیاد دچار سکسکه می شود ، به خصوص اگر او نیز از سکسکه ناراحت یا تحریک شده باشد ، بهتر است با پزشک کودک خود صحبت کنید. این می تواند نشانه سایر مسائل پزشکی باشد.

همچنین اگر سکسکه کودک شما را در خواب اختلال ایجاد می کند یا اگر پس از تولد اول کودک شما همچنان اتفاق می افتد ، با پزشک صحبت کنید.

چه کاری نباید در رابطه با سکسکه کرد؟

اگر در اینترنت با این موضوع جستجو می کنید ، ممکن است انواع توصیه ها برای درمان های خانگی را پیدا کنید.

توجه به این نکته مهم است که پزشکان توصیه می کنند هنگام ابتلای کودک به بسیاری از درمانهای کلیشه ای در مورد سکسکه ، خودداری کنید. به عنوان مثال ، کودک خود را مبهوت نکنید و زبان او را نکشید.

این روش ها برای نوزادان موثر نیستند و ممکن است بیشتر از فواید آنها ضرر داشته باشند. اگر کودک راضی به نظر می رسد ، هیچ دلیلی برای مداخله وجود ندارد.

همیشه مشخص نیست که چه عواملی باعث بروز سکسکه در نوزادان می شود و ممکن است هنوز مزایایی شناخته شود.

تا زمانی که کودک شما با سکسکه خود استفراغ نکند ، به نظر نمی رسد که او را آزار دهد و زیر ۱ سال باشد ، سکسکه می تواند یک قسمت طبیعی از رشد باشد.

سکسکه مرتب باید تا رسیدن کودک به ۱ سالگی برطرف شود. با این حال ، اگر اغلب بعد از آن زمان ادامه یافت ، یا به نظر می رسد کودک شما از آنها ناراحت است یا به طور غیر عادی بدن را کج می کند ، با پزشک خود صحبت کنید. یک پزشک قادر به رد سایر علل احتمالی است.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.