چه کسانی در خطر ابتلا به اوریون هستند؟

بیماری اوریون یک بیماری ویروسی است که می تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت کند. معمولا باعث تب، خستگی و تورم غدد بزاقی در صورت می شود. اوریون می تواند عوارض جدی ایجاد کند و تأثیرات ماندگاری بر سلامت شما بگذارد، مانند کم شنوایی و ناباروری. واکسیناسیون بهترین محافظت در برابر اوریون است.

اوریون چیست؟

اوریون یک بیماری ویروسی مسری است. همیشه علائم ایجاد نمی کند. اگر اوریون علائم ایجاد کند، می تواند باعث تب، تورم غدد بزاقی (پاروتیت) و التهاب در سایر قسمت های بدن شود. برخی از موارد اوریون منجر به عوارضی می شود که اثرات مادام العمر دارد، مانند کاهش شنوایی و ناباروری. ابتلا به اوریون در دوران بارداری نیز می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

علائم اوریون چیست؟

از هر ۳ نفری که اوریون دارند، یک نفر هیچ علامتی نشان نمی دهد. در سایر افراد، علائم اوریون حدود ۲ تا ۳ هفته پس از تماس با فرد آلوده ایجاد می شود. شما هنوز هم می توانید اوریون را به دیگران منتقل کنید حتی زمانی که هیچ علامتی ندارید.

علائم اوریون چیست؟

اوریون به عنوان یک بیماری شبه آنفولانزا با علائمی مانند:

تب
سردرد
بدن درد
اشتهای ضعیف
خستگی

در صورت مشاهده علائم، احتمال دارد که غدد بزاقی متورم و دردناک در صورت خود داشته باشید (پاروتیت). این علامت برجسته اوریون شامل تورمی است که می تواند یک یا هر دو طرف صورت را درگیر کند. عوارض اوریون ممکن است علائم دیگری ایجاد کند. اگر اوریون دارید و علائم جدیدی پیدا کردید یا علائمتان بدتر شد، با پزشک خود صحبت کنید.

علت بیماری اوریون چیست و چگونه پخش می شود؟

یک ویروس باعث اوریون می شود. اوریون از طریق تماس با مایعات تنفسی فرد آلوده، به عنوان مثال، اگر در نزدیکی شما سرفه یا عطسه کند، سرایت می کند. شما همچنین می توانید از تماس مستقیم با بزاق فرد مبتلا به اوریون مبتلا شوید.

اوریون بسیار مسری است. این بدان معناست که به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. اگر اوریون دارید، مهم است که از مراقبت از کودک، مدرسه یا محل کار در خانه بمانید تا زمانی که پزشکتان بگوید دیگر نمی توانید آن را به شخص دیگری منتقل کنید.

شما حتی قبل از شروع تورم صورت به اوریون مسری هستید. تا زمانی که ورم صورت وجود دارد، یا تا زمانی که ۹ روز از شروع تورم صورت نگذرد، همچنان مسری خواهید بود.

آیا تبخال تناسلی همان زگیل تناسلی است؟

چه کسانی در خطر ابتلا به اوریون هستند؟

هر کس در هر سنی می تواند اوریون بگیرد اگر مصون نباشد. اگر در گذشته به بیماری اوریون مبتلا بوده اید یا دوره ای از واکسن اوریون دریافت کرده اید، نسبت به اوریون مصون هستید.

در مورد بیماری اوریون و بارداری چه باید بدانم؟

ابتلا به اوریون در اوایل بارداری می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد.

واکسن اوریون در دوران بارداری توصیه نمی شود. اگر قصد بارداری دارید، برای بررسی سلامت قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنید. این معمولاً شامل اطمینان از مصونیت شما نسبت به عفونت هایی مانند اوریون است. پزشک سابقه واکسیناسیون شما را بررسی می کند و گاهی اوقات شما را برای آزمایش خون معرفی می کند.

در صورت ابتلا به اوریون چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر شما یا فرزندتان علائم اوریون را دارید به پزشک مراجعه کنید. پزشک به شما تشخیص دقیقی می دهد.

از آنجایی که اوریون مسری است، مهم است که قبل از مراجعه به پزشک خود تماس بگیرید. این به این دلیل است که آنها می توانند شما را از سایر بیماران در کلینیک جدا کنند. از پزشک خود در مورد امکان ویزیت در منزل یا قرار ملاقات از راه دور، مانند تماس تلفنی یا ویدیویی بپرسید.

اگر در مورد سلامتی خود نگرانی دارید یا علائم شدید دارید، باید فوراً به پزشک خود مراجعه کنید. علائم شدید عبارتند از:

تب شدید
خواب آلودگی شدید
سفتی گردن
بیضه های متورم یا دردناک
درد شکم
کمر درد

اینها می توانند نشانه هایی از عوارض اوریون باشند و ممکن است نیاز به درمان فوری پزشکی داشته باشند.

اوریون چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک از شما در مورد علائم شما می پرسد و صورت و بدن شما را معاینه می کند. آنها ممکن است بپرسند که آیا با کسی که اوریون دارد تماس داشته اید و در مورد سابقه واکسیناسیون شما. اگر پزشک فکر می کند که شما اوریون دارید، ممکن است شما را برای آزمایش خون، آزمایش ادرار یا سواب گلو معرفی کند. این آزمایشات می تواند تشخیص را تایید کند.

اوریون چگونه درمان می شود؟

هیچ دارو یا درمان خاصی برای اوریون وجود ندارد. آنتی بیوتیک ها به شما کمک نمی کنند تا سریعتر از اوریون بهبود پیدا کنید. این به این دلیل است که یک ویروس، نه باکتری، باعث اوریون می شود. آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های ناشی از باکتری ها هستند.

اکثر افراد بدون درمان پزشکی خود به خود از اوریون بهبود می یابند. اما علائم می تواند ناراحت کننده باشد. می توانید این راه ها را برای تسکین علائم خود در خانه امتحان کنید:

استراحت زیاد
نوشیدن مایعات زیاد
مصرف پاراستامول برای تسکین تب
استفاده از بسته های سرد برای تسکین درد و تورم صورت

اگر علائم شما شدید است یا از عوارض سلامتی رنج می برید، ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشید.

چگونه می توانم از بیماری اوریون پیشگیری کنم؟

واکسیناسیون بهترین راه برای پیشگیری از اوریون است.

شما واکسن اوریون را به عنوان واکسن ترکیبی برای سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) یا سرخک، اوریون، سرخجه و واریسلا (MMR-V) دریافت خواهید کرد. هر دو نوع واکسن بسیار موثر هستند و عوارض جانبی مشابهی دارند. پزشک شما می تواند توصیه کند که کدام واکسن برای شما مناسب است.

کودکان در ۱۲ و ۱۸ ماهگی ۲ دوز واکسن حاوی اوریون را در برنامه ملی ایمن سازی به صورت رایگان دریافت می کنند.

واکسیناسیون اوریون تنها در صورتی موثر است که قبل از تماس با فرد مبتلا آن را دریافت کنید.

اکثر افراد مبتلا به اوریون خود به خود و بدون درمان پزشکی بهبود می یابند.

گاهی اوقات، اوریون عوارضی ایجاد می کند که می تواند جدی باشد و اثرات ماندگاری بر سلامت شما بگذارد. آنسفالیت یا مننژیت، که التهاب مغز یا پوشش های آن است، می تواند باعث کاهش شنوایی طولانی مدت یا مرگ شود. اورکیت که التهاب بیضه است، حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از مردانی را که اوریون می گیرند، تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به ناباروری شود.

چگونه می توانم از بیماری اوریون پیشگیری کنم؟

در موارد نادر اوریون همچنین می تواند باعث التهاب در سایر قسمت های بدن از جمله موارد زیر شود:

قلب (میوکاردیت)
پانکراس (پانکراتیت)
تخمدان ها (اوفوریت)
کبد (هپاتیت)
تیروئید (تیروئیدیت)
سینه ها (ماستیت)

اگر عوارض شما شدید باشد، ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.