چرا عنکبوت ها تار می سازند و حقایق جالبی درباره تار عنکبوت

حدود ۳۵۰۰۰ گونه عنکبوت شناخته شده وجود دارد، دانشمندان تخمین می زنند که ممکن است حدود ۱۸۰۰۰۰ گونه در جهان وجود داشته باشد. اما تنها تعداد کمی از گونه های عنکبوت تارهای پیچیده ای می سازند. تار های عنکبوت از ابریشم ساخته شده اند که در داخل بدن عنکبوت تولید می شود و از دو دهانه – اسپینرها – با پاهای عقبی عنکبوت بیرون کشیده می شود.همه عنکبوت ها دو چنگ روی پای خود دارند، اما عنکبوت هایی که تار می سازند سه چنگال دارند. آنها نه تنها برای کشیدن ابریشم، بلکه برای گرفتن و رها کردن نخ های تار و ایجاد کشش در طول تار استفاده می شوند.

حقایق جالبی درباره تار عنکبوت

حقایق جالب درباره تار عنکبوت

عنکبوت ها برای اینکه در تارهای خود گیر نکنند، از راه رفتن روی ابریشم چسبنده اجتناب می کنند.

استحکام یک تار نه تنها به استحکام ابریشم تابیده شده بلکه به طراحی خود وب نیز بستگی دارد.

تار به گونه ای ساخته شده است که اگر قسمتی از آن مختل شود، واکنشی در کل تار احساس می شود و عنکبوت را از غذای حشرات به دام افتاده و در حال مبارزه آگاه می کند.

علاوه بر این، به گونه ای ساخته شده است که شکست در یک منطقه باعث از کار افتادن کل تار نمی شود، بلکه تنها بخش خراب را از دست می دهد.

عنکبوت ها با خوردن ابریشم تارهای خود را بازسازی می کنند و سپس آن را “بازیافت” می کنند تا تارهای جدید بسازند.

شبکه ها اهداف متعددی دارند، اما مهمترین آنها به دام انداختن حشرات برای غذا است.

تار عنکبوت همچنین برای موارد زیر استفاده می شود:

سفر یا “بالون” از مکانی به مکان دیگر.
حفاظ در ورودی خانه هایشان.
برای پوشاندن کیسه های تخم
این عنکبوت ماده است که تارها را می سازد.

تار عنکبوت به راحتی تجزیه نمی شود

نکته جالب تر این است که تار عنکبوت چقدر دوام می آورد. ابریشم عنکبوت ماده ای سخت، قوی و بادوام است و دانشمندان مدتی است که در تلاش بوده اند تا استحکام کششی و خاصیت ارتجاعی آن را تکرار کنند، که همچنین به آن ایمنی در برابر تخریب می دهد.

اگرچه گرد و غبار و گرده به تار آسیب می رسانند و آن را برای عنکبوت غیرقابل استفاده می کنند، اما زمانی که عنکبوت برای مراقبت از آن نیست، به سادگی فرو نمی ریزد. تیمی از دانشمندان استحکام تار عنکبوت را برای ۴ سال مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که اگرچه استحکام مکانیکی آن کاهش یافته بود، اما همچنان به طرز شگفت آوری قوی است. ابریشم عنکبوت را می توان با عمل آنزیمی تجزیه کرد (عنکبوت ها می توانند ابریشم خود را بخورند)، اما تخریب محیطی بسیار کندتر است. رشته های ابریشم از ساختارهای کریستالی اسید آمینه پیچیده تشکیل شده است که ابریشم را بسیار بادوام می کند

انواع تار عنکبوت

سه نوع اصلی تار وجود دارد: تارهای گویی شکل، تارهای قیفی یا ورقه ای و تارهای نامنظم عنکبوت های خانگی.

تارهای گویی شکل:

عنکبوت‌های گوی‌باف تارهای خود را تقریباً به طور کامل از طریق لمس می‌سازند، زیرا اگرچه هشت چشم دارند، اما در واقع بینایی ضعیفی دارند. طبق یک مشاهده علمی، “زیر شکم این عنکبوتها شش نخ ریسی وجود دارد که می توان آنها را دراز یا فشرده کرد و مانند انگشتان دست انسان استفاده کرد. ” ابریشم به صورت مایع شروع می شود سپس جامد می شود و در معرض هوا قوی تر می شود. برای ساخت تار ، گوی باف پایه را با نخ های شعاعی و چارچوب با استفاده از ابریشم دراگلین تنظیم می کند. سپس ابریشم چسبناک در بالای این پایه اعمال می شود و توسط “نقاط” ماده ای چسب مانند چسبناک می شود. ساخت تار به طور کلی حدود یک ساعت طول می کشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “مدت بارداری در حیوانات مختلف چقدر است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

تارهای قیفی:

این تارهای ورقه مانند عموماً توسط عنکبوت های قیفی یا چمنی به بیرون چرخیده می شوند. “هر ورق از دهانه قیفی مانندی که در زیر آن عنکبوت منتظر ملخ ها و سایر حشرات است که ممکن است روی آن بیایند، به سمت بیرون امتداد می یابد. او دائما تار را بزرگ می کند.” به طور کلی به صورت افقی قرار می گیرد، تار به داخل یک پناهگاه مانند شکاف در زمین یا شکاف سنگ یا پوشش گیاهی ضخیم “قیف” می شود. دهانه قیف می تواند بیش از یک فوت طول داشته باشد و ورقه تا سه فوت گسترش یابد.

تارهای نامنظم:

عنکبوت‌های خانگی معمولاً تارهای خود را در شب می‌سازند و بسیار نامنظم‌تر از تارهای گوی‌باف هستند.  این تار “دارای یک ورقه مرکزی از ابریشم متراکم بافته شده است که به عنوان یک مخفیگاه عمل می‌کند و توسط خطوط مردانه متعددی که طولانی و قوی هستند لنگر می‌اندازد.” این عنکبوت از پاهای شانه مانند پشت خود با ردیف موهای منحنی خود برای شکار طعمه با پرتاب کردن رشته های ابریشمی تار روی حشره ای که در آن پرواز می کند یا سرگردان است، استفاده می کند.

انواع تار عنکبوت

نتیجه پایانی

عنکبوت ها عنصر اصلی تارهایی هستند که گاهی اوقات در خانه های ما یا انباری ها و … میبینیم. اگرچه ممکن است برای برخی افراد عجیب به نظر برسد، اما دوستداران حیوانات ممکن است تار عنکبوت را جالب بدانند، زیرا می توان از آن برای ردیابی حرکات و عادات عنکبوت ها در ساخت تار استفاده کرد.

تشخیص تارهای عنکبوت به دلیل رشته های نازک ویفری که از آنها ساخته شده اند بسیار دشوار است و تا زمانی که آنها کشف شوند، احتمالاً تار عنکبوت ناپدید شده است و تار از قبل در گرد و غبار پوشانده شده است تا ظاهری جدیدتر و نامرئی تر داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.